Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

Die jonge gast van 21 jaar van Geraardsbergen afkomstig is toch het beste bewijs.
Hij heeft 3 maal een lijn gereden , niemand gekwetst en geen klachten.
Hoe verklaar je dat , hij heeft gereden zonder jury , en alle instanties.
Wat hij deed was verkeerd, maar het rijden op zich was heel goed.
Hoe verklaar je dat
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

COCOKEN007 schreef:Die jonge gast van 21 jaar van Geraardsbergen afkomstig is toch het beste bewijs.
Hij heeft 3 maal een lijn gereden , niemand gekwetst en geen klachten.
Hoe verklaar je dat , hij heeft gereden zonder jury , en alle instanties.
Wat hij deed was verkeerd, maar het rijden op zich was heel goed.
Hoe verklaar je dat
U kenbaar maken als leerling (vals wel te verstaan) trok geen argwaan, de bewuste (bedrogen) bestuurders hebben nooit hun stuurpost verlaten om die man alleen te laten rijden. In welke mate hebben ze hem wel of niet gecorrigeerd weten wij niet en dus kan je daar niets over zeggen op zijn manier van rijden. Je hebt dus ten alle tijden een gecontroleerde situatie. Het gaat niet over dergelijke zaken, het gaat over iemand volledig 100% alleen de verantwoordelijkheid geven, je wijkt dus af en zoekt excuses om iedereen zomaar met een trein te laten rijden. Maar langs de andere kant vind je het niet verantwoord om iemand alleen met reizigers te laten rijden in opleiding.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

daar heb je een punt.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door loic1811 »

ik vind dat dit wel haalbaar is voor een vzw op te starten als alles lukt zoals hier reeds al vermeld is en over dat besturen iedereen kan het misschien wel maar vergeet ook niet altijd 100 % concentratie vermogen is ook heel vermoeiend ( ben geen tb) maar als ik mee rijd met iemand let ik zodanig op alles dat ik er zelf al moe van word op het einde van de rit ,dienst dus wat is dat dan voor die bestuurder en dat geld overal of je nu op een museumlijn rijdt of op een bestaande lijn
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

je hebt gelijk 2127 maar dat is in het begin.

De tbs hebben lijnkennis en hoe meer je die lijnen rijdt , hoe meer info je opneemt.

Na een maand op 6 ken je de lijn of lijnen goed en dan begin je relaxer te rijden.


vg

Cocoken
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

OK, na grondig overlezen,
weet ik eigenlijk niet waar dit allemaal heen gaat.

Omdat we nu bezig zijn over een trein besturen, vergeet iedereen waar dit draadje in eerste instantie om gaat.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Bordensteker »

Ik denk dat u zelf dit wezenlijke onderdeel van de aantrekkelijkheid voor hobbyisten hebt aangeroerd ...
Het was op bladzijde 2 dat u schreef:De meeste problemen van de vzw's zijn dat vrijwilligers een laddersysteem moeten doorgaan.
Wel ik verander het, je mag vanaf het begin al leerling treinbestuurder zijn bij de machines.

Nu ja, als er hier mensen zijn die intresse hebben, zeg het maar gerust.
Treintjes rijden is minder moeilijk dan sommigen denken, maar er komt veel bij kijken en het is een stuk ingewikkelder dan de meesten voor mogelijk houden!

Ik kan het weten, want ik heb ruim dertig jaar in de luchtvaart gewerkt en had toen het idee dat ik best voor halve dagen zou willen gaan werken en daarnaast bijvoorbeeld piekuurtreinen mee helpen rijden.
Wel, ik rijd nu ruim drie jaar zelfstandig (fulltime) en leer nog elke dag bij. Heb zelfs het in vrije tijd zweefvliegen en motorvliegen volledig gestopt, want dit nieuwe vak eist al mijn aandacht en tijd op!
Met museummaterieel rijden zal ook wel zo zijn eigen uitdagingen bieden, lijkt mij zo!
vanmiegroet

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door vanmiegroet »

Och,

het was weer niet de bedoeling om hier over een discussie te beginnen.
Ik wou eigenlijk gewoon weten wat jullie dachten van een nieuwe vzw en of er interesse was.
Maar zo te zien heb ik enkele wonden opengesneden
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

Komt deels door het feit omdat je treinen besturen simpel voorstelt, het is niet extreem moeilijk, maar de meeste stellen het te eenvoudig voor. Het is niet omdat je met MSTS kan spelen dat je een trein kan besturen, in tegendeel zelfs en dat maakt echt niet uit of dat nu een gewone rit of een museumrit is.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

Ja Steven , maar ik blijf bij mn stelling.
Treinen besturen is niet zo moeilijk, ik blijf erbij , het is al wat er rond hangt die veel moeilijker is
sorry
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door groentje »

Maar is dat wat er rondhangt dan geen deel van het treinbesturen? Als je niet in staat bent om de druk in een stoomketel in de gaten te houden, om de temperatuur in de gaten te houden, niet weet hoe je correct moet remmen of optrekken zonder dat iedereen op zijn overbuurs schoot zit, onvoldoende de seininrichting kent..., dan mag je vergeten dat ik ooit in je trein zal stappen. Het is niet voor niets dat een opleiding zolang duurt.
LML
Berichten: 1405
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door LML »

Ik geef cocoken007 ook wel gelijk: met een trien rijden is relatief eenvoudig. Het zijn de seinen, betekenis van de borden naast het spoor, optrek- en remafstand, veiligheidsprocedures, e.d. die het ingewikkeld maken...

Juist hetzelfde als met een auto rijden: gas geven, ontkoppelen, remmen is vrij simpel. Maar kennis van de verkeersborden, drukte inschatten, afstand inschatten, e.d., da's ook niet simpel...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

Als je weet dat een kleine fout voor het vak rem een bestuurder zijn examen kan kosten. Je moet ten alle tijden uw trein onder controle hebben. Feeling krijgen met een persluchtrem doe je niet van vandaag op morgen. Zeker en vast niet met museumtreinen waar er nog geen EP-rem op aanwezig is. Daar een paar keer verkeerd mee remmen en je kan uzelf in de grootste problemen werken. Vaste remmen, koppelingsbreuk zijn dan mogelijke resultaten.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

bedankt LML

dat is wat ik bedoelde meer niet .

Steven heeft ook gelijk eer je goed kan remmen met perslucht , das ook een ervaring.

Maar geloof me wie zich er interesse voor toont en er wil voor gaan kan ookTB worden.

Maar met een treinstel rijden stelt niet veel voor , ik kan hier in dit forum daarover weinig zeggen sorry
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door Steven »

Juist je komt telkens af over treinstellen maar laat nu net dat zijn waar geen enkele vzw mee rijdt want ze bezitten geen een van allen een lijn met bovenleiding. Het zijn dus steeds gesleepte treinen of in het beste geval een motoragent. Allen zonder EP-rem en dus veel lastiger om mee te leren rijden en dat geef je niet zomaar in iedereen zijn handen in tegendeel. Je moet trouwens meerderjarig zijn.
Plaats reactie