TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

een nieuwe dag, een nieuwe ergernis... Saai kan je reizen met de trein zeker niet noemen :-)

Sta ik deze morgen om 8:47 te wachten in Muizen op de trein naar Mechelen. In de verte zie ik hem aankomen maar ik had onmiddelijk door dat die veel te snel reed... Uiteindelijk is de treinbestuurder toch nog beginnen remmen, resultaat trein komt tot stilstand een meter verder dan het perron.
Trein staat daar een tijdje gewoon te staan tot uiteindelijk de laatste deur opengaat en daar wat mensen komen uitgekropen... De TBG doet teken dat we via die laatste deur kunnen instappen, dus ik samen met nog iemand die daar stond te wachten daar naartoe... We verlaten het perron, via die keien die naast de sporen liggen naar de deur...

Ik was toch wel een beetje verbaasd dat die opstap tot ver boven mijn middel komt als er geen verhoogd perron is, en ik ben allesbehalve een kleine kerel... Het meisje voor mij zag het niet zitten maar de conducteur zou haar helpen...
Hij heeft eens goed aan haar poep kunnen zitten want hij moest ze letterlijk de trein in duwen :-)
Ik bedankte vriendelijk waarop de TBG zei dat hij ook mij zou helpen. Ik zeg hem dat ik een brace draag en een kapotte knie heb waarop hij me zegt dat hij hetzelfde heeft en ook een brace draagt. Ik bedank nogmaals vriendelijk maar die kerel blijft aandringen... Uiteindelijk vraag ik hem als het zo belangrijk is dat ik opstap waarom die trein geen twee meter achteruit kan rijden... Hele uitleg gekregen waarom dat niet ging maar daar ben ik de details al van vergeten. Ik ga terug naar het perron voor op de volgende trein te wachten die natuurlijk vertraging had, ondertussen heeft die trein daar nog zeker 10 minuten gestaan net voorbij het perron en is dan uiteindelijk vertrokken...

Ik weet best dat het mensen zijn die die treinen besturen en dat mensen fouten maken maar hoe dit in godsnaam mogelijk is vind ik toch heel vreemd... Misschien had die bestuurder gewoon zin om ff te racen ofzo, ik weet het niet.
Maar het blijft frustrerend...
Eigenlijk had ik een filmpje moeten maken hoe de TBG dat meisje de trein op duwde, was best nog grappig :-)
Frank
Berichten: 229
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:48

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Frank »

In dit topic: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=10975 staat alvast een antwoord op enkele van je vragen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Retard »

Ik heb dat ook al meegemaakt:
Retard schreef:Op 06/02/2008 reed motorstel 203 op E986 met gierende remmen door Brugge-Sint-Pieters. Juist na het perron stopte de machinist, die daarna samen met de TBG kwam helpen met opstappen en een sigaret aanstak. Volgens de machinist "waren ze zo gewend daar niet te moeten stoppen" en was de 203 dan nog "één die slecht frengde". Volgens de TBG gingen we dat in een kwartier vergeten zijn.
Blijkbaar is de hoofdreden daarvan dat de treinbestuurders niet gewend zijn daar te stoppen. Moet zijn dat die machinist veel met de IR a rijdt (in de week dan toch).
hmmm
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2012, 09:24

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door hmmm »

TommyG schreef:een nieuwe dag, een nieuwe ergernis... Saai kan je reizen met de trein zeker niet noemen :-)
Uiteindelijk vraag ik hem als het zo belangrijk is dat ik opstap waarom die trein geen twee meter achteruit kan rijden... Hele uitleg gekregen waarom dat niet ging maar daar ben ik de details al van vergeten.
In theorie kan dit zeker. Praktisch gezien kost het een berg tijd (en dus vertraging), of dat te rechtvaardigen is voor enkele reizigers? De bestuurder zal 2x van stuurpost moeten veranderen, 2x de procedures moeten doorlopen om toelating te krijgen om te vertrekken, ... Daar heb je natuurlijk niets aan als je er stond te wachten :evil:.
Ik weet best dat het mensen zijn die die treinen besturen en dat mensen fouten maken maar hoe dit in godsnaam mogelijk is vind ik toch heel vreemd... Misschien had die bestuurder gewoon zin om ff te racen ofzo, ik weet het niet.
De bestuurder heeft zeker geen fout gemaakt tegen de veiligheid. Zoals je zelf al aangeeft, vermoedelijk heeft de bestuurder zich gewoon vergist of niet goed gekeken naar de dienstregeling (of toch zeker net te laat :wink:). Een station als Muizen is daar gevoelig aan, de treinreeks 27xx (Leuven - Sint-Niklaas) stopt normaal niet in Muizen. Echter de P-treinen tijdens de piekuren doen dat weer wel, dan is een vergissing snel gemaakt.
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door rdv »

Hoe Infrabel onveilige situaties veroorzaakt.
Denderleeuw do 30/05 9u15. Op spoor 1 is L2079 naar Jette-Brussel-Zuid aangekondigd. Op het voorziene uur komen 2 sprinters in het station binnengereden, stoppen echter niet in het midden van het perron maar rijdt door tot het stopsein aan het einde van het perron. Reizigers lopen achter de trein aan en proberen de deuren te openen, tevergeefs. Er wordt iets omgeroepen, maar wat is niet verstaanbaar waar de trein staat. Op het aankondigingsbord staat nog steeds de L-trein aangekondigd. Mensen blijven op de deurknoppen duwen, tot plots de trein vertrekt.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Stijn91 »

rdv schreef:Hoe Infrabel onveilige situaties veroorzaakt.
Denderleeuw do 30/05 9u15. Op spoor 1 is L2079 naar Jette-Brussel-Zuid aangekondigd. Op het voorziene uur komen 2 sprinters in het station binnengereden, stoppen echter niet in het midden van het perron maar rijdt door tot het stopsein aan het einde van het perron. Reizigers lopen achter de trein aan en proberen de deuren te openen, tevergeefs. Er wordt iets omgeroepen, maar wat is niet verstaanbaar waar de trein staat. Op het aankondigingsbord staat nog steeds de L-trein aangekondigd. Mensen blijven op de deurknoppen duwen, tot plots de trein vertrekt.
Dat zijn de sprinters van P7954, ik vraag mij af welke trein die daarna verzekeren, volgens mij vanuit Brussel-Zuid.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Retard »

rdv schreef:Hoe Infrabel onveilige situaties veroorzaakt.
Denderleeuw do 30/05 9u15. Op spoor 1 is L2079 naar Jette-Brussel-Zuid aangekondigd. Op het voorziene uur komen 2 sprinters in het station binnengereden, stoppen echter niet in het midden van het perron maar rijdt door tot het stopsein aan het einde van het perron. Reizigers lopen achter de trein aan en proberen de deuren te openen, tevergeefs. Er wordt iets omgeroepen, maar wat is niet verstaanbaar waar de trein staat. Op het aankondigingsbord staat nog steeds de L-trein aangekondigd. Mensen blijven op de deurknoppen duwen, tot plots de trein vertrekt.
Dit is zeker ambetant, maar waarom onveilig? Het zijn toch geen M2-rijtuigen waar je ook iets moet vastnemen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

onveilig is het inderdaad niet, eerder lastig omdat er moet aangekondigd worden dat er een doorrijdende trein komt. Hierdoor zouden de mensen geen poging doen om de deuren te openen (die toch vergrendeld blijven).
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door TommyG »

TommyG schreef:Ik erger me te veel denk ik... Hier komt de ergernis van dit voorbije weekend, en die komt op de eerste plaats, nooit heb ik me in iets harder geërgerd dan in dit...

Ze zijn blijkbaar al een paar weekends aan het werken op de lijn Mechelen - Leuven, waardoor de treinen in Muizen op een ander spoor toekomen dan aangekondigd... Het is nu reeds het vierde weekend achtereen dat die spoorwijziging in Muizen verkeerd aangegeven staat. De ene keer hangt er een bordje dat de trein naar Mechelen op spoor 3 aankomt, dan blijkt als de trein aankomt dat hij op spoor 4 toekomst, de andere keer is het andersom. Zelfs Railtime is niet correct...

Gisterenavond wil ik in Muizen de trein naar Mechelen nemen. Toen ik 's morgens het station passeerde had ik al een bordje zien hangen met de melding dat de trein op spoor 4 ipv op spoor 2 zou toekomen.
Toen ik 's avonds de trein wou nemen zag ik dat dit bordje weg was. Mijn gsm was plat dus Railtime checken zat er niet in. Ik voelde al aan dat er iets niet klopte, maar toen ik op spoor 4 een bordje zag staan "spoor buiten dienst" dacht ik dat ik toch redelijk safe was om op spoor 2 te gaan wachten. Zoals ik al zei voelde ik dat er iets niet klopte dus ik bleef dicht bij de trappen staan zodat ik toch nog snel van spoor kon veranderen moest hij toch op een ander spoor aankomen.

In de verte zie ik de trein komen, komt richting spoor 3 gereden. Ik sta dus goed op dat perron, net voor het perron wisselt de trein van spoor en gaat naar spoor 4, ook al is dat zogezegd buiten dienst. Trappen af, lopen, trappen op, terwijl ik voorbijloop geef ik dat bord "spoor buiten dienst" een duw zodat andere reizigers niet hetzelfde als ik zouden meemaken, loop verder naar de trein.

Toevallig stapt de treinbegeleider af aan de deuren waar ik wil opstappen. Dat ging ongeveer zo :
Ik (buiten adem, kapotte knie met brace loopt niet echt vlot) : Meneer, op dit perron staat een bord dat dit perron buiten dienst is.
TBG(direct defensief en tegelijk in de aanval) : Ja en, daar kannek ik toch nie aan doen?
Ik : Nee, maar ge zou dat misschien eens kunnen doorgeven aan u dispatching of aan uwen baas? Dat is hier elk weekend hetzelfde...
TBG : Ja, maar daar kan ik echt niks aan doen hoor... Dat is mijn taak niet...

Toen ben ik echt kwaad geworden maar omdat ik zo buiten adem was heb ik niet kunnen zeggen wat ik echt kwijt wou, ben dan maar opgestapt en gaan zitten.
Natuurlijk komt die TBG direkt naar mij met echt een gezicht waar ge depressief van zou worden. Is wat beginnen roepen tegen mij. Ik ben redelijk kalm gebleven, op zoek naar adem om mijn verhaal te doen.
Ik heb hem vervolgens heel de situatie van die verschillende weekends uitgelegd. Die man stond daar moedeloos te luisteren precies of het kon hem geen bal schelen dat mensen hun trein door zo'n fratsen missen.
Het enige dat er uit kwam was dat hij er rekening mee zou houden en het zou doorgeven, maar ik kon zo zien aan die mens zijne kop dat hij dat dus niet zou doen. Ik was de moeilijke weeral...

Vorige weken heb ik al contact opgenomen met de 0800 om die fouten aan te geven, werkmannen aangesproken die de bordjes kwamen plaatsen, hen Railtime laten zien om te tonen dat de borden die ze plaatsten niet correct waren (Jamaar, meneer, wij hebben onze instructie gekregen en wij moeten die borden zo plaatsen, wij kunnen daar ook niet aan doen), in het station van Mechelen aan het loket gaan doorgeven (we zullen het doorgeven meneer) enz...
Maar niemand doet ook maar iets. In alle gevallen werd dit niet rechtgezet, en dat week ik omdat ik altijd een paar uur later ben gaan controleren.

Je zal daar maar zitten na een dagje Planckendael met een hoop kinderen, dan ben je dus gegarandeerd uw trein kwijt want om van perron te veranderen moet je echt snel zijn... En met één treintje per uur dan weet je het wel.

Ik dacht dat de NMBS in dienst stond van de reizigers, maar veel merk ik daar toch niet van in dit geval. Zijn ze nu echt zo incompetent of is dat gewoon een act?
En aan die TBG van gisteren, een welgemeende fuck you. Ik hoop dat hij gedegradeerd wordt tot B-Cleaner ofzo...
Als het volgend weekend weer van dattum is dan ga ik zelf signalisatie aanbrengen!
En gisteren was het weer zover... 's Morgens wil ik in Muizen de trein naar Mechelen nemen. In de onderdoorgang aan de trappen hangt een bordje "de treinen naar Leuven zullen vertrekken op spoor 4". Dit moest zijn "de treinen naar Mechelen vertrekken op spoor 4"... Ik denk dat ik dit maar eens ga doorsturen naar een journalist ofzo, het begint al te belachelijk te worden en niemand kan er iets aan doen blijkbaar...
rdv
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door rdv »

Retard schreef:
rdv schreef:Hoe Infrabel onveilige situaties veroorzaakt.
Denderleeuw do 30/05 9u15. Op spoor 1 is L2079 naar Jette-Brussel-Zuid aangekondigd. Op het voorziene uur komen 2 sprinters in het station binnengereden, stoppen echter niet in het midden van het perron maar rijdt door tot het stopsein aan het einde van het perron. Reizigers lopen achter de trein aan en proberen de deuren te openen, tevergeefs. Er wordt iets omgeroepen, maar wat is niet verstaanbaar waar de trein staat. Op het aankondigingsbord staat nog steeds de L-trein aangekondigd. Mensen blijven op de deurknoppen duwen, tot plots de trein vertrekt.
Dit is zeker ambetant, maar waarom onveilig? Het zijn toch geen M2-rijtuigen waar je ook iets moet vastnemen?
Mensen met bagage met uitstekende delen (rugzakken bvb, of van die kokers om architectenplannen in te steken), of kinderen die vlak naast de trein staan te wachten tot de deuren open gaan, kunnen gegrepen worden als de trein plots vertrekt. Bij een gewoon vertrek moet de TBG na het sluiten van de deuren in zijn deur blijven staan om dergelijke situaties te vermijden, dus er moet toch een gevaar aan verbonden zijn.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Asterix »

rdv schreef:Mensen met bagage met uitstekende delen (rugzakken bvb, of van die kokers om architectenplannen in te steken), of kinderen die vlak naast de trein staan te wachten tot de deuren open gaan, kunnen gegrepen worden als de trein plots vertrekt. Bij een gewoon vertrek moet de TBG na het sluiten van de deuren in zijn deur blijven staan om dergelijke situaties te vermijden, dus er moet toch een gevaar aan verbonden zijn.
Inderdaad want als de trein aanzet, loopt heel die bende mee met de meest nabije deur in de rijrichting van de trein, in de hoop dat ie toch even verderop stopt. Er bestaat in die bendes dan een gevaar op struikelen en onder de trein belanden.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door HLE 2302 »

TommyG schreef: Ik weet best dat het mensen zijn die die treinen besturen en dat mensen fouten maken maar hoe dit in godsnaam mogelijk is vind ik toch heel vreemd... Misschien had die bestuurder gewoon zin om ff te racen ofzo, ik weet het niet.
Racen, aub zeg. Een duidelijk voorbeeld van niet weten waarover je spreekt vind ik persoonlijk. Ik ken geen enkele collega die 'eventjes zin heeft om te racen' ... een trein is geen racemachine en word bestuurd door een gewone mens en géén machine ! Even verstrooid zijn is genoeg om per abuis een stopplaats voorbij te rijden of een ander klein foutje te maken, daar is niemand vrij van.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:
Inderdaad want als de trein aanzet, loopt heel die bende mee met de meest nabije deur in de rijrichting van de trein, in de hoop dat ie toch even verderop stopt.
Ik zie dat alleen bij een trein die stopt, toch niet bij een trein die aanzet ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door Steven »

Jeroen bedoelde het ironisch volgens mij. RDV ziet spoken door te zeggen dat er een gevaar bestaat door een lege trein die stopt zonder dat het voorzien is dat er reizigers instappen. Mij leek dat bericht ook eerder een vorm van paniekvoetbal.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door AlexNL »

Ik heb het wel eens zien gebeuren: trein komt aan op een station, stopt, maar deuren gaan niet open. Machinist trekt op en zet 'm een paar meter verder weg en ontgrendelt alsnog. Waarom? Nou, simpel: hij was te vroeg tot stilstand gekomen, het achterste rijtuig stond niet aan het perron.

Maar dat zijn incidentele situaties. ;)
Plaats reactie