wat is dat?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Dit mag wel, althans in België:

Onderbreking van je reisweg

Je mag in of uit de trein stappen in elk station op je reisweg.
Je mag zelfs een andere reisweg nemen:
Als je zo vlugger op je bestemming bent
Zonder je reis te onderbreken
Zonder verder te reizen dan je bestemmingsstation om er vervolgens naar terug te keren

http://www.railtime.be/website/Pages/In ... c=1#682606

Iemand met een abonnement Brugge-Kortrijk mag dus afstappen in Ingelmunster, Izegem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout en Zedelgem.
Hij mag ook over Gent gaan met de serie 41**, maar moet dan onmiddellijk de IC E nemen richting Brugge.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: wat is dat?

Bericht door Steve »

Retard schreef: Iemand met een abonnement Brugge-Kortrijk mag dus afstappen in Ingelmunster, Izegem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout en Zedelgem.
Hij mag ook over Gent gaan met de serie 41**, maar moet dan onmiddellijk de IC E nemen richting Brugge.
Inderdaad, met die combinatie kom je net 3 minuten vroeger aan dan door te wachten op de IC (ook al ben je in totaal bijna een halfuur langer onderweg). En dat opent dus ook de deur om met een abonnement Kortrijk - Brugge naar Gent te gaan. In theorie moet je in Gent inderdaad onmiddellijk de IC naar Brugge nemen, maar als je nu besluit om daar uit te stappen en het station te verlaten, kunnen ze je moeilijk gaan tegenhouden. Een flink geval van grijsrijden, maar in de praktijk bijna onmogelijk te controleren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: wat is dat?

Bericht door kika »

Toen de 'Dagje zee' biljetten nog bestonden, mocht je dan vroeger uitstappen? Dan had je in sommige gevallen een veel voordeliger ticket dan de normale prijs tot bvb. Brugge of Gent uit Limburg of Luik.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Steve schreef:
Retard schreef: Iemand met een abonnement Brugge-Kortrijk mag dus afstappen in Ingelmunster, Izegem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout en Zedelgem.
Hij mag ook over Gent gaan met de serie 41**, maar moet dan onmiddellijk de IC E nemen richting Brugge.
Inderdaad, met die combinatie kom je net 3 minuten vroeger aan dan door te wachten op de IC (ook al ben je in totaal bijna een halfuur langer onderweg). En dat opent dus ook de deur om met een abonnement Kortrijk - Brugge naar Gent te gaan. In theorie moet je in Gent inderdaad onmiddellijk de IC naar Brugge nemen, maar als je nu besluit om daar uit te stappen en het station te verlaten, kunnen ze je moeilijk gaan tegenhouden. Een flink geval van grijsrijden, maar in de praktijk bijna onmogelijk te controleren.
Maar als je met de IC A terugkeert, en er zijn geen vertragingen te bekennen, kunnen ze je wel opschrijven, natuurlijk.
Maar als je 's avonds terugkeert mag je na tweeëntwintig uur altijd over Gent gaan. Wat ik mij dan wel afvraag, is of dat dan 'de voorziene reisweg' wordt i.p.v. 'de vluggere reisweg'. Want als je van E4123 komt, moet je normaalgezien E1544 richting Brugge nemen. Maar als dit de voorziene reisweg wordt, en je dan in of uit de trein mag stappen in elk station op je reisweg, mag je dan ook E545 naar Brugge nemen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: wat is dat?

Bericht door Steve »

Retard schreef:
Steve schreef:
Retard schreef: Iemand met een abonnement Brugge-Kortrijk mag dus afstappen in Ingelmunster, Izegem, Roeselare, Lichtervelde, Torhout en Zedelgem.
Hij mag ook over Gent gaan met de serie 41**, maar moet dan onmiddellijk de IC E nemen richting Brugge.
Inderdaad, met die combinatie kom je net 3 minuten vroeger aan dan door te wachten op de IC (ook al ben je in totaal bijna een halfuur langer onderweg). En dat opent dus ook de deur om met een abonnement Kortrijk - Brugge naar Gent te gaan. In theorie moet je in Gent inderdaad onmiddellijk de IC naar Brugge nemen, maar als je nu besluit om daar uit te stappen en het station te verlaten, kunnen ze je moeilijk gaan tegenhouden. Een flink geval van grijsrijden, maar in de praktijk bijna onmogelijk te controleren.
Maar als je met de IC A terugkeert, en er zijn geen vertragingen te bekennen, kunnen ze je wel opschrijven, natuurlijk.
Maar als je 's avonds terugkeert mag je na tweeëntwintig uur altijd over Gent gaan. Wat ik mij dan wel afvraag, is of dat dan 'de voorziene reisweg' wordt i.p.v. 'de vluggere reisweg'. Want als je van E4123 komt, moet je normaalgezien E1544 richting Brugge nemen. Maar als dit de voorziene reisweg wordt, en je dan in of uit de trein mag stappen in elk station op je reisweg, mag je dan ook E545 naar Brugge nemen?
De voorziene reisweg blijft bij mijn weten steeds de kortste reisweg. De omweg via Gent is dan gerechtvaardigd omdat je er op die manier sneller komt (wat uiteraard niet moeilijk is als er geen trein meer rijdt op de kortste reisweg). Blijven via Gent lijkt me officieel gezien nog steeds niet toegelaten, maar ook hier geldt dat het vrijwel niet te controleren is.
Plaats reactie