THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door kika »

COCOKEN007 schreef:de mensen zien tijd winnen boven de luxe en genieten.
De luxe van een economy beneden in een dubbeldekkerslaapwagen ontgaat me even helemaal.
COCOKEN007 schreef:Ik ben nu met de vlieger op reis gegaan en ik kan jullie zeggen dat het comfort op de vlieger nog slechter is dan op een M2 en klassieksken. Het was een A319 van Brussels airlines, de beenruimte was nipt , je verveelde je , je kon amper rechtstaan enz.
Die vergelijking is niet helemaal eerlijk, je zou moeten vergelijken met een vliegtuig uit dezelfde tijd als een M2 :lol: Het is echt serieus verschillend van maatschappij tot maatschappij en er zitten ook heel wat verschillen in de zit zelf en binneninrichting. Europese vluchten zijn over het algemeen nog een stuk slechter dan bvb. in Canada. Verveling? Daar hebben vele treinpendelaars ook last van. Die nemen dan mobieltje/boek/krant/tablet/film/... mee. Dat ligt niet aan het vervoermiddel maar aan de reiziger. Het is geen boot waar er een theater, casino en bioscoop meegaat.
We moesten bijna 3uur vliegen en ik was heel blij dat ik uit dat konijnenhok uitwas.
Ik had geen schrik op de vlieger maar het comfort en het aangenaam reizen dat zat er niet in.
Sociaal kontact was er ook niet door ook het lawaai van de motors en de mensen zitten er niet gezellig bij.
Ik vind het heerlijk als ik weer 24 uur gewoon ongestoord kan werken op mijn laptop in het vliegtuig. Ook heb ik al vaker leuke sociale contacten gehad, in een café is het niet vaak veel rustiger. Maar je hebt gelijk aangenaam, sociaal of gezellig zou ik het ook allemaal niet noemen.
Je kan nu zeveren uren aan een stuk over kosten enz maar onthou dat Europa de fout is en al hun wetten ervoor gezorgd hebben dat de slaaaptrein en internationale trein afgeschaft is . Ze hebben de hogesnelheid zwaar gesubsidieerd vooral Frankrijk en die moest slagen kost wat kost .
Er zijn jobs bijgekomen op de tgv maar er zijn nog meer jobs verloren gegaan bij de firmas van de slaaptreinen.
Het is een en al kapitalisme dat telt en deze hogesnelheidstreinen is in eerste instantie gemaakt voor zakenmensen en niet voor toeristen.
Kort antwoord: oversimplificatie doet de discussie geen goed. Luxere klassen hun meerprijs is meestal een stuk meer als wat ze extra krijgen: dus ze financieren mee jou reisje. En alle schuld op 'Europa' afschuiven is ook wat simplistisch. Iets met eigen verantwoordelijkheid en keuzes die lokaal door spoorbonzen en politiekers gemaakt worden. Een slaaptrein kan in principe prima over een HSL rijden, zij het wat trager. Onschuldig is de EU uiteraard ook niet.
Wil je de ultime treinreis maken moet je de orient-express nemen maar weer is die niet voor de kleine man.
Men moet terug leren genieten van een reis en de horloge 14 dagen eens buitensmijten , je zult gelukkiger zijn.
Ik onthou het mocht ik ooit geen kleine man meer zijn, zal ik het eens proberen 8) En dat horloge, dat heb ik niet meer sinds ik 14 jaar was :lol:
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door Portbou »

Hallo,
kika schreef:De realiteit is inderdaad dat de meeste mensen enkel naar het 'hoofddeel' kijken voor hun reistijd en niet om te parkeren, bus te nemen, 'dat korte stukje tot aan xxx.' Dat zijn inderdaad korte(re) stukken, maar je gaat er wel véél langzamer.
Heel juist opgemerkt...

Op 1u17 van Brussel naar Parijs !!!!!!!!!
en dan een halfuur aanschuiven aan de biljettenautomaat van de RATP en een uur metro tot aan La Défense

kika schreef:
...dankzij subsidiebeleid van Europa dat hopelijk niet al te lang meer zal blijven bestaan. Als ze ooit hun ecologisch verstand terug krijgen stoppen ze deze subsidies terug in treinen en krijgt de balans weer een duw in de andere richting.
terug, was het er dan ooit? :wink:
Onrechtstreeks wel lijkt me... De nationale spoorwegmaatschappijen kregen subsidies van de staat en mochten die ook gebruiken voor internationaal verkeer. Nu mogen ze dat niet.

kika schreef:
Portbou schreef:gezien de lagere snelheid kan er ook gezocht worden naar kostenefficientie door te combineren met goederentreinen.
Dan denk ik al snel aan van die vrachtwagen/autotreinen, daar gaat dat toch een stuk eenvoudiger mee
Zeker een goed idee...

Misschien zijn er 2 categorieën slaaptreiners: diegene die net na de werkdag of tijdens (of net na) het avondeten willen reizen en diegene die liever opstappen kort voor ze naar bed zouden gaan, na 1-2 biertjes in de kroeg.
De oplossing is eenvoudig : hang een bistrorijtuig aan alle nachttreinen en beide categorieën krijgen hun zin ;-)
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door rvdborgt »

Portbou schreef:
kika schreef:
...dankzij subsidiebeleid van Europa dat hopelijk niet al te lang meer zal blijven bestaan. Als ze ooit hun ecologisch verstand terug krijgen stoppen ze deze subsidies terug in treinen en krijgt de balans weer een duw in de andere richting.
terug, was het er dan ooit? :wink:
Onrechtstreeks wel lijkt me... De nationale spoorwegmaatschappijen kregen subsidies van de staat en mochten die ook gebruiken voor internationaal verkeer. Nu mogen ze dat niet.
Het is eenn wijdverbreid misverstand dat er EU-regels zouden zijn die dat verbieden. Die regels zijn er niet. Het zijn de lidstaten zelf die dat al dan niet mogelijk maken.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door kika »

Portbou schreef:en dan een halfuur aanschuiven aan de biljettenautomaat van de RATP en een uur metro tot aan La Défense
Wie wil er dan ook naar dat gedrocht gaan? Ben blij dat ik daar geen klanten/werkgevers heb.
kika schreef:
...dankzij subsidiebeleid van Europa dat hopelijk niet al te lang meer zal blijven bestaan. Als ze ooit hun ecologisch verstand terug krijgen stoppen ze deze subsidies terug in treinen en krijgt de balans weer een duw in de andere richting.
terug, was het er dan ooit? :wink:
Onrechtstreeks wel lijkt me... De nationale spoorwegmaatschappijen kregen subsidies van de staat en mochten die ook gebruiken voor internationaal verkeer. Nu mogen ze dat niet.
Rian vulde al een zinnig deel aan. Ook heb ik nogal wat twijfels bij 'ecologische verstand.' Ook dat valt voor een deel uit te leggen als economische harmonisering, als bvb. de uitstootregels té verschillend zijn, krijg je nogal snel dat er industrieën verplaatst worden om maar wat te noemen.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door rdv »

Eer/gisteren met de nachttrein van Parijs tot Firenze gekomen. Comfort was ok, maar de trein had een vertraging van 6u vanwege signalisatieproblemen in Frankrijk. Vandaag lijkt het niet beter en de treinen naar Parijs hebben een vertraging van 2u tot 2u30. Ik ga donderdagavond terug en heb maar een 1u15 voor mijn overstap op de Thalys naar Brussel. Zou ik mijn Semi-Flex Thalys ticket nog proberen omwisselen voor een volgende trein, of kan ik mij beroepen op de EU-reglementering bij een eventuele vertraging?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door Patrick »

rdv schreef:Eer/gisteren met de nachttrein van Parijs tot Firenze gekomen. Comfort was ok, maar de trein had een vertraging van 6u vanwege signalisatieproblemen in Frankrijk. Vandaag lijkt het niet beter en de treinen naar Parijs hebben een vertraging van 2u tot 2u30. Ik ga donderdagavond terug en heb maar een 1u15 voor mijn overstap op de Thalys naar Brussel. Zou ik mijn Semi-Flex Thalys ticket nog proberen omwisselen voor een volgende trein, of kan ik mij beroepen op de EU-reglementering bij een eventuele vertraging?
Thalys maakt deel uit van Railteam. Dit samenwerkingsverband zorgt ervoor dat je moet meekunnen met de volgende trein.
En als het de laatste is, moeten ze zorgen voor een overnachting.
Graag correctie als ik verkeerd ben :wink:
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: THELLO eindelijk terug een slaaptrein

Bericht door benoit »

Thalys is inderdaad lid van Railteam, maar Thello is dit niet (initiatief van Trenitalia en Transdev, en is trouwens de eerste private spoorwegoperator die personenvervoer over het spoor aanbied in Frankrijk :wink: ).
Dit is railteam http://www.railteam.eu/nl/hogesnelheids ... dstreinen/ en onderaan deze site vind je de operatoren achter Thello https://www.thello.com/ .
Als je thello-en thalys ticket als één samenhangende reis geboekt is zou het geen probleem mogen zijn.
Maar als je aparte tickets gekocht hebt zal het moeilijker zijn om bij vertraging de eerstevolgende thalys te nemen...
...maar als je lid bent van Thalys TheCard (wat gratis is!) mag je de vorige/volgende trein nemen zonder zitplaatsgarantie :) (http://www.thalys.com/be/nl/aanbiedinge ... /semi-flex)
Plaats reactie