Je halte voorbijrijden

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Je halte voorbijrijden

Bericht door kika »

Het is al velen overkomen: je halte missen. Of de verkeerde trein. Maar deze doet heel wat gekkigheid op 'n stokje: een bezopen twintiger vond een wagen op een autotransporttrein die niet was afgesloten, slaapt daar zijn roes uit en wordt veel te ver weer wakker.

http://www.main-netz.de/nachrichten/bla ... 99,2319776
In Würzburg mit Alkohol abgeschossen, am Bremer Bahnhof aufgewacht
Die Irrfahrt auf Güterzug eines 23-Jährigen Uuuuh, wie peinlich! Am liebsten wäre der junge Mann aus Würzburg wohl schnell wieder eingeschlafen, um dann aus einem irren Traum zu erwachen. Doch die Bremer Polizisten vor ihm sind real. Bremen? Darüber sind nicht nur die Beamten verwundert. Auch der 23-Jährige grübelt, denn feuchtfröhlich gefeiert hatte er am Samstag in Würzburg. Und dann war da ein Güterzug ...

Ein 23-jähriger Mann aus Würzburg ist am Sonntagnachmittag per "Autotransportzug" in Bremen gestrandet. Er wachte in einem Audi auf. Bundespolizisten staunten über seinen ungewöhnlichen Fall. Der junge Mann gab an, in Würzburg die Nacht über gefeiert zu haben.

Als er per Taxi nach Hause wollte, kam es zu Unstimmigkeiten mit dem Taxifahrer. Der setzte ihn am Würzburger Hauptbahnhof ab. An einem der Bahnsteige hielt gerade ein Güterzug mit Neuwagen. Warum er verbotenerweise auf einen Waggon kletterte, konnte der 23-Jährige nicht sagen.

Glücklicherweise bestieg er nicht das obere Deck, wo er der Stromleitung mit 15.000 Volt zu nahe gekommen wäre. Um 07:40 Uhr fuhr der Güterzug ab. Der Mann fand zuvor einen unverschlossenen Audi, nahm sich aus dem Erste-Hilfe-Kasten eine Wärmedecke gegen die Kälte, kurbelte den Sitz herunter und schlief seinen Rausch aus. Erst beim Halt im Rangierbahnhof Bremen wachte er auf.

Mittlerweile war es 16:20 Uhr. Ein Bahnmitarbeiter sah, wie er aus dem Auto stieg und weggehen wollte. Er übergab ihn an die Polizei. Der Vorfall war dem "Schwarzfahrer" ausgesprochen peinlich. Zudem muss er mit einem Bußgeld rechnen. Er kaufte sich eine Fahrkarte und fuhr zurück nach Würzburg, allerdings in einem Personenzug.

Holger Jureczko, Bundespolizeiinspektion Bremen
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Asterix »

Zijn die wagens eigenlijk ooit afgesloten? En waar zijn die sleutels dan?
Moet een TB niet in geval van nood de hulpdiensten kunnen briefen of die wagens eraf kunnen worden gereden?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door kika »

Het artikel laat uitschijnen dat ze normaal wel zijn afgesloten. En die wagens lijken me niet relevant in geval van nood, bij een wagonlading maïs ga je het toch ook niet snel leegmaken bij een ontsporing omdat er misschien popcorn zou kunnen ontstaan? Sowieso: dat afrijden, waar ga je naartoe rijden? Ik ben geen TB en werk niet bij de spoorwegen, dus iemand anders kan je vast meer vertellen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Steven »

Die wagens zijn nooit gesloten. De sleutels zouden in de auto zelf moeten liggen. Zonder degelijk laadplatform kan je toch niets aanvangen met die wagen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Asterix »

kika schreef:bij een wagonlading maïs ga je het toch ook niet snel leegmaken bij een ontsporing omdat er misschien popcorn zou kunnen ontstaan? Sowieso: dat afrijden, waar ga je naartoe rijden? Ik ben geen TB en werk niet bij de spoorwegen, dus iemand anders kan je vast meer vertellen.
Ik weet het niet. Ik kan mij voorstellen dat bij een brand onderweg ze misschien die wagens toch eraf willen rijden (met alle schade van dien) om overslag te vermijden. Net zoals bij een smeulende brand er weinig anders zal opzitten dan inderdaad die maïs uit te kappen en uiteen te trekken.

Waar zitten de TB's/mannen van Brandweer Deinze? Forumlid 2012 en co? :wink:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Tim »

Jeroen schreef:
kika schreef:bij een wagonlading maïs ga je het toch ook niet snel leegmaken bij een ontsporing omdat er misschien popcorn zou kunnen ontstaan? Sowieso: dat afrijden, waar ga je naartoe rijden? Ik ben geen TB en werk niet bij de spoorwegen, dus iemand anders kan je vast meer vertellen.
Ik weet het niet. Ik kan mij voorstellen dat bij een brand onderweg ze misschien die wagens toch eraf willen rijden (met alle schade van dien) om overslag te vermijden. Net zoals bij een smeulende brand er weinig anders zal opzitten dan inderdaad die maïs uit te kappen en uiteen te trekken.

Waar zitten de TB's/mannen van Brandweer Deinze? Forumlid 2012 en co? :wink:
Veel zin zal het niet hebben die auto's eraf te rijden. Je moet rekenen dat zonder loshelling die auto's sowieso bijna een meter naar beneden vallen en in geval van nood ga je niet eerst rustig een loshelling gaan zoeken :mrgreen:

Daarbij heeft een TB er ook geen belang bij te weten of die wagens al dan niet gesloten zijn. Onze taak is ervoor te zorgen dat die trein op zijn bestemming komt, de lading is ons probleem niet (tenzij het om gevarengoed gaat maar da's weer een andere zaak).
Laatst gewijzigd door Tim op 18 okt 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Steven »

bijkomend moet je eerst al die klemmen al loskrijgen of je kan geen auto verzet krijgen.
Thieskes

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Thieskes »

Volgens mij heb je bij bijvoorbeeld een brand halverwege de trein ook niet de tijd om eerst de achterste helft van de wagons leeg te rijden. Als men dit trouwens wel zou doen, zouden ze voor meer geld aan auto's beschadigen dan dat de schade is als de trein wordt gestopt en de brand geblust.
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Mechanik »

bij VW, werden de sleutels van de wagens afgehaald en per koerierdienst, DHL ofzo, naar de bestemming van de trein verstuurd ... sleutels zomaar laten zitten, zelfs al staan ze op wagons is GEEN goed idee ...
edje

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door edje »

Bij brand kun je toch veel beter de brandende wagon afkoppelen en apart houden. gaat veel sneller :wink:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Je halte voorbijrijden

Bericht door Asterix »

edje schreef:Bij brand kun je toch veel beter de brandende wagon afkoppelen en apart houden. gaat veel sneller :wink:
Ja maar dan heb je wel tractie nodig om het eerste deel verder te trekken. Eer er ontkoppeld is en de TB weer in zijn stuurpost zit, is de stroom misschien al gesneden? Dat is immers de procedure wanneer de brandweer onderweg is om met water te werken in de buurt van een spoorlijn.
Plaats reactie