Seinen voor Dummies

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.

Wil je aanwezig zijn op seinen voor dummies

ja
19
76%
nee
6
24%
 
Totaal aantal stemmen: 25

dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: De hele NMBS is met publiek geld gefinancierd, en de weg die voor je deur loopt: houdt dat dan per definitie in dat je daar ook zo ongeveer van kunt eisen en mee doen wat je goeddunkt?
Ik mag met die weg wel doen waarvoor hij gemaakt is, erover rijden...
Anderzijds moet dat seinboek van Infrabel (eigenaar van de seinen) zijn en ter beschikking van elke operator net als de plannen van het net.
Ons verkeersreglement kan ook iedereen inzien.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door overweg13 »

dentheo schreef:
overweg13 schreef: De hele NMBS is met publiek geld gefinancierd, en de weg die voor je deur loopt: houdt dat dan per definitie in dat je daar ook zo ongeveer van kunt eisen en mee doen wat je goeddunkt?
Ik mag met die weg wel doen waarvoor hij gemaakt is, erover rijden...
Anderzijds moet dat seinboek van Infrabel (eigenaar van de seinen) zijn en ter beschikking van elke operator net als de plannen van het net.
Ons verkeersreglement kan ook iedereen inzien.
Er is toch nog wel wat verschil tussen de brave burger die het verkeersreglement kan inzien - al merk je dat niet zo meteen - omdat hij aan het wegverkeer deelneemt, en de publieke toegankelijkheid van het seinboek van Infrabel: als klant van de NMBS (reizigers, goederen) hoef je de inhoud daarvan nl. niet te kennen: als de tb's de inhoud van het boek kennen, lijkt dat te volstaan.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door dentheo »

overweg13 schreef: lijkt dat te volstaan.
Dat is "mijlenver" van niet mogen.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
overweg13 schreef: De hele NMBS is met publiek geld gefinancierd, en de weg die voor je deur loopt: houdt dat dan per definitie in dat je daar ook zo ongeveer van kunt eisen en mee doen wat je goeddunkt?
Ik mag met die weg wel doen waarvoor hij gemaakt is, erover rijden...
Anderzijds moet dat seinboek van Infrabel (eigenaar van de seinen) zijn en ter beschikking van elke operator net als de plannen van het net.
Ons verkeersreglement kan ook iedereen inzien.

Fout en juist
infrabel heeft het VVESI waaruit ons boek is opgemaakt want er staat veel meer in dan alleen maar die seinen, info die voor de treinbestuurders niet altijd relevant is. Het boek dat een SO opstelt moet minstens even streng zijn als het VVESI maar ze mogen zelf ook strenger zijn (beperkender dus).
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
Fout en juist
infrabel heeft het VVESI waaruit ons boek is opgemaakt want er staat veel meer in dan alleen maar die seinen, info die voor de treinbestuurders niet altijd relevant is. Het boek dat een SO opstelt moet minstens even streng zijn als het VVESI maar ze mogen zelf ook strenger zijn (beperkender dus).
Zou een wegtransporteur ook een eigen versie van het verkeersreglemen moeten maken of is dat één van de plagerijen om het andere operatoren moeilijk te maken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

Goh ja het boek dat wij hebben is voor de andere SO tot nu toe ook deels nutteloos. Grotendeels omdat er een hele resem hoofdstukken instaan voor reizigersverkeer. De SO die nu in België al actief zijn doen enkel goederen en hebben dus enkel noodzaak aan een seinenboek dat daar betrekking op heeft. Vandaar dat iedere SO zijn eigen boek zelf moet maken omdat ze enkel die hoofdstukken in een boek moeten gieten die voor hun van belang zijn.

Het VVESI is dus geen zuiver seinenboek maar een boek dat heel het spoorgebeuren omhelst, een beetje het staatsblad van de spoorweg.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
Steven schreef:
Fout en juist
infrabel heeft het VVESI waaruit ons boek is opgemaakt want er staat veel meer in dan alleen maar die seinen, info die voor de treinbestuurders niet altijd relevant is. Het boek dat een SO opstelt moet minstens even streng zijn als het VVESI maar ze mogen zelf ook strenger zijn (beperkender dus).
Zou een wegtransporteur ook een eigen versie van het verkeersreglemen moeten maken of is dat één van de plagerijen om het andere operatoren moeilijk te maken ?
Infrabel stelt het reglement ter beschikking van de spoorwegoperatoren. De spoorwegoperatoren hebben de verantwoordelijkheid om dat reglement na te leven, m.a.w. hun personeel erover in te lichten en erop toe te zien dat die dat ook correct toepassen. NMBS stelt hiervoor een eigen stel boeken op, afhankelijk van voor wie het bedoeld is (bestuurders, begeleiders,...), gebaseerd op wat ze van Infrabel krijgen. Ik zie niet in wat hieraan verkeerd is? Waar zitten de plagerijen?
En NMBS heeft toch ook het volste recht om dat werk te beschermen? Of zijn ze volgens u verplicht het met potentiële (toekomstige) concurenten te delen? En iedereen het recht te gunnen om het naar believen te copiëren en aan te passen?

Overigens, dit soort reglementen zijn niet bedoeld om openbaar gemaakt te worden, omdat a) alleen het bevoegd personeel dit moet kennen om het treingebeuren te laten functioneren en b) dat ook mensen met slechte bedoelingen (of zelfs maar eenvoudige onnozelaars) op ideeën zou kunnen brengen om bv. het treinverkeer te saboteren.

Of om het met een duidelijk voorbeeld te illustreren: de kerncentrales zijn ook met overheidsgeld gefinancierd. Moeten daarom de interne procedures van Doel openbaar gemaakt worden?
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door dentheo »

nahoj schreef: Of om het met een duidelijk voorbeeld te illustreren: de kerncentrales zijn ook met overheidsgeld gefinancierd.
Dat betwijfel ik..
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Of om het met een duidelijk voorbeeld te illustreren: de kerncentrales zijn ook met overheidsgeld gefinancierd.
Dat betwijfel ik..
Daar moet je niet aan twijfelen dat is gewoonweg zo. Die zijn gebouwd in een pré vrije markt situatie. Je moet dan naar de structuur van electrabel en alle andere intercommunales kijken in die periode en wie er toen met de scepter kon zwaaien. Als je denkt dat die gebouwd zijn puur op de inkomsten van elektriciteit ben je mis :D
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:
nahoj schreef: Of om het met een duidelijk voorbeeld te illustreren: de kerncentrales zijn ook met overheidsgeld gefinancierd.
Dat betwijfel ik..
Daar moet je niet aan twijfelen dat is gewoonweg zo. Die zijn gebouwd in een pré vrije markt situatie. Je moet dan naar de structuur van electrabel en alle andere intercommunales kijken in die periode en wie er toen met de scepter kon zwaaien. Als je denkt dat die gebouwd zijn puur op de inkomsten van elektriciteit ben je mis :D
Die zijn daarna allemaal stuk voor stuk overgekocht door Electrabel.... de intercommunales hadden allemaal belangen in de orde kleiner dan 10%. De intercommunales hebben zich uit productie teruggetrokken en hebben de netwerken gehouden. Maar zelfs daarin heeft Electrabel nu nog een groot deel , de waardeverdeling klopte niet en/of intercommunales hadden geen geld om de netten volledig te kopen.
Onder de bestelbon voor een deelsysteem voor Doel stonden bij ons 16 firma's... de grootste was toen als ik mij herinner nog EBES.

Maar we dwalen af, uiteindelijk wordt zo'n boekje bij elke verandering in het reglement toch ook iets minder waard... net zoals de leerboekjes voor een rijbewijs bij elk nieuw verkeersbord. :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

en ik kan u zeggen dat ons boekje meerdere aanpassingen per jaar ondergaat, soms is het een aanpassing in de tekst om hem begrijpbaar te maken soms betreft het een compleet nieuw hoofdstuk (zoals de hoofdstukken over de invoering van ETCS). Het boekje zoals ik het nu heb trekt in niets meer op het boekje zoals ik het kreeg in 1999.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Zou een wegtransporteur ook een eigen versie van het verkeersreglemen moeten maken of is dat één van de plagerijen om het andere operatoren moeilijk te maken ?
Onzin, met de reglementen die infrabel aan de operatoren overmaakt kunnen zij perfect werken.
Het is meer een traditie van de nmbs om alles te willen aanpassen :wink:
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door AlexNL »

Klinkt interessant! Als het een beetje te doen is qua reizen/afstand wil ik hier wel bij zijn :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door Steven »

Plaats en datum moeten nog bepaald worden. Er blijkt voldoende interesse te zijn.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Seinen voor Dummies

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:
nahoj schreef: Of om het met een duidelijk voorbeeld te illustreren: de kerncentrales zijn ook met overheidsgeld gefinancierd.
Dat betwijfel ik..
Ok, hier kan je inderdaad over discussiëren. Maar er zijn andere voorbeelden genoeg. Het leger bijvoorbeeld.
Plaats reactie