wat is dat?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
bija

wat is dat?

Bericht door bija »

Dag iedereen, ik heb een vraag;wie heeft dit ooit gehoord of mee gemaakt?
Ik werd gistern gecontroleerd op de trein en ik kreeg een boete van 25eur :shock: !
Reden: ik heb mijn reis onderbroken... veel te lang volgens NMBS! :lol: ik kwam van Leuven ik stopte in Brussel Centraal om mijn trein nr Kortrijk te nemen,ik moest 41min wachten , ik ben dan iets drinken en met zo,n mooie weer heb ik ook iets gegeten en iets langer op terrasje geblijven...totaal 3u! ipv 41min.
In de trein ik kreeg en "boete 25eur " je hebt reis te lang onderbroken!!!!! geen discussie!
Is juist? als ja waarom mag ik mijn reis niet onderbreken zolang? de ticket van mijn traject was al betaald ! ik begreep/ik begrijp nog niet. Ik heb nr de 02/5282828 opgebeld en de antwoord was" het mag niet mevrouw" het is zo je mag je reis niet onderbreken! ik moest zoiezo mijn reis onderbreken want er is geen trein Leuven-Kortrijk direct!!!! wow wow ! bravo met zo,n uitleg! :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5318
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: wat is dat?

Bericht door Steve »

Dat is in principe niet toegestaan. Aangezien je een biljet Leuven - Kortrijk hebt is het de bedoeling dat je die rit aflegt zonder nodeloos te treuzelen. In de algemene voorwaarden staat het vrij ondubbelzinnig geformuleerd: "Behoudens de Bijzondere Voorwaarden mag de reiziger zijn reis niet naar eigen goeddunken onderbreken en hervatten."

Het gebeurt volgens mij wel niet vaak dat er in een geval zoals jij beschrijft ook daadwerkelijk een boete gegeven wordt, maar volgens de voorwaarden heb je geen poot om op te staan...

In zo'n geval neem je best een "Via"-biljet of eventueel twee aparte biljetten (Leuven - Brussel en Brussel - Kortrijk). Komt ietsje duurder uit omdat je dan twee keer het basistarief betaalt (het "instaprecht").
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: wat is dat?

Bericht door Paul »

Inderdaad, volgens de voorwaarden is het niet toegestaan tenzij met een via-biljet of twee afzonderlijke biljetten (wat qua prijs op hetzelfde neerkomt). Maar ik vraag me wel af of waterdichte controle mogelijk is. De treinbegeleider op de tweede trein kan zich alleen baseren op het stempeltje van de controle (als die al gebeurd is!) op de eerste trein. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat dat stempeltje ofwel onleesbaar, ofwel fout is? De treinbegeleider vergeet namelijk nogal eens zijn kniptang voor elke nieuwe rit aan te passen, zodat het stempeltje in feite het nummer van een vorige trein aangeeft. Dat gebeurt echt redelijk dikwijls, zo is mijn ervaring. En in dat geval zou je dus onterecht een boete aangesmeerd kunnen krijgen... Je kan het volgens mij dus altijd betwisten.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: wat is dat?

Bericht door overweg13 »

Paul schreef:Inderdaad, volgens de voorwaarden is het niet toegestaan tenzij met een via-biljet of twee afzonderlijke biljetten (wat qua prijs op hetzelfde neerkomt). Maar ik vraag me wel af of waterdichte controle mogelijk is. De treinbegeleider op de tweede trein kan zich alleen baseren op het stempeltje van de controle (als die al gebeurd is!) op de eerste trein. Maar hoe vaak gebeurt het niet dat dat stempeltje ofwel onleesbaar, ofwel fout is? De treinbegeleider vergeet namelijk nogal eens zijn kniptang voor elke nieuwe rit aan te passen, zodat het stempeltje in feite het nummer van een vorige trein aangeeft. Dat gebeurt echt redelijk dikwijls, zo is mijn ervaring. En in dat geval zou je dus onterecht een boete aangesmeerd kunnen krijgen... Je kan het volgens mij dus altijd betwisten.
Zie ook enkele gevallen beschreven in mijn blog. Het gebeurde vroeger zelden of nooit, tegenwoordig is het inderdaad schering en inslag. De nonchalance slaat overal toe...
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Dat is inderdaad schering en inslag. Zo zat ik in 2006 op E1509 en de stempel van de chefgarde stond op E1508. Dit is natuurlijk zeer riskant, want ik had een boete kunnen krijgen op E2110.

Het is dan beter één te hebben die er compleet zijn voeten aan veegt, en waarbij zijn datum drie dagen achter staat.

Een truc is wel, nadat de stempel gezet is, om daar onmiddellijk met een vinger over te gaan. Dan is het minder goed leesbaar :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat is dat?

Bericht door Steven »

Als jij op 1509 zat en je krijgt een stempel met 1508 dan zal dat niet zijn vorige trein van die dag geweest zijn. Eerder een fout ingestelde tang ipv vergeten.
bija

Re: wat is dat?

Bericht door bija »

OK ik kan horen dat zo is , punt ander lijn. Maar waarom heeft men zo een reglement gemaakt aangezien men sowieso moet overstappen en wachten! dat ik 30min wacht of 3u wacht wie is hierbij benadeeld ? het is nog goed voor de economie, ik stop (of veel mensen) voor een koffietje, om te gaan winkelen, enzo...wie kan me uitleggen waarom een stop van 1u is toegestaan en niet 2,3,4 u ?
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: wat is dat?

Bericht door Paul »

De reden is dat men fraude wil vermijden. Ik geef een voorbeeld. Van Sint-Niklaas naar Leuven is de kortste weg via Mechelen en het tarief is op die afstand berekend. Maar ik mag ook via Antwerpen of soms zelfs via Gent reizen als ik zo sneller op mijn bestemming aankom. Veronderstel nu dat ik overdag wil gaan winkelen in Antwerpen en 's avonds een vergadering heb in Leuven. Indien het verbod op reisonderbreking niet zou gelden, zou ik met één kaartje Sint-Niklaas - Leuven de twee reizen kunnen maken. Terwijl ik volgens het reglement twee kaartjes (of een via-biljet) moet kopen, wat duurder uitkomt.
Maar ik geef toe dat het reglement moeilijker te begrijpen valt in uw geval (een reisonderbreking op de aangerekende, kortste reisweg).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: wat is dat?

Bericht door trainfreak »

bija schreef:D ik moest zoiezo mijn reis onderbreken want er is geen trein Leuven-Kortrijk direct!!!! wow wow ! bravo met zo,n uitleg! :lol:
Er is wel een directe trein Leuven-Kortrijk hoor.
Kijk maar eens op Railtime :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22510
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: wat is dat?

Bericht door Steven »

Inderdaad de rechtstreekse trein Leuven Kortrijk doet volgende stops (de belangrijkste) => Leuven, Mechelen, Dendermonde, Gent, Kortrijk, of het de snelste verbinding is, is wat anders.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: wat is dat?

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:Inderdaad de rechtstreekse trein Leuven Kortrijk doet volgende stops (de belangrijkste) => Leuven, Mechelen, Dendermonde, Gent, Kortrijk, of het de snelste verbinding is, is wat anders.
Via Mechelen en Dendermonde bedraagt de afstand 122,743 km, via Brussel en Denderleeuw 117,402 km. Het zal ook wel de snelste zijn, zeker als je de eerste overstap neemt. Met de reisweg is dus niets mis, wel met het laten rijden van de eerste aansluitende trein. Al vraag ik me af hoe vaak per jaar een dergelijke boete wordt uitgeschreven. Er zijn er nog wel van die categorie boetes die een eerder besloten leven leiden: hoeveel groepen hebben bijvoorbeeld al een toeslag betaald omdat ze niet de gereserveerde trein genomen hadden? En wie heeft er al een boete gekregen omdat hij op de gereserveerde plaatsen plaatsnam? Het zou een interessant nieuw topic zijn: boeten die alleen maar in het boekje bestaan, maar die in de realiteit (bijna) nooit gegeven worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: wat is dat?

Bericht door Dieselfreak »

Met de elektronische vervoerbewijzen die eraan zitten te komen, is het veel eenvoudiger na te gaan op welke trein je eerst zat. Het zal dan niet meer mogelijk zijn je reis te onderbreken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Dat zijn toch enkel abonnementen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: wat is dat?

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Dat zijn toch enkel abonnementen?
in het begin wel...
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: wat is dat?

Bericht door Retard »

Hoe kan men een Go-Pass dan automatiseren?
Plaats reactie