Treinen spotten in België

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Koplopermau

Treinen spotten in België

Bericht door Koplopermau »

Hallo allen,

Ik ben Koplopermau uit Nederland en ik ben binnenkort in België. Ik wilde treinen gaan spotten in jullie land, en heb daarom een reisje gepland.

Ik wil een hoop treinen spotten, en daarvoor is Brussel natuurlijk het station bij uitstek. Brussel Noord en Brussel Zuid / Midi staan dan ook op de planning. Echter hoorde ik van TrainzDr3ver (YouTube naam, hier geloof ik onder dezelfde naam actief) dat ik voor goederen in de regio Gent - Antwerpen moet wezen. Zijn er stations in de buurt van Gent of Antwerpen waar ik goed goederentreinen kan spotten? Eppegem weet ik, maar ik heb geen beschikking over een auto en aan lopen heb ik een hekel. :mrgreen:

Zijn er ook stations in de omgeving Antwerpen waar veel verkeer (zowel goederen als passagiers) langskomt en waar ik zeker langs moet gaan? Zelfde verhaal voor de omgeving Gent. Als ik een aantal goede locaties heb kan ik me daar op focussen. Ik dacht zelf aan Gent St. Pieters, Lokeren en Antwerpen Berchem. Antwerpen Centraal wil ik eventueel ook even langs, maar dat zie ik op de dag zelf wel.

Zit ik in de goede richting te kijken of kan ik beter de andere kant op? Alvast bedankt voor jullie tips. :)

Met vriendelijke groet,
Koplopermau
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Trein30 »

Antwerpen-Berchem is daar een station bij uitstek voor. Daar splitst immers het verkeer van de lijnen 15, 25, 27, 27A, 52 en 59, en krijg je dus een heleboel van het vrachtverkeer richting Aachen West, Gent/Antwerpen Linkeroever, Muizen en Antwerpen Haven. Een dagje spotten daar levert al snel een veelvoud aan HLE 13s, HLE 28/29s, HLD 77s en EMD 66s op; als je wat geluk hebt zitten er ook HLD 57/Vossloh G2000BBs, HLD 62s, SNCF BB 67000s en Astrides tussen; met écht veel geluk al eens een HLD 55, MaK DE 6400, CFL 3000 of privé-TRAXX. Wat personenverkeer betreft krijg je daar vrijwel alles, over HLE 18s, 21s en 27s met M4, I10/11, M5 of M6 rijtuigen; de Thalys (PBA & PBKA) en Beneluxtrein; en vrijwel alles van de MS62/66/73/73CR over MS75/80/86/96 tot en met de Desiro.

Brussel-Zuid is ook een goede plaats om te bezoeken - er is weliswaar geen vrachtverkeer daar, maar véél personenverkeer. Buiten alles wat je in het Antwerpse ziet kan je daar ook de TGV, ICE en Eurostar spotten, en met wat geluk heb je ook een HLE 20 of HLE 13 met reizigerstrein, zoals de Vauban.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 24 jul 2013, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Steve »

Een goede plaats om reizigerstreinen te spotten in Brussel is het station Kapellekerk. Je hebt er al het verkeer van de Noord-Zuidverbinding op een paar sporen, en je kunt er verrassend goede foto's maken (zeker van de sporen 1, 2 en 3, waar geen perron in de weg zit). Bovendien wordt het station amper nog gebruikt, dus veel reizigers zullen er ook niet voor je lens lopen. Een uurtje of twee tijdens de spits en je hebt tientallen acceptabele foto's.

In Brussel-Zuid en Brussel-Noord kun je natuurlijk ook goede foto's maken, maar gezien het grote aantal perrons moet je keuzes maken. In Kapellekerk heb je dat veel minder.
Koplopermau

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Koplopermau »

Bedankt beide, Antwerpen Berchem gaat meteen op de lijst voor die dag! Ik zal Kapellekerk ook toevoegen voor een avondspits. :)

Zijn er nog meer punten die zeer de moeite zijn volgens jullie? Dan kan ik die ook toevoegen. :)
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen spotten in België

Bericht door groentje »

MInder evident is misschien richting een brug van de lijn 50A opzoeken. Buslijn 78 passeert er een, over de Bergensesteenweg gaat er ook een brug, vlot te bereiken door uit te stappen aan metrohalte Ceria/Coovi. In de spits passeert er toch behoorlijk wat verkeer. De brug over het kanaal kan ook leuke fotootjes opleveren, maar dat punt is iets moeilijker te bereiken. Pluspunt, je kan er wel iets gaan drinken in het clubhouse van de plaatselijke roeiclub (club d'aviron). De beroemde brug van Pede ligt wellicht iets te ver weg, er passeert weliswaar een bus van De Lijn (Kerk St Anna-Pede), maar je JUMP-kaartje is er niet meer geldig. Bon, De Lijn blijft spotgoedkoop, zeker als je je kaartje op voorhand koop, bijvoorbeeld bij de NMBS in Vlaanderen.
Mechelen heeft ook behoorlijk wat passage, maar is vrij groot en onoverzichtelijk. Het combineert wel het verkeer Antwerpen-Brussel met het reizigers- en goederenverkeer Gent-Leuven.
Schellebelle is ook een vertakkingsstation, maar staat er een beetje verlaten bij. En een flink deel van het goederenverkeer zit nu op de lijn 59. Lier is ook best de moeite, maar al buiten de driehoek Gent-Brussel-Antwerpen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Treinen spotten in België

Bericht door loic1811 »

Halle kan eventueel ook nog genoeg treinen om daar te geraken en van in Brussel-zuid sta je er op +- 10 minuten
Veel variatie van materieel , Desiro , varkensneuzen , Klassiekjes , Sprinters, AM 96, Breaks, HLE 18/19, HLE 21/27 ,
Van goederen zie je er ook wel Traxxen passeren , BB 36000 , Fret 47000, HLE 13 ,

Of wat ook een mogelijkheid is . Ruisbroek maar dan is het wellicht beter voor de HST treinen ( Dit ligt op dezelfde lijn ) Hier heb je wel het voordeel dat je de HST ook op foto kan krijgen wat in Halle niet gaat door de afsluiting langs perron 5 . Je kan naar ruisbroek met de L treinen richting s'Gravenbrakel vanuit Brussel-zuid of eventueel met de bus ( lijn 50 richting Lot) . Afstappen aan de Kerk in Ruisbroek en je staat er op zo'n 5 min :)
Koplopermau

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Koplopermau »

Hoi,

Bedankt, Halle gaat ook op de lijst. Ik ben zeker niet van plan 'alleen maar' op Brussel Zuid te blijven hangen. Ik reis rond heel de regio Brussel, de hele dag. :)

Jullie zouden mij nog een gigantisch plezier kunnen doen met het volgende: Voor de regio Brussel koop ik iedere dag een Jump-Ticket voor alle openbaar vervoer in de regio Brussel. Alleen kan ik met geen mogelijkheid een spoorkaart vinden waarop netjes staat aangegeven tot waar deze zones lopen en tot hoever ik dus kan gaan met mijn jump ticket. Ik kan het niet vinden op de site van de NMBS en zelfs Google zwijgt in alle talen.

Iemand die me kan helpen? :oops: Komen door Ruisbroek alle (goederen) treinen die ook door Halle komen?

Groet,
Koplopermau
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Steve »

Zie het netplan op de MIVB-site: http://www.mivb.be/netplan-plan-reseau.html?l=nl

Stations met een blauw icoontje zijn toegelaten met een JUMP-ticket, met een bordeaux icoontje niet.

Naar bus- en tramhaltes met een zwarte naam mag je; naar die met een oranje enkel met een JUMP 5 ritten-ticket; blauwe haltes zijn nooit toegelaten. Het rode MTB-logo geeft ook steeds de laatste toegelaten halte voor De Lijn (en op sommige plaatsen de Waalse TEC) aan.

Kijk in Google Maps uit naar de gewestgrens tussen Brussel en Vlaanderen. Alle stations binnen die grenzen zijn toegelaten, de rest niet (randgevallen als Linkebeek of Groot-Bijgaarden ook niet, terwijl je de MIVB-lijn op dezelfde plaats wel mag nemen).

Verder komen alle goederentreinen die je in Halle ziet, inderdaad ook in Ruisbroek, Lot, Vorst-Zuid en alle andere plaatsen langs die lijn.
Koplopermau

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Koplopermau »

Dat is tenminste duidelijk, bedankt. Dat mag wel wat duidelijker op de NMBS site. Zijn er nog goedkope kaartjes waarmee ik goedkoop naar stations on de regio Brussel (lees: Halle en Nossegem) kan reizen?

Groet,
Koplopermau
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Steve »

Koplopermau schreef:Dat is tenminste duidelijk, bedankt. Dat mag wel wat duidelijker op de NMBS site. Zijn er nog goedkope kaartjes waarmee ik goedkoop naar stations on de regio Brussel (lees: Halle en Nossegem) kan reizen?

Groet,
Koplopermau
Halle en Nossegem zijn beide prima te doen met een Key Card, die veruit het goedkoopste zal zijn voor die trajectjes. Geldt trouwens ook voor alle tussengelegen stations, en zelfs nog verder (respectievelijk Lembeek en Kortenberg).
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Treinen spotten in België

Bericht door loic1811 »

In Lembeek kan je ook mooie foto's maken van Thalys , TGV en Eurostar . Daar moeten ze hun panto's naar beneden doen om over te schakelen van 3 KV naar 25 KV en omgekeerd . :D
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Treinen spotten in België

Bericht door Bordensteker »

In Brussel Zuid en Brussel Noord is de bovenleiding opgehangen aan draadjukken: dwarse overspanningen van stalen kabels inplaats van portalen met steunpalen overal op het emplacement en de wisselcomplexen in de toeleidende sporen. Zoals in een ver verleden ook Utrecht had. Vanaf de koppen van de Brusselse perrons heb je dus een fraaier uitzicht dan bijvoorbeeld tegenwoordig aan de noordzijde van Utrecht CS. Er staan niet allemaal palen in de weg!
Je kunt zodoende ook van enige afstand een trein desnoods toch op de foto zetten, wat goed van pas komt op zeer brede emplacementen.

Ook wil ik er op wijzen dat er twee perrons zijn in Brussel Zuid die veel verder dan de rest naar het zuiden uitsteken. Dit is goed te zien op de luchtfoto’s van Google maps of Google Earth. Vanaf de uiteinden van die perrons heb je daardoor een tamelijk ongehinderd uitzicht op het zeer vele dat aankomt en vertrekt.
De twee Eurostar-kopsporen zijn afgeschermd; daar komen alleen reizigers na incheck voor die treinen, en dan nog alleen maar betrekkelijk kort voor vertrek.
De naastliggende TGV en Thalys (en ik neem aan ICE) sporen zijn wél toegankelijk, al moet je even zoeken naar een trap die op het aan het Eurostar gedeelte grenzende perron uitkomt, en die trap vertrekt niet vanuit de meest zuidelijke tunnel, maar in een wat teruggelegen gedeelte van de noordelijke wand van de eerstvolgende tunnel van het zuiden uit gezien. Als ik het me correct herinner.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Treinen spotten in België

Bericht door groentje »

Die kaart van de MIVB kan je zonder problemen en gratis krijgen bij een MIVB-loket, zoals in de grotere metrostations. Lijn 50A staat er echter niet op, omdat het eerste station op die lijn buiten de geldigheidszone ligt. Een tip kan dan de voetgangers- en fietskaart zijn die uitgegeven wordt door het Brussels Gewest. Voor 1 euro (een weggeefprijs, als je het mij vraagt), krijg je een volledig stratenplan van het gewest, inclusief hoogtelijnen, fietsroutes, OV-trajecten, spoorlijnen, gemeente- en gewestgrenzen, op geplastificeerd papier. De grootste uitdaging is er aan te geraken, al zal je wellicht geluk kunnen hebben bij een van de fietspunten, te vinden in 4 grote Brusselse stations (Zuid, Centraal, Noord en Luxemburg).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinen spotten in België

Bericht door kika »

groentje schreef:Die kaart van de MIVB kan je zonder problemen en gratis krijgen bij een MIVB-loket, zoals in de grotere metrostations. Lijn 50A staat er echter niet op, omdat het eerste station op die lijn buiten de geldigheidszone ligt. Een tip kan dan de voetgangers- en fietskaart zijn die uitgegeven wordt door het Brussels Gewest. Voor 1 euro (een weggeefprijs, als je het mij vraagt), krijg je een volledig stratenplan van het gewest, inclusief hoogtelijnen, fietsroutes, OV-trajecten, spoorlijnen, gemeente- en gewestgrenzen, op geplastificeerd papier. De grootste uitdaging is er aan te geraken, al zal je wellicht geluk kunnen hebben bij een van de fietspunten, te vinden in 4 grote Brusselse stations (Zuid, Centraal, Noord en Luxemburg).
Waar je die fietskaart kan kopen staat op http://www.mobielbrussel.irisnet.be/art ... fietskaart Fietspunten zijn waarschijnlijk het gemakkelijkste, maar bvb. Cyclo op de Vlaamse Steenweg of het Fietsershuis kan ook. Voordien bekijken kan op http://www.aquaterra.be/nl/cartografie/ ... project=19 (Maar geloof groentje maar, het is een heel erg fijne kaart voor een superprijs.)
Plaats reactie