Met de fiets op de trein

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Met de fiets op de trein

Bericht door Terminus »

Hallo iedereen.

Ik had onlangs met enkele vrienden een leuke discussie over het meenemen van de fiets met de trein. Conclusie en jammer om te zeggen als treinfan, maar ik heb het hen afgeraden.

Enkele bedenkingen:
- Het is sowieso betalend in België, terwijl in de meeste omringende landen het in regionaal verkeer gratis is (b.v. Luxemburg, regio Lille)
- In de meeste treinen komt de fiets veilig in de pakwagen terecht. Maar ik herinner me nog toen ik vroeger mijn fiets meenam, hoe stresserend het is wanneer je er in een stopplaats af moet en de treinbegeleider is ergens aan zijn controleronde bezig. Wat als hij/zij mijn fiets vergeet en vertrek geeft?
- Meest sprekende voorbeeld dat men bij NMBS geen fan is van fietsers: de lijn Luik-Luxemburg. Zowel in België als in Luxemburg een zeer interessante lijn om je fiets mee te nemen... qua natuur betreft. In de trein zelf is de kans 95% dat je fiets ergens tegen de laatste deur terecht komt want er is zelden een fietsafdeling mee. Deze zomer leek het even de goede richting uit te gaan toen er op een gegeven moment in 3 van de 5(?) stammen een I6-rijtuig met fietsafdeling zat, maar deze zijn intussen weer verdwenen uit die relatie en zitten weer in binnenlandse P-treinen waarvan men normaal de fietsen probeert te weren. Kan men die rijtuigen dan niet beter optimaal benutten in die IR-relatie?

Wat zijn jullie ervaringen?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Retard »

Mijn enigste ervaring met de vèlo op de trein was op de stakingsdag van zes oktober 2008. Ik reed toen met mijn ex-vèlo van Oostende naar Brugge en omdat ik zag dat alle treinen gewoonweg reden, dacht ik (ook omdat het weer betrokken werd) van toch de trein naar huis te nemen.
Na vijf euro betaald te hebben om met je fiets van Brugge naar Oostende te gaan (meer dan een gewoon ticket!), zat er uiteindelijk niemand om de trein, waardoor ik mij in eerste klasse mocht zetten, met mijn vèlo naast mij, mede omdat de treinbegeleider dan de pakwagen niet moest opendoen (hij moest toch een beetje staken, hé :wink: ).

Andere ervaringen zijn een reiziger die een boete kreeg omdat hij op E826 zijn fiets niet in de pakwagen had gezet en op 30 maart (dag van de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen) nam ik E671 (Kortrijk 21:02 - Brugge 21:53) en het oudste Rode Klassiekske werd door Engelsen volgeschouwd met koersfietsen :lol: We moesten allemaal achteraan uitstappen

Maar ook op P-treinen doen zich die problemen voor die je aanhaalt. Zo wou een vrouw eens een fiets meedoen op E7009 (nu E7008, ook zonder pakwagen) en ook die werd uiteindelijk toch maar in de doorgang gestald.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door loic1811 »

Ik vermijd het altijd om niet mijn fiets mee te moeten op de trein en zeker op een weekdag . Ik heb zo een paar maand geleden mijn fiets moeten meenemen omdat we met het school op uitstap gingen , In de desiro viel het goed mee om op en af te stappen ,ik nam er wel 4 plaatsen mee in beslag (langs het toilet ) toen moest ik in Jette overstappen en waren het 4 breaks en dan is het zoeken waar staat de tbg , hiermee verlies je dan ook wel al een minuut ,naar de deur begeven , de fiets erop .. Ik had toen wel een goeie tbg die mooi optijd naar mij kwam dat ik mee naar het pakwagen mocht om hem eraf te halen ,de terug reis naar huis heb ik niet de trein genomen maar gewoon rustig naar huis gefietst :mrgreen:
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door ostbahnhof »

Wij nemen veel onze fiets mee. En heb het ondertussen al lang afgeleerd om me druk te maken over waar de treinbegeleider staat om het bagageruim te openen. Staat hij wat verder, dan wachten we gewoon.

Heb je een M5, M6, duikersbril, IC BRU-Den Haag, INT BRU-Basel, een diesel of een grenoveerde break (denk zelfs enkele vernieuwde klassiekses) dan kan je de fiets er zelf in of uithalen.
Natuurlijk is het voor niet treinfreaks niet gemakkelijk om te weten in welke treinen je zelf de fiets erin kan zetten en in welke je nog beroep moet doen op de treinbegeleider.

Dus mijn advies: geen stress, gewoon rustig blijven en eventueel vragen.
Komt de teinbegeleider niet opdagen bij het uitstappen: rustig blijven, in de deuropening blijven staan en zwaaien, hij komt dan wel ;-)
en zeker promoten: €5 voor een rit en €8 voor een dagkaart is zeker niet overdreven.

grts
o
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Steve »

ostbahnhof schreef: en zeker promoten: €5 voor een rit en €8 voor een dagkaart is zeker niet overdreven.
Hangt van de afstand af. Als je slechts een klein eind moet, kan het proportioneel aardig duur uitkomen. Zéker als er fietsruimte is die geen enkele zitplaats in gebruik neemt en dus hoegenaamd niet voor potentieel inkomstenverlies zorgt.

(en voor het argument bovengehaald wordt, situaties genoeg waar dat "kleine eind" niet met de fiets zelf te doen is: moeilijk toegankelijk gebied, slechte weersomstandigheden, fietspech, enzovoort)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Retard »

’Laat treinreizigers fiets gratis meenemen’

Kamerleden David Geerts en Karin Temmerman (SP.A) vinden dat pendelaars hun fiets gratis moeten kunnen meenemen op de trein. In een persbericht pleiten ze zondag voor het afschaffen van de fietstoeslag van vijf euro voor een enkele rit en voor een op het vervoer van fietsen voorziene treininfrastructuur.


In de Kamer zullen ze minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille vragen concrete stappen te ondernemen.

“Als we meer mensen willen overtuigen om de auto te laten staan, moeten we inzetten op een ‘genetwerkte’ mobiliteit waar openbaar vervoer, fiets en voetganger centraal staan. Het is een absolute must om het vervoeren van fietsen met de trein gratis te maken”, klinkt het.

Volgens Geerts en Temmerman is de fiets een handig alternatief om de afstand tussen thuis en het station, of het station en het werk te overbruggen. Ze stellen ook dat die afstand nu nog te veel mensen afschrikt om de trein te nemen. “Maar de NMBS ontmoedigt de combinatie van trein en fiets nog altijd”, aldus de sp.a-Kamerleden. “Voor plooifietsen is amper plaats voorzien in onze treinstellen, voor gewone fietsen is het al helemaal onbegonnen werk. De treininfrastructuur is totaal onaangepast en het is een bijzonder dure grap. De fiets meenemen op de trein kost 5 euro voor een enkele rit.”

Geerts en Temmerman willen ook dat bij elke nieuwe, toekomstige aankoop van treinstellen voldoende ruimte voor het plaatsen van fietsen een belangrijk criterium wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Shrek »

Er is toch in de nieuwe treinen redelijk wat plaats voor fietsen? En zeker in de Desiro en M6 is het nog heel toegankelijk ook.
Die twee lopen 15 jaar achter vrees ik...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Dieselfreak »

Terminus schreef:- In de meeste treinen komt de fiets veilig in de pakwagen terecht. Maar ik herinner me nog toen ik vroeger mijn fiets meenam, hoe stresserend het is wanneer je er in een stopplaats af moet en de treinbegeleider is ergens aan zijn controleronde bezig. Wat als hij/zij mijn fiets vergeet en vertrek geeft?
Kan ik van meespreken. Ik ben vorig jaar eens met de fiets op de trein gestapt in Florée en vertelde aan de treinbegeleider dat ik er in Brussel-Noord uit ging. Daar aangekomen was de TBG echter nergens te bespeuren. De trein vertrok, aangezien er in Brussel-Centraal geen fietsen in of uit mogen, was Brussel-Zuid mijn laatste kans. Er was nog steeds geen TBG te bespeuren. Ik raakte in paniek, klopte op het raam van de treinbestuurder, maar die had geen bevoegdheid om de fiets uit de pakwagen te halen, zei hij. De trein was al helemaal leeg, ik liep in paniek door heel de trein. Gelukkig vond ik toch nog een treinbegeleider. Hij deed de pakwagen open.

Verder is het vaak moeilijk te voorspellen waar de TBG zal in- en uitstappen, zodat je vaak moet rennen. Zeker als de trein lang is en het druk is, is het heel erg. Ik heb het ook al meegemaakt dat mijn fiets omgevallen was tijdens de treinrit.

Om al deze redenen heb ik er de brui aan gegeven na een stuk of zes keer. Gelukkig is er nog de vouwfiets en het Blue-Bikesysteem.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Om al deze redenen heb ik er de brui aan gegeven na een stuk of zes keer. Gelukkig is er nog de vouwfiets en het Blue-Bikesysteem.
Of je zoekt treinen met M6 of desiro, dan heb je ook geen problemen :wink:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:Of je zoekt treinen met M6 of desiro, dan heb je ook geen problemen :wink:
Mag je in die treinen zelf je fiets op de daartoe voorziene plaatsen zetten? En het materieel waarmee je reist, kan je niet kiezen hé, of je kunt alleen bepaalde gebieden bezoeken, en dan nog is het nooit helemaal zeker dat in in één van deze types zult terechtkomen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Hobbes »

Weer zo'n belachelijk voorstel van de SP.a waar niet over nagedacht is. Fietsen meenemen op de trein moet men nog wat gaan promoten?Je maakt nu soms al verschillende minuten vertraging als men met een aantal fietsen op het perron staat. En dan zou men dat nog wat gaan promoten? Goed bezig...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Steve »

Veel hangt van de omstandigheden af.

Als je in volle spits vijf fietsen in een I11 wilt krijgen voor een rit Oostende - Leuven, dan lijkt zo'n toeslag me meer dan gerechtvaardigd. Al zou er dan ook wel enige dienstverlening tegenover moeten staan, wat nu amper het geval is.

Als je daarentegen buiten de spits je fiets wilt meenemen voor een stadstraject op een Desiro, die daar perfect op uitgerust is en waar je verder niemand mee stoort, dan is het absoluut hemeltergend dat je daar ook nog eens 5 euro voor zou moeten betalen.

In dat opzicht vind ik het dan ook meer dan gerechtvaardigd dat dit debat geopend wordt.

In aangepast materieel en buiten de spits zou hier zeker over nagedacht worden, wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Mag je in die treinen zelf je fiets op de daartoe voorziene plaatsen zetten? En het materieel waarmee je reist, kan je niet kiezen hé, of je kunt alleen bepaalde gebieden bezoeken, en dan nog is het nooit helemaal zeker dat in in één van deze types zult terechtkomen.
Inderdaad, in de nieuwe treinen kan je zelf je fiets inladen. Je kan het inderdaad niet kiezen, maar je kan de kans op problemen toch verkleinen. Door op Brugge-Brussel de IC-E ipv de IC-A te kiezen bijvoorbeel zal je met je fiets veel makkelijker ter plekke geraken :wink:
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door Terminus »

Moet in het multifunctionele rijtuig van een M6-stam die iets lagere deur (die voorzien is voor fietsen, rolstoelen, ...) dan niet geöpend worden door de treinbegeleider? Ok, je kan altijd via een gewone deur je fiets naar dat gedeelte brengen, maar dat is ook weer de bedoeling niet.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Met de fiets op de trein

Bericht door eagleheart »

Om vertraging te vermijden kan de procedure aangepast worden naar eentje die gelijkt op die van de mindervalidenbegeleiding in het station? Dus goed op voorhand verwittigen dat je een fiets meeneemt en dan staat er iemand op het perron klaar die je hierbij helpt.
Plaats reactie