kilometerheffing

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

kilometerheffing

Bericht door overweg13 »

Enkele bedenkingen:
- dat de maatregel succes zou hebben, staat nu wel buiten kijf. Dat bewijst de massale reactie. Het is dus echt wel een maatregel die de verkeersknopen kan oplossen;
- als treinreiziger hoop ik dan weer dat de maatregel er niet komt - met de huidige middelen kan de NMBS geen massa nieuwe reizigers meer aan;
- als het gedoe op het internet er inderdaad voor zorgt dat de maatregel er niet komt, dan hebben verkiezingen in dit land geen zin meer - laat alles dan maar door wat idioten op facebook bedisselen; daar hoeven we dan geen parlement meer voor te bekostigen;
- wie neemt zo een initiatief? Ik vergelijk hem nog het liefst met treinreizigers die ook alleen maar hun eigen dagelijkse rit zien, en die liefst van al willen dat ze daar bij de NMBS in de eerste plaats rekening mee houden, ook als dat ten koste gaat van anderen;
- als men het rekeningrijden niet wil, laat men daar dan meteen een voorwaarde aan koppelen: er komen ook geen nieuwe wegen meer, want het is duidelijk dat men geen oplossing voor de fileproblematiek wil;
- initiatiefnemers van dergelijke polls offeren bewust de eigen gezondheid en die van hun nazaten op - filerijden is nl. bijzonder vervuilend en stresserend, beide oorzaak van veel medische problemen.

En waar komt die domme propaganda voor de NVA in de banner bovenaan deze bladzijde plots vandaan?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: kilometerheffing

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef:Enkele bedenkingen:
- dat de maatregel succes zou hebben, staat nu wel buiten kijf. Dat bewijst de massale reactie. Het is dus echt wel een maatregel die de verkeersknopen kan oplossen;
- als treinreiziger hoop ik dan weer dat de maatregel er niet komt - met de huidige middelen kan de NMBS geen massa nieuwe reizigers meer aan;
- als het gedoe op het internet er inderdaad voor zorgt dat de maatregel er niet komt, dan hebben verkiezingen in dit land geen zin meer - laat alles dan maar door wat idioten op facebook bedisselen; daar hoeven we dan geen parlement meer voor te bekostigen;
- wie neemt zo een initiatief? Ik vergelijk hem nog het liefst met treinreizigers die ook alleen maar hun eigen dagelijkse rit zien, en die liefst van al willen dat ze daar bij de NMBS in de eerste plaats rekening mee houden, ook als dat ten koste gaat van anderen;
- als men het rekeningrijden niet wil, laat men daar dan meteen een voorwaarde aan koppelen: er komen ook geen nieuwe wegen meer, want het is duidelijk dat men geen oplossing voor de fileproblematiek wil;
- initiatiefnemers van dergelijke polls offeren bewust de eigen gezondheid en die van hun nazaten op - filerijden is nl. bijzonder vervuilend en stresserend, beide oorzaak van veel medische problemen.

En waar komt die domme propaganda voor de NVA in de banner bovenaan deze bladzijde plots vandaan?
Ik bekijk het andersom, door de kilometerheffing zouden er inderdaad een pak meer reizigers kunnen komen. Die kunnen hopelijk dan wat meer geld losmaken van de regering, geld gewonnen door de heffing misschien?

En die banner? Het is eigenlijk gewoon een google-reclame, zoals die er altijd al gestaan heeft. Alleen heeft de nva voor ettelijke miljoenen € zowat alle google-advertentieruimte opgekocht...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: kilometerheffing

Bericht door overweg13 »

[quote="Shrek"]
Ik bekijk het andersom, door de kilometerheffing zouden er inderdaad een pak meer reizigers kunnen komen. Die kunnen hopelijk dan wat meer geld losmaken van de regering, geld gewonnen door de heffing misschien?

quote]

Dat zou zo kunnen zijn in de ideale wereld, maar het zit er dik in dat de heffing mensen uit hun auto jaagt en dat het jaren duurt voor het tot het beleid doordringt dat die door het OV opgevangen moeten worden. En dan komen de treinreizigers, die al vele jaren de juiste keuze hebben gemaakt, in de verdrukking.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: kilometerheffing

Bericht door FLV-FGSP »

Communicatief is de aankondiging van een proefproject niet helemaal goed verlopen. Het woord 'rekeningrijden' alleen al wekt de vrees voor extra facturen. Ze hadden het beter 'anders rijden' oid genoemd. Dat de wegenbelasting en de BIV kunnen worden afgeschaft bij een succesvolle proef is te weinig in de verf gezet.

Maar goed, 100.000 Belgen staan blijkbaar liever in de file met hun bijna gratis wagen...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: kilometerheffing

Bericht door Glodenox »

Mensen met een bedrijfswagen gaan hierdoor waarschijnlijk nog altijd niet extra moeten betalen omdat ze wel een of andere regeling met het bedrijf zullen kunnen regelen. Enkel mensen die hun eigen wagen bezitten die zo tijdens de spits naar het werk gaan worden zo getroffen. Op zich ben ik hier niet tegen aangezien die mensen ook wel eens meer mogen nadenken over hoe ze naar hun werk gaan, maar een allesdekkende oplossing is het in elk geval nog niet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: kilometerheffing

Bericht door dekooiker »

Ik bekijk het nog anders.
Tot voor 5 jaar woonde ik vlakbij het werk.
Ik nam meestal de fiets om de verplaatsing van 3 kilometer (enkel) te doen.
Sinds ik bij een niet nader genoemd groot overheidsbedrijf werk nam ik gewoonlijk de trein, maar niet op zaterdag en zondag want de frequentie was laag en ik geraakte bij een vroege niet tijdig op het werk.

Na een verhuis naar een regio waar huizen nog betaalbaar waren (op ons huwelijk vroeg de burgervader waarom mensen wegtrokken.Groeit het geld op onze rug?) hield dat een verplaatsing in van 12 km naar het station, waar vroeger overigens posten voor mijn functie waren.
Die posten werden afgeschaft en ik ben nu aangewezen op trein enerzijds en de wagen anderzijds wegens schandalig aanbod van busvervoer.
Dus de overheid concentreert almaar meer en nu zou ik daarvoor dubbel gestraft worden?
Gekkenwerk...ik zal dan noodgedwongen zogezegd ziek worden, dan brengen mijn bijdrages nog op en hoef ik die dure verplaatsingen niet meer te maken.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: kilometerheffing

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef:Dus de overheid concentreert almaar meer en nu zou ik daarvoor dubbel gestraft worden?
Gekkenwerk...ik zal dan noodgedwongen zogezegd ziek worden, dan brengen mijn bijdrages nog op en hoef ik die dure verplaatsingen niet meer te maken.
Maar het is toch alleen maar de bedoeling dat je betaalt voor trajecten naar bijv. Brussel? En uit wat je schrijft, meen ik te mogen afleiden dat jouw verplaatsingen daar niet onder vallen. Dus zul je waarschijnlijk ook geen slimme kilometerheffing moeten ophoesten.
Met vriendelijke groet

overweg13
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: kilometerheffing

Bericht door dekooiker »

Dat is nu de bedoeling.
Maar ik zie hier weer een unieke kans om weer extra inkomsten te genereren (de politiek, op links na, ligt niet wakker van die files) en het systeem te veralgemenen.
Sta me toe wantrouwig te zijn.
En ik neem liever het OV, wees gerust!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: kilometerheffing

Bericht door Dieselfreak »

Er bestaat toch al lang een vorm van kilometerheffing, namelijk de accijns op brandstoffen? En als je het rijden nog duurder wil maken, kun je toch gewoon de brandstofprijzen opvoeren?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: kilometerheffing

Bericht door Steven »

Maar die zijn niet tijdsgebonden, daar waar dit systeem het toelaat andere prijzen te gebruiken voor bepaalde uren.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: kilometerheffing

Bericht door Glodenox »

En je kan ze ontwijken door in het buitenland te tanken als je aan de grens woont...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: kilometerheffing

Bericht door Stijn91 »

Er start volgende week maandag een proefproject binnen de GEN-zone in Brussel, indien positief zal het over het hele land in werking komen maar dat zal wel nog een paar jaar duren.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kilometerheffing

Bericht door kika »

dekooiker schreef:Gekkenwerk...ik zal dan noodgedwongen zogezegd ziek worden, dan brengen mijn bijdrages nog op en hoef ik die dure verplaatsingen niet meer te maken.
Het 'dure' zou moeten slaan op spitsverplaatsingen: m.a.w. de momenten dat jij sowieso niet zonder wagen kan (weekend, vroege, late), zou het betaalbaar moeten blijven. Ik zeg 'zou' omdat ik uiteraard niet weet wat jij betaalbaar vindt.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kilometerheffing

Bericht door kika »

Stijn91 schreef:Er start volgende week maandag een proefproject binnen de GEN-zone in Brussel, indien positief zal het over het hele land in werking komen maar dat zal wel nog een paar jaar duren.
En wat zijn de resultaten van dezelfde proef in Leuven?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kilometerheffing

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Er bestaat toch al lang een vorm van kilometerheffing, namelijk de accijns op brandstoffen? En als je het rijden nog duurder wil maken, kun je toch gewoon de brandstofprijzen opvoeren?
Ik mag hopen dat bij de dames en heren beleidsmakers ondertussen al is doorgedrongen dat niet iedereen alle 3 of 5 jaar een nieuwe wagen kan kopen. En dus een auto die heel weinig verbruikt (bvb. een hybride) is slechts betaalbaar voor de rijkere middenklasse. Dat past wel in het verhaal van 'veel schouders' die de lasten dragen, maar dat zijn niet de sterkste schouders.
Plaats reactie