Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Shrek »

In dit topic kan iedereen vrij ideetjes posten die om allerlei redenen niet haalbaar zijn maar misschien toch leuk zijn om eens over na te denken.
bobby

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door bobby »

Steven schreef: Maak het nog wat complexer en het loopt zeker voor geen meter. Ik zou zeggen word eens treinbestuurder en ervaar de werkelijke zorgen.

als je vind dat het te complex wordt, dan is het mss tijd om automatische, computergestuurde treinen te laten rijden...


voor die complexe job worden jullie dan ook goed betaald:
diplomavereisten = secundair onderwijs , dus bij de overheid niveau C
maar qua loon zitten jullie in de buurt van een niveau A (universitair), ik denk dat er bij NMBS weinig andere statutaire jobs zijn met een diplomavereiste secundair/niveau C die recht geven op zo'n loon (het weze je gegund)

http://www.selor.be/nl/vacatures/job/?jobcode=ANG13090
pietmol

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietmol »

Op klachtenbrieven krijg je als reiziger regelmatig het antwoord dat NMBS te weinig dubbeldekmaterieel heeft.
Nu is MNBS wel bezig met de procedure voor de aankoop van nieuwe dubbeldekkers, doch deze zullen pas over enige jaren op het net beschikbaar komen.

wat kan NMBS in tussentijd doen om dit te kort op te lossen?
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Meesterpeter »

Tip, in Nederland staan nog enorme hoeveelheden Dubbeldekkers (type DDM) werkeloos aan de kant.
Ombouw naar Belgische eisen zal even wat werk zijn, maar zouden binnen afzienbare tijd toch moeten kunnen rijden als getrokken trein :D

Gr Peter
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
pietmol

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietmol »

Meesterpeter schreef:Tip, in Nederland staan nog enorme hoeveelheden Dubbeldekkers (type DDM) werkeloos aan de kant.
Ombouw naar Belgische eisen zal even wat werk zijn, maar zouden binnen afzienbare tijd toch moeten kunnen rijden als getrokken trein :D

Gr Peter

gingen die DD-AR rijtuigen die bij de modernisatie uit de boot gevallen zijn niet opnieuw in dienst genomen worden?
Meesterpeter
Berichten: 579
Lid geworden op: 27 feb 2012, 21:07
Locatie: Nederland

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Meesterpeter »

Ik had het over de DDM dubbeldekkers, niet over de DDAR dubbeldekkers. Die laatste worden inderdaad allemaal hergebruikt in zowel DDZ alsmede in de tijdelijk weer op de baan komende DDAR+lok 1700.

DDM is in 1985 gebouwd, heeft altijd weinig kilometers gemaakt en bestaat uit 75 rijtuigen.
Staan al jaren min of meer werkeloos aan de kant.......
Vindt U een foto mooi, klik op het duimpje ter waardering, dan weet ik wat jullie leuk vinden :D
pietmol

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietmol »

Meesterpeter schreef:Ik had het over de DDM dubbeldekkers, niet over de DDAR dubbeldekkers. Die laatste worden inderdaad allemaal hergebruikt in zowel DDZ alsmede in de tijdelijk weer op de baan komende DDAR+lok 1700.

DDM is in 1985 gebouwd, heeft altijd weinig kilometers gemaakt en bestaat uit 75 rijtuigen.
Staan al jaren min of meer werkeloos aan de kant.......
jammer want die DD-AR rjtuigen waren veel jonger...

Die DDM-1 rijtuigen staan al wel enkele jaren stil; doordat ze al zo lang stilstaan, zal het waarschijnlijk veel kosten om ze opnieuw rijvaardig te maken; reken daar ook nog de kosten bij om ze aan te passen aan de Belgische situatie/normen + homologatie, en ik vrees dat deze rijtuigen veel te duur zullen uitvallen, tenzij NS ze aan een vriendenprijsje aan NMBS zou willen verkopen (maar ik heb begrepen dat NS en NMBS toch niet zo'n dikke vriendjes zijn :wink: )


nu ja, extra dubbeldekmaterieel dat op (relatief) korte termijn beschikbaar zou zijn, zou hoe dan ook nuttig zijn...

FUNCTIONEELzou dat DDM-1 materieel, samen met M5 materieel (dus materieel dat 140km/u kan), nog perfect een aantal jaren gebruikt kunnen worden voor IC treinen tussen Antwerpen en Brussel
(in de huidige dienstregeling IC-i Antwerpen- Charleroi & IC-n Essen- Charleroi; in de nieuwe dienstregeling IC-05&07 Antwerpen- Charleroi; IC-22 Essen - Brussel; IC-31 Antwerpen-Brussel),
zodat M6 vrijkomt voor diensten die op trajecten rijden waar wel 160 en 200 km/u gereden kan worden,
maar als je ziet hoe afwijzend de reizigers reageren op materieel als AM75, dan kan je een soortgelijke reactie verwachten als NMBS DDM-1 zou gebruiken...
Laatst gewijzigd door pietmol op 22 apr 2014, 07:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Rétro

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Rétro »

'kleine' reeks baan diesellocomotieven bestellen die voorzien zijn om ook elektriciteit op te wekken voor de voeding van rijtuigen? (euro 4000 mss?? )
Indien er nog ééns een bovenleidings breuk is of stroompanne , kan de trein tenminste in een korte(re) tijd zijn rit verder zetten en de bestemming bereiken.

Een e-loc in reserve zetten lijkt mij toch vrij zinloos...
Laatst gewijzigd door Rétro op 17 apr 2014, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

die locs hebben zou prachtig zijn maar meestal is het langer zoeken achter personeel. Er zitten amper treinbestuurders reserve.
Rétro

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Rétro »

Laat ons dan zeggen, nieuwe locs met het nodige personeel. :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

in dat laatste tracht men heden net zoveel mogelijk te besparen, men schaft nog liever een trein af ipv iemand reserve te zetten.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5287
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steve »

In tijden van budgettaire moeilijkheden zie je overigens wel vaker dat een exploitant voor een keuze gesteld wordt, en dat is lang niet beperkt tot de NMBS of de spoorwegen tout court. En als je dan moet kiezen tussen materieel + bestuurder die sowieso rijden (op een voorziene dienst) en dus 100% bijdragen aan het aanbod, of materiaal + bestuurder die ergens reserve zitten en slechts heel misschien zullen rijden, dan is de keuze volgens mij snel gemaakt.

In budgettair makkelijkere tijden kun je je natuurlijk beide tegelijkertijd veroorloven, maar daar zitten we volgens mij lang niet in.

Als exploitant moet je dan natuurlijk wel opletten dat je ook niet in je eigen voet schiet. Als er te veel grote storingen optreden waarbij het gebrek aan reservemateriaal/-bestuurder en de bijbehorende improvisatiemaatregelen toch duurder uitkomen dan de besparing die je doet, ben je gezien...
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Tijgernoot »

Ander idee: waarom kunnen de schermen die nu al op diverse plekken worden gebruikt om aan te geven welke trein op een perron staat (bijvoorbeeld de schermen boven de roltrappen in Brussel-Zuid) niet ook gewoon op de perrons gehangen worden. Er zijn nu diverse grote stations in België zonder ook maar een scherm met treininformatie op het perron en zo'n scherm lijkt mij een goedkope en snel te realiseren oplossing in plaats van die oude, onhandige matrixpanelen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Bordensteker »

Rétro schreef:'kleine' reeks baan diesellocomotieven bestellen die voorzien zijn om ook elektriciteit op te wekken voor de voeding van rijtuigen? (euro 4000 mss?? )
Indien er nog ééns een bovenleidings breuk is of stroompanne , kan de trein tenminste in een korte(re) tijd zijn rit verder zetten en de bestemming bereiken.

Een e-loc in reserve zetten lijkt mij toch vrij zinloos...
Uitgaande van de toch ruime beschikbaarheid van HLD 77’s: maak een soort generatorwagen (een betrekkelijk kleine dieselmotor gekoppeld aan een 1500 V wisselstroomgenerator en sluit die in tussen twee 77’s zodat je kunt frontwisselen zonder last te hebben van die aangekoppelde generatorwagen.
Het verdient dan aanbeveling om die generatorwagen te voorzien van bijkomende doorgaande luchtleidingen voor de doorverbinding van de voedingsleiding (9 bar) en ook van de rechtstreekse rem.
Verder moet er een doorverbinding (een soort verlengsnoer) aangebracht worden voor de veelpolige treinschakelingskabel.
De twee locs kunnen dan bediend worden als een normaal tweespan, de wagen tussenin loopt gedwee mee zoals een derde loc met stilgelegde motor zou doen. De gewone locs aan de uiteinden merken eigenlijk niet dat er nog een wagen met doorverbindingen (vergelijkbaar met een middenste loc met stilgevallen dieselmotor) tussen hangt.

De generatorwagen moet dan wel een dubbel remsysteem krijgen zoals een locomotief: met een rechtstreeks rem die meedoet met de bediende loc en de druk eveneens doorgeeft aan de bediende loc, en samenhangend daarmee een zgn. dubbele afsluitklep.
Er moet dan nog steeds een hoogspanningskabel gelegd worden vanaf die generatorwagen, hangend aan de voet van de relingen van de achterste loc, naar de weg te slepen in panne gevallen trein.

Je hebt dan dus een drieëenheid van twee locs en een generatorwagen er tussenin, en die drieëenheid kan bediend worden net zoals een driespan 77’s.


De simpeler variant hiervan is met slechts één van de diesels bediend, en dan loopt de andere mee als passief voertuig met hetzij stationair draaiende dieselmotor, hetzij passief voertuig met stilgelegde dieselmotor. Dan hoef je niets bijzonders te bedenken voor alle luchtleidingen en de treinschakelingskabel. De tweede loc levert dus geen tractie, maar de aanwezigheid van een locomotief vooraan én achteraan het hulpelement maakt het mogelijk om het geheel steeds vanop de voorste loc te bedienen.

Nog steeds praten we over een hulpelement samengesteld uit twee locs plus één generatorwagen.


Mooier zou zijn om die generatorwagen zo mogelijk laag en met een smalle opbouw te ontwerpen. Een beetje zoals een slug of booster. Of een slank 'kalf', om even dichter bij huis te blijven. Dan zou je zo'n generatorwagen aan één kant gewoon aan één enkele hulplocomotief kunnen hangen, dus geen treinschakeling, en het geheel zou op weg naar de gestrande trein vanaf de achteroplopende loc bediend kunnen worden omdat je voldoende zicht zou hebben óm en óver deze lage en slanke eenheid heen. Een beetje zoals de vroegere koe-en-kalf combinatie met een stuurpostloze in treinschakeling meewerkende krachtbron.
Als je nagaat wat er tegenwoordig voor low-slung huckepackwagens en Rollende Landstrassewagens bestaan, dan lijkt het mij niet ondenkbaar om een goed overzienbare wagen te ontwerpen die in de toekomst met elke locomotief gecombineerd kan worden om reizigersmaterieel van boordspanning te voorzien. Eventueel met een slimme voorziening zodat je elke soort automatische koppeling aankunt, zonder met noodkoppelingen te hoeven werken.

Een treinschakeling van 77’s is weliswaar krachtiger dan een enkele loc, maar ook een enkele 77 heeft trekkracht genoeg om elke denkbare reizigerstrein weg te sleuren, alleen is de maximum haalbare snelheid ingeval van een erg zwaar konvooi wat eerder beperkt. De hulplocs voor de hogesnelheidslijnen zijn dan wel dubbele, maar de hogesnelheidslijnen hebben ook steilere hellingen en een Eurostar of een dubbele TGV is ook meteen een hele hap, terwijl het ook verder rijden kan zijn naar een geschikt uitwijkstation.

Zo zijn we gekomen op een hulpelement bestaande uit slechts één loc met een slank gebouwde generatorwagen.


Maar ... het grótere probleem is misschien wel dat er ergens een reizigerstrein eerst geruime tijd zonder hoogspanning staat (enkel batterijspanning beschikbaar). Het zal altijd wel een tijdje duren voordat een hulploc met of zonder generatorwagen gereed is om op te treden. Met een generatorwagen er bij zal het normaal zelfs langer duren voor men op weg kan gaan naar de gestrande trein! Je moet namelijk eerst een loc en een generatorwagen samenbrengen en koppelen. Tenzij er ergens een loc apart gereed staat met generatorwagen voor zulke optredens.
Of de gestrande trein nu na twee uur door een hulpelement weggetrokken wordt mét ineens terug boordspanning, of dat er een loc voor staat die het reizigersmaterieel alleen passief weg kan trekken en daarbij nog steeds géén boordspanning kan leveren, dat maakt voor de korte duur van het evacueren naar een station in de buurt niet zo veel meer uit, denk ik?


Dit werpt dan eigenlijk terug een vervolgvraag op: zou je niet beter af zijn met een 1500 V AC generatoreenheid die over de weg achter een hulpvoertuig vervoerd kan worden naar een overweg nabij een reizigerstrein die door een defecte loc of door uitgevallen bovenleiding zonder boordspanning staat? Het generatorkarretje moet dan op de dichtstbijzijnde opwaartse overweg op de rails gezet worden en naar de kop of staart van de betroffen trein gerold kunnen worden.

Vervolgens zou je die mobiele generatoreenheid op een door de hulploc voortgeduwde lage wagen moeten kunnen duwen, zodat ook tijdens de wegsleepactie de onafhankelijke stroomvoorziening intact kan blijven.

Voor al deze ideetjes geldt datje een locomotieftype gebruikt dat volop in gebruik is. Daardoor heb je heb je in beginsel een grotere groep bestuurders die er bevoegd op zijn. En ja, als die dieselmannen geen lijnkennis hebben, dan moet er maar een extra man mee die wél de vereiste lijnkennis heeft.


Nou ja, dit zou allemaal voorstelbaar kunnen zijn.
Echter: enerzijds heeft men voor de hogesnelheidslijnen toch ook hulpelementen voorbereid, maar anderzijds werd het tot nu toe geaccepteerd dat er voor gewone treinen op gewone lijnen niet steeds hulpelementen gereed moeten staan ... je kunt je afvragen of je de meerkosten van zulke voorzorgen niet beter op een andere manier zou moeten aanwenden met meer effect voor de regelmaat van het treinverkeer ...


Ik dank Rétro voor de met zijn voorzet aangeleverde inspiratie!
Mocht u zich hierna realiseren dat het inderdaad allemaal nog niet zo heel simpel is, dan heeft mijn opstel toch ook effect gehad! :|
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Meer sporen voor NZ-verbinding

Bericht door HLE 2302 »

bobby schreef:
Steven schreef: Maak het nog wat complexer en het loopt zeker voor geen meter. Ik zou zeggen word eens treinbestuurder en ervaar de werkelijke zorgen.

als je vind dat het te complex wordt, dan is het mss tijd om automatische, computergestuurde treinen te laten rijden...


voor die complexe job worden jullie dan ook goed betaald:
diplomavereisten = secundair onderwijs , dus bij de overheid niveau C
maar qua loon zitten jullie in de buurt van een niveau A (universitair), ik denk dat er bij NMBS weinig andere statutaire jobs zijn met een diplomavereiste secundair/niveau C die recht geven op zo'n loon (het weze je gegund)

http://www.selor.be/nl/vacatures/job/?jobcode=ANG13090
Rijd anders eens tegen de kar van de treinbestuurders, groot gelijk.
Ik zal u direct eens vertellen waarom wij het recht hebben op een deftige verloning;
Wij komen op uren uit ons bed waar jij nog lekker knus ligt te slapen, rijden nog de laatste treinen rond als jij al knus in je bedje ligt en als jij in het weekend naar een feestje spoort dan brengen wij u er veilig naartoe en kunnen wij zelf niet uitgaan. We hebben een grote verantwoordelijkheid en moeten ons constant bijscholen, want de regelgeving veranderd voortdurend en als wij een ernstige beroepsfout begaan worden wij gestraft met premieverlies waardoor we veel op ons loon inleveren, en we terug allerlei psychologische testen kunnen gaan afleggen alsook een nieuwe certificatieproef. Treinbestuurder is een fantastische job, maar op gebied van sociaal leven geef je er wel wat voor terug. Dus ik vind het dan ook niet meer dan normaal dat gezien de verantwoordelijkheid die we dragen + de uitzonderlijke werkuren dat wij redelijk worden betaald. :wink:

En als het gras zoveel groener is aan de overkant, solliciteer dan voor treinbestuurder want we zoeken nog véél collega's. :wink:

Mvg.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Plaats reactie