Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door loic1811 »

Plaats hier je statistieken van eventuele vertragingen/afgelegde km's enzo voort
Dit is mijn maand overzicht van de maand februari ben benieuwd naar de anderen :D
Aantal treinen:
64
Treinen die op tijd op hun bestemming waren:
40
Stiptheids percentage:
62.5%
Totale vertraging:
451 min.
Gemiddelde vertraging per trein:
7 min.
Gemiddelde vertraging:
18.8 min.
Maximale vertraging:
63 min.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door am62 »

Geraardsbergen - Antwerpen

Aantal treinen = 75 *
Stipt (<6 min.) = 57.3 %
Vertraging ≥ 6 min. = 25.3 %
Vertraging ≥ 10 min. = 17.3 %
Afschaffingen = 1.3 %
Aantal minuten vertraging = 510
Controle = 50.7 %

* Busreizen richting Zottegem of vanuit Edingen werden niet meegeteld, het aantal minuten vertraging omvat enkel de reizen per trein.
* Grootste vertraging : 57 minuten, trein L17202 op 08/02/13
* Cijfers in het detail op http://opdetrein.blogspot.be/p/vertragingen-nmbs.html
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Retard »

Alstublieft :D

Aantal treinen:
169
Treinen die op tijd op hun bestemming waren:
155
Stiptheids percentage:
91.72%
Totale vertraging:
118 min.
Gemiddelde vertraging per trein:
0.7 min.
Gemiddelde vertraging:
8.4 min.
Maximale vertraging:
19 min.

Die trein met 19 min. vertraging was E4582 op 1 februari, en dit door een seinstoring in Tilly.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Steven »

Het was een rustige maand voor mij (een weekje vakantie zit daar alvast voor iets tussen, alsook ettelijke dagen opleiding) met als gevolg dat ik wat minder treinen deed dan andere maanden als treinbestuurder.

Aantal treinen: 36
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 35
Stiptheids percentage: 97.22%
Totale vertraging: 8 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 0.2 min.
Gemiddelde vertraging: 8 min.
Maximale vertraging: 8 min.
Verloren minuten: 8 min.
Ingehaalde minuten: 17 min.
Percentage ingehaalde / verloren minuten: 212.5
Aantal stops: 203
Kilometers: 2417.03
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door kika »

Vraagje hoe tellen jullie vertragingen? Verschil met de geplande aankomsttijd in je eindstation of bij iedere individuele trein? (met het eerste heb ik in februari ~27 minuten vertragingen gehaald en met de 2e telmethode ~83).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Steven »

ik gebruik gewoon mijn treingegevens die via railtime in de site van treinbestuurder.be worden ingevoerd.

elke trein die te laat was op eindbestemming = 0%
elke trein die op tijd was op eindbestemming = 100%
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door rdv »

Railtime geeft toch maar vertragingen weer van meer dan 5'?
Vijf minuten is niet erg als je op je eindbestemming bent, maar kan wel resulteren in een uur langer onderweg bij overstappen.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Stijn91 »

Gegevens voor trein 2057

Aantal keer dat je deze trein genomen hebt:
6
Aantal keer dat deze trein op tijd was:
2
Stiptheids percentage:
33.33%
Totale vertraging:
34 min.
Gemiddelde vertraging voor deze trein:
5.7 min.
Maximale vertraging:
11 min.


Dit moet echt 1 van de slechtste treinen in de omgeving van Denderleeuw zijn.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door dekooiker »

Sinds dit jaar hou ik ook cijfers bij over de stiptheid.
Niet om kritiek te hebben maar net omdat er zoveel kritiek komt, wil ik eens kijken hoe ikzelf last heb van vertragingen.

In de officiële cijfers verdwijnen de treinen die door toedoen van bijvoorbeeld ongevallen afgeschaft worden.
De reiziger staat er nochtans op te wachten...
Ik mocht in januari zo de bus nemen (lijnbus, wachten op de vervangbus leek me te lang wachten) wegens een ongeval aan een overweg.
In februari wachtten we in Testelt op de trein naar Zichem.
Wegens persoonsongeval kwam de trein uit Hasselt toe en zou meteen terugkeren naar Hasselt.
Vertraging bij vertrek: 18 minuten, maar omdat we al wat later ingelicht werden leek het alsof het redelijk gesmeerd liep want de trein kwam al snel toe.
Dat we verder geen bus of andere trein moesten nemen helpt de zaak al een handje.
Toch verschijnt dit niet in de cijfers van Infrabel al hebben we wel degelijk langer moeten wachten.

Aan de andere kant neem ik soms de trein van Aarschot naar Leuven om daar over te stappen naar Brussel.
Zo kon ik eens een trein nemen naar Brussel die meer dan 10 minuten vertraagd was.
Het komt er op neer dat ik veel vroeger dan gepland ter bestemming was.
Hoe verwerken jullie dit in jullie gegevens?
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door overweg13 »

Zelf hou ik al sinds 1976 vertragingen van al het genomen OV bij, al splits ik de cijfers wel op: trein enerzijds, tram en bus anderzijds. Ik heb altijd al vertragingen genoteerd per trein, nooit per verbinding. Zo zijn je eigen cijfers ook het best vergelijkbaar met die van de NMBS, en op die manier doe je wat infrabel nog maar enkele jaren doet: vertragingen onderweg noteren, niet alleen bij de eindpunten van de treinen. Ik ben het type reiziger dat op die manier een redelijke mix krijgt van treinen op alle lijnen, op alle momenten van de dag, en op werkdagen en weekends. Maar ik blijf me toch bewust van de relativiteit en het gebrek aan representativiteit van mijn gegevens: ik beschouw ze hoogstens als een vinger aan de pols, al volgen ze meestal de tendens van de officiële cijfers. Als iedereen hier gegevens per maand geeft, zakt de representativiteit nog meer, tenzij de gegevens aangebracht worden door iemand die echt veel treinen neemt. Zelf ben ik niet zo iemand, en schommelt het aantal genomen treinen sterk van maand tot maand. Verwacht hier dan ook geen cijfers van mij.
Sinds enige tijd doet zich trouwens nog een ander fenomeen voor: door de beschikbare realtime-informatie heb je soms de kans om een vertraagde trein te ontlopen en dus een stipte te nemen. Dat moet vroeg of laat een enigszins vleiend beeld geven.
Tot slot: ik hou sinds kort ook een lijst bij van de afgeschafte treinen die ik eerst van plan was te nemen. Dat ik daar pas nu mee begonnen ben ligt aan het feit dat dit fenomeen zich vroeger nauwelijks voordeed.

Tot slot: ik ben met het bijgehouden van deze gegevens begonnen om een wapen te hebben in de vele discussies die ik in mijn leven al gevoerd heb over het OV. Als iemand me komt zeggen dat zijn trein altijd vertraging heeft, dan riposteer ik altijd laconiek: hou het eens bij, en dan praten we verder. Ik doe trouwens hetzelfde met afstanden en prijzen: om te bewijzen dat OV eigenlijk spotgoedkoop is. Enfin, ik heb mijn leven gewijd aan het verdedigen van de NMBS, al blaas ik de laatste jaren toch wel wat minder hoog van de toren...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Steven »

Beste mensen deze topic dient om de cijfers zelf weer te geven, gelieve een ander onderwerp te willen starten als je er over wil babbelen hoe en waarom je aan uw cijfers kwam, dank bij voorbaat.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Beste mensen deze topic dient om de cijfers zelf weer te geven, gelieve een ander onderwerp te willen starten als je er over wil babbelen hoe en waarom je aan uw cijfers kwam, dank bij voorbaat.
Ik vind dat mijn bijdrage wel degelijk pertinent in dit topic hoort: wat heb je eraan als iedereen op zijn eigen manier gegevens begint bij te houden? Eigenlijk had dit topic moeten beginnen met duidelijke richtlijnen over hoe je te werk gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Steven »

overweg13 schreef:
Steven schreef:Beste mensen deze topic dient om de cijfers zelf weer te geven, gelieve een ander onderwerp te willen starten als je er over wil babbelen hoe en waarom je aan uw cijfers kwam, dank bij voorbaat.
Ik vind dat mijn bijdrage wel degelijk pertinent in dit topic hoort: wat heb je eraan als iedereen op zijn eigen manier gegevens begint bij te houden? Eigenlijk had dit topic moeten beginnen met duidelijke richtlijnen over hoe je te werk gaat.
dit topic is vooral ontstaan als extract uit twee websites (die door dezelfde persoon, een treinbestuurder, zijn gemaakt).

deze site geeft u de mogelijkheid al uw treinen in te geven die je neemt van punt a naar b. het zijn de gegevens die uit deze site voortkomen die hier worden weergegeven door de meeste.

http://www.treinbestuurder.be
http://www.treinvertragingen.be


de eerste is vooral bedoeld voor rijdend personeel, de tweede is vooral geschikt gemaakt voor reizigers en ander personeel (de doorsnee gebruiker).

Het is dus vooral de bedoeling om wat cijfers voor zich te laten spreken zonder te veel commentaar (aanvullende info daarom niet achterwegen latende natuurlijk).
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Retard »

Ik vind Overweg13 zijn bijdrage overigens wel hoogst interessant :D
Plaats reactie