een doordeweekse dag

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

een doordeweekse dag

Bericht door ostbahnhof »

Een doordeweekse dag op de ring van Antwerpen.
Alles staat stil, auto's, bestelwagens en enorm veel vrachtwagens...

Schiet me te binnen dat in de Alpenlanden vrachtwagens op treinen worden gereden om bergpassen te doorkruisen... waarom hier niet vrachtwagenshuttles opzetten om grote steden te omzeilen of zelfs langere afstanden te overbruggen.
vb : vrachtwagens de trein op rond Sint Niklaas, er terug af ergens thv Anwerpen-Noorderdokken.

't is maar een idee om mobiliteit van iedereen (auto's, vrachtwagens) e.d. te blijven verzekeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: een doordeweekse dag

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef:Een doordeweekse dag op de ring van Antwerpen.
Alles staat stil, auto's, bestelwagens en enorm veel vrachtwagens...

Schiet me te binnen dat in de Alpenlanden vrachtwagens op treinen worden gereden om bergpassen te doorkruisen... waarom hier niet vrachtwagenshuttles opzetten om grote steden te omzeilen of zelfs langere afstanden te overbruggen.
vb : vrachtwagens de trein op rond Sint Niklaas, er terug af ergens thv Anwerpen-Noorderdokken.

't is maar een idee om mobiliteit van iedereen (auto's, vrachtwagens) e.d. te blijven verzekeren.
Die afstanden zijn veel te kort om iets uit te maken. Het is veel logischer om de vracht in Rotterdam op de trein te gooien en er in Zuid-Frankrijk af te halen. Het probleem is veel groter dan Antwerpen alleen en heeft dus ook oplossingen nodig die veel groter zijn.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: een doordeweekse dag

Bericht door kika »

Er moet een vrachtwagenchauffeur zijn om hem af te leveren/ op te halen. Als je vrachtwagenchauffeur om op te halen in Beveren woont en die om hem af te leveren in Kontich, schiet je nog steeds niet veel op. Het duurt nou eenmaal vooraleer zo'n trein met vrachtwagenopleggers is volgeladen, gerangeerd, naar de andere kant van de stad gereden, ontladen…. Een vrachtwagen van je fabriekje of de haven tot de eerstvolgende intermodale dinges kan je prima met 1 chauffeur doen. Misschien zelfs 2 of 3 ritten op 1 dag. Vervolgens kan die trein half Europa door, Nürnberg, Milaan,… waar er vervolgens weer een andere chauffeur 8 uur mee kan verder rijden tot de eindbestemming. Alles op minder dan 15 uur vrachtwagen rijden is compleet zinloos om met een trein te doen, uit kostenoogpunt. Ook niet vergeten dat de lonen van vrachtwagenchauffeurs een heel stuk meer onder druk staan dan die van treinbestuurders, dus als je eerder onregelmatig kleine vrachten niet heel erg ver moet transporteren, huur je wat Oost-Europese chauffeurs in. Je kan ook eens op een doordeweekse dag kijken wat er bij de Shuttle onder het kanaal allemaal doorgaat, maar nog meer: hoeveel plaats er voor nodig is om al die vrachtwagens, auto's en treinen te kunnen laden en lossen. Krijg je niet op 1 simpel zijspoor met P+R-parkingkje.
Thieskes

Re: een doordeweekse dag

Bericht door Thieskes »

kika schreef:...waar er vervolgens weer een andere chauffeur 8 uur mee kan verder rijden tot de eindbestemming....
In ieder geval in Nederland mogen de chauffeurs er zelfs 9 uur mee rijden en 2x per week 10 uur. :P
Plaats reactie