wat is dat?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: wat is dat?

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef:De reden is dat men fraude wil vermijden. Ik geef een voorbeeld. Van Sint-Niklaas naar Leuven is de kortste weg via Mechelen en het tarief is op die afstand berekend. Maar ik mag ook via Antwerpen of soms zelfs via Gent reizen als ik zo sneller op mijn bestemming aankom. Veronderstel nu dat ik overdag wil gaan winkelen in Antwerpen en 's avonds een vergadering heb in Leuven. Indien het verbod op reisonderbreking niet zou gelden, zou ik met één kaartje Sint-Niklaas - Leuven de twee reizen kunnen maken. Terwijl ik volgens het reglement twee kaartjes (of een via-biljet) moet kopen, wat duurder uitkomt.
Maar ik geef toe dat het reglement moeilijker te begrijpen valt in uw geval (een reisonderbreking op de aangerekende, kortste reisweg).
Bij NS is er geen dergelijk verbod op reisonderbreking en kunnen dat soort reizen inderdaad op 1 kaartje gemaakt worden. Maar hoeveel mensen zouden dat nu doen? 0,01%, 0,001% of 0,0001%? Dus welk probleeem wordt er met het verbod op reisonderbreking eigenlijk opgelost?

Groetjes,
Rian, die ook zijn eerste boete nog moet krijgen voor het in Brussel instappen met een abonnement Leuven - Gent.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: wat is dat?

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:
Groetjes,
Rian, die ook zijn eerste boete nog moet krijgen voor het in Brussel instappen met een abonnement Leuven - Gent.
Ik denk dan ook niet dat het probleem zich met een abonnement stelt voor die reisweg. Wat wel verboden zou zijn: kiezen voor een reisweg via Mechelen en je reis in Mechelen onderbreken. Dat staat - ook voor de abonnementen - zelfs in de Algemene Voorwaarden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: wat is dat?

Bericht door overweg13 »

Retard schreef:Hoe kan men een Go-Pass dan automatiseren?
Ik heb me die vraag ook al gesteld n.a.v. het plaatsen van toegangspoortjes. Ik hoop zelfs dat dit het einde betekent van al die invulpassen...
Met vriendelijke groet

overweg13
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: wat is dat?

Bericht door BlubBlub »

Retard schreef:Hoe kan men een Go-Pass dan automatiseren?
Ga naar het internet - vul uw gopaskaartnummer in - geef datum, vertrekstation, bestemming en aantal personen in.

Eventueel als extra functie op de nieuwe ticket-automaten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: wat is dat?

Bericht door Steve »

BlubBlub schreef:
Retard schreef:Hoe kan men een Go-Pass dan automatiseren?
Ga naar het internet - vul uw gopaskaartnummer in - geef datum, vertrekstation, bestemming en aantal personen in.

Eventueel als extra functie op de nieuwe ticket-automaten.
Lijkt me ook plausibel, en kan bovendien heel wat grijsrijden tegengaan als het goed in elkaar zit.

Bij gebruik van internet zit je natuurlijk wel met het probleem dat de informatie niet op de kaart zelf zal kunnen worden geladen, dus het toestel van de TBG zal onvermijdelijk verbinding met internet moeten maken om de geldigheid na te kijken (zoals nu bij gebruik van de eID), wat een stukje langer duurt. Bij de automaten zou dat probleem zich niet moeten voordoen aangezien de informatie dan direct op de kaart kan worden gezet.

Wat ik bij de hele overgang naar MOBIB overigens niet snap, is waarom de Nettreinkaart niet overgezet is. Voor alle "invul"-producten zoals Campus is dat zeer goed te begrijpen, maar de Nettreinkaart lijkt me juist een heel makkelijk product om over te zetten... weet iemand meer?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Met een abonnement mag men toch onbeperkt zijn reis onderbreken?

Daarnaast voel ik niet veel voor om die Go-Pass te internettiseren. Al dat gedoe daarbij. Dat de treinbegeleiders wat meer komen controleren als men dit probleem wil aanpakken.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: wat is dat?

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
rvdborgt schreef:Rian, die ook zijn eerste boete nog moet krijgen voor het in Brussel instappen met een abonnement Leuven - Gent.
Ik denk dan ook niet dat het probleem zich met een abonnement stelt voor die reisweg. Wat wel verboden zou zijn: kiezen voor een reisweg via Mechelen en je reis in Mechelen onderbreken. Dat staat - ook voor de abonnementen - zelfs in de Algemene Voorwaarden.
Nee, de kortste reisweg is via Mechelen. Onderbreken is Brussel is dus eigenlijk verboden.
Maar niemand, incl. personeel, weet eigenlijk wat de kortste reisweg is - en voor reizigers is er ook geen betrouwbare methode om de kortste reisweg vast te stellen, dus in onduidelijke gevallen is dat denk ik ook niet juridisch houdbaar.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: wat is dat?

Bericht door overweg13 »

rvdborgt schreef:Nee, de kortste reisweg is via Mechelen. Onderbreken is Brussel is dus eigenlijk verboden.
Maar niemand, incl. personeel, weet eigenlijk wat de kortste reisweg is - en voor reizigers is er ook geen betrouwbare methode om de kortste reisweg vast te stellen, dus in onduidelijke gevallen is dat denk ik ook niet juridisch houdbaar.

Groetjes,
Rian
Zowel in afstand als in tijd zijn alle andere opties korter dan de reisweg via Mechelen. De afstand heb ik hierboven al berekend.
En in tijd:
IC Oostende Leuven - Gent + IC Lille : 1u35
IC Knokke/B. - Gent + IR (! uit Leuven): 1u45
IC Saint-Ghislain tot Brussel-Noord + IC Poperinge: 1u42

De rechtstreekse trein doet er 1u55 over.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat is dat?

Bericht door Steven »

Van Leuven tot Gent is het Korter langs Mechelen dan via Brussel als het op afstand aankomt hoor. Zowat 7 km om juist te zijn.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5274
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: wat is dat?

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Van Leuven tot Gent is het Korter langs Mechelen dan via Brussel als het op afstand aankomt hoor. Zowat 7 km om juist te zijn.
Juist, Rian heeft me doen ontsporen: ik dacht dat het nog altijd over een verbinding Leuven - Kortrijk ging...
Met vriendelijke groet

overweg13
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: wat is dat?

Bericht door FireSea »

Maar wat ik me nog altijd afvraag: Hoe kan een gemiddelde TBG nu controleren of je je reis onderbreekt? In theorie kan het op grond van het treinnummer, maar in de praktijk...?

Voorbeeld: Ik reis van - noem maar wat - Sint-Denijs-Boekel naar Diegem. Daarvoor moet ik eerst met de L naar Zottegem, van daar met de IC naar Brussel en daar weer met de L richting Leuven. Stel dat ik in de L-trein naar Zottegem een stempel krijg en in Zottegem mijn reis onderbreek door niet de eerstvolgende IC naar Brussel te nemen, maar die van een uur later. Op die IC word ik vervolgens ook weer gecontroleerd. Kent die TBG van de IC Poperinge - Brussel - Dendermonde dan alle ritnummers van de L-treinserie Kortrijk - Oudenaarde - Zottegem uit zijn hoofd? Lijkt me sterk. Dan moet ie toch zijn zakcomputer erbij pakken om dat treinnummer op te vragen. En ik heb nog nooit een TBG gezien die dat ding er spontaan bij pakt bij de controle van een kant-en-klaar vervoerbewijs om een stempel te checken. Ik heb ze dat ding alleen zien gebruiken voor het verkopen van tickets aan boord, of voor het opzoeken van reisinformatie op verzoek van een passagier.

Of valt er op één of andere manier aan het treinnummer af te lezen hoe laat die trein rijdt? Kan de TBG aan een treinnummer op zichzelf al zien of deze normaliter aansluit op zijn trein?

Kortom, hoe controleert een gemiddelde TBG überhaupt op reisonderbreking door enkel het stempel te LEZEN?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Omdat in die treinnummers een bepaalde methodiek zit. Zo vertrekken alle treinen omstreeks 17 in hun vertrekstation met op het einde van het nummer 17 of 37.
Als je bv. om 22uur nog afkomst met een 17 of 37, kan de treinbegeleider al serieus beginnen twijfelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat is dat?

Bericht door Steven »

in elk treinnummer zitten twee delen.
je hebt een relatienummer van de verbinding en het uur van vertrek uit het oorsprong station of aankomst in eindbestemming dat er in verwerkt zit.

bijvoorbeeld 521, de reeks 500 (tot 550) is voorbehouden voor de IC A verbinding Oostende - Brussel - Eupen. Waarbij het getal 21 op het uur van vertrek in oostende slaagt. hij vertrekt namelijk om 21u43
omgekeerde richting is idem trein 541 is van Eupen naar Oostende en komt aan aldaar om 21u17, het uur + 20 is verwerkt in het treinnummer.

Kortweg iemand die weet waar welke relatienummers bijhoren en uurwerk kan lezen weet vrij snel wat wel en niet kan als je naar de stempels kijkt op uw ticket.
franksken

Re: wat is dat?

Bericht door franksken »

Oké,als er een te groot verschil op zit zal het duidelijk zijn.Maar een tussenstop van een uur lijkt me moeilijk te controleren op een korte tijdsspanne.Zelfs voor een wiskundeknobbel.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: wat is dat?

Bericht door FireSea »

Is het eigenlijk ook toegestaan om de normale reisweg met tragere treinen af te leggen? Bijvoorbeeld: Als je van Brussel naar Arlon reist, mag je dan de hele reis met L-treinen afleggen, zolang je bij je overstap maar de eerstvolgende neemt? In het geval dat dat is toegestaan, is het niet vreemd als je een stempel van een relatief vroege trein hebt.
Plaats reactie