Iedereen Beroemd: pendelquiz

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Patrick »

Die sukkelaars die onderweg moeten uitstappen: hoe zit dat met hun vervoerbewijs?
Stel dat ze onderweg zijn met een Go Pass, Railpass of Seniorenbiljet: reisonderbreking is niet toegelaten :mrgreen:
Of maakt men voor deze sukkelaars een uitzondering?
Synrise

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Synrise »

Wordt er wel echt uitgestapt? Ik heb horen zeggen dat bij een fout antwoord de desbetreffende persoon even moet uitstappen en dat ze die even op het perron filmen. Daarna stapt die gewoon terug in langs een andere deur.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door apestaart »

Stel dat die persoon op weg is naar zijn werk, ik denk dat die werkgever er niet zou om kunnen lachen en die werknemer evenmin vermits hij waarschijnlijk een sanctie zou krijgen wegens te laat komen op het werk, hetzelfde voor de scholieren. :evil:
Ik denk dat ik in dat geval niet zou meedoen aan zo'n idiote spel. :x
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Steve »

apestaart schreef:Stel dat die persoon op weg is naar zijn werk, ik denk dat die werkgever er niet zou om kunnen lachen en die werknemer evenmin vermits hij waarschijnlijk een sanctie zou krijgen wegens te laat komen op het werk, hetzelfde voor de scholieren. :evil:
Ik denk dat ik in dat geval niet zou meedoen aan zo'n idiote spel. :x
Welja, daar zeg je het: het is een risico dat je zelf neemt. Niets verplicht de deelnemer om mee te doen, dus eventuele problemen met je werkgever of school zijn ook voor je rekening.

Overigens meen ik in de pendelquiz al vaker beelden te hebben gezien waarbij vanuit een vertrekkende trein gezwaaid wordt naar de op het perron achtergebleven (verliezende) deelnemer, dus misschien moet hij/zij dan toch daadwerkelijk achterblijven?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Steven »

Volgens mij is het niet zomaar eender welke pendelaar die ze uitkiezen. Mensen met glijdende uren zullen dit ook vlotter aanvaarden dan mensen die met prikklok werken. Trouwens wat de trein zelf betreft weet ik van collega's die de quiz al mee hadden aan boord dat ze hiervoor vooraf ook een bericht krijgen en toelating hebben om 2 of 3 min vertraging te maken op de plaats waar de reiziger uit de trein gaat. Er zijn dus wel wat voorbereidingen die er aan vooraf gaan. De spoorweg komt trouwens positief in beeld met die quiz en laten deze kans natuurlijk niet liggen om dat te benadrukken.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Asterix »

Dit weekend in De Standaard: een artikel over de quiz en meer bepaald over wat er achter de schermen gebeurt. Reizigers worden op het perron al gescout en gevraagd om mee te doen. Men kiest een relatief lang traject uit omdat er nog belichting moet worden opgehangen in het rijtuig. Iedereen in het uitgekozen rijtuig moet ook actief meedoen of ergens anders gaan zitten. Tot slot blijkt dat verliezers wel degelijk moeten uitstappen. Daar wordt zelfs door iemand van de NMBS (die de quiz begeleidt) streng op toegekeken. Kwestie van de geloofwaardigheid te behouden.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Jurgen »

Afgelopen week was er een leuke parodie op deze quiz in "De Ideale Wereld" op Vier.

http://www.vier.be/deidealewereld/video ... quiz/81223

Het is niet mijn favoriete programma, maar soms zitten er wel leuke dingen tussen. Ik vond 'm wel geslaagd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door overweg13 »

Ik heb vandaag toevallig de Pendelquiz gezien. En vooral dan die break die het station van Poperinge verliet met witte eindseinen...
Met vriendelijke groet

overweg13
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door rdv »

overweg13 schreef:Ik heb vandaag toevallig de Pendelquiz gezien. En vooral dan die break die het station van Poperinge verliet met witte eindseinen...
Wat doe je eigenlijk best als je dat "life" ziet? Securail bellen?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Steve »

Ik heb zo ook al eens een beeld gezien van een trein die zogezegd met witte eindseinen wegreed (weet niet of het hetzelfde was), maar volgens mij was het gewoon een beeld van een aankomende trein dat ze achterstevoren hebben afgespeeld.

Wat niet wegneemt dat ik, net als rdv, ook wel eens zou willen weten wat best te doen mocht je het echt zien gebeuren. Of nog: als je je trein ziet aankomen met gedoofde seinen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door overweg13 »

Vroeger zou het eenvoudig geweest zijn: er was altijd wel ergens iemand van de spoorwegen in de buurt. Mijn ervaring met securail is dat die te weinig vertrouwd zijn met dat soort veiligheid. Ik maakte securail in Brussel-Zuid er eens attent op dat een P naar Dendermonde vertrok met witte eindseinen. Ze probeerden de treinchef nog te verwittigen, maar daar was het al te laat voor. Mogelijk hebben ze nog gebeld, maar dat heb ik niet gezien. Het lijkt me anders best wel een potentieel gevaarlijke situatie.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Steven »

Als dat uw trein is geef je die info gewoon best zo snel mogelijk door azn de treinbegeleider.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Steve »

En als het een trein is die je voorbij ziet rijden (of bijvoorbeeld net vertrekken), dus geen mogelijkheid om de treinbegeleider aan te spreken? Securail? Traffic Control? Niets doen?
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door loic1811 »

In Merchtem is een break zien passeren naar Dendermonde met vanachter zijn witte lichten op . ik ben dat gaan melden aan de loket bediende met de vraag of hij niet kon bellen ... Maar dit vond hij niet nodig . Als ik een trein zie aankomen zonder zijn witte lichten zie aankomen zwaai ik is en doe ik teken naar de lichten en de meeste bestuurders hebben het dan wel door / bedanken je wel is.:)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Iedereen Beroemd: pendelquiz

Bericht door Steve »

Heb de vraag via Twitter gesteld en dit was het antwoord.

Fantastisch trouwens om nu eindelijk zo'n direct communicatiemiddel te hebben met kennelijk ook mensen die weten waar ze over spreken!
NMBS
Dan kan je altijd contact opnemen met Securail via 0800/30.230. Of laat het aan ons weten, dan doen wij het nodige. ^jd
NMBS
In de pendelquiz wordt inderdaad vaak het beeld omgekeerd afgespeeld waardoor het lijkt alsof de eindseinen wit branden. ^jd
Plaats reactie