de slachtoffers van ERTMS

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door loic1811 »

ja het lijkt misschien "zot" maar als je 160km/h rijd en je moet naar 40 gaan het duurt wel effe(geen 1500 meter maar toch ....) ik heb liever een bestuurder dat zijn reglementering toepast van dat er één door het sein zit .. en het gebeurt rapper dan je denkt :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

hle2127 schreef:ja het lijkt misschien "zot" maar als je 160km/h rijd en je moet naar 40 gaan het duurt wel effe(geen 1500 meter maar toch ....) ik heb liever een bestuurder dat zijn reglementering toepast van dat er één door het sein zit .. en het gebeurt rapper dan je denkt :wink:
160 km/h is natuurlijk veel te snel, maar volgens mij kan een treinbestuurder toch wel inschatten tot welke snelheid hij kan gaan om nog comfortabel voor het volgende sein te kunnen stoppen?
Nuja, het is maar een tijdelijk probleem, eens je onder ETCS rijdt staat die snelheid toch letterlijk aangeduid op het scherm.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Retard »

Shrek schreef:
hle2127 schreef:ja het lijkt misschien "zot" maar als je 160km/h rijd en je moet naar 40 gaan het duurt wel effe(geen 1500 meter maar toch ....) ik heb liever een bestuurder dat zijn reglementering toepast van dat er één door het sein zit .. en het gebeurt rapper dan je denkt :wink:
160 km/h is natuurlijk veel te snel, maar volgens mij kan een treinbestuurder toch wel inschatten tot welke snelheid hij kan gaan om nog comfortabel voor het volgende sein te kunnen stoppen?
Nuja, het is maar een tijdelijk probleem, eens je onder ETCS rijdt staat die snelheid toch letterlijk aangeduid op het scherm.
Vind ik toch ook. De manier waarop sommige treinmachinisten van depot Oostende Brugge binnenvlam(d)en op spoor negen, zelfs met een HLE 16, getuigt dat deze toch wel inzicht hebben in remafstand, en meer zijn dan enkel wattman :D
160 km/h is in de gevallen waar TBL1++ van toepassing zou zijn, inderdaad te veel.
Had men trouwens niet beter een systeem gemaakt, dat als de treinmachinist een snelheidsbeperking van 40 km/h passeert, de trein maar 40 km/h toestaat, i.p.v. het nieuwe huidige?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Had men trouwens niet beter een systeem gemaakt, dat als de treinmachinist een snelheidsbeperking van 40 km/h passeert, de trein maar 40 km/h toestaat, i.p.v. het nieuwe huidige?
Dat systeem bestaat en heet ETCS, wordt momenteel geïnstalleerd op verschillende spoorlijnen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Bordensteker »

In sommige gevallen is de benodigde remweg (bij het spoor heet dat de stopafstand) (vrijwel) even groot als de afstand tussen het sein dat u waarschuwt en het sein dat rood staat. Dat houdt in dat je de remming aangevangen moet hebben ten laatste bij het passeren van het sein dat de remopdracht aan de TB overbrengt.

Er zijn ook plaatsen waar de seinen nog wat dichter bij elkaar staan, en daar is dus een eerdere (dubbele) verwittiging nodig: je wordt al gemaand te gaan vertragen bij een sein dat er twee vóór een rode staat. Want bij het laatste sein ervoor, dat 2G (Twee Geel) toont, ben je al te dichtbij om van volle snelheid af nog te kunnen stoppen. Het seinbeeld dat getoond wordt is GGV: Groen-Geel-Verticaal (de groene lamp brandt samen met de onderste gele): het volgende sein staat op dit moment open met 2G aan het begin van een zgn. korte sectie, die op zich korter is dan de stopafstand vanaf volle snelheid.

Omdat mensen blijkbaar kunnen vergeten om ook te reageren op die remopdracht, hebben we het systeem Memor: de krokodil vertelt een contactborstel onder het voertuig dat de bestuurder hier een remopdracht krijgt, en als hij niet op het juiste moment op een waakzaamheidsknop drukt valt de trein in noodremming.

Als je de bestuurder toestaat om de remming naar eigen inzicht wat verderop pas aan te vangen, verliest het Memor systeem eigenlijk aan effect, en komt vroeg of laat dat rode sein als een verrassing, als er iets was dat de bestuurder tussentijds even afleidde.
En omdat mensen “automatisch” kunnen reageren is verder ook nog eens gebleken dat ze zelfs automatisch op de waakzaamheidsknop kunnen duwen en toch niet beginnen met remmen.
Uiteraard is dan ook bij reglement vastgelegd dat een remopdracht altijd bij het betreffende sein aangevangen moet zijn, tenzij je al zo traag rijdt dat (verder) vertragen (nog) niet aan de orde is.

Een nadeel is inderdaad dat je reisweg tot aan dat rode sein verderop al vastligt, en dat je er als het ware langer over gaat doen dan technisch noodzakelijk is.

Een voordeel is echter, dat je alvast trager gaat rijden dan de daar gebruikelijke snelheid. Dat is hopelijk een opmerkelijk andere situatie die je blijft opvallen wanneer je de remming tijdelijk gaat onderbreken omdat de seinen nu eenmaal op vaste afstanden staan en je dus in de meeste gevallen “te vroeg” met remmen bent moeten beginnen.

Om deze valkuilen alvast wat minder gevaarlijk te maken is TBL1+ bedacht. Maar eigenlijk is ETCS pas de echte oplossing.

Voor de volledigheid: na GGV kun je in plaats van 2G op sommige plaatsen GGH krijgen: Groen-Geel-Horizontaal, dat dan niet een rood sein (stop), maar een met verlaagde snelheid te passeren sein aankondigt, bij een vertakking bijvoorbeeld. De dubbele verwittiging is dan nodig omdat het aankondigende sein te kort voor het sein staat waarachter de snelheid bij het eerstvolgende wissel verlaagd moet zijn. Je hebt voor een bepaalde snelheidsvermindering minimaal de bijbehorende vertragingsafstand nodig, en als de seinen erg dicht op elkaar staan kan het zijn dat je ergens zelfs niet van bijvoorbeeld 160 tot 40 af zou kunnen remmen. Dan komt dus de seinbeeldopvolging “GGV-GGH-opengezet vertakkingssein met lichtcijfer” aan de orde.

En op plaatsen waar de vertragingsafstand dus altijd gehaald wordt krijg je enkel GGH en daarachter een vertakkingssein “met aanduiding van een verminderde snelheid”.

Alles onder voorbehoud: het bovenstaande is een uit het hoofd getypte en niet alles dekkende uitleg waarmee buitenstaanders hopelijk een indruk krijgen hoe een en ander bedoeld is. Er is bijvoorbeeld ook nog ietwat ingewikkelde regel voor de snelheidsvermindering waaraan je na een GGV bij het passeren van het volgende sein al voldaan moet hebben.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Retard »

Wat is dit? En wordt dit ook een slachtoffer van ETCS?
IMG_3107.JPG
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door BlubBlub »

Wat zijn die dingen in feite?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven »

Wielkranssmeerders, kortweg ook wel vetpot genoemd. Dient om de wrijvingsweerstand tussen wiel en spoorstaaf te verminderen, dit gaat geen slachtoffer worden van etcs want heeft er niets mee te maken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Retard »

Ah ja. Danku!

Inderdaad. Hier is het vet beter te zien:
IMG_3106.JPG
Rétro

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Rétro »

Het spoorweglandschap wordt er niet interessanter op. Voor de veiligheid wss een grote verbetering, voor de spoorwegliefhebbers... saaie boel :roll: . Eerst al het mooie materieel weg, dan nog de typische spoorinfrastructuur... Binnen enkele jaren valt er niks meer te zien die nog de moeite is.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven »

Je zou eerder blij moeten zijn. Hoe minder seinen en borden er staan, hoe minder palen er staan en dus meer kans om een trein mooi op foto te zetten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Shrek »

Rétro schreef:Het spoorweglandschap wordt er niet interessanter op. Voor de veiligheid wss een grote verbetering, voor de spoorwegliefhebbers... saaie boel :roll: . Eerst al het mooie materieel weg, dan nog de typische spoorinfrastructuur... Binnen enkele jaren valt er niks meer te zien die nog de moeite is.
Je krijgt er wel mooie blauw-gele stopmerkbordjes bij :mrgreen:
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door HLE 2302 »

Shrek schreef:
Rétro schreef:Het spoorweglandschap wordt er niet interessanter op. Voor de veiligheid wss een grote verbetering, voor de spoorwegliefhebbers... saaie boel :roll: . Eerst al het mooie materieel weg, dan nog de typische spoorinfrastructuur... Binnen enkele jaren valt er niks meer te zien die nog de moeite is.
Je krijgt er wel mooie blauw-gele stopmerkbordjes bij :mrgreen:
Het is toch de bedoeling dat ETCS als aanvulling op de gewone signalisatie gebruikt word ? de gewone lichtseinen verdwijnen toch niet ?
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door groentje »

Niet in eerste instantie. Maar op termijn zou het wel eens kunnen gebeuren dat sommige seinen niet worden vervangen, lijkt me. Tenslotte krijg je alle infomatie in je stuurpost.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: de slachtoffers van ERTMS

Bericht door Steven »

Het is inderdaad de bedoeling om een hele hoop seinen gewon te schrappen. Vooral de niet beheerde seinen die langs een lijn staan zullen gewoon verdwijnen eens alles etcs is. Veel goedkoper in onderhoud, geen lampen vervangen.
Plaats reactie