@dekooiker: Als je nu had gezegd dat je die trams nooit of bijna niet gebruikt, ja. Maar dat je er niets aan hebt? Dankzij die trams zijn er wel meer mensen die een alternatief hebben voor hun auto, waardoor er minder auto's voor jou in de file staan. En als je de stad in wil, kan je dankzij die trams bijvoorbeeld wel met de wagen tot de stadsrand rijden, en vandaar comfortabel met de tram verder.
@Hobbes: De fiets nemen is wat ik al jaren doe. Akkoord, ik ben verhuisd voor mijn werk, en woon op ca. 3 km van mijn bureau, een grotendeels vlakke route, bovendien. Mijn chef komt regelmatig uit Herne met de fiets naar Brussel. Hij is dan ook een wielerterrorist
Ik ben het voorbije jaar misschien 3 keer niet met de fiets gegaan omwille van het weer, toen het gesneeuwd had. Met een goede jas en reservekledij in mijn kast op het werk, voor wanneer het echt giet, geraak ik zonder problemen overal door. Nochtans ben ik niet heel erg sportief. Voor die zeldzame momenten neem ik de tram of de bus, de eerste tram zet me iets voor 6 af voor het werk.
En wat is dat over breken met je vriendin? Dat is pas dramatiseren. Overigens verbiedt niemand je om de auto te nemen, alleen om een deel van de kosten die het met zich meebrengt, te betalen. Dat lijkt me toch maar normaal.
Ja, bedrijfswagens zijn doorgaans nieuw, maar zetten ook aan tot overbodige verplaatsingen. Hey, toch maar normaal? Als je die tankkaart
niet gebruikt, ben je pas een dief van je eigen portemonnee... Geef mij maar wat extra nettoloon, zodat ik mijn extra inkomsten naar eigen smaak en goeddunken kan besteden. Aan een ruim appartement in de stad, bijvoorbeeld, aan reizen, aan eens goed gaan eten... Misschien zal je niet altijd je auto kunnen missen. Geen probleem, daarmee. Het zou al een hele verbetering zijn als hij al eens vaker aan de kant wordt gelaten, en bijvoorbeeld je met de fiets gaat wanneer het dan wél goed weer is. Wat dus heel wat meer is dan je wellicht denkt, hoor.
Goed, er is het een en ander aan te merken op rekeningrijden. Maar mag ik vragen wat de alternatieven zijn? We zijn in België zo langzamerhand naar een volledige standstill aan het evolueren, met alle economische, ecologische en sociale gevolgen vandien. Vooral in en rond de steden staan er structurele files die niet meer met een rijstrook of een extra stuk weg op te lossen zijn, en al helemaal niet voor lang. Rekeningrijden zal misschien een aantal mensen 2x doen nadenken vooraleer ze, zonder nadenken, in de wagen stappen. Want die laatste is een passe-partout geworden voor elke verplaatsing. Naar het werk? De auto. Naar de schoonfamilie? De auto. Naar de bakker om de hoek? De auto. Op vakantie? Met de auto, natuurlijk...