Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Patrick »

Gisterenmorgen meegemaakt op de IC van Antwerpen naar Lille-Flandres.
Ik stap op in Gent-Dampoort. Er ligt een jongen duidelijk zijn roes uit te slapen, volledig weggezakt in een 1e klas-zetel.
De TBG begint na De Pinte aan zijn ronde. Hij kan de jongen met moeite wakker krijgen. Het duurt een eeuwigheid vooraleer de TBG het verhaal snapt.
De jongen was in Gent opgestapt richting Antwerpen na een nachtje 'stappen' en moest er dus uit in Antwerpen.
Helaas was hij daar nog in dromenland. De trein keert dus richting Lille-Flandres en mijnheer maakt gebruik van dit ritje om rustig verder te pitten.
Hij is uitgestapt in Waregem met véél moeite: eerst aan de verkeerde kant op de knop duwen, dan aan de juiste kant het knopje niet vinden om dan vervolgens via de deur van het volgende rijtuig uit te stappen.
:lol:
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door apestaart »

Wordt er in de eindstations geen controle gedaan om te zien of niemand in de trein bevindt ?
De kuisploeg die de treinen het zwerfvuil moet opruimen en de achtergebleven voorwerpen naar de verloren voorwerpen brengen, moet toch opmerken dat er iemand nog zit te slapen en desnoods het stationspersoneel verwittigen, dan zouden er zulke voorvallen niet plaatshebben.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door kika »

Dat gaat niet altijd. Als er kort wordt kop gemaakt, geen kuisploegen zijn, blijven de deuren ook open, zijn er nieuwe reizigers die opstappen e.d. En het komt wel vaker voor. In bvb. het opstelterrein van Hoofddorp zijn er dagelijks mensen die er net achter komen dat ze hun vliegtuig aan het missen zijn. Of een half jaar geleden was ik dankzij foutieve aanduidingen in trein en op het perron samen met zo'n 16 andere reizigers bij de tankinstallatie in Heerlen beland (dieseltjes richting Aachen). In zo'n geval mag je wel reclameren, anders is het toch vooral een gevalletje wie zijn gat brand moet op de blaren zitten :wink:
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door loic1811 »

Ooit hebben we het is gehad dat er een personeels lid op de eerste trein naar Charleroi zat vanuit Brussel . Die had ook een beetje teveel op en hij had tegen de TBG al gezegd dat hij er in Charleroi af ging . één keer in Charleroi ging de tbg hem wakker maken maar om af te stappen had hij geen zin ( Wellicht geen zin om bij zijn vrouw te gaan ). Dus is hij nog is naar Antwerpen op en af gegaan :lol:
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Retard »

In Oostende gebeurt dat regelmatig dat er nog iemand blijft slapen op E1842, E842, E1843, E542, E543, E544, E1544 of E545. Soms word zelfs de hulp/assisentezia knop ingeschakeld om hem wakker te krijgen :lol:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Trein30 »

Enkele dagen geleden had ik dat nog op een lokaaltje Brussel-Antwerpen (de 228.197): toen ik in Antwerpen-Centraal was aangekomen wilde ik nog enkele foto's nemen, en toen ik van het éne uiteinde naar het andere stapte, merkte ik op dat er nog iemand met z'n hoofd tegen het raam lag te slapen (de kaartjesknipper zat ondertussen in 1ste klas uit te rusten, zat 'ie al sinds station Berchem). Met enkele tikjes tegen het raam heb ik de arme man een terugreis naar Brussel bespaard... :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Patrick »

Trein30 schreef:... (de kaartjesknipper zat ondertussen in 1ste klas uit te rusten, zat 'ie al sinds station Berchem). ... :lol:
Het gebruik van de term 'kaartjesknipper' is verboden op dit forum uit respect voor de treinbegeleiders :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Steve »

Patrick schreef:
Trein30 schreef:... (de kaartjesknipper zat ondertussen in 1ste klas uit te rusten, zat 'ie al sinds station Berchem). ... :lol:
Het gebruik van de term 'kaartjesknipper' is verboden op dit forum uit respect voor de treinbegeleiders :mrgreen:
Sowieso wordt "kaartjesscanner" in de praktijk meer en meer toepasselijk... :mrgreen:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Trein30 »

Patrick schreef:
Trein30 schreef:... (de kaartjesknipper zat ondertussen in 1ste klas uit te rusten, zat 'ie al sinds station Berchem). ... :lol:
Het gebruik van de term 'kaartjesknipper' is verboden op dit forum uit respect voor de treinbegeleiders :mrgreen:
Sorry, oude gewoontes! :oops: Een kennis van mijn grootouders - en m'n moeder - was kaa... treinbegeleider, nog in de tijd dat de 29s en 64s op en af tussen Brussel en Antwerpen reden, die andere 29s en 64s nog de 101 en 211 waren, en 'onze' 29s nog verre toekomstmuziek waren. Ik heb hem altijd gekend als 'meneer de kaartjesknipper', daarom... :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door gysev »

Patrick schreef:Het gebruik van de term 'kaartjesknipper' is verboden op dit forum uit respect voor de treinbegeleiders :mrgreen:
En zeggen dat ze in de rijd van de GCI's en K-rijtuigen van "deurenkletsers" spraken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Steven »

gysev schreef:
Patrick schreef:Het gebruik van de term 'kaartjesknipper' is verboden op dit forum uit respect voor de treinbegeleiders :mrgreen:
En zeggen dat ze in de rijd van de GCI's en K-rijtuigen van "deurenkletsers" spraken :mrgreen:
en daar was niets mis mee, het woord zei 100% correct van wat die mensen moesten doen, kletsen met die deuren om ze toe te houden. Van toepassing tot in de jaren 90 met de K rijtuigen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Trein30 »

Eigenlijk, nu ik erover nadenk, vraag ik me eigenlijk af waarom ze hem 'de kaartjesknipper' noemde, de kaartjes werden in die tijd immers op het perron geknipt (tot 1981 zelfs, als ik correct ben). "Controleur" was een juistere omschrijving voor de taak toen, van "Treinbegeleider" was nog geen sprake...
Steven schreef:
gysev schreef:En zeggen dat ze in de rijd van de GCI's en K-rijtuigen van "deurenkletsers" spraken :mrgreen:
en daar was niets mis mee, het woord zei 100% correct van wat die mensen moesten doen, kletsen met die deuren om ze toe te houden. Van toepassing tot in de jaren 90 met de K rijtuigen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
1989 toch? Die banken op de K en M1 rijtuigen waren werkelijk moordend op de billen... :?
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door Steven »

goh halfweg jaren 90 liep ik school te mechelen en dan was er nog zeker een P-trein met K rijtuigen hoor.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door overweg13 »

Trein30 schreef:Eigenlijk, nu ik erover nadenk, vraag ik me eigenlijk af waarom ze hem 'de kaartjesknipper' noemde, de kaartjes werden in die tijd immers op het perron geknipt (tot 1981 zelfs, als ik correct ben). "Controleur" was een juistere omschrijving voor de taak toen, van "Treinbegeleider" was nog geen sprake...



1989 toch? Die banken op de K en M1 rijtuigen waren werkelijk moordend op de billen... :?
Ik heb nog de tijd meegemaakt dat ook de chef-garde knipte. De stempel is pas in de jaren 1960 (of later?) ingevoerd. Voordien maakte de chef-garde een gaatje, dat verschilde van dat van de zaalwachter.
En die banken - vooral van de K-rijtuigen - waren zelfs in hun houten uitvoering comfortabeler dan veel van de ondingen van de hedendaagse treinen.
Met vriendelijke groet

overweg13
franksken

Re: Gentse Feesten: leuk met de trein :-)

Bericht door franksken »

overweg13 schreef:
Trein30 schreef:Eigenlijk, nu ik erover nadenk, vraag ik me eigenlijk af waarom ze hem 'de kaartjesknipper' noemde, de kaartjes werden in die tijd immers op het perron geknipt (tot 1981 zelfs, als ik correct ben). "Controleur" was een juistere omschrijving voor de taak toen, van "Treinbegeleider" was nog geen sprake...



1989 toch? Die banken op de K en M1 rijtuigen waren werkelijk moordend op de billen... :?
Ik heb nog de tijd meegemaakt dat ook de chef-garde knipte. De stempel is pas in de jaren 1960 (of later?) ingevoerd. Voordien maakte de chef-garde een gaatje, dat verschilde van dat van de zaalwachter.
En die banken - vooral van de K-rijtuigen - waren zelfs in hun houten uitvoering comfortabeler dan veel van de ondingen van de hedendaagse treinen.
Klopt helemaal,liever op de houten banken van toen dan in de desiro's van nu :?
Plaats reactie