Pagina 3 van 4

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 29 mei 2013, 21:31
door Shrek
HLE 2302 schreef:Het is toch de bedoeling dat ETCS als aanvulling op de gewone signalisatie gebruikt word ? de gewone lichtseinen verdwijnen toch niet ?
Bij ETCS level 1 heb je in bepaalde gevallen nog lichtseinen nodig. Op de klassieke lijnen gebruiken we hiervoor de gewone beheerde seinen. Bij het openkomen geven die hun gewoon seinbeeld (dubbel geel, groen, groen-geel H, ...) waardoor de bestuurder weet dat hij het sein mag passeren.
Dit hoeven echter geen volledige seinen te zijn, een eenvoudig overschrijdingslicht als op L4 en L3 gebruikt wordt kan evengoed. Maar in eerste instantie zullen de gewone lichtseinen daarvoor dus nog wel gebruikt worden.
De niet-beheerde seinen en aankondigers hebben echter geen echt nut meer in ETCS, die zullen dan ook in 2025 zeer snel verdwijnen.

Op lijnen met ETCS level 2 heb je helemaal geen lichtseinen meer nodig. Op die lijnen zullen er waarschijnlijk enkel nog stopmerkborden staan over een dikke 10 jaar :wink:

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 29 mei 2013, 21:38
door Fabian318
Als ik het goed heb zijn ze in Zwitserland van plan om "slechts" ETCS Level 1 Limited Supervision te installeren, de seinen langs de baan blijven daar dus nog altijd nodig omdat het geen volledige cabinesignalering is.

Is ETCS Level 2 goedkoper dan ETCS Level 1 Full Supervision of Limited Supervision?

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 29 mei 2013, 22:27
door Rétro
Steven schreef:Het is inderdaad de bedoeling om een hele hoop seinen gewon te schrappen. Vooral de niet beheerde seinen die langs een lijn staan zullen gewoon verdwijnen eens alles etcs is. Veel goedkoper in onderhoud, geen lampen vervangen.
Ja wie weet is tegen dan de machinist ook overbodig en slachtoffer van ERTMS... :?: :wink:

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 30 mei 2013, 07:54
door deadlock
Fabian318 schreef:Is ETCS Level 2 goedkoper dan ETCS Level 1 Full Supervision of Limited Supervision?
Dat zit ik me al jaren af te vragen. Mijn gut-feeling zegt van wel.

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 30 mei 2013, 08:41
door Shrek
Fabian318 schreef:Als ik het goed heb zijn ze in Zwitserland van plan om "slechts" ETCS Level 1 Limited Supervision te installeren, de seinen langs de baan blijven daar dus nog altijd nodig omdat het geen volledige cabinesignalering is.

Is ETCS Level 2 goedkoper dan ETCS Level 1 Full Supervision of Limited Supervision?
Limited supervision is sowieso het goedkoopst.
Hiervoor moet namelijk geen volledig sluitende parametrering gemaakt worden, en dat is het duurste onderdeel van een ETCS-installatie.

Qua hardware is level 2 het goedkoopst indien je al een GSM-R netwerk hebt, zoals in België. Daarom zal op termijn België ook bijna volledig level 2 worden.
Maar als je nog niets hebt van GSM-R zal dat ongetwijfeld duurder zijn dan de level 1 apparatuur in de seinketen bijplaatsen.

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 30 mei 2013, 09:35
door HLE 2302
Shrek schreef:
HLE 2302 schreef:Het is toch de bedoeling dat ETCS als aanvulling op de gewone signalisatie gebruikt word ? de gewone lichtseinen verdwijnen toch niet ?
Bij ETCS level 1 heb je in bepaalde gevallen nog lichtseinen nodig. Op de klassieke lijnen gebruiken we hiervoor de gewone beheerde seinen. Bij het openkomen geven die hun gewoon seinbeeld (dubbel geel, groen, groen-geel H, ...) waardoor de bestuurder weet dat hij het sein mag passeren.
Dit hoeven echter geen volledige seinen te zijn, een eenvoudig overschrijdingslicht als op L4 en L3 gebruikt wordt kan evengoed. Maar in eerste instantie zullen de gewone lichtseinen daarvoor dus nog wel gebruikt worden.
De niet-beheerde seinen en aankondigers hebben echter geen echt nut meer in ETCS, die zullen dan ook in 2025 zeer snel verdwijnen.

Op lijnen met ETCS level 2 heb je helemaal geen lichtseinen meer nodig. Op die lijnen zullen er waarschijnlijk enkel nog stopmerkborden staan over een dikke 10 jaar :wink:
Pfffft, zal een saai boeltje worden als er bijna geen seinen meer staan. :?

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 30 mei 2013, 11:14
door Shrek
HLE 2302 schreef:Pfffft, zal een saai boeltje worden als er bijna geen seinen meer staan. :?
Ach, dat zal wel wennen. De mooiste seinpalen zijn trouwens toch al een jaar of 20 geleden verdwenen :(

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 30 mei 2013, 13:06
door Steven
So saai is etcs nu ook niet hoor. In tegendeel je krijgt veel meer info dan van een gewoon sein waardoor het veel relaxer rijden is.

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 31 mei 2013, 10:21
door deadlock
En seinen staan alleen maar in de weg als je foto's wil maken.

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 31 mei 2013, 21:03
door Rétro
Mss wel één van de grootste slachtoffers (althans voor de liefhebbers); het historisch patrimonium... speciale ritten zullen dan wss ook wel verleden tijd zijn.

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 01 jun 2013, 00:54
door Shrek
Rétro schreef:Mss wel één van de grootste slachtoffers (althans voor de liefhebbers); het historisch patrimonium... speciale ritten zullen dan wss ook wel verleden tijd zijn.
Dat hoeft niet hoor, ETCS stoomtreinen zullen er wel gaan rijden in de toekomst :wink:

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 02 jun 2013, 22:50
door Rétro
Laat het ons met z'n allen hopen!

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 02 jun 2013, 23:23
door Shrek
Rétro schreef:Laat het ons met z'n allen hopen!
Dit probleem zal zich over heel Europa stellen.
Dat laat ruimte genoeg aan een bedrijf of persoon om een oplossing te commercialiseren :wink:

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 03 jun 2013, 16:46
door deadlock
Shrek schreef:Dat hoeft niet hoor, ETCS stoomtreinen zullen er wel gaan rijden in de toekomst :wink:
Op level 2 zonder laterale signalisatie? :D Vetheid :D

Re: de slachtoffers van ERTMS

Geplaatst: 03 jun 2013, 17:08
door Shrek
volgens wikipedia bestaat er zelfs al eentje met LS: http://de.wikipedia.org/wiki/Dampflokom ... mpftechnik
Dat is het nog niet helemaal, maar toch al een grote stap. En zowel in Zwitserland, Duitsland als het VK is de vraag naar ETCS op historisch materiaal groot. Er zal dus wel een oplossing gevonden worden :wink: