kilometerheffing

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kilometerheffing

Bericht door kika »

Enkele vraagjes en bedenkingen:
overweg13 schreef:- dat de maatregel succes zou hebben, staat nu wel buiten kijf. Dat bewijst de massale reactie. Het is dus echt wel een maatregel die de verkeersknopen kan oplossen;
Hoezo? Er wordt iets op een niet zo handige manier gepresenteerd (of dat bewust is, laat ik in het midden). Een heleboel mensen registreren 'heffing,' en de stap of de moeite tot een klikje of een alineaatje op een website waar zij al op zaten is heel laag. Ik zie vooral dat het een thema is dat leeft bij demense, het gaat me te ver om daar (zeker op korte termijn) een verband naar succes te trekken.
- als het gedoe op het internet er inderdaad voor zorgt dat de maatregel er niet komt, dan hebben verkiezingen in dit land geen zin meer - laat alles dan maar door wat idioten op facebook bedisselen; daar hoeven we dan geen parlement meer voor te bekostigen;
Wat is het verschil met een paar grote betogingen of stakingen waardoor er bepaalde maatregelen worden afgezwakt of teruggedraaid? An sich is er helemaal niets mis met een levendig middenveld dat af en toe een parlement terugfluit. Dat ik het in deze het met je eens ben dat het over idioten gaat, verandert niet veel aan het principe, een andere keer zijn het de idioten in het parlement (daar zijn ze ook talrijk) die weer iets geks in hun bol hebben. De zin of onzin van verkiezingen lijken me daar helemaal niet mee samen te hangen. Of dacht je dat het Belgische staatssysteem een technocratie pretendeert te zijn?
- wie neemt zo een initiatief? Ik vergelijk hem nog het liefst met treinreizigers die ook alleen maar hun eigen dagelijkse rit zien, en die liefst van al willen dat ze daar bij de NMBS in de eerste plaats rekening mee houden, ook als dat ten koste gaat van anderen;
Wat een gek idee, denk je echt dat mensen zich vooral bezig houden met dingen die zij als belangrijk ervaren? :mrgreen:
- als men het rekeningrijden niet wil, laat men daar dan meteen een voorwaarde aan koppelen: er komen ook geen nieuwe wegen meer, want het is duidelijk dat men geen oplossing voor de fileproblematiek wil;
Dus, als er sprake is van weerstand tegen het idee van een andere financiering van de wegeninfrastructuur, moet je er maar helemaal niet in investeren? Mocht er overmorgen sprake zijn van het spitsrijden bij de NMBS (meer betalen als je voor 9 of tussen 17-18:30 reist, met in totaal een nul-operatie) om zo de druk te spreiden en meer treinen op tijd te laten rijden en er zijn wat mensen tegenstander van, reageer je dan ook zo: "niet meer investeren in den ijzeren weg!!?"
- initiatiefnemers van dergelijke polls offeren bewust de eigen gezondheid en die van hun nazaten op - filerijden is nl. bijzonder vervuilend en stresserend, beide oorzaak van veel medische problemen.
Ze winnen ook aan gezondheid: het constant traceren van je individuele reisverkeer is namelijk óók stresserend. Ik denk dat je met betere bedenkingen kan komen, overweg13. Ergens denk ik dat we het namelijk met elkaar eens zijn, over dit onderwerp.
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: kilometerheffing

Bericht door nighttrain »

kika schreef:
Dieselfreak schreef:Er bestaat toch al lang een vorm van kilometerheffing, namelijk de accijns op brandstoffen? En als je het rijden nog duurder wil maken, kun je toch gewoon de brandstofprijzen opvoeren?
Ik mag hopen dat bij de dames en heren beleidsmakers ondertussen al is doorgedrongen dat niet iedereen alle 3 of 5 jaar een nieuwe wagen kan kopen. En dus een auto die heel weinig verbruikt (bvb. een hybride) is slechts betaalbaar voor de rijkere middenklasse. Dat past wel in het verhaal van 'veel schouders' die de lasten dragen, maar dat zijn niet de sterkste schouders.
Om de 3 jaar een nieuwe auto kopen is niet zo stom en zeker toegankelijk voor ieders budget.Dus vertrekkende dat je een auto kunt kopen volgens je budget, logisch dacht ik. Maak eens rustig de rekening laten we zeggen voor een polo volkswagen,Dus een low budget /kwaliteits wagen.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: kilometerheffing

Bericht door dekooiker »

kika schreef:Het 'dure' zou moeten slaan op spitsverplaatsingen: m.a.w. de momenten dat jij sowieso niet zonder wagen kan (weekend, vroege, late), zou het betaalbaar moeten blijven. Ik zeg 'zou' omdat ik uiteraard niet weet wat jij betaalbaar vindt.
Het zou me met de vooropgestelde tarieven van dit proefproject dubbel zoveel kosten als de huidige verkeersbelasting.
Meer dan genoeg voor een gedwongen keuze!
Ondanks wat men beweert is het dus een belastingsverhoging, behalve voor wie niet erg veel rijdt.
Als het een vrije keuze is om ver weg te gaan werken of zich te verplaatsen, tot daar aan toe, maar niet voor wie niet anders kan.
Qua totaalplaatje zou er misschien nauwelijks extra inkomsten zijn maar het wordt weeral gehaald bij velen die niet anders kunnen.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: kilometerheffing

Bericht door groentje »

Anderzijds is aan jouw woonplaats (die je tenslotte hebt gekozen omwille van haar 'betaalbaarheid') wel een prijskaartje verbonden dat door de hele gemeenschap wordt gedragen. Want hoe je het ook draait of keert, rioleringswerken om elk huisje op het 'platteland' aan te sluiten, energie-, gas- en waterleidingen naar diezelfde huizen, om nog maar te zwijgen van kabeldistributie, wegenonderhoud, wegverlichting, busverbindingen... kosten ook geld, en kosten meer geld op het platteland dan in een dichterbevolkte, stelijke omgeving, waar huizen inderdaad duurder zijn. En daar betalen we ook allemaal voor.
Ik heb daar voor alle duidelijkheid geen moeite mee, maar het spijt me als ik iets minder geduld heb wanneer dat niet wederzijds is, en er in de steden wordt gevraagd om iets te doen aan het verkeersinfarct waaraan ze lijden.
Ik wil gerust aanvaarden dat er sociale compensaties moeten zijn, meer in alternatieven zoals openbaar vervoer en fietsvoorzieningen moet geïnvesteerd worden, en dat verplaatsingen 's nachts of 's avonds of zeer vroeg 's morgens, en op het platteland met lamentabele voorzieningen, dat er vrijstellingen komen. Als een bus elk halfuur niet rendabel is tot 24 uur 's nachts, moet je niet zagen over autoverbruik, vind ik. Maar verplaatsingen tijdens de spits, waarbij er wél alternatieven zijn, in stedelijk gebied, mogen wat mij betreft gerust duur betaald worden. En dat die opbrengst dan maar gaat naar het verbeteren van die alternatieven.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: kilometerheffing

Bericht door dekooiker »

Maar ik betaal ook voor de aanleg van tramlijnen waar ik niets aan heb...die toer opgaan is naar een patstelling toewerken.
Feit is dat men dreigt arme mensen armer te maken.
Mede dankzij zogezegde bezorgdheid over het milieu, die uiteindelijk alleen de staatskas moet spijzen.
Het zal in de toekomst een gevaar worden, die verarming.
Ik prijs me gelukkig dat ik bij een goede werkgever zit :wink:
De trein.
Alleen voor durvers.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: kilometerheffing

Bericht door Hobbes »

Wat mij betreft is dit weer een zoveelste aanval op de "werkende middenklasse", en kijk maar naar de VS ( waar de middenklasse weggevaagd is) wat dat opbrengt.

Nu richt zijn pijlen o.a. op de bedrijfswagens, terwijl die er o.a. voor zorgen dat het Belgische wagenpark relatief jong en modern is. Het spijtige is dat de overheid de "dieselkaart" getrokken heeft, waardoor we niet bij de minst vervuilende van Europa zijn. Denk er wel aan dat heel veel mensen die met een bedrijfswagen rijden gewone bedienden zijn die een wagen hebben gekregen ipv een loonsverhoging.

Nu gaat men de modale werknemer, die niet altijd de kans heeft om met het OV te rijden, nog maar eens extra laten betalen.

Ik woon in Hemiksem, nu niet bepaald het "platteland", en ik moet hier niet herhalen hoe het met de treinverbindingen gesteld is op L52...
Bussen zijn er genoeg, als je richting stad wil lukt het meestal nog wel om er op te geraken, tegen dat je in Hoboken bent is het sardienenvervoer.
In omgekeerde richting is het sardienenvervoer vanaf de Rooseveltplaats...

Mijn vriendin werkt in Grimbergen, en werkt in Waver. Dus als ik hier sommige mensen volg moet ik maar breken met mijn vriendin want tijdens de werkweek kan ik het dan al vergeten van ze te zien, en zij moet haar werk maar opgeven want zij moet elke dag in de spits over de Brusselse Ring.
Allemaal gemakkelijk gezegd he, o.a. door mensen hier op het forum die gepensioneerd zijn.

Ik werk sinds kort in Deurne aan de Luchthaven (Crossrail), als ik het OV wil nemen naar het werk (als mijn werkuren als TB dat al toelaten!) ben ik minstens 45 min. onderweg, voor 12km! Met de wagen, zelfs in volle spits max. 30min...

En ja, ik zou de fiets kunnen nemen, zeker met ons bangelijk weer...
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: kilometerheffing

Bericht door groentje »

@dekooiker: Als je nu had gezegd dat je die trams nooit of bijna niet gebruikt, ja. Maar dat je er niets aan hebt? Dankzij die trams zijn er wel meer mensen die een alternatief hebben voor hun auto, waardoor er minder auto's voor jou in de file staan. En als je de stad in wil, kan je dankzij die trams bijvoorbeeld wel met de wagen tot de stadsrand rijden, en vandaar comfortabel met de tram verder.

@Hobbes: De fiets nemen is wat ik al jaren doe. Akkoord, ik ben verhuisd voor mijn werk, en woon op ca. 3 km van mijn bureau, een grotendeels vlakke route, bovendien. Mijn chef komt regelmatig uit Herne met de fiets naar Brussel. Hij is dan ook een wielerterrorist :mrgreen:
Ik ben het voorbije jaar misschien 3 keer niet met de fiets gegaan omwille van het weer, toen het gesneeuwd had. Met een goede jas en reservekledij in mijn kast op het werk, voor wanneer het echt giet, geraak ik zonder problemen overal door. Nochtans ben ik niet heel erg sportief. Voor die zeldzame momenten neem ik de tram of de bus, de eerste tram zet me iets voor 6 af voor het werk.
En wat is dat over breken met je vriendin? Dat is pas dramatiseren. Overigens verbiedt niemand je om de auto te nemen, alleen om een deel van de kosten die het met zich meebrengt, te betalen. Dat lijkt me toch maar normaal.
Ja, bedrijfswagens zijn doorgaans nieuw, maar zetten ook aan tot overbodige verplaatsingen. Hey, toch maar normaal? Als je die tankkaart niet gebruikt, ben je pas een dief van je eigen portemonnee... Geef mij maar wat extra nettoloon, zodat ik mijn extra inkomsten naar eigen smaak en goeddunken kan besteden. Aan een ruim appartement in de stad, bijvoorbeeld, aan reizen, aan eens goed gaan eten... Misschien zal je niet altijd je auto kunnen missen. Geen probleem, daarmee. Het zou al een hele verbetering zijn als hij al eens vaker aan de kant wordt gelaten, en bijvoorbeeld je met de fiets gaat wanneer het dan wél goed weer is. Wat dus heel wat meer is dan je wellicht denkt, hoor.

Goed, er is het een en ander aan te merken op rekeningrijden. Maar mag ik vragen wat de alternatieven zijn? We zijn in België zo langzamerhand naar een volledige standstill aan het evolueren, met alle economische, ecologische en sociale gevolgen vandien. Vooral in en rond de steden staan er structurele files die niet meer met een rijstrook of een extra stuk weg op te lossen zijn, en al helemaal niet voor lang. Rekeningrijden zal misschien een aantal mensen 2x doen nadenken vooraleer ze, zonder nadenken, in de wagen stappen. Want die laatste is een passe-partout geworden voor elke verplaatsing. Naar het werk? De auto. Naar de schoonfamilie? De auto. Naar de bakker om de hoek? De auto. Op vakantie? Met de auto, natuurlijk...
nighttrain
Berichten: 2543
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: kilometerheffing

Bericht door nighttrain »

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_026 hier kan je bereken hoeveel het U gaat kosten per dag ,op basis van de "on"gekende tarieven.
In elk geval het is de enige oplossing om de "verkeersstilstand" te ontwijken.En de hartstilstand van de bestuurder.In elk geval gaat het er komen, overal in Europa onder deze of andere vorm ,onze samenleving is geldverslindend en heeft veel, heel veelgeld nodig.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: kilometerheffing

Bericht door SteC »

Er zijn in Belgie 2 principes die er bijzonder diep ingebakken zijn en die er samen voor zorgen dat we met deze gigantische verkeersknoop zitten:
Ten eerste wil men niet verhuizen dichter bij het werk 'want we zijn van hier'.
Ten tweede gaat men naar het WC met de auto.

Dit zorgt ervoor dat mensen relatief ver van hun werk wonen en gefaciliteerd door een onbestaande ruimtelijke ordening nog eens verspreid wonen ook en bijgevolg met de (bedrijfs)wagen gaan werken.
Op dat vlak moeten we dringend wat meer richting Nederland kijken (voor andere zaken dan weer niet hoor).
Autorijden in Belgie is relatief goedkoop (zeker als je vergelijkt met Nederland).
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: kilometerheffing

Bericht door groentje »

nighttrain schreef:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140207_026 hier kan je bereken hoeveel het U gaat kosten per dag ,op basis van de "on"gekende tarieven.
Het zijn nog altijd maar de tarieven die ze gebruiken voor de proefperiode. Niet de definitieve tarieven, uiteraard in de veronderstelling dat het wordt ingevoerd, daarop zal het nog wel minstens 5, en eerder 10 jaar wachten worden...
Overigens, het zal jullie wel niet verbazen dat ik uitkwam op 0 euro...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kilometerheffing

Bericht door kika »

Hier van hetzelfde, ik denk dat ik op 1 euro per jaar uitkom…
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: kilometerheffing

Bericht door kika »

nighttrain schreef:Om de 3 jaar een nieuwe auto kopen is niet zo stom en zeker toegankelijk voor ieders budget.Dus vertrekkende dat je een auto kunt kopen volgens je budget, logisch dacht ik. Maak eens rustig de rekening laten we zeggen voor een polo volkswagen,Dus een low budget /kwaliteits wagen.
Ik denk ook niet per sé dat het stom is, maar als slechts ~48% van de Belgen kan sparen (volgens ECB), en een snelle internetzoektocht verteld me dat zo'n wagen tussen 14 en 16.000 euro nieuw kost, zit je toch al snel op >330€ per maand dat je op zij moet kunnen leggen voor je nieuwe auto over 3 jaar. Het is voor meer mensen bereikbaar als dat ik dacht, maar het idee dat brandstofaccijnzen equivalent zijn aan een algemene kilometerheffing klopt nog steeds niet volgens mij. De allergoedkoopste hybrides kosten al snel 18.000 of meer en dan moet je al aardig wat kilometers afleggen om de hogere aanschafprijs eruit te halen, verhogen van de accijns versneld dat natuurlijk. En daarnaast blijft ook het punt dat het helemaal niet tijdsafhankelijk is.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: kilometerheffing

Bericht door trainfreak »

kika schreef:De allergoedkoopste hybrides kosten al snel 18.000 of meer en dan moet je al aardig wat kilometers afleggen om de hogere aanschafprijs eruit te halen, verhogen van de accijns versneld dat natuurlijk. En daarnaast blijft ook het punt dat het helemaal niet tijdsafhankelijk is.
Dan moet je toch wel al heeel veel kilometers doen hoor.
Ik rij zelf met een hybride en ben zeker dat ik de hogere aankoopprijs van de wagen nooit uit het verminderde verbruik kan halen.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: kilometerheffing

Bericht door msts.be »

Ik denk dat het probleem op volgende manieren moet worden aangepakt:

* De kilometerheffing stijgt naargelang welke fiscale categorie je wagen valt. Rij je met een dikke Beamer 745, dan betaal je natuurlijk veel meer dan iemand in een VW Golf, ongeacht je verbruik of niet. Dat is nu met de verkeersbelasting ook zo, alleen is de belasting voor de periode van 1 jaar en niet tijdsafhankelijk (maakt niet uit hoeveel of wanneer je rijdt, belasting is altijd te betalen). Als je veel met die BMW in de spits gaat rijden, ga je na 1 jaar veel meer kwijt zijn dan dat je voordien met de "vlakke" belasting had. Plus, dan worden ook zware wagens uit het buitenland getroffen, want nu schrijft men deze in in Luxemburg of Duitsland met lage belasting en heeft die wagen misschien minder dan 1km in die landen gereden..

* Bedrijfswagens moeten onmiddelijk als fiscaal voordeel worden afgeschaft. Sterker nog, elke bedrijfswagen die geen bestel- of vrachtwagen is zou méér moeten kosten in gebruik dan een privé-voertuig. Als compensatie zou er de zogenaamde "vervoersbonus" moeten komen (weet niet wie dat voorstel gedaan had), waarmee de werknemer zelf kan kiezen hoe hij het besteedt. Desnoods vergoedt hij er dan zijn kilometerheffing mee, anders koopt hij een abonnement voor het OV (en hoeven de werkgevers ook niet meer dat ingewikkelde derdebetalersysteem in stand te houden !).

* Vrachtverkeer: vrachtwagens moeten natuurlijk ook zwaarder belast worden dan personenwagens, maar ik zou het op een zodanig niveau belasten dat het spoor opnieuw concurrentiëel wordt tov het wegvervoer op de lange afstand. Akkoord, voor een rit tussen een distributiecentrum van de grote supermarktketens en de verschillende vestigingen is het normaal dat dit beter door vrachtwagens gedaan wordt. Maar iets wat niet kan zijn de talloze Poolse, Tsjechische en Roemeense vrachtwagens die ladingen van Wroclaw, Brno of Timisoara naar België sleuren per individuele of een collone vrachtwagens. Dat is iets wat opnieuw naar het spoor moet.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: kilometerheffing

Bericht door dekooiker »

...en zo wordt de prijs om iets per vrachtwagen te vervoeren verhoogd (natuurlijk is het werken aan dumpingsprijzen een schande) en zal de prijs van alles in de supermarkt zeer snel volgen.
Deze extra belasting zal de belastingsdruk alleen maar doen toenemen en dus niet verminderen voor wie weinig rijdt!
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie