Is dit dubbeltractie?
Geplaatst: 26 jun 2013, 10:15
Opgelet voor gehoorschade
http://www.youtube.com/watch?v=nH5-ceSI ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=nH5-ceSI ... e=youtu.be
Volgens mij is dit wél degelijk dubbeltractie. Lijkt me sterk dat locomotieven van die leeftijd in treinschakeling kunnen rijden, tussen de locomotieven hangt géén enkele communicatiekabel en een elektrische & diesellocomotief van die leeftijd in treinschakeling lijkt me sterk.Bibke schreef:Dit is geen echte dubbeltractie en toch een dubbeltractie.
Bij een dubbeltractie heb je in principe 2 treinbestuurders, 1 per loc.
Maar bij deze wordt de diesel apart bediend vanuit de eerste, elektrische loc. Dus er is slechts 1 treinbestuurder die beide loc's bediend.
Bij een treinschakeling zijn er 2 loc's met 1 treinbestuurder en die bedient ze allebei weliswaar gelijktijdig zonder aparte bediening van de tweede loc, wat in uw filmpje dus wel het geval is.
Amai, een elektrische loc en een diesel loc van die leeftijd die daartoe in staat is. Sterk. Maar met welke kabel worden de commando's dan doorgegeven ? want ik zie nergens een UIC of een T/D kabel tussen de 2 locomotieven ...Steven schreef:Het was wel degelijk een treinschakeling, de reeks 62 van de NMBS was aangekocht door ATCS en aangepast voor dit werk.
Bij een T51/T60/T61 wordt de treinschakeling inderdaad met luchtdruk bedient.e49memling schreef:Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.Bibke schreef:Bij een T51/T60/T61 wordt de treinschakeling inderdaad met luchtdruk bedient.e49memling schreef:Gewoon via een drukleiding, treinschakelingen tussen 2 HLD waren enkel met een luchtleiding (geel als ik het goed voor heb) Steven, jij hebt met T51 gereden, die konden dat toch ook? T 62 had, dacht ik, ongeveer hetzelfde systeem. Dus een aangepaste treinschakeling is zeker mogelijk tussen Et en DT.
Bij een T62/T55 gebeurt de treinschakeling elektrisch.
Weer wat bijgeleerd, ik ga nog ne 'slimme' worden. Inderdaad, nu ik erover nadenk: bij de versneller bij een T51 hoorde je duidelijk perslucht. Bij die van T 62/55/52... (GM) niet. Maar de TD M1-stuurrijtuigen destijds, konden met de 2 systemen trek-en-duw rijden, dus hadden die de dubbele bediening al.Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Daarom hing er altijd een AB-rijtuig tegen de loc met de eerste klasse afdeling tegen de loc.e49memling schreef:Weer wat bijgeleerd, ik ga nog ne 'slimme' worden. Inderdaad, nu ik erover nadenk: bij de versneller bij een T51 hoorde je duidelijk perslucht. Bij die van T 62/55/52... (GM) niet. Maar de TD M1-stuurrijtuigen destijds, konden met de 2 systemen trek-en-duw rijden, dus hadden die de dubbele bediening al.Klopt, de Cockerills die in treinschakeling konden rijden werden met lucht bediend, de GM locs werden elektrisch in treinschakeling geplaatst.
Woodward is gemonteerd op GM motorenBibke schreef: de woodward controller gemonteerd op de motoren van de Cockerill's.