Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
frederic132

Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door frederic132 »

Hallo,
ik doe niet de A klasse maar de beroepsklaas.
Dus ik kan maximaal een A3 diploom of een Middelschooldiplom krijgen,
maar mijn droom is trijnbestuurder worden.
Bestaan er uitzonderingen om Trijnbestuurder te worden in belgïe ?
Ik excuseer mij nog voor mijn Nederland want ik woon in het Duitstaalig Gebit van Belgïe en spreek normalgezien Duits.
Hoop voor een Antwoord.
Dag en bedankt,
Frederic :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door Steven »

Om treinbestuurder te kunnen worden moet je uw 7de jaar beroepsonderwijs volgen en dan heb je normaal een kans.
frederic132

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door frederic132 »

ah oke bedankt. dit is wat ik weten wou, ik volg nu elektronika en vanaf het 6de leerjaar dan KFZ tot het 7de jaar.
MVG Frederic :D
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door e49memling »

Können Sie das nicht in Deutschland versuchen, ? Ihre Sprachkenntnisse kann zu Problemen führen. Oder kennen Sie genug Französisch?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door groentje »

De meest nabije depot is wellicht Welkenraedt, ofwel de NMBS-depot van Aken (goederen). Voor beide is een behoorlijke kennis van de 2 grootste landstalen noodzakelijk. Niets is onmogelijk, maar ik wil je waarschuwen dat het niet eenvoudig zal zijn.
franksken

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door franksken »

Vraagje;
Moeten alle tb's minstens tweetalig zijn,
ook al blijven ze aan 1 kant van de taalgrens.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door Steven »

nee, of je noodzakelijk tweetalig bent of niet hangt mede af van je depot. Al zal je het nodig hebben. Het grootste deel van de Vlaamse depots gaat de taalgrens over.
SBB 460
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 feb 2012, 09:57

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door SBB 460 »

Beste Frederic,
Niets exuceren!!!
Een taal spreken is één, maar schrijven... zeer goed, proficiat
In dit België kunnen we nog zeer veel van elkaar leren als iedereen van goede wil is.
Ik wens je alvast een goede "trein bestuurder" toekomst toe;
frederic132

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door frederic132 »

Ja ich kann perfekt Deutsch schreiben und sprechen, das ist nicht das Problem aber ich würde gerne in Belgien als Lokführer arbeiten.
En dank u ik ga eens naar welkenradt of eupen gaan navraagen of ik daar verderkan kommen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door Steven »

Welkenraedt heeft een depot van treinbestuurders. Eupen heeft dat niet.
frederic132

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door frederic132 »

ah oke dann ga ik eens in welkenradt vraagen ligt niet zo ver van mij. maar dat depot is dann ook van de nmbs of wat meenen jullie met depots ?
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door groentje »

Een depot, ook stelplaats genoemd, is een station waar treinbestuurders (of treinbegeleiders, maar dat is hier niet van belang) beginnen en eindigen met werken. Daar staat het materieel meestal te wachten, daar hebben ze hun kleedruimte, lezen ze de laatste nieuwe berichten en bevelen, hangt uit welke hun volgende dienst zal zijn, etc. Elke bestuurder (of treinbegeleider) hangt af van 1 depot, en zal altijd zijn dienst daar aanvangen en beëindigen (de uitzonderingen zouden ons te ver leiden). Het kan gebeuren dat een bestuurder van depot Welkenraedt in Verviers begint, maar dan zal de rit naar Verviers tijdens zijn diensturen gebeuren, en dus ook betaald zijn.
De NMBS heeft 4 depots in jouw buurt: Welkenraedt, Aachen (Logistics), Luik en Gouvy. Maar het is niet zeker dat je zomaar kan beginnen in een station in jouw buurt, er worden immers mensen aangeworven voor waar de nood het hoogst is. En dat kan net zo goed Brussel-Zuid of Charleroi zijn... In dat geval zal je altijd beginnen werken vanuit Brussel-Zuid of Charleroi. Kleine depots, zoals Gouvy, zijn doorgaans geen evidentie om er binnen te geraken, er zijn niet veel bestuurders nodig, en meestal heeft men er voldoende mensen, en nog meer op de wachtlijst. Aachen is een depot van Logistics, de goederen, dus, en zo geweldig gaat het niet met de goederenafdeling van de NMBS. Met wat geluk begin je dus in Luik of misschien in Welkenraedt...
Voor de meeste depots heb je een goede kennis nodig van de landstalen, en wordt je opleiding in het Frans of het Nederlands gegeven. Geen Duits, dus. Onderschat dus niet de moeilijkheden die je nog tegemoet gaat, het wordt een enorme uitdaging. Toch, als je echt wel, is niets onhaalbaar. Veel succes, dus.
frederic132

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door frederic132 »

ah oke, dus ik kan mijn examen niet in het duits doen ?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door Steven »

examens zijn enkel in frans of nederlands.
frederic132

Re: Kans om Trijnbestuurder te worden ?

Bericht door frederic132 »

zijn die dann mondelings ?
Plaats reactie