Dag! spreekt niemand spaans?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
pedrorayl

Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door pedrorayl »

Dag! spreekt niemand spaans?

Ik ben een spaanse man. Ik woon in Cádiz. Deze stad ligt in het zuiden van Spanje meer specifiek in Andalusië. iK ben 29 jaar oud. Ook zeg ik die ik een elektronische tecnicus ben. Nu werk ik voor Renfe. De droom van mijn leven is die ik een dag een trein kun rijden. Hier is dat onmogelijk en moeigelijk!
Op dit moment leer ik Nederlands. Deze taal is een beetje moegelijk voor me daarom moet ik veel studeren.
Ik hoop dat hier mag ik enkele goede vrienden te maken. Voor mijn de nederlanders mensen zijn graag en veel gelukkig.
De trein is mijn leven. Ik hau de trein van.

:)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Shrek »

Dag pedro,
Waarom is het zo moeilijk om in Spanje met een trein te rijden? Ik kan begrijpen dat ze graag technici hebben bij de Renfe, maar is het dan echt onmogelijk om treinbestuurder te worden?
pedrorayl

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door pedrorayl »

Dag shrek! :)

Dank u voor uw antwoord.

In Spanje elk twee jaar zijn er 20 vacatures maar zijn er 1000 mensen die we van deze vacatures houden. Natuurlijk hebben deze vacatures al de naam van een mens. :? De spaanse mensen moeten 25.000 Euros :shock: bepalen als we houden van binnenkomen.

Ik hou mijn droom van te krijgen. De vorige oktober, kreeg ik een kart voor ik ga naar Mechelen (SNCB) maar ging ik niet omdat mijn Nederlands niet zeer goed was. Ik heb nu ander niuewe convocantie voor SNCB gezien maar kun ik niet nog gaan want mijn nederlands is niet zo goed. Alstublieft! weet niemand als ander convocantie zal in de toekomstig hebben.

Dank u!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Steven »

Je doet al goed uw best in het Nederlands, maar als je ook Frans spreekt kan je uw opleiding/kandidatuur in het Frans doen bij de NMBS/SNCB.
pedrorayl

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door pedrorayl »

Heeft niemand de regeling circulatie SNCB,alstublieft?Signalen, semaforen, etc. Dank u!

Ik heb een regelin circulatie van Renfe. Nu zal ik bestuderen regelin circulatie SNCB nodig hebben.

Steve, Ik studeer nu Nederlands hoewel is dat heel moeigelijk. ;)
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door TrainzDr3ver »

Je kan jezelf inderdaad al goed verwoorden in het Nederlands, en voor iemand dat van origine spaans spreekt, respect :D
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Dieselfreak »

pedrorayl schreef:Ik hoop dat hier mag ik enkele goede vrienden te maken. Voor mijn de nederlanders mensen zijn graag en veel gelukkig.
Even voor de duidelijkheid: de meesten op dit forum zijn geen Nederlanders, maar Vlamingen. Dit is een forum over treinen in België, en in Vlaanderen, het noordelijk deel van België, wordt Nederlands gesproken. Nederlanders wonen ten noorden van België.

Je doet behoorlijk je best om Nederlands te leren, maar sommige dingen zijn toch nog moeilijk te begrijpen.
pedrorayl schreef:In Spanje elk twee jaar zijn er 20 vacatures maar zijn er 1000 mensen die we van deze vacatures houden. Natuurlijk hebben deze vacatures al de naam van een mens. :? De spaanse mensen moeten 25.000 Euros :shock: bepalen als we houden van binnenkomen.
20 vacatures, 1000 mensen? Bedoel je dat er voor die 20 vacatures 1000 sollicitanten zijn? "Natuurlijk hebben deze vacatures al de naam van een mens.": Wil je zeggen dat ze al bezet zijn? "De spaanse mensen moeten 25.000 Euros :shock: beTalen als we houden van binnenkomen.": betekent dat dat je in Spanje eerst 25.000 Euro moet betalen voordat je aan een job bij de spoorwegen kunt beginnen of zo?!
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pedrorayl

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door pedrorayl »

20 vacatures, 1000 mensen? ja,bedoel ik dat er voor die 20 vacatures 1000 sollicitanten zijn. De mensen die deze vacatures krijgen meestal zijn er zoon of familie van de een belangrijke mens in Renfe.Wil je zeggen dat ze al bezet zijn? Ja de spaanse mensen moeten 25.000 Euros betalen. Dus een treinbestuurder hier door zijn rijbewijs eerste bepalen 25.000 euros daarna doet de mens een exam voor binnenkomen daar. En uiteindelijk werkt dat mens alleen als hij/ze familie in Renfe heeft. Begrijpt u me nu beter? Dit is een beetje moeilijk om uitleggen.
U weet als ander convocatie SNCB in de toekomstig, zullen hebben?
Dank u wel!!
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Accelerat »

Welkom pedrorayl! Waarom heeft U de keuze gemaakt voor België? Ik ben benieuwd! (...Entiendo un poco de español, sobre todo en forma escrita)
Dennis60

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Dennis60 »

Hallo Pedrorayl.
Leuk om je berichtje op dit forum te lezen en je hebt een erg mooie wens.
Ik ben ook pas op dit forum, omdat ik ook erg van treinen houd.
Bij deze wil ik je veel succes wensen met het vinden van een baan hier in België.
Misschien zal ik ooit passagier van je zijn.

Groet,
Dennis
pedrorayl

Kunt U me Helpen?

Bericht door pedrorayl »

Dag :)

Ik ben een spaans. Ik ben 28 jaar oud en ben een elektronische technicus. Ik ben aan het leren Nederlands.

Nu, woon ik in Spanje maar in Juni zal ik samen met mijn vriendin in Belgie wonen.
De familieleden van mijn vriendin zijn Belgisch. Ze wonen in luik.
Mijn vriendin zal als verpleegster werken en Ik wil graag een werk als treinbestuurder vinden.

Ik heb aan de bedrijf SNCB geschreven. De SNCB antwoordde me dat Ik ben een goed profil om een treinbestuurder te worden.

In Spanje heb ik mijn hobby van modelspoor schaal N. Ik heb veel models bijvoorbeeld:TGV, Thalys, Ice, Eurostar, Ave, etc...

Nu ken ik over uw treinen om mijn hobby daar te houden.

Beetje bij beetje ik leer uw grammatica, uw culture, uw gewoontes en uw leven.
Wanneer ik meer Belgie ken, voel Ik dat ik van uw land hou.

Nu, lees ik veel alle dagen om mijn Nederlands te verbeteren.

Ik geniet van uw treinen. :)

Ik moet veel technische woordenschat van treinen leren. :( Voor me is dit moeilijk. De woordenboeken kunnen me niet helpen...
Bijvoorbeeld: hou kan Ik zeggen? het deel de boven van een elektrish locomotief voor 3000V Dc in het motor ontvangen. In Spanje zeg Ik "Pantografo"


Kunt U me helpen?

Waar kan Ik woordenschat van treinen in Nederlands leren?

Waar kan ik in Belgie modelspoor schaal N kopen? forum etc?

Dank u veel voor uw help.

Pedro Angel. :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Steve »

Pedro, ik heb bovenstaand bericht in het bestaande topic geplaatst, lijkt me beter zo. :wink:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door Retard »

pantogravo= pantograaf, panto, stroomafnemer...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Dag! spreekt niemand spaans?

Bericht door kika »

En in het Frans (wat in Liège/Luttich/Luik meestal wordt gebruikt) heet dat le Pantographe. Tip: vaak kan je op wikipedia linkjes zien naar dat begrip in een andere taal uitgelegd, zo kan je al wel eens technische begrippen vertalen (of je talenkennis bijspijkeren). Succes!
Plaats reactie