TSP bewaart I5-rijtuig

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Terminus
Berichten: 1127
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Terminus »

Als slaaptreinliefhebber ben ik heel blij in de laatste Op De Baan te lezen dat TSP sinds kort een I5-ligrijtuig in zijn bezit heeft! Ik ben vermoedelijk niet de enige?!
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Portbou »

In de jaren '90 heb ik veel tijd doorgebracht in het dienstcompartiment van zo'n I5... dus ja... ik ben ook blij.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Bibke »

Het wordt niet gewoon bewaard maar het wordt in het bijzonder gebruikt door de vrijwilligers om te kunnen overnachten op de CFB.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door luigi »

En meer nog, zoals het er nu naar uit ziet zal het TSP als enige een slaaprijtuig bewaren voor het nageslacht...
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door msts.be »

Enige plannen om het rijtuig terug in een historische liverij te schilderen ? Railtour II (blauw met lichtblauwe strepen), Railtour III (blauw met regenboog) of tot slot blauw met oranje strepen (à la I3).
http://www.lsmodels.com/Pages/Pays_F/De ... s_I5_F.htm
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Bibke »

Neen, het dient enkel als logement voor de vrijwilligers van het TSP die een dienst moeten/mogen doen voor Le Chemin de Fer du Bocq.
[OFF TOPIC/DREAMS ON]Maar eigenlijk wat jij voorstelt is nog geen slecht idee. Verschillende I5 in de verschillende livreien op de Bocq spoorlijn en dan er B&B organiseren. Zou nog een jobke voor mij zijn.[/OFF TOPIC/DREAMS ON]
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Jurgen »

Geeft niet, ik vond de laatste livrei de mooiste.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5319
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Steve »

Jurgen schreef:Geeft niet, ik vond de laatste livrei de mooiste.
Daarbij snap ik ook niet goed dat men altijd terug lijkt te willen naar een eerdere livrei bij museummaterieel... in veel gevallen heeft de laatste livrei er zelf ook een lange geschiedenis op zitten en is ze dus ook meer dan representatief voor het materieel in kwestie. Een beetje afwisseling kan geen kwaad!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door msts.be »

MIVB-reiziger schreef:
Jurgen schreef:Geeft niet, ik vond de laatste livrei de mooiste.
Daarbij snap ik ook niet goed dat men altijd terug lijkt te willen naar een eerdere livrei bij museummaterieel... in veel gevallen heeft de laatste livrei er zelf ook een lange geschiedenis op zitten en is ze dus ook meer dan representatief voor het materieel in kwestie. Een beetje afwisseling kan geen kwaad!
Ja, maar in die liverij hebben we net het materieel al zoveel jaren zien rondrijden, terwijl de eerdere misschien maar 10 jaar in het spoorweglandschap waren. En daarbij, aan die I5'en van Infrabel is ook nog niets gedaan hé ? Dus als deze in de laatste liverij blijven, kan het TSP dit rijtuig in een historische liverij schilderen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Joris »

Hallo,
Het inderdaad soms een jammere ziekte om alles terug te willen schilderen in een livrei van 20 jaar geleden. Zo is een gele dieselloc bvb ook nog best wel mooi, en binnen 5 jaar zijn die ook verdwenen.
Al blijft de Railtour regenboog mijn favoriet, eigenlijk past de paars-roze als enige bij het huidige interieur denk ik.
Het is uiteraard schitterend nieuws dat er eindelijk eens een LIGrijtuig (geen slaaprijtuig!) bewaard gebleven is, en ik hoop dan ook dat men dit unicum in ere houdt, en men er bvb geen douche inbouwt omwille van functionele redenen zoals tegenwoordig soms wat veel het geval is... En Spontin zal nu wel helemaal zijn originele stationssfeer kwijt zijn als daar straks een hele reeks bastaardrijtuigen geparkeerd staan.
[droom]Anderszijds, als ze die niet laten vastroesten zou een groene I5 met enkele I of K rijtuigen wel eens een leuk fotomotief zijn op de Boque... een mini-INT zoals destijds op lijn 42... [/droom]
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Bibke »

Mensen,

Nogmaals, dit rijtiug werd enkel aangekocht voor het comfort van de vrijwillligers.
Er werd dus wel degelijk aan gedacht om een douche er in te plaatsen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
J_Vandereycken

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door J_Vandereycken »

Hebben die Miteuropa rijtuigen geen douche?
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door gysev »

Joris schreef:En Spontin zal nu wel helemaal zijn originele stationssfeer kwijt zijn als daar straks een hele reeks bastaardrijtuigen geparkeerd staan.
Bastaardrijtuigen? Dat zijn ook historische stukken aangezien de DR en Mitropa ook al lang verleden tijd zijn. Met die redenering hebben 64.169, 26.101 en de 806 ook niets in Spontin te zoeken. Wat was er trouwens nog origineel aan de site van Spontin toen TSP de lijn ging exploiteren? De asfaltwoestijn rond het station, de pétanquebaan naast het spoor, de moderne omheining van het aanpalend bedrijf en de lelijke (maar functionele) loods die TSP er gezet heeft zijn ook niet echt "origineel", laat staan mooi. Spontin is gewoon de thuisbasis en moet praktisch zijn voor de medewerkers en verwelkomend voor de bezoekers. Dat lukt eerder met een perfect gerestaureerd restauratierijtuig.

Ik zie dan ook het probleem niet wanneer er een douche in het I5-rijtuig zou komen. Denk ook eens aan de mensen die daar als vrijwilliger zwaar en vuil werk gaan doen om jou mooie plaatjes te bezorgen.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door Joris »

Hallo,
gysev schreef:Bastaardrijtuigen? Dat zijn ook historische stukken aangezien de DR en Mitropa ook al lang verleden tijd zijn. Met die redenering hebben 64.169, 26.101 en de 806 ook niets in Spontin te zoeken. Wat was er trouwens nog origineel aan de site van Spontin toen TSP de lijn ging exploiteren? De asfaltwoestijn rond het station, de pétanquebaan naast het spoor, de moderne omheining van het aanpalend bedrijf en de lelijke (maar functionele) loods die TSP er gezet heeft zijn ook niet echt "origineel", laat staan mooi. Spontin is gewoon de thuisbasis en moet praktisch zijn voor de medewerkers en verwelkomend voor de bezoekers. Dat lukt eerder met een perfect gerestaureerd restauratierijtuig.

Ik zie dan ook het probleem niet wanneer er een douche in het I5-rijtuig zou komen. Denk ook eens aan de mensen die daar als vrijwilliger zwaar en vuil werk gaan doen om jou mooie plaatjes te bezorgen.
We zijn wel aan het afwijken, maarbon.

De 64.169 en de 26.101 zijn replica's, dat is een ander verhaal. Wat ik bedoelde is dat buitenlandse rijtuigen die weinig of geen inzet hadden in België niet bijdragen tot de een fijne belgische atmosfeer als je die in een station zoals Spontin neerploft.

Spontin was misschien niet meer exact wat het vroeger was, maar meestal straalt zo een verlaten oud stationsterrein meer sfeer uit dan wat er nu is. Maar inderdaad, het moet eerder een functionele thuisbasis zijn, al zijn er dan misschien soms ook mooie compromissen mogelijk. Hopen dat de andere stations wel een juiste sfeer gaan/blijven uitstralen.
Overigens ben ik ook vrijwilliger bij een museum (scm), dus ik ken de redeneringen dat functionaliteit boven sfeer gaat, al blijft het soms moeilijk daar tevreden mee te zijn.

En jammer van die douche, dan blijft het rijtuig niet meer compleet. Overigens maak ik me dan de bedenking dat er in As ook een slaapwagen vastgebetonneerd staat, dus als het tsp van die I5 (overdreven gezegd) een "werfwagen" maakt hebben ze eigenlijk niet "het enige bewaarde nachtvoertuig", kwesti van de puntjes op de i te zetten.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: TSP bewaart I5-rijtuig

Bericht door gysev »

Joris schreef:Spontin was misschien niet meer exact wat het vroeger was, maar meestal straalt zo een verlaten oud stationsterrein meer sfeer uit dan wat er nu is. Maar inderdaad, het moet eerder een functionele thuisbasis zijn, al zijn er dan misschien soms ook mooie compromissen mogelijk. Hopen dat de andere stations wel een juiste sfeer gaan/blijven uitstralen.
Overigens ben ik ook vrijwilliger bij een museum (scm), dus ik ken de redeneringen dat functionaliteit boven sfeer gaat, al blijft het soms moeilijk daar tevreden mee te zijn.
Ik heb nooit beweerd dat functionaliteit boven sfeer gaat, maar als je een station als Spontin hebt waar je gemakkelijk een thuisbasis én een aangenaam kader voor bezoekers kan creëren vind ik twee buitenlandse resto-rijtuigen helemaal niet zo misstaan. Dé hoogtepunten van de lijn zijn toch - voor mij - Dorinne en Purnode. Vergeet niet dat de zaal in het station van de gemeente is, en die moet betaald worden - en ze is ook niet altijd vrij. Wat dat betreft zit het SCM inderdaad op rozen. Wat was het alternatief? Een prefab-cafetaria is het ook niet echt...

Om weer op die I5 terug te komen: zoals al door anderen werd gezegd wordt die niet bewaard uit historisch oogpunt maar als onderkomen voor de vrijwilligers. Hoe pas je trouwens een gemoderniseerd ligrijtuig in recente kleuren in de sfeer van een Belgisch plattelandsstation uit de jaren 50 en 60? Internationale treinen waren op lijnen als de 128 ook niet echt typisch. Sfeer nastreven is één ding maar soms moet je gewoon realistisch zijn en een oogje dichtknijpen.
Plaats reactie