De luxe van een economy beneden in een dubbeldekkerslaapwagen ontgaat me even helemaal.COCOKEN007 schreef:de mensen zien tijd winnen boven de luxe en genieten.
Die vergelijking is niet helemaal eerlijk, je zou moeten vergelijken met een vliegtuig uit dezelfde tijd als een M2 Het is echt serieus verschillend van maatschappij tot maatschappij en er zitten ook heel wat verschillen in de zit zelf en binneninrichting. Europese vluchten zijn over het algemeen nog een stuk slechter dan bvb. in Canada. Verveling? Daar hebben vele treinpendelaars ook last van. Die nemen dan mobieltje/boek/krant/tablet/film/... mee. Dat ligt niet aan het vervoermiddel maar aan de reiziger. Het is geen boot waar er een theater, casino en bioscoop meegaat.COCOKEN007 schreef:Ik ben nu met de vlieger op reis gegaan en ik kan jullie zeggen dat het comfort op de vlieger nog slechter is dan op een M2 en klassieksken. Het was een A319 van Brussels airlines, de beenruimte was nipt , je verveelde je , je kon amper rechtstaan enz.
Ik vind het heerlijk als ik weer 24 uur gewoon ongestoord kan werken op mijn laptop in het vliegtuig. Ook heb ik al vaker leuke sociale contacten gehad, in een café is het niet vaak veel rustiger. Maar je hebt gelijk aangenaam, sociaal of gezellig zou ik het ook allemaal niet noemen.We moesten bijna 3uur vliegen en ik was heel blij dat ik uit dat konijnenhok uitwas.
Ik had geen schrik op de vlieger maar het comfort en het aangenaam reizen dat zat er niet in.
Sociaal kontact was er ook niet door ook het lawaai van de motors en de mensen zitten er niet gezellig bij.
Kort antwoord: oversimplificatie doet de discussie geen goed. Luxere klassen hun meerprijs is meestal een stuk meer als wat ze extra krijgen: dus ze financieren mee jou reisje. En alle schuld op 'Europa' afschuiven is ook wat simplistisch. Iets met eigen verantwoordelijkheid en keuzes die lokaal door spoorbonzen en politiekers gemaakt worden. Een slaaptrein kan in principe prima over een HSL rijden, zij het wat trager. Onschuldig is de EU uiteraard ook niet.Je kan nu zeveren uren aan een stuk over kosten enz maar onthou dat Europa de fout is en al hun wetten ervoor gezorgd hebben dat de slaaaptrein en internationale trein afgeschaft is . Ze hebben de hogesnelheid zwaar gesubsidieerd vooral Frankrijk en die moest slagen kost wat kost .
Er zijn jobs bijgekomen op de tgv maar er zijn nog meer jobs verloren gegaan bij de firmas van de slaaptreinen.
Het is een en al kapitalisme dat telt en deze hogesnelheidstreinen is in eerste instantie gemaakt voor zakenmensen en niet voor toeristen.
Ik onthou het mocht ik ooit geen kleine man meer zijn, zal ik het eens proberen En dat horloge, dat heb ik niet meer sinds ik 14 jaar wasWil je de ultime treinreis maken moet je de orient-express nemen maar weer is die niet voor de kleine man.
Men moet terug leren genieten van een reis en de horloge 14 dagen eens buitensmijten , je zult gelukkiger zijn.