Treinbestuurder DLC

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Tim_VC

Treinbestuurder DLC

Bericht door Tim_VC »

Heb deze week gesolliciteerd bij DLC voor de functie van treinbestuurder. Eind deze maand moet ik medische en psychotechnische testen gaan afleggen bij de nmbs in brussel.
Zijn er hier op dit forum mensen die werken als tb bij DLC (Of kennen) ?
Heb paar vraagjes.


1) Wie kan me meer vertellen over de 6-8 maanden duurende opleiding bij DLC?
2) Is het waar dat ze het bij DLC niet nauw nemen met de regelgeving? (zoals op dit forum beweerd wordt)
3) Hoeveel uren doet een tb bij DLC gemiddeld per week+hoeveel overnachtingen?
4) Is het leuk werken bij DLC?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Bericht door Tim »

'k Zou zeggen kijk eens goed rond op het forum, over DLC is hier al meer dan 1 woord geschreven :P
Swiss

Bericht door Swiss »

Ik ken een paar mensen die bij DLC werken, ja. De meeste mensen die bij DLC werken, heb ik al wel eens ontmoet. :)

Er is inderdaad al heel wat inkt gevloeid over dit onderwerp op dit forum. Dus ik zou zeggen: kijk maar rustig rond. Je zult wel een antwoord op de meeste van je vragen vinden. En anders wil ik altijd proberen om een antwoord te geven (ik zit "op den bureau", dus ik kan je niet alle antwoorden geven).
Maar ik kan je wel vertellen uit eerste hand vertellen dat je niet altijd alles moet geloven wat je op dit forum zult lezen over DLC. Sommige verhalen met een (ferme) korrel zout te nemen...



Groetjes en hopelijk tot ziens,
Swiss
Raf

Re: Treinbestuurder DLC

Bericht door Raf »

Tim_VC schreef:Heb deze week gesolliciteerd bij DLC voor de functie van treinbestuurder. Eind deze maand moet ik medische en psychotechnische testen gaan afleggen bij de nmbs in brussel.
Zijn er hier op dit forum mensen die werken als tb bij DLC (Of kennen) ?
Heb paar vraagjes.


1) Wie kan me meer vertellen over de 6-8 maanden duurende opleiding bij DLC?
2) Is het waar dat ze het bij DLC niet nauw nemen met de regelgeving? (zoals op dit forum beweerd wordt)
3) Hoeveel uren doet een tb bij DLC gemiddeld per week+hoeveel overnachtingen?
4) Is het leuk werken bij DLC?
Ik zou je afraden om daar te gaan werken. Het is daar een zooitje.
En kijk maar eens op het forum rond, dan zal je op de meeste vragen wel een antwoord krijgen.

Als je echt met treinen wilt rijden en een sociaal leven wilt hebben :arrow: solliciteer bij de NMBS
loc 657

Bericht door loc 657 »

Tim schreef:'k Zou zeggen kijk eens goed rond op het forum, over DLC is hier al meer dan 1 woord geschreven :P
Daar gaat ge een tijdje me bezig zijn :twisted: . Kheb ook al vanal over DLC opgezocht hier.

Da van de regelgeving kunt ge op 2 manieren bekijken denk ik: arbeiders naar de regelgeving van het bedrijf ofwel bedrijf naar de regelgeving van de wet. ( overal hetzelfde )
Da tweede is volgens mij wel goed in orde
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Bij Dlc moet je veel overuren doen (weet ik uit eerste hand) en heb je veel minder verlof dan bij de nmbs (24 dagen tegenover 39, overgangen niet meegerekend, soms tot 20 extra dagen per jaar bovenop deze 39) Je kunt daar een waardeoordeel over hebben zoals amai wat een luiaards bij nmbs, maar daar gaat het niet om, dat zijn gewoon de feiten. Je moet er ook veel flexibeler zijn. Bij Dlc weet je maximaal 1 week op voorhand wanneer je moet werken , bij nmbs weet je dit een jaar op voorhand, (om uw leven te organiseren een groot verschil!)afgezien van de periodes dat je buiten reeks staat. (ongeveer 1 week op 3) Bij de nmbs verdien je ook meer, zeker als je de premies eens goed vergelijkt. Laat je niet misleiden door de lonen die op hun website gepubliceerd zijn! Ze zijn een paar euro's hoger dan bij NMBS maar je komt veel meer dagen werken! Daarenboven heb je bij NMBS ook extralegale voordelen zoals vrijbiljetten voor heel europa, een vrijkaart voor de benelux, carrieremogelijkheden,een hoger staatspensioen,een betere ziekteverzekering,enz...
Je belangen worden als treinbestuurder niet verdedigd bij Dlc (geen vakbond) Bij Nmbs heb je een statutaire aanwerving en kun je nooit ontslagen worden, desnoods krijg je een andere functie binnen het bedrijf als nmbs geen treinen meer zou rijden)Bij Nmbs is het zeker niet allemaal perfect, maar ik zou nooit van mijn leven overstappen naar een privebedrijf. Maar he, kies maar zelf...

Groeten
Ari

Bericht door Ari »

Mag ik een kleine opmerking maken in verband met dat leven te plannen.... Er zijn er ook bij op de NMBS die na 14 maanden,of zelfs 18 maanden en langer nog altijd buiten reeks staan,en geen kans hebben gehad in reeks te komen....Of de NMBS op vlak van plannen zoveel beter is als DLC betwijfel ik ten zeerste......
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Ari schreef:Mag ik een kleine opmerking maken in verband met dat leven te plannen.... Er zijn er ook bij op de NMBS die na 14 maanden,of zelfs 18 maanden en langer nog altijd buiten reeks staan,en geen kans hebben gehad in reeks te komen....Of de NMBS op vlak van plannen zoveel beter is als DLC betwijfel ik ten zeerste......
alles heeft te maken hoe je er mee omgaat er zijn mensen die er voor kiezen (bij de bestuurders toch) om bestendig buiten reeks te staan omdat ze er zodoende voor kunnen kiezen enkel vroege of enkel late diensten te doen, er bij bedenkende da ze dus steeds op de laatste moment weten wanneer ze vrij zijn en wanneer niet
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Bericht door Speedy »

Ari schreef:Mag ik een kleine opmerking maken in verband met dat leven te plannen.... Er zijn er ook bij op de NMBS die na 14 maanden,of zelfs 18 maanden en langer nog altijd buiten reeks staan,en geen kans hebben gehad in reeks te komen....Of de NMBS op vlak van plannen zoveel beter is als DLC betwijfel ik ten zeerste......
Dit zijn dan bestuurders die daar voor kiezen. Normaal gezien zal je bijna altijd na max 6mnd in een reeks geraken. Als je natuurlijk enkel die bepaalde (en populaire) reeks wilt, dan kan het wel zijn dan je langer zult moeten wachten..
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Helemaal waar Steven, iedereen is daar anders in. Ik heb zelf anderhalf jaar buiten reeks gestaan en was wel blij dat dit gedaan was. En mijn familie ook... Maar als je bvb alleen bent, dan hoef je naar niemand om te kijken.
Speedy
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:11
Locatie: FR

Re: Treinbestuurder DLC

Bericht door Speedy »

Tim_VC schreef:Heb deze week gesolliciteerd bij DLC voor de functie van treinbestuurder. Eind deze maand moet ik medische en psychotechnische testen gaan afleggen bij de nmbs in brussel.
Zijn er hier op dit forum mensen die werken als tb bij DLC (Of kennen) ?
Heb paar vraagjes.


1) Wie kan me meer vertellen over de 6-8 maanden duurende opleiding bij DLC?
2) Is het waar dat ze het bij DLC niet nauw nemen met de regelgeving? (zoals op dit forum beweerd wordt)
3) Hoeveel uren doet een tb bij DLC gemiddeld per week+hoeveel overnachtingen?
4) Is het leuk werken bij DLC?
Zou DLC als 'backup' mogelijkheid houden voor't geval ze je bij de NMBS afkeuren.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Bericht door e49memling »

Ari schreef:Mag ik een kleine opmerking maken in verband met dat leven te plannen.... Er zijn er ook bij op de NMBS die na 14 maanden,of zelfs 18 maanden en langer nog altijd buiten reeks staan,en geen kans hebben gehad in reeks te komen....Of de NMBS op vlak van plannen zoveel beter is als DLC betwijfel ik ten zeerste......
Ik ken bestuurders: Vroege willen ze niet, nachten ook niet, WE dat is voor een ander, late OK, maar dan ookniet te laat, als ze hun goesting niet krijgen lopen ze naar de doctor (dus moet een ander werken die ook wel eens graag thuis was)...

Dat zijn er die duidelijk een verkeerde job (of verkeerde firma) gekozen hebben.

Echt, medelijden krijgen die niet van mij, integendeel, eruit ermee!!
Ari

Bericht door Ari »

Soms is het niet van te kiezen voor bestendig buiten reeks,maar is het verplicht buiten reeks blijven daar er geen plaatsen vrijkomen in de reeksen,door ondermeer langdurige zieken. En dan is het plezier er na een tijdje ook wel af....
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22529
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

Ari schreef:Soms is het niet van te kiezen voor bestendig buiten reeks,maar is het verplicht buiten reeks blijven daar er geen plaatsen vrijkomen in de reeksen,door ondermeer langdurige zieken. En dan is het plezier er na een tijdje ook wel af....
er bestaan speciale regels normaal als je langdurig ziek bent, jouw plaats kan dan tijdelijk ingenomen worden door mensen van het vlottend kader en zo, je moet het maar is bevragen
railbusje

Bericht door railbusje »

Hallo,
Ik heb ook gesoliciteerd voor bestuurder-rangeerder bij de NMBS. Verdient een TB bij de NMBS meer?
Als je de wedden van een bestuurder-rangeerder bij de NMBS vergelijkt met een TB bij DLC is er toch wel een groot verschil, 1630€ bij de NMBS tegenover 2130€ bij DLC. Bovendien heb je bij DLC nog een groepsverzekering.
Plaats reactie