Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietje »

Om dan nog maar te zwijgen over de onderbenutting van vooral de oostelijke koker.
Daar mogen blijkbaar alleen nog treinen doorrijden die van L25/L27/L25N richting L124 en vv rijden of die in Brussel-Z hun terminus hebben.

Dat lijkt mij toch wel een heel erg ondermaatse benutting van de NZV en ik vermoed dat je op deze manier veel mensen uit de trein gaat jagen.

Ik begrijp het idee van het voorstel, namelijk vereenvoudiging om alles stabieler te maken, maar dit is toch wel een beetje doorgeslagen.
jan_olieslagers
Berichten: 3520
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door jan_olieslagers »

groentje schreef: 23 jun 2023, 16:21 Een deel van die werknemers werkt natuurlijk wel op een locatie die beter ontsloten is met de rechtstreekse buslijn over het luchthaventerrein, maar an sich ben ik het daarmee eens, geen probleem dat de toeristen van heinde en verre en rechtstreeks met de trein naar de luchthaven kunnen, maar als je de dagelijkse pendelaars kan verleiden, en die wonen vaak in de buurt, haal je veel meer wagens van de weg. Minstens zouden iets meer treinen naar de luchthaven ook in Zaventem dorp mogen stoppen, die ene trein per uur is te weinig.
Ja, daar is wel iets van... Dan zie ik nog meer heil in een extra stop aan een mogelijke park&ride, daarvoor is Zaventem-dorp niet zo geschikt want het ligt middenin het dorp, Kortenberg biedt al een parking, maar al te ruim is die niet, Nossegem idem ditto...

En het afschaffen van de busdienst uit Eppegem en Hofstade naar de luchthaven is wraakroepend, inderdaad, zo'n dienst lijkt me broodnodig voor wie daar werken.

Maar toeristen van heinde en verre die willen in meerderheid niet naar Erps-Kwerps of zelfs niet naar Vilvoorde, die willen naar Gent of Mechelen of Namur, en bovenal naaar Brussel; en daarvoor is toch redelijk goed gezorgd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door LML »

Ik vraag me af waarom die treindiensten op het 1ste kaartje allemaal perse door de NZV moeten...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door groentje »

@jan: mijn idee was dat je dan tenminste extra verbindingen met overstap hebt vanuit stations als Kortenberg of Herent, ipv te moeten rijden naar Brussel, resp. Leuven om in de luchthaven te geraken per trein. Uiteraard zal dat nooit zo populair zijn als een rechtstreekse verbinding...
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door WielandW »

Je steekt hier altijd veel tijd en energie in en bedankt daarvoor. Toch heb ik hier toch een paar vragen bij.
Ten eerste, die trein vanuit Roeselare rijdt toch door tot Brugge, het niet doortrekken is gwn om mensen uit Lichtervelde en Torhout te pesten, alsook mensen die gwn tussen Kortrijk en Brugge willen sporen.
Je hebt Aalst en Dendermonde van het IC netwerk gegooid, hierdoor moeten mensen van Dendermonde langer op een trein zitten die niet eens Brussel-Centraal bedient, ik denk ook dat Dendermonde belangrijk voor zijn omgeving is (Sint-Niklaas, Lokeren, Londerzeel). Aalst heeft het beter met zijn S treinen, maar Wetteren en Lede zijn hiermee vergeten, evenals de reizigers op L50 richting Gent. Voor Dendermonde zou ik een IC Dendermonde-Blankenberge inlasten (in plaats van Namen-Oostende) (Oostende krijgt veel te veel directe treinen in dit plan btw) en voor Aalst Gent-Aalst-Bru Airport-Namen (in plaats van S Aalst-Leuven), met stop in Anderlecht. Leuven krijgt dan een S naar 's Gravenbrakel.
Je S netwerk ziet heel veel treinen naar Mechelen, dus zou ik Ath-Mechelen veranderen in Ath-Leuven.
Voor de rest zou ik ook wat meer S treinen zien die Brussels-Airport bedienen vanaf de kleinere stations dichter in de buurt ervan, maar ik kan niet echt klagen want momenteel is dat ook niet echt het geval (1 S19 vanuit Boondaal en 1 IC in Diegem per uur zijn niet genoeg)
Interessante opmerkingen, de trein van Roeselare naar Brugge laten doorrijden is inderdaad logisch en dan is een extra IC trein Brugge -Kortrijk niet nodig. De lijn Turnhout - Brugge wordt wel heel lang met veel niet conflictvrije kruisingen van andere lijnen.

Dendermonde kan aangesloten worden met een IC verbinding. Zie onderstaande schema.
Door de trein vanaf Jette een rondje via Bxl-Z naar Noord te laten rijden kan deze trein conflictvrij door de N-Z (links in- en uitvoegen op een linksrijdende treindienst). Dan blijft de impact beperkt op de Westkoker.
Tussen Lokeren en Dendermonde zou ik gewoon één of twee treinen constant heen en weer laten rijden (btw ideaal voor een test met een volledig geautomatiseerde trein). Met een goede frequentie is dat sneller dan een IC vanuit Lokeren kopmaken in Dendermonde en vermijd dat de treinen op de as Dendermonde-Mechelen gekruist moet worden.

ICD v4.jpg
N-Z detail V3.jpg

Oostende is inderdaad goed bedeeld maar dat zouden dan ook de enige treinen zijn die naar Oostende rijden. Voor andere routes naar Oostende moet men overstappen in Brugge (elke 10 min een trein naar Oostende die slechts 13 min onderweg is)
Dit zorgt er ook voor dat de lijn Oostende -Brussel geen enkele interactie heeft met de rest van het netwerk (en geen wissel veranderingen) wat natuurlijk ideaal is voor een betrouwbare en hoogfrequente verbinding.

GEN treinen blijft een puzzel. Op de route Halle - Brussel-Zuid is moeilijk om veel GEN treinen te combineren omdat er maar 2 sporen zijn voor de IC en GEN treinen. Ik ben er vanuit gegaan dat 2x GEN en 4x IC per uur het maximum is maar als 4x GEN en 4x IC kan gecombineerd worden zou ik dat zeker doen.
2x per uur een extra GEN trein Leuven - Bxl Airport - Schaarbeek zal er zeker wel in passen als daar veel vraag naar is, de fietssnelweg langs die lijn naar Bxl-airport is natuurlijk ook een optie voor werknemers van de luchthaven.
Klassiekje
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Klassiekje »

Zowel de lijn 96 als 96N (en 96E) worden gebruikt door IC's tussen Brussel en Halle :wink:
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door trainlovertje »

ovspotter_be schreef: 23 jun 2023, 15:03
jan_olieslagers schreef: 23 jun 2023, 13:19 Dat Eppegem en Vilvoorde en Hofstade geen direkte dienst hebben naar de luchthaven, tsja, men kan nu eenmaal niet alles hebben. Wellicht zijn die reizigers beter bediend met de bus?
Als die bus tussen Hofstade, Eppegem en de luchthaven niet afgeschaft zou worden in het nieuwe vervoersplan van De Lijn, dan wel ja.
Zal dat gebeuren dan? Daar zegt de website van de lijn niets over.
Lijnen 282 en 683 rijden allebei om de 30 minuten op weekdagen, 683 via Hofstade en Eppegem zelfs om de 15 minuten in de spitsuren. Dat zit wel goed denk ik. Weerde heeft de 682 naar de luchthaven.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door ovspotter_be »

trainlovertje schreef: 24 jun 2023, 18:49 Zal dat gebeuren dan? Daar zegt de website van de lijn niets over.
Lijnen 282 en 683 rijden allebei om de 30 minuten op weekdagen, 683 via Hofstade en Eppegem zelfs om de 15 minuten in de spitsuren. Dat zit wel goed denk ik. Weerde heeft de 682 naar de luchthaven.
Ik weet niet of dit nog steeds het plan is, maar in de originele plannen van de vervoersregio Vlaamse Rand was een schrapping van lijn 683 voorzien.
Het klopt inderdaad dat de meeste dorpen op de route al reeds een andere verbinding met de luchthaven hebben, al hoop ik wel dat op die lijnen de frequentie wordt verhoogd, want momenteel vormt de 683 's avonds de laatste verbinding van de luchthaven richting Vilvoorde en Mechelen met een vertrek om 23:31.
De 282 en de Ringtrambus (820) stoppen er al mee rond 21:00 à 22:00, op zaterdag en zondag vertrekt de laatste rit van lijn 282 zelfs al om 19:37.
Bij een schrapping van lijn 683 komen dan nog enkel Houtem en Hofstade zonder bus naar de luchthaven te zitten, maar Houtem krijgt een frequente verbinding (iedere 15min. op weekdagen, iedere 30 à 60min. in het weekend) van lijn 287 naar het station van Vilvoorde en de inwoners van Hofstade geraken ook wel aan de luchthaven met een overstap in Mechelen, Perk of Vilvoorde.
BlackEagle
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door BlackEagle »

ovspotter_be schreef: 24 jun 2023, 19:01
trainlovertje schreef: 24 jun 2023, 18:49 Zal dat gebeuren dan? Daar zegt de website van de lijn niets over.
Lijnen 282 en 683 rijden allebei om de 30 minuten op weekdagen, 683 via Hofstade en Eppegem zelfs om de 15 minuten in de spitsuren. Dat zit wel goed denk ik. Weerde heeft de 682 naar de luchthaven.
Ik weet niet of dit nog steeds het plan is, maar in de originele plannen van de vervoersregio Vlaamse Rand was een schrapping van lijn 683 voorzien.
Het klopt inderdaad dat de meeste dorpen op de route al reeds een andere verbinding met de luchthaven hebben, al hoop ik wel dat op die lijnen de frequentie wordt verhoogd, want momenteel vormt de 683 's avonds de laatste verbinding van de luchthaven richting Vilvoorde en Mechelen met een vertrek om 23:31.
De 282 en de Ringtrambus (820) stoppen er al mee rond 21:00 à 22:00, op zaterdag en zondag vertrekt de laatste rit van lijn 282 zelfs al om 19:37.
Bij een schrapping van lijn 683 komen dan nog enkel Houtem en Hofstade zonder bus naar de luchthaven te zitten, maar Houtem krijgt een frequente verbinding (iedere 15min. op weekdagen, iedere 30 à 60min. in het weekend) van lijn 287 naar het station van Vilvoorde en de inwoners van Hofstade geraken ook wel aan de luchthaven met een overstap in Mechelen, Perk of Vilvoorde.
Op het plan dat ik kon terugvinden, blijven de 280 en 282 inderdaad rijden en verdwijnen de 681, 682 en 683. Op de site van de Vervoerregio Vlaamse Rand (https://www.vlaanderen.be/basisbereikba ... aamse-rand) kan je de fiches van de lijnen 280 en 282 terugvinden:
- Lijn 280 gaat op weekdagen elke 30min (in de spits tot elke 15min) rijden en krijgt ook een zondagbediening. Amplitude tot ca. 21u
- Lijn 282 gaat op weekdagen elke 30min (in de spits elke 15min) rijden en krijgt op zondag een uurdienst (ipv 2-uurdienst nu). Amplitude tot ca. 23u

Daarnaast zullen lijnen 820 en 821 ook vaker en langer gaan rijden, allebei om de 15min (dus in theorie om de 7,5min, maar er staat niet expliciet bij dat dit gecadanseerd wordt). Amplitude tot na 23u.
WielandW
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jan 2023, 14:06

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door WielandW »

Versie 4 (of 5, ben de tel kwijt)
  • Kleine aanpassingen van de IC verbindingen zodat er een extra trein via de NZV oostkoker kan rijden in plaats van de centrale (daardoor niet 100% conflictvrij maar het blijft wel beperkt)
  • Eén extra GEN trein via de centrale koker
ICD v4.jpg
https://www.dropbox.com/s/v0h85goo0rfrr ... 4.jpg?dl=0
GEN v4.jpg
N-Z detail V4.jpg
Merk op dat de GEN treinen door de centrale koker in principe één systeem kan zijn met treinen die de tour maken: Aalst - Leuven - 's Gravenbrakel - Louvain-La-Neuve - Aalst (als dat voordeliger is dan apart heen-en-weer)

Brussel Zuid:
Bxl Zuid perrons V04.jpg
Bxl Zuid zoom 3 V04.jpg
Bxl Z aansluitingen V04.jpg

En een vergelijking met de huidige dienstregeling voor een aantal stations (NMBS routeplanner, enkel rechtstreeks verbindingen).
Vergelijking.jpg

Disclaimer: :wink:
Om te weten of zo'n voorstel dienstregeling realistisch is zou je veel meer studiewerk moeten doen. Dit blijft maar een idee op basis van maximaal conflictvrije routes en ongeveer evenveel treinen door de NZV als in de huidige situatie.
Plaats reactie