Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:Hoeveel treinen op tijd waren, zegt eigenlijk niet zo veel over hoe stipt het openbaar vervoer in de praktijk is. De meeste vertragingen komen net voor tijdens de drukste uren. Wat heb je eraan dat 80 % van de treinen op tijd rijdt, als die 20 % vertraagde 70 % van de passagiers vervoeren?
Ik blijf het met die stelling dus oneens. Je kunt de miserie die veroorzaakt wordt door vertragingen niet optellen, of vermenigvuldigen; dat is een puur individuele beleving. Om het cru te stellen: ik vind het veel erger dat ik als individu om 11:18 een aansluiting mis, dan dat er enkele honderden van mijn medeburgers drie uur vroeger te laat op hun werk komen. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Wat uiteraard niet wegneemt dat de NMBS veel betere cijfers zou moeten kunnen voorleggen dan ze nu doen. Een oplossing ligt volgens mij in het verkorten van de rijtijden, maar het drastisch verlengen van de stilstanden in de stations. Want daar ligt precies de reden waarom treinen geleidelijk met kleine vertragingen beginnen te rijden (ik heb het nu bepaald over treinen richting Brussel en eventueel enkele andere grote stations); vanaf stations als Halle, Denderleeuw, Vilvoorde, Leuven, Braine-l'Alleud, Ottignies zijn die vertragingen niet langer "onschuldig" maar maken ze dat treinen elkaar echt grondig beginnen te hinderen. En voor je het weet zijn de vertragingen dan aangegroeid tot de zo typische 10 à 15 minuten die je zo vaak opgetekend ziet in de spitsuren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:Een oplossing ligt volgens mij in het verkorten van de rijtijden, maar het drastisch verlengen van de stilstanden in de stations.
Hoe wil je dat doen? Je kunt de treinen niet sneller laten rijden dan de lijn en het materieel toelaten.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Een oplossing ligt volgens mij in het verkorten van de rijtijden, maar het drastisch verlengen van de stilstanden in de stations.
Hoe wil je dat doen? Je kunt de treinen niet sneller laten rijden dan de lijn en het materieel toelaten.
Hij bedoelt de werkelijk rijtijd tellen en niet (zoals nu vaak gebeurd) daar een buffer bij in te bouwen.
overweg13 schreef: Wat uiteraard niet wegneemt dat de NMBS veel betere cijfers zou moeten kunnen voorleggen dan ze nu doen. Een oplossing ligt volgens mij in het verkorten van de rijtijden, maar het drastisch verlengen van de stilstanden in de stations. Want daar ligt precies de reden waarom treinen geleidelijk met kleine vertragingen beginnen te rijden
Leuk idee, maar helaas zijn er quasi nergens zoveel perrons beschikbaar. Je zou voor zoiets dubbel zoveel perronsporen moeten hebben als er sporen op de spoorlijn zijn. Leuven (L36,L36N,L53,L35) zou dan ongeveer 16 perrons nodig hebben, Halle 12, Gent 12, Brussel-Noord 24, Mechelen 12,...
Dat is op de meeste plaatsen echt niet uitvoerbaar waardoor een trein weg moet zijn van het perron voor de volgende er is, en lange stilstanden dus uitgesloten zijn.
Maar zei ik net dat Gent voor zoiets 12 sporen nodig heeft? Inderdaad, de nieuwe spoorconfiguratie van Gent zal zodanig gebouwd worden dat elk perronspoor bij wijze van spreken verdubbeld wordt. Er kan dus een trein Brugge-Brussel binnenrijden terwijl de vorige Brugge-Brussel nog aan het andere perron staat. Dit geldt dan voor alle richtingen, waardoor de langere stilstanden in Gent wel zullen kunnen. Misschien moeten de planners het daar eens proberen?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef:
overweg13 schreef:Een oplossing ligt volgens mij in het verkorten van de rijtijden, maar het drastisch verlengen van de stilstanden in de stations.
Hoe wil je dat doen? Je kunt de treinen niet sneller laten rijden dan de lijn en het materieel toelaten.
Dat is dan ook helemaal niet nodig: vergelijk de rijtijden uit de jaren 1980 maar even met die van vandaag. Ik geef één voorbeeldje, maar je vindt voorbeelden op zo goed als alle andere lijnen. Ik geef telkens de rittijd in 1984 en die in 2013, meer bepaald van de IC tussen Brussel-Zuid en Mons.
Brussel-Zuid - Braine-le-Comte: 16 - 20
Braine-le-Comte - Soignies 4 - 4
Soignies - Mons 14 - 15.
Denk je nu echt dat deze 5 minuten minder rijtijd tussen Brussel en Mons meer vertragingen veroorzaakten dan vandaag? Bovendien is de refertesnelheid van lijn 96 van 140 naar 160 opgetrokken. De vierledige stellen die toen gebruikt werden mochten 140, de reeks 21/27 met M4, de ms96 mogen 160. (Alleen voor die oude stelletjes is er nog een probleem.)
Maar je merkt nu dat tijdens de spits alle reserev in de rijtijd opgeslorpt wordt door de zogenaamde reizigersbeweging in de stations. Verleng de stilstanden dus i.p.v. de rijtijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Ik blijf het met die stelling dus oneens. Je kunt de miserie die veroorzaakt wordt door vertragingen niet optellen, of vermenigvuldigen; dat is een puur individuele beleving. Om het cru te stellen: ik vind het veel erger dat ik als individu om 11:18 een aansluiting mis, dan dat er enkele honderden van mijn medeburgers drie uur vroeger te laat op hun werk komen. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Wat uiteraard niet wegneemt dat de NMBS veel betere cijfers zou moeten kunnen voorleggen dan ze nu doen.
Ja en nee. Het is dan wel individueel, er zijn een heleboel méér individuen op bepaalde verbindingen of tijden dan andere. Het hele concept van 'zoveel vertraagde treinen' is voor maar erg weinig mensen relevant. Voor al die individuen zijn stiptere treinen, ook diegene die ze niet nemen, wél van belang. Betere cijfers lijken me mooi, maar liever heb ik relevantere cijfers. Een trein met 6 minuten vertraging halverwege de rit en zonder vertraging op het eind, maar boordevol overstappers die hun aansluiting missen, moet zwaarder doorwegen dan nu.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Dieselfreak »

overweg13 schreef:
Dieselfreak schreef:Hoe wil je dat doen? Je kunt de treinen niet sneller laten rijden dan de lijn en het materieel toelaten.
Dat is dan ook helemaal niet nodig: vergelijk de rijtijden uit de jaren 1980 maar even met die van vandaag. Ik geef één voorbeeldje, maar je vindt voorbeelden op zo goed als alle andere lijnen. Ik geef telkens de rittijd in 1984 en die in 2013, meer bepaald van de IC tussen Brussel-Zuid en Mons.
Brussel-Zuid - Braine-le-Comte: 16 - 20
Braine-le-Comte - Soignies 4 - 4
Soignies - Mons 14 - 15.
Is het dus zo dat de treinen nu op sommige trajecten, indien alles volgens het schema gaat, bewust niet op maximale snelheid rijden omdat ze anders zouden voorlopen op hun rijtijd? En jij stelt dus voor om in plaats van snelheid te minderen tijdens het rijden, de trein langer te laten stilstaan in de stations, zodat er minder vertragingen ontstaan door heel veel in- en uitstappende passagiers? Is het dat wat je bedoelt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door overweg13 »

Dieselfreak schreef: Is het dus zo dat de treinen nu op sommige trajecten, indien alles volgens het schema gaat, bewust niet op maximale snelheid rijden omdat ze anders zouden voorlopen op hun rijtijd? En jij stelt dus voor om in plaats van snelheid te minderen tijdens het rijden, de trein langer te laten stilstaan in de stations, zodat er minder vertragingen ontstaan door heel veel in- en uitstappende passagiers? Is het dat wat je bedoelt?
Precies! Al is dit zeker niet het ei van Columbus, en wel om 2 redenen:
- bij werken loopt de vertraging snel op omdat er nauwelijks reserve in de rijtijden zit; je kunt dat onmogelijk opvangen door telkens opnieuw nieuwe dienstregelingen, met extra minuutjes onderweg, uit te werken;
- in de NZV, waar de behoefte aan extra in- en uitstaptijd het grootst is, is het verlengen van de haltetijd geen optie, omdat dit een te indringende invloed op de capaciteit van de NZV zou hebben; dat zou het reduceren van het aantal treinen door de pijp noodzakelijk maken, en dat zie ik nog niet meteen gebeuren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Adler »

kika schreef:
overweg13 schreef:Ik blijf het met die stelling dus oneens. Je kunt de miserie die veroorzaakt wordt door vertragingen niet optellen, of vermenigvuldigen; dat is een puur individuele beleving. Om het cru te stellen: ik vind het veel erger dat ik als individu om 11:18 een aansluiting mis, dan dat er enkele honderden van mijn medeburgers drie uur vroeger te laat op hun werk komen. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Wat uiteraard niet wegneemt dat de NMBS veel betere cijfers zou moeten kunnen voorleggen dan ze nu doen.
Ja en nee. Het is dan wel individueel, er zijn een heleboel méér individuen op bepaalde verbindingen of tijden dan andere. Het hele concept van 'zoveel vertraagde treinen' is voor maar erg weinig mensen relevant. Voor al die individuen zijn stiptere treinen, ook diegene die ze niet nemen, wél van belang. Betere cijfers lijken me mooi, maar liever heb ik relevantere cijfers. Een trein met 6 minuten vertraging halverwege de rit en zonder vertraging op het eind, maar boordevol overstappers die hun aansluiting missen, moet zwaarder doorwegen dan nu.
De enigste spoorwegmaatschappij die de stiptheid op een eerlijke manier meet is de SBB. Bij de berekening van de Kundenpünktlichkeit wordt ook de bezetting van de trein en het aantal gemiste aansluitingen in rekening gebracht. Bovendien wordt daar met 3 minuten vertraging gerekend en niet met 5 of 6 minuten.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door loic1811 »

Maand september :

Aantal treinen: 103
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 84
Stiptheids percentage: 81.55%
Totale vertraging: 171 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 1.7 min.
Gemiddelde vertraging: 9 min.
Maximale vertraging: 19 min
Kilometers: 2 856,41 km
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Retard »

Aantal treinen: 192
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 159
Stiptheids percentage: 82.81%
Totale vertraging: 493 minuten
Gemiddelde vertraging per trein: 2.6 minuten
Gemiddelde vertraging: 14.9 minuten
Maximale vertraging: 165 minuten

September 2013 was de slechtste maand tot nu toe, met totaal meer dan dubbel zoveel aantal vertraging dan in de gemiddelde maand (493 tegenover 217). Dit ondermeer te wijten aan de werken aan de wisselinrichting aan het station van Brugge en de hallucinante carfreeday, waarop E514 moest teruggesleept worden van Vlierzele naar Gent-Sint-Pieters, om dan over de volledige lijn 50 (langs Aalst en Jette), naar Brussel te rijden.
Carfreeday1.png
Algemene totalen:

Aantal treinen: 1502
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 1330
Stiptheids percentage: 88.57%
Totale vertraging: 2012 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 1.3 min.
Gemiddelde vertraging: 11.7 min.
Maximale vertraging: 165 min.

Totaal aantal kilometer: 5793 kilometer

1/sep 46 kilometer
2/sep 250 kilometer
3/sep 232 kilometer
4/sep 174 kilometer
5/sep 136 kilometer
6/sep 262 kilometer
7/sep 134 kilometer
8/sep 262 kilometer
9/sep 168 kilometer
10/sep 148 kilometer
11/sep 148 kilometer
12/sep 136 kilometer
13/sep 225 kilometer
14/sep 116 kilometer
15/sep 302 kilometer
16/sep 222 kilometer
17/sep 148 kilometer
18/sep 145 kilometer
19/sep 361 kilometer
20/sep 244 kilometer
21/sep 116 kilometer
22/sep 250 kilometer
23/sep 148 kilometer
24/sep 148 kilometer
25/sep 194 kilometer
26/sep 270 kilometer
27/sep 244 kilometer
28/sep 120 kilometer
29/sep 250 kilometer
30/sep 194 kilometer
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Retard »

En de 670, ook al 100 keer genomen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Zijn maximale vertraging was te wijten aan een seinstoring op de lijn 89.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Adler »

Minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) is het aanhoudende slechte nieuws over de stiptheid van de NMBS stilaan beu. Dat bleek vanmiddag in de Kamercommissie Infrastructuur. Labille werd er samen met de stiptheidsmanagers van de spoorwegen op het matje geroepen. 2013 dreigt op het vlak van stiptheid een regelrecht rampjaar te worden, zo bleek vandaag uit cijfers die De Morgen publiceerde.
Volledig bericht hier.
Labille zegt o.a. dat dit de eerste prioriteit wordt van Cornu. Maar Descheemaecker krijgt wel een opstapvergoeding van 700.000 euro.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Retard »

E672, ook al honderd keer genomen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Zijn vertragingen waren bijna uitsluitend te wijten aan het wachten op E3643 in Lichtervelde.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Retard »

Aantal treinen: 186
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 151
Stiptheids percentage: 81.18%
Totale vertraging: 419 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 2.3 min.
Gemiddelde vertraging: 12 min.
Maximale vertraging: 54 min.

De maximale vertraging was E671 op 20 oktober. Deze was ferm vertraagd wegens het platleggen van de stroomtoevoer in Lichtervelde om de reizigers uit E840 - die getroffen was door een blikseminslag - te evacueren.

Totalen sinds 23 januari:
Aantal treinen: 1688
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 1481
Stiptheids percentage: 87.74%
Totale vertraging: 2431 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 1.4 min.
Gemiddelde vertraging: 11.7 min.
Maximale vertraging: 165 min.

Totaal aantal kilometer: 6292 kilometer

1/okt 148 kilometer
2/okt 194 kilometer
3/okt 194 kilometer
4/okt 410 kilometer
5/okt 124 kilometer
6/okt 92 kilometer
7/okt 148 kilometer
8/okt 228 kilometer
9/okt 148 kilometer
10/okt 194 kilometer
11/okt 436 kilometer
12/okt 116 kilometer
13/okt 490 kilometer
14/okt 176 kilometer
15/okt 148 kilometer
16/okt 148 kilometer
17/okt 238 kilometer
18/okt 258 kilometer
19/okt 116 kilometer
20/okt 260 kilometer
21/okt 194 kilometer
22/okt 148 kilometer
23/okt 194 kilometer
24/okt 136 kilometer
25/okt 244 kilometer
26/okt 116 kilometer
27/okt 276 kilometer
28/okt 244 kilometer
29/okt 188 kilometer
30/okt 150 kilometer
31/okt 136 kilometer
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Statistieken treinvertragingen en dergelijken

Bericht door Stijn91 »

Augustus

Aantal treinen: 4
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 3
Stiptheids percentage: 75%
Totale vertraging: 13 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 3.3 min.
Gemiddelde vertraging: 13 min.
Maximale vertraging: 13 min.

September

Aantal treinen: 7
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 7
Stiptheids percentage: 100%
Totale vertraging: 0 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 0 min.
Gemiddelde vertraging: 0 min.
Maximale vertraging: 0 min.

Oktober

Aantal treinen: 11
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 9
Stiptheids percentage: 81.82%
Totale vertraging: 11 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 1 min.
Gemiddelde vertraging: 5.5 min.
Maximale vertraging: 6 min.

Totaal

Aantal treinen: 234
Treinen die op tijd op hun bestemming waren: 207
Stiptheids percentage: 88.46%
Totale vertraging: 287 min.
Gemiddelde vertraging per trein: 1.2 min.
Gemiddelde vertraging: 10.6 min.
Maximale vertraging: 72 min.


Jammer dat men gewoon de gegevens van Railtime overneemt, zo nam ik woensdag een L-trein Ternat - Denderleeuw die met 5 min. vertraging in Ternat aankwam maar volgens Railtime kwam die zonder vertraging aan in Denderleeuw, maar het waren nog altijd 5 min.
Plaats reactie