de slachtoffers van ERTMS
Re: de slachtoffers van ERTMS
Dat scherm zal rap onleesbaar zijn met al die olie en stof in die stoomlocomotieven
Re: de slachtoffers van ERTMS
Waarschijnlijk is het inderdaad gewoon gewenning. In alle stuurposten ook van het iets oudere materieel touchscreen schermen hebben zal ook wennen zijn.Shrek schreef:Ach, dat zal wel wennen. De mooiste seinpalen zijn trouwens toch al een jaar of 20 geleden verdwenenHLE 2302 schreef:Pfffft, zal een saai boeltje worden als er bijna geen seinen meer staan.
Hoe dan ook, historisch is het niet echt correct als je dan de stuurpost bekijkt; ETCS schermen in een locomotief uit de jaren stilletjes.Rétro schreef:Mss wel één van de grootste slachtoffers (althans voor de liefhebbers); het historisch patrimonium... speciale ritten zullen dan wss ook wel verleden tijd zijn.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Re: de slachtoffers van ERTMS
Als je een beter idee hebt: shootHLE 2302 schreef:Hoe dan ook, historisch is het niet echt correct als je dan de stuurpost bekijkt; ETCS schermen in een locomotief uit de jaren stilletjes.
Re: de slachtoffers van ERTMS
hoho, ik ken persoonlijk gepensioneerde grijsaards met een laptop !!!!!HLE 2302 schreef: Hoe dan ook, historisch is het niet echt correct als je dan de stuurpost bekijkt; ETCS schermen in een locomotief uit de jaren stilletjes.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: de slachtoffers van ERTMS
Shrek schreef:Als je een beter idee hebt: shootHLE 2302 schreef:Hoe dan ook, historisch is het niet echt correct als je dan de stuurpost bekijkt; ETCS schermen in een locomotief uit de jaren stilletjes.
een etcs systeem met afneembaar scherm:
dan kan je wanneer de loc tentoongesteld wordt het scherm verwijderen, terwijl je het makkelijk kan plaatsen wanneer je gaat rijden. De rest van de ETCS installatie kan dan zo goed mogelijk weggemoffeld worden...
voor dat scherm zou men trouwens een tablet-pc kunnen gebruiken, dan is de connectie zeer beperkt: een USB kabeltje (of mss zelfs comm via bluetooth)
Re: de slachtoffers van ERTMS
Een afneembaar scherm zou à la limite misschien nog gaan, maar al de rest wat je zegt is ondenkbaar.carlos schreef: een etcs systeem met afneembaar scherm:
dan kan je wanneer de loc tentoongesteld wordt het scherm verwijderen, terwijl je het makkelijk kan plaatsen wanneer je gaat rijden. De rest van de ETCS installatie kan dan zo goed mogelijk weggemoffeld worden...
voor dat scherm zou men trouwens een tablet-pc kunnen gebruiken, dan is de connectie zeer beperkt: een USB kabeltje (of mss zelfs comm via bluetooth)
Alle ETCS-hardware moet aan de zeer strenge SIL-4 voldoen. Standaard tablets zijn veel te onveilig en een bluetooth communicatie is niet betrouwbaar genoeg.
Als je met standaard hardware ETCS zou kunnen bouwen was het allemaal niet zo duur geweest
Re: de slachtoffers van ERTMS
Retinal noemen ze dat wel eens in SF-boeken: scherm in de TB zijn oogkast bouwen evt. eerst à la google glass met een brilShrek schreef:Als je een beter idee hebt: shootHLE 2302 schreef:Hoe dan ook, historisch is het niet echt correct als je dan de stuurpost bekijkt; ETCS schermen in een locomotief uit de jaren stilletjes.
Re: de slachtoffers van ERTMS
Gelijkaardige voorbeelden bestaan in de luchtvaart, hierbij een bekend voorbeeld:
De Junkers Ju 52/3m 'D-AQUI' (in werkelijkheid D-CLDH*) van de Lufthansa Traditionsflug wordt nog altijd gebruikt om nostalgie-vluchten aan te bieden. Hoewel het type dateert uit de jaren '30, is het desbetreffende toestel grotendeels 'gemoderniseerd'. Zo bijvoorbeeld zijn haar originele motoren en propellers in de jaren '50 vervangen door nieuwere, Amerikaans-gebouwde exemplaren, en is de instrumentatie binnenin de cockpit volledig vervangen en 'gemoderniseerd' tijdens haar restauratie in de jaren '80.
Maar de meeste mensen die haar zien of met haar vliegen zien het verschil niet, in hun ogen is dit immers een 'origineel' vliegtuig.
(* Volledigheidshalve moet ik hierbij even vermelden, dat dit toestel oorspronkelijk wel degelijk de D-AQUI was - met dat verschil dat het oorspronkelijk uit de fabriek kwam als een watervliegtuig (!) - nieuw was het type immers zowel verkrijgbaar als land- of watervliegtuig. In de jaren 1950 werd het omgebouwd tot landvliegtuig om een tweedehands-doorverkoop te vergemakkelijken.)
De Junkers Ju 52/3m 'D-AQUI' (in werkelijkheid D-CLDH*) van de Lufthansa Traditionsflug wordt nog altijd gebruikt om nostalgie-vluchten aan te bieden. Hoewel het type dateert uit de jaren '30, is het desbetreffende toestel grotendeels 'gemoderniseerd'. Zo bijvoorbeeld zijn haar originele motoren en propellers in de jaren '50 vervangen door nieuwere, Amerikaans-gebouwde exemplaren, en is de instrumentatie binnenin de cockpit volledig vervangen en 'gemoderniseerd' tijdens haar restauratie in de jaren '80.
Maar de meeste mensen die haar zien of met haar vliegen zien het verschil niet, in hun ogen is dit immers een 'origineel' vliegtuig.
(* Volledigheidshalve moet ik hierbij even vermelden, dat dit toestel oorspronkelijk wel degelijk de D-AQUI was - met dat verschil dat het oorspronkelijk uit de fabriek kwam als een watervliegtuig (!) - nieuw was het type immers zowel verkrijgbaar als land- of watervliegtuig. In de jaren 1950 werd het omgebouwd tot landvliegtuig om een tweedehands-doorverkoop te vergemakkelijken.)