Pagina 37 van 39

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 09 sep 2014, 19:24
door Stijn91
5:06 : L2075 vertrekt vanuit Aalst via Jette richting Brussel. Liedekekerke (aankomst 5:20) zal uiteindelijk de eindhalte worden van deze trein.

6:25 : L2276 (Zottegem) en L5226 (Geraardsbergen) zullen vandaag niet rijden doordat L2075 is afgeschaft.

7:31 : Omroepster roept af in Ninove dat L5207 vandaag afgeschaft is, normaal vertrekt L5207 om 7:27 in Ninove.

7:41 : L2257 vertrekt vanuit Denderleeuw in plaats van Zottegem/Geraardsbergen.

Ik ben misschien aan het klagen maar men weet meer dan een uur op voorhand dat deze treinen niet zullen rijden, hoe is het dan mogelijk dat men dit dan toch niet kan omroepen vooraleer de trein aankomt.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 09 sep 2014, 21:08
door Steven
Omdat men eerst nog een poging waagde om alsnog ergens reserve te vinden en iets in de plaats te laten rijden. Komt het in u op dat mensen achter de schermen misschien toch nog proberen om iets te doen aan het probleem ook al merk jij er zelf niets van. Ja dan kan men soms pas op het laatste moment toegeven dat het toch mislukte om iets te laten rijden en dan is het afschaffen.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 09 sep 2014, 21:38
door Stijn91
Men schaft 2,5 ritten af, ik zeg niet dat men niks meer probeerde maar de communicatie kwam gewoon laat en mocht vroeger. Het is en blijft een punt waar nog veel verbetering in is.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 10 sep 2014, 08:55
door gysev
Stijn91 schreef:Men schaft 2,5 ritten af, ik zeg niet dat men niks meer probeerde maar de communicatie kwam gewoon laat en mocht vroeger. Het is en blijft een punt waar nog veel verbetering in is.
Als je trein om 7u27 vertrekt heeft het geen enkele zin om die afschaffing al om 7u20 af te roepen want de meeste reizigers komen op het laatste moment aan. Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat de meeste omroepers meerdere stations en stopplaatsen moeten bedienen. Hoe het in Ninove zit weet ik niet, maar in Brussel-Zuid is er bv 1 (één) enkele speaker voor Vorst-Zuid, Ruisbroek, Lot, Buizingen, Halle, Lembeek, Huizingen, Beersel, Moensberg, St Job, Diesdelle, Vorst-Oost, Ukkel Stalle, Ukkel Kalevoet, Linkebeek, Holleken, St Genesius Rode en De Hoek! In een aantal van die stations moet dan nog tweetalig worden aangekondigd en nee, er zijn daar nog geen geautomatiseerde aankondigingen. Dus aub niet zagen over een aankondiging die 3' na de voorziene aankomst van de trein gebeurt.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 10 sep 2014, 11:06
door dentheo
Kalm kalm, ik heb ook al meegemaakt dat men een trein aankondigde met 45 minuten vertraging, TWEE minuten voor hij het station moest binnenrijden.
De trein bleek 50 kilometer verder NIET vertrokken...
Dat had men dus rustig elke 10 minuten kunnen doen en de tijd aanpassen, maar nee, van op tijd naar +45 minuten...

Uitleg was dat men de tijd slechts aangeeft als de trein echt vertrokken is, het had dus ook van 0 naar +240 kunnen springen :lol: :lol:
Als dat inderdaad de procedure is (wie ?) , dan vind ik dat best dom.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 10 sep 2014, 11:13
door gysev
dentheo schreef:Kalm kalm, ik heb ook al meegemaakt dat men een trein aankondigde met 45 minuten vertraging, TWEE minuten voor hij het station moest binnenrijden.
De trein bleek 50 kilometer verder NIET vertrokken...
Dat had men dus rustig elke 10 minuten kunnen doen en de tijd aanpassen, maar nee, van op tijd naar +45 minuten...

Uitleg was dat men de tijd slechts aangeeft als de trein echt vertrokken is, het had dus ook van 0 naar +240 kunnen springen :lol: :lol:
Als dat inderdaad de procedure is (wie ?) , dan vind ik dat best dom.
Dat ligt eerder aan onze informatica: een trein die niet vertrekt wordt niet gedetecteerd en wordt dus ook niet als "vertraagd" aangeduid. En als 1 persoon zoveel stopplaatsen in de gaten moet houden gebeurt het bij grote problemen wel eens dat er een ontbrekende trein niet onmiddellijk wordt opgemerkt. Dat is geen "domme" procedure, dat is enkel een schandalig gebrek aan personeel op de werkvloer - dit in tegenstelling tot het directieniveau waar nieuwe managementpostjes kweken als konijnen :(

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 10 sep 2014, 21:17
door kika
Een informaticasysteem is zo aan te passen dat als die trein niet vertrekt binnen de voorziene vertrektijd +5 (ofzo), dat er automatisch aan iemand zijn mouw wordt getrokken. Als een personeelslid moet opmerken dat er geen trein is vertrokken (wie: omroeper, TB/G van de trein in kwestie, …?) dan kan je inderdaad lang wachten. Om extra mensen aan te werven die in de gaten moeten houden of alle treinen op tijd vertrekken, lijkt me het paard achter de wagen binden: die hebben ook weer directie en leidinggevenden nodig :wink:

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 11 sep 2014, 14:51
door dentheo
Inderdaad, het systeem zoals het nu is, werkt. ok.

Nu is het tijd om een projectje uit te werken om het nog wat beter te maken.
Mijn lijstje:

1) Wat doe je met een trein die NIET vertrekt...vragen...vertraging laten oplopen indien geen antwoord binnen 5 minuten ,
2) Wat doe je met een trein die gaat keren en met meer vertraging dan keertijd binnenkomt ?? Zwijgen, vragen of toch de vertragings-teller al maar starten ?

Liefst te beantwoorden uit het standpunt van de wachtende reiziger.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 11 sep 2014, 15:10
door Shrek
dentheo schreef:2) Wat doe je met een trein die gaat keren en met meer vertraging dan keertijd binnenkomt ?? Zwijgen, vragen of toch de vertragings-teller al maar starten ?
Ik zou geen teller starten. Als er ander materieel beschikbaar is kan het zijn dat de trein toch nog tijdig vertrekt.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 11 sep 2014, 18:22
door groentje
Men slaagt er slechts zelden in om én vervangmaterieel én vervangpersoneel op tijd te vinden. Het lijkt me dus beter die vertraging automatisch in het systeem te steken, en indien nodig terug handmatig af te schaffen.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 11 sep 2014, 19:53
door dentheo
Dat vind ik ook.
De kans op vervanging is op sommige stations klein, laat daar de teller al maar lopen.
Het moet van mij niet overal, maar ik denk dat het in 90% van de gevallen kan.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 15 sep 2014, 09:46
door TommyG
woensdagochtend, station Muizen Centraal ;-)

Ik sta op mijn trein te wachten, NMBS personeel is bezig de vuilbakken leeg te maken en de schuilhutjes uit te borstelen.
Eén van die kerels is bezig op spoor 1 het schuilhutje te borstelen, ik zie hem aanstalten maken om de sporen over te steken, maar hij krijgt mij in de mot, ik was hem aan het bekijken en was met mijn smartphone aan het spelen, hij dacht duidelijk dat ik van plan was een filmpje te maken, was niet zo, ik zat gewoon op facebook. Hij bedenkt zich en gaat nog wat verder borstelen in de schuilhut op spoor 1 terwijl hij mij in't oog houd.
Na een paar minuten steek ik mijn gsm weg en houd de kerel onopvallend in het oog. Jawel, nog geen 2 seconden later steekt hij de sporen over. En nog geen twintig seconden later komt de trein aan op spoor 2.

Hoeveel moeite is het om even de onderdoorgang te gebruiken? Pure luiheid!

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 16 sep 2014, 13:24
door Stijn91
Aansluiting kwijt spelen omdat er een goederentrein voor die trein zit mijn trein dan als een slak gaat rijden, aansluiting vertrekt uit station als mijn trein binnenkomt, misschien ergens goed dat er vanaf december langere aansluitingstijd is.

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 17 sep 2014, 00:30
door loic1811
Als een slak rijden .... :roll:

Misschien mocht die goederentrein niet rapper dan X aantal km/h rijden ? Of was er een technisch defect aan de loc ? Misschien zat die trein zelf op ontblokking ... Er zal wel een goede reden zijn om als een "slak" te rijden ...

Re: TREINERGERNISSEN.

Geplaatst: 17 sep 2014, 12:25
door Bibke
Zoals dikwijls gebeurt, een L-trein voor een goederentrein steken zodat die aan 30 km/u van Dubbel Geel naar Dubbel Geel kan rijden. Dat is dus ook voor de TB van de goederentrein zeer frustrerend .