Is dit dubbeltractie?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door e49memling »

Bibke schreef: Aan die kant van het rijtuig hing er een pneumatische elektroklep die de elektrische signalen omzette in luchtdruk voor de bediening van de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
iIk wist niet dat het zo werd geregeld. Ik heb destijds nog Dieseltractie (1978, sommige dieren konden toen nog spreken) gekregen van eerste sectorchef Pollijn uit Dendermonde, jij bent toch niet van die generatie?
Buiten een basisopleiding hebben we niet meer gehad, we werden toch BET. (Bestuurder Elekrische Tractie)
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door e49memling »

poyaud schreef: Woodward is gemonteerd op GM motoren :wink:
GM: 2-takt-Diesels in V.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bordensteker »

e49memling schreef:Ik heb destijds nog Dieseltractie (1978, sommige dieren konden toen nog spreken) gekregen van eerste sectorchef Pollijn uit Dendermonde
In de tijd dat de dieren nog spraken (en locomotieven juist blaften of brulden), is schrijver Jan Vercammen eens met een officiële toestemming mee geweest in de stuurpost van de locomotief die vanuit (als ik me wel herinner) Terneuzen een trein naar Athus zou vervoeren. Uiteindelijk kwamen ze ergens anders uit, maar op een gedeelte van de reis was de zeer informatieve begeleidende instructeur deze Pollijn!
het was in 2006 dat overweg13 schreef:Kent iemand toevallig nog het boek "En toch niet naar Athus", van Jan Vercammen. Het beschrijft een reis met een goederentrein van Zelzate naar Athus aan boord van de stuurpost. Als ik me niet vergis, heette de auteur Jan Vercammen. Het hele verhaal verscheen in schuifjes in "Het Spoor" in de jaren '60. Vermits het gepubliceerd is, vermoed ik dat het toen nog eenvoudiger was, om zo'n toestemming te krijgen. Ik herinner me nog de beschrijving van het gebrul van een type 202 (of 203 of 204) op de hellingen van lijn 165 uit het boek. Een reisje, dat ik best nog wel eens zou willen overdoen, al zal het aantal treinen Zelzate - Athus waarschijnlijk niet zo hoog liggen.
(Bron: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=27079#p27079)

Ik wilde even een scan maken van een van de bladzijden waar Pollijn over de technische kwaliteiten van o.a. de 201 aan het woord kwam (er was in de loop van de reis nog ander type bij betrokken), maar ... ik kan het boek nu niet vinden!
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

poyaud schreef:
Bibke schreef: de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
Woodward is gemonteerd op GM motoren :wink:
Dat klopt, de elektronische versie GM's en op de Cockerill's de pneumatische versie.
Vandaag nog op 2 van onze Cockerill's van de reeks 73 (waarvan de tractie ook pneumatisch is) alles gecontroleerd en ben daar eveneens een Woodward's op tegengekomen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

e49memling schreef:
Bibke schreef: Aan die kant van het rijtuig hing er een pneumatische elektroklep die de elektrische signalen omzette in luchtdruk voor de bediening van de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
iIk wist niet dat het zo werd geregeld. Ik heb destijds nog Dieseltractie (1978, sommige dieren konden toen nog spreken) gekregen van eerste sectorchef Pollijn uit Dendermonde, jij bent toch niet van die generatie?
Buiten een basisopleiding hebben we niet meer gehad, we werden toch BET. (Bestuurder Elekrische Tractie)
Wat bedoel je hiermee?
Je moet maar eens op Flickr kijken i.v.m. Cockerill's die in trek/duw rijden. Dan zie je dat dat zo was.
De 59-ers mochten dat niet.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

Voilà, een trel/duwram met M1's die ook klaar is voor een Cockerill: http://www.flickr.com/photos/johnybrauns/7352730786/

Nog een ram die klaar is om gereden te worden met een Cockerill: http://www.flickr.com/photos/petervangestel/8437149603/

En nog eentje: http://www.flickr.com/photos/davybeumer/4029082135/

http://www.flickr.com/photos/johnybraun ... 91857@N08/

http://www.flickr.com/photos/42309484@N ... 91857@N08/

En eentje met een 51: http://www.flickr.com/photos/42309484@N ... 91857@N08/

Zelfs op de Athus - Meuse waren de rammen zo georiënteerd.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

poyaud schreef:
Bibke schreef: de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
Woodward is gemonteerd op GM motoren :wink:
Uit Diesellocomotief Reeks 51; Handleiding voor het besturen en Depanneringsgids.
Kijk eens op de figuur (zie link hieronder) links onder Oliepeil turbo-blazer

https://5603e56d-a-62cb3a1a-s-sites.goo ... edirects=0
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door poyaud »

Bibke schreef:
Kijk eens op de figuur (zie link hieronder) links onder Oliepeil turbo-blazer
Inderdaad, weer wat bijgeleerd. :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

e49memling schreef:
Bibke schreef: Aan die kant van het rijtuig hing er een pneumatische elektroklep die de elektrische signalen omzette in luchtdruk voor de bediening van de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
iIk wist niet dat het zo werd geregeld. Ik heb destijds nog Dieseltractie (1978, sommige dieren konden toen nog spreken) gekregen van eerste sectorchef Pollijn uit Dendermonde, jij bent toch niet van die generatie?
Buiten een basisopleiding hebben we niet meer gehad, we werden toch BET. (Bestuurder Elekrische Tractie)
Neen, ik ben van bouwjaar 1961. Maar ik ben geen NMBS-er.

Hier nog een foto van een 51 die een toeristentrein van Couvin-Blankenberge duwt (zie ook de tekst onder de foto): http://i60.photobucket.com/albums/h13/r ... e/51td.jpg

Je ziet ook het gele vlak met de rode strepen, dat is de kant die tegen de Cockerill loc moest staan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door e49memling »

Bibke schreef:ik ben van bouwjaar 1961. Maar ik ben geen NMBS-er
Toch behoorlijk goed op de hoogte.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

e49memling schreef:
Bibke schreef:ik ben van bouwjaar 1961. Maar ik ben geen NMBS-er
Toch behoorlijk goed op de hoogte.
memling, dat komt door mijn hobby als vrijwilliger bij het TSP :wink:
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

Ik had het nogal gemerkt, bij de M1-rijtuigen is het niet het A-gedeelte dat tegen de loc moest:
http://www.flickr.com/photos/davybeumer/9176266313/
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door deadlock »

Grappig, dit filmpje is gemaakt door iemand die hier ook wel eens komt.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Mark7758 »

Maar terug naar de vraag.
Ja er was maar 1 machinist. Hij zat gewoon op de E-loc.
Middels het eerder genoemde kastje met 8 standen schakelaar kon hij de diesel-loc besturen.
Het idee zou uit Amerikaan zijn gekomen omdat men daar de multie tractie zou zo testen in de fabriek/werkplaats. (Gerucht)
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door e49memling »

Bibke schreef: memling, dat komt door mijn hobby als vrijwilliger bij het TSP :wink:
St Ghislain, Schaarbeek?
Plaats reactie