Onbekend station

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Onbekend station

Bericht door stefanic »

In een oud fotoboekje van m'n schoonfamillie vond ik onderstaande 4 foto's van een station. Ik heb geen flauw idee welk station het betreft, mogelijk (of waarschijnlijk) in Duitsland, gezien het armsein. Dat het om de oorlogsperiode handeld, is wel duidelijk...
Bij deze dus een opdrachtje 'station raden met beeld van het station' zij het dat ook ikzelf het antwoord niet weet, en het mogelijk een buitenlands station betreft. Mogelijk betreft het zelfs 2 verschillende stations, gezien de vorm van de overkapping niet overal hetzelfde is.
ps: doorklikken op de foto geeft een hoge(re)-resolutie-beeld

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
spoorwegrealist
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: Onbekend station

Bericht door msts.be »

Ik denk aan Oldenburg (Oldb), die heeft een vrij gelijkaardige overkapping en spoorlayout:
http://www.alt-oldenburg.de/bauten/haup ... von-6.html
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... PD_130.JPG

Görlitz komt ook in aanmerking, en ligt dicht tegen Polen waar er ook verscheidene kampen waren:
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/display/23698117
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Onbekend station

Bericht door Bordensteker »

Volgens mij zijn de oude foto’s niet Oldenburg en ook niet Görlitz. Tenminste als je goed op de bouwwijze en de details van de constructie let.

Foto CIMG 1123 toont kapspanten die uit een stalen vakwerkconstructie bestaan, terwijl de spanten van de foto’s 1121 en 1124 uit gebogen balken of buizen bestaan die aan de voet van de boog (op de draagkolommen) door trekstangen verbonden zijn. Een verspannen draagconstructie zou ik dat willen noemen (bij gebrek aan kennis van de juiste termen).

Hopelijk herkent iemand in deze foto’s het beeld van een ander station met twee brede kappen (foto 1123) dan wel een station met drie ongelijke kappen waarvan de middenste breder en hoger is (foto’s 1121 en 1124, die kennelijk kort na elkaar genomen zijn, want je ziet dezelfde open wagens met dezelfde mensen erin). Je moet wel even goed kijken om te zien dat er helemaal rechtsachter nog de bogen van een derde kap zichtbaar zijn.

Het gaat dus over tenminste twee verschillende stations; de foto 1122 biedt mij geen aanknopingspunten.

Ik ben nog een nachtje door aan het zoeken gegaan, en vond (na het toch niet gelijkend bevinden van de dubbele kap van Praha hlavní nádraží, het grote station van Praag) zowaar een foto van een Bahnsteighalle die best eens die van de foto 1123 zou kunnen zijn, met dien verstande dat het linker gedeelte van de dubbele kap hier net nieuw in gebruik genomen lijkt (in de URL van de foto lees ik 1910), terwijl aan de rechterkant het tweede gedeelte er nog tegenaan gebouwd moet worden. Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd, zegt men dan, alhoewel het hier goedbeschouwd dan wel om twee delen van de Bahnsteighalle van Dortmund blijkt te gaan!
Dortmund_Hbf_Bahnsteighalle_1910_6d9e90df9f.jpg
Het stationsgebouw op de lokatie aan de zuidkant van de sporen is trouwens ook nog niet te zien.
Let op het detail van de spanten en de dakvorm die links in een afdakje eindigt over de perronhelft die zijdelings onder de kap vandaan ligt. Op de foto 1123 zie je een soortgelijk detail aan de rechterkant van de rechterkap. De hoek van het afdak aan de linkerkant van de linkerkap is te wazig afgebeeld (en zou bovendien door oorlogsgeweld beschadigd kunnen zijn, ttz het dak, maar misschien ook de foto!).

Ik merk verder nog op dat het station Dortmund in 1943 aan de noordzijde (naast de sporenhal) ook nog (drie?) perrons had met een eenvoudig perronafdak; dat kun je met enige moeite zien op een luchtfoto uit dat jaar. Blijkbaar waren twee van die perrons er in 1910 ook al, maar met een korter perrondak dat niet zo ver naar het westen doorliep.
Dortmund stationsomgeving 1943.jpg
Ter vergelijking een scherpere recente luchtopname:
Dortmund stationsomgeving 2009.jpg
Het andere station, van de drievoudige overkapping afgebeeld op de foto’s 1121 en 1124, heb ik niet kunnen vinden, terwijl die er nou juist erg uniek uitziet, en dus gemakkelijker te vinden zou moeten zijn.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Onbekend station

Bericht door stefanic »

Hallo,
Ik heb de identiteit van de stations ondertussen al kunnen achterhalen via een postje hier:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 17,6905386

Dortmund en Munster dus...
Bij het archief van Munster (zie laatste post op pagina 1) konden ze mij niet bevestigen of dit inderdaad hun station was wegens... geen afbeeldingen beschikbaar...
spoorwegrealist
Plaats reactie