Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Celopher

Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Celopher »

Ik moet voor school antwoorden op deze vraag (+ motivatie natuurlijk)

Waarom zou de NMBS al dan niet moeten investeren in nieuw materieel?

Kan iemand helpen? :D


Bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Steven »

De NMBS is nu al een aantal jaren een achterstand aan het wegwerken met investeringen in nieuw rollend materieel.
Te beginnen een dikke tien jaar terug met een mega bestelling (in meerdere schijven) van de nieuwe dubbeldekker type M6. Nadien kwam nog eens de bestelling voor 120 Locomotieven reeks 18 en 19 en als laatste de motorstellen type Desiro die nu volop in levering zijn. Ondertussen heeft men recent ook een schrijven gedaan om nog eens extra nieuwe dubbeldekkers te kunnen bestellen (hiervoor is het nog afwachten welke fabrikanten zullen intekenen om dit order te verkrijgen).
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door groentje »

Tja, wat voor informatie zoek je? De NMBS zit (zelfs na de pensionering van de oudste klasssiekjes) met treinen die toch wel een zekere leeftijd hebben. Materieel dat niet altijd is aangepast aan de moderne comforteisen (de beruchte 1,5 + 2,5 bankjes, geen airco, geen visuele aankondigingsschermen...), en door zijn leeftijd meer onderhoud nodig heeft dan nieuw materieel. Je hebt dus nieuw materieel nodig om het oude te vervangen.
Bovendien komen er jaarlijks reizigers bij. Nu zaten vroeger lang niet alle treinen vol, dat zijn ze nog altijd niet allemaal, maar steeds vaker heb je niet voldoende plaats meer in een trein. De enige manier om daar wat aan te doen, is extra materieel aankopen.
Waar nieuwe treinen moeten aan voldoen, daar wil ik jou eerst even over laten nadenken. Wat denk jij?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Shrek »

Vanaf 2025 wordt ETCS verplicht. Dat is het nieuwe beveiligingssysteem dat in België op alle spoorlijnen komt, en dus tegen 2025 ook op alle treinen moet aanwezig zijn.
De NMBS heeft zich geëngageerd om ETCS tegen 2023 op alle treinen te hebben. Omdat het op sommige treinen in feite onmogelijk is dat te installeren moeten ze een deel nieuwe treinen kopen om aan de modernste veiligheidsstandaarden te kunnen voldoen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Steve »

Tja, zoals uit de bovenstaande antwoorden blijkt: in feite is de vraag niet echt van toepassing, want de NMBS investéért volop in nieuw materieel. Dat doet ze al meerdere jaren en zal ze ook de komende jaren volop blijven doen.

(gokje: de vraag is wellicht opgesteld door een leraar die er ofwel weinig van af weet, ofwel - nog plausibiler - een vraag die al jarenlang meedraait, opgesteld in de tijd dat de leraar nog in rijtuigen met houten banken naar school reed? :wink: )
Rétro

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Rétro »

Al van een klein tijdje terug , maar MW 41 en diesellocs 77/78 zijn toch ook nog behoorlijk 'recente' aankopen.
Stoomloc
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Stoomloc »

Ik dacht dat ze ook materiaal wilden aankopen om de M4's te vervangen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Shrek »

Stoomloc schreef:Ik dacht dat ze ook materiaal wilden aankopen om de M4's te vervangen
Dat is één van de bedoelingen van de aankoop van de M7.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door LML »

De MW41 bolt nu ongeveer 14 jaar over de Belgische sporen (1ste commerciële inzet was in 2000 tussen Mol-Hasselt, maar het beestje stond onderweg meer stil dan dat het bolde...) :mrgreen:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Tja, wat voor informatie zoek je? De NMBS zit (zelfs na de pensionering van de oudste klasssiekjes) met treinen die toch wel een zekere leeftijd hebben. Materieel dat niet altijd is aangepast aan de moderne comforteisen (de beruchte 1,5 + 2,5 bankjes, geen airco, geen visuele aankondigingsschermen...), en door zijn leeftijd meer onderhoud nodig heeft dan nieuw materieel. Je hebt dus nieuw materieel nodig om het oude te vervangen.
Wat noem je modern... Ook al introduceer je geregeld nieuw materieel, je zal altijd met treinen blijven zitten waar je ouders als kind in gereisd hebben. Een trein is nu eenmaal niet gemaakt om na 10 jaar de geest te geven. Tegen dat alles aan al deze moderne comforteisen voldoet, hebben de eerste treinen van de witte generatie ook alweer een half mensenleven gezien. Zullen ze dan nog voldoen aan de eisen van die tijd?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door groentje »

Nee, maar op een bepaald ogenblik is de aanschaf van nieuw materieel duidelijk goedkoper dan het oude te blijven oplappen. Bovendien, hoe wil je aantrekkelijk blijven voor de gemiddelde reiziger, als die zelfs in het goedkoopste model auto tegenwoordig airco, gps, electrisch bediende ramen... heeft, als je trein niet eens een comfortabele stoel biedt?
Ik ben het met je eens, nieuwe treinen zijn niet altijd goedkoper, of beter. Maar vaak wel.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Dieselfreak »

groentje schreef:Nee, maar op een bepaald ogenblik is de aanschaf van nieuw materieel duidelijk goedkoper dan het oude te blijven oplappen. Bovendien, hoe wil je aantrekkelijk blijven voor de gemiddelde reiziger, als die zelfs in het goedkoopste model auto tegenwoordig airco, gps, electrisch bediende ramen... heeft, als je trein niet eens een comfortabele stoel biedt?
Het materieel dat tegenwoordig airco, comfortabele stoelen,... heeft, zal dat over 20 jaar toch nog steeds hebben?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door groentje »

Normaal wel, ja. Maar misschien zal dat materieel zo verouderd zijn, dat onderhoud duurder is dan een nieuwe trein komen. Ik hoef liefhebbers van oldtimers niet te vertellen dat hun hobby handenvol geld kost aan onderhoud. Zo'n oude motor is misschien vrij makkelijk te onderhouden, het moet wel veel frequenter gebeuren dan de nieuwe, hoogtechnologische exemplaren van vandaag de dag, en de efficiëntie is dan nog eens een pak lager. Hoewel de efficiëntiewinsten die men nu nog kan maken wellicht niet zo heel erg groot zijn, procentueel gezien, we weten niet hoeveel beter een treinstel over 20 jaar zal werken.
Het huidige materieel zal dan echter ook nog steeds gedeeltelijk rijden...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2064
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door Dieselfreak »

De eerst geleverde Deense Neuzen bollen reeds 18 jaar over de sporen en dat type trein lijkt me nog lang niet verouderd. Ik ben benieuwd of die er over 20 jaar nog zullen zijn. Kunnen we daar al over speculeren? En ik ben benieuwd hoe men in 2034 zal denken over dat materieel. Zal men die treinen dan nog appreciëren of zal men ze ook "oud en oncomfortabel" noemen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Moet de NMBS investeren in nieuw materieel?

Bericht door groentje »

Veel zal afhangen van het onderhoud. Momenteel zijn die inderdaad nog zeer aangenaam, maar je merkt toch hier en daar wat sleet, vooral aan zetels. Die gaan geen 20 jaar meer meegaan, in elk geval. En was er ook geen probleem van waterinsijpeling vooraan?
Plaats reactie