Is dit dubbeltractie?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
ostbahnhof
Berichten: 882
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Is dit dubbeltractie?

Bericht door ostbahnhof »

wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door wattman »

Geweldig geluid. Zal de vertrekken onder de kap van Antwerpen Centraal of in de Noord-Zuid verbinding nooit vergeten.
Mijn bijnaam voor deze machines: " grasmaaier". :D
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

Dit is geen echte dubbeltractie en toch een dubbeltractie.
Bij een dubbeltractie heb je in principe 2 treinbestuurders, 1 per loc.
Maar bij deze wordt de diesel apart bediend vanuit de eerste, elektrische loc. Dus er is slechts 1 treinbestuurder die beide loc's bediend.

Bij een treinschakeling zijn er 2 loc's met 1 treinbestuurder en die bedient ze allebei weliswaar gelijktijdig zonder aparte bediening van de tweede loc, wat in uw filmpje dus wel het geval is.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door HLE 2302 »

Bibke schreef:Dit is geen echte dubbeltractie en toch een dubbeltractie.
Bij een dubbeltractie heb je in principe 2 treinbestuurders, 1 per loc.
Maar bij deze wordt de diesel apart bediend vanuit de eerste, elektrische loc. Dus er is slechts 1 treinbestuurder die beide loc's bediend.

Bij een treinschakeling zijn er 2 loc's met 1 treinbestuurder en die bedient ze allebei weliswaar gelijktijdig zonder aparte bediening van de tweede loc, wat in uw filmpje dus wel het geval is.
Volgens mij is dit wél degelijk dubbeltractie. Lijkt me sterk dat locomotieven van die leeftijd in treinschakeling kunnen rijden, tussen de locomotieven hangt géén enkele communicatiekabel en een elektrische & diesellocomotief van die leeftijd in treinschakeling lijkt me sterk.

Houd het maar op dubbeltractie. :)
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Steven »

Het was wel degelijk een treinschakeling, de reeks 62 van de NMBS was aangekocht door ATCS en aangepast voor dit werk.
dentheo
Berichten: 8171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door dentheo »

Wat heet "treinschakeling", volgens mij had de machinist een apart kastje.
Vierkant kastje met lange kabel en draaischakelaar, waarmee hij de drukkende lok kon schakelen in een vermogenstand of acht (?).
Truukje dat lukt bij veel dieselloks met amerikaanse achtergrond (ik meen ook met een 66)
Signalen komen dus niet echt van de electrische lok.
De machinist rijdt met twee loks tegelijkertijd.....
Hoe men dat spoortechnisch korrekt benoemd ???

"voorspan" is het zeker niet eerder "achterspan" :lol: :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:Het was wel degelijk een treinschakeling, de reeks 62 van de NMBS was aangekocht door ATCS en aangepast voor dit werk.
Amai, een elektrische loc en een diesel loc van die leeftijd die daartoe in staat is. Sterk. Maar met welke kabel worden de commando's dan doorgegeven ? want ik zie nergens een UIC of een T/D kabel tussen de 2 locomotieven ...
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Steven »

je stelt vast dat het oude locs zijn en verwacht moderne communicatie tussen beide.
De HLD62 had al uit zichzelf voorzieningen om in TS te kunnen rijden. Deze bevinden zich onderaan op dezelfde hoogte van de luchtslangen.
Het zou me niet verbazen dat de geruchten kloppen en dat men vanuit de elektrische loc de diesel kon bedienen in twee standen. Namelijk max tractie of geen tractie. Dergelijk commando behoeft dan geen ingewikkelde bedrading.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door e49memling »

Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

e49memling schreef:Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Bij een T51/T60/T61 wordt de treinschakeling inderdaad met luchtdruk bedient.
Bij een T62/T55 gebeurt de treinschakeling elektrisch.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Steven »

Bibke schreef:
e49memling schreef:Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Bij een T51/T60/T61 wordt de treinschakeling inderdaad met luchtdruk bedient.
Bij een T62/T55 gebeurt de treinschakeling elektrisch.
Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door e49memling »

Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Weer wat bijgeleerd, ik ga nog ne 'slimme' worden. Inderdaad, nu ik erover nadenk: bij de versneller bij een T51 hoorde je duidelijk perslucht. Bij die van T 62/55/52... (GM) niet. Maar de TD M1-stuurrijtuigen destijds, konden met de 2 systemen trek-en-duw rijden, dus hadden die de dubbele bediening al.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door Bibke »

e49memling schreef:
Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Weer wat bijgeleerd, ik ga nog ne 'slimme' worden. Inderdaad, nu ik erover nadenk: bij de versneller bij een T51 hoorde je duidelijk perslucht. Bij die van T 62/55/52... (GM) niet. Maar de TD M1-stuurrijtuigen destijds, konden met de 2 systemen trek-en-duw rijden, dus hadden die de dubbele bediening al.
Daarom hing er altijd een AB-rijtuig tegen de loc met de eerste klasse afdeling tegen de loc.
Aan die kant van het rijtuig hing er een pneumatische elektroklep die de elektrische signalen omzette in luchtdruk voor de bediening van de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door HLE 2302 »

Straffe kost! Weer veel bijgeleerd. Sterk hoe ver ze in die tijd al stonden kwa techniek.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Re: Is dit dubbeltractie?

Bericht door poyaud »

Bibke schreef: de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.
Woodward is gemonteerd op GM motoren :wink:
Afbeelding
Plaats reactie