Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door historyboy »

Hallo mede treinliefhebbers

Ik ben een student uit Leuven met een passie voor treinen.
Nu wil ik af en toe gaan studeren (vooral lezen en onderstrepen van artikels) op de trein naar een toffe bestemming.
Ik ben op zoek naar bestemmingen en treinritten die iets bijzonders (moois) hebben, een bijzonder karakter zeg maar: liefst een klein plaatsje ergens in Wallonië, mooi gelegen in de natuur, langs een rivier(tje) waar ik eenmaal aangekomen rustig op een bankje of in het gras op een mooi plekje wat kan lezen en verder studeren.
Heeft iemand suggesties voor me?
Ik ben vorige week als een naar Melreux-Hotton geweest en dat was echt de moeite, heel mooi gelegen aan de oevers van de Ourthe, heel mooie bosrijke en aangename treinrit ernaartoe.

Alvast bedankt.
Thomas
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door Steven »

Ga is naar de regio van Dolhain en zet u aan de oevers van de Vesder. Je kan ook in Pepinster afstappen of nessonvaux. Allemaal plaatsjes aan we Vesder die een prachtige rivier is.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door groentje »

Spa. Een klassieker, natuurlijk, maar het stadje is nog altijd heel erg charmant, en er is nog heel wat groen te vinden. Ook in sommige stations onderweg, trouwens.
Of de abdij van Villers-la-Ville, op de lijn tussen Ottignies en Charleroi, ook een mooie omgeving.
De klassieke kajakbestemmingen zijn ook vaak zeer mooi gelegen, bijvoorbeeld Anseremme, maar ook Houyet of Gendron-Celles. En iets voor Dinant is pakweg Yvoir ook veel groen te vinden.
De lijn naar Erquelinnes, langs de Samber, wordt ook vaak schandelijk over het hoofd gezien. Stap eens uit in bijvoorbeeld Thuin of Lobbes, en je hebt naast een charmant klein stadje, ook veel groen. En wat horeca om ook de innerlijke mens te versterken...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door kika »

Snuister ook eens in de archieven van http://blog.seniorennet.be/overweg13/ die dwaalt hier ook op het forum rond en heeft regelmatig leuke ideeën.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door Paul »

Florenville, en zoek een leuk plekje aan de oever van de Semois. Reis er bij voorkeur naartoe via Dinant.
Mariembourg is ook niet slecht. Of Couvin, een mooi stadje aan het Zwart Water.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door overweg13 »

Grupont of Forrières, en zak dan af naar de Lhomme. En zowat de hele Gaume: Halanzy, om er maar een te noemen. (En vergeet niet te studeren...)
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door groentje »

Vooraleer ik het vergeet: zoek het niet altijd te ver. Ga eens naar Heverlee, je hebt er een paar schiterende plaatsjes in en rond Arenberg (niet onbekend bij de vele studenten Wetenschappen en Ingenieurswetenschappen), je het de Abdij van Park en omgeving (inclusief brug over de spoorweg), een beetje verder in Egenhoven heb je ook de nodige rust en kalmte (eindpunt van bus 7,8 of 9). In Kessel-Lo heb je het Provinciedomein, maar ook de Abdij van Vlierbeek, etc. En in Leuven vind je rust in de Begijnhoven, of in de vele universiteitscolleges (Van Dale heeft een mooie tuin, Pauscollege, Letterenfaculteit... zijn soms verbazingwekkend rustig).
Want je moet inderdaad nog aan studeren toekomen...
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door FLV-FGSP »

Als het veraf moet zijn: met de trein naar Welkenraedt, dan met de bus naar Montzen en daar naar het viaduct kijken.

Slecht-weervariant: in Leuven in de cafetaria van het provinciehuis gaan zitten, daar heb je spoorzicht (lijn 2, 36 en 139).
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door overweg13 »

Ik begrijp trouwens perfect dat je zo iets vraagt. Zoals elke leraar die zichzelf respecteert, overkwam het me wel eens dat de kopijen zich opstapelden en hoe langer je dan wacht, hoe moeilijker het werd. Een heen en terug Halle - Arlon leverde me algauw een zestal uur corrigeertijd op, en meestal kwam ik dan voldaan thuis. Zo zie je maar dat gerekte dienstregelingen niet altijd negatief hoeven uit te vallen...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door groentje »

Ik slaag er meestal niet in om treintijd 'productief' in te vullen, ik zit bijna altijd naar buiten te kijken... Daarom ook dat ik mijn beste studiemomenten had in de bib Godgeleerdheid, het was er koel (tijdens de warme zomer niet te versmaden), stil, ik zat er vrij ver van een raam met uitzicht, en de boekwerken interesseerden me maar matig, zodat ik er niet door werd afgeleid.
Maar iedereen heeft verschillende studeermethodes, dus daar laat ik je vrij in.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door Steve »

Ik heb ook geen al te beste ervaringen met studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië en elders... veel te veel bezig met rondkijken! Voor mij was het veel productiever om die lange (en rustige) treinritten te doen op bekend terrein, dan heb je tenminste niet zoveel afleiding.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door overweg13 »

Steve schreef:Ik heb ook geen al te beste ervaringen met studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië en elders... veel te veel bezig met rondkijken! Voor mij was het veel productiever om die lange (en rustige) treinritten te doen op bekend terrein, dan heb je tenminste niet zoveel afleiding.
Eerlijk gezegd, tot Libramont zijn de lijnen 161 en 162 voor mij bijna bekend terrein. En ik moet eerlijk toegeven dat ik tussen Marbehan en Arlon ook wel eens naar buiten keek. Die beekjes in de weidelandschappen daar zijn winter en zomer de moeite waard.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door Dieselfreak »

historyboy schreef:Ik ben op zoek naar bestemmingen en treinritten die iets bijzonders (moois) hebben, een bijzonder karakter zeg maar: liefst een klein plaatsje ergens in Wallonië, mooi gelegen in de natuur, langs een rivier(tje) waar ik eenmaal aangekomen rustig op een bankje of in het gras op een mooi plekje wat kan lezen en verder studeren.
Heeft iemand suggesties voor me?Avast bedankt.
Poix-Saint-Hubert is wat je zoekt: een gehucht in de provincie Luxemburg, omgeven door bossen, aan het riviertje de Lhomme.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door kika »

groentje schreef:Ik slaag er meestal niet in om treintijd 'productief' in te vullen, ik zit bijna altijd naar buiten te kijken..
Ook tijdens de donkere uren van de dag? Ik denk dat ik de helft van mijn boekenkast op treinritten heb verslonden en niet weinig papers die ik op lange treinritten corrigeer. Mijn grootste nadeel is dat mensen dat allemaal digitaal willen hebben en me dan raar aankijken als ik met die handgeschreven correcties aankom :lol:
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Studeren tijdens mooie treinritten in Wallonië

Bericht door groentje »

:oops: Ja. Zelfs als er buiten niets te zien is, zit ik nog naar buiten te kijken. Dat raam trekt me aan...
Niet dat ik niets lees, hoor, maar meer dan een paar pagina's ver was ik zelden of nooit gevorderd, op mijn pendelrit naar Leuven (ca. anderhalf uur, vaak in het donker).
Plaats reactie