Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
pietmol

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door pietmol »

Bordensteker schreef:
Dit werpt dan eigenlijk terug een vervolgvraag op: zou je niet beter af zijn met een 1500 V AC generatoreenheid die over de weg achter een hulpvoertuig vervoerd kan worden naar een overweg nabij een reizigerstrein die door een defecte loc of door uitgevallen bovenleiding zonder boordspanning staat? Het generatorkarretje moet dan op de dichtstbijzijnde opwaartse overweg op de rails gezet worden en naar de kop of staart van de betroffen trein gerold kunnen worden.
kan je zo'n generator niet gewoon op een 4x4 pickup met extra spoorwielen plaatsen (high-rail vehicle)?

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Puffi ... ay_Car.jpg
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Bordensteker »

In dat verband komt dan bij mij ineens de vraag op: kún je een gestrande hogesnelheidstrein überhaupt van rijtuigvoeding voorzien als de bovenleiding spanningloos is geraakt? Gesleepte rijtuigen hebben aparte kabels en de bijbehorende contactdozen om voeding van de trekkende loc te betrekken, maar hoe zit dat bij een gestrande TGV (c.q. Thalys, ICE, en andere motorstellen)? Stuurstromen gaan via de veelpolige contactdozen boven of naast de automatische koppeling, maar geven die ook voedingsspanning door? Ttz: voedingsspanning voor ventilatie cq airco en verlichting; ik doel dus niet op voeding van de tractieinstallatie!

Als goederenman heb ik daar niet mee te maken.
Bij een stel 77's wordt er in elk geval géén 400 volt (de interne voedingsspanning die o.a. de compressor voedt) aan elkaar doorgegeven: een in treinschakeling werkende loc waarvan ineens de dieselmotor uitvalt heeft daarna alleen nog de laagspanning van zijn eigen accu's: de computers blijven werken totdat de batterijen (die nu niet langer bijgeladen worden) uitgeput raken, en ze blijven dus ook nog met de andere loc communiceren door middel van de stuurspanningen via de treinschakelingkabel) maar bijvoorbeeld de compressor en de accubijlading werken niet meer, want die hebben 400 volt nodig.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

Automatische koppelingen geven geen voeding door daar zijn deze totaal niet op voorzien om dergelijke hoge spanningen te onderbreken.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door kika »

Nog een ideetje: voor de volgende inrichting van reizigersmaterieel moeten ze enkele illusionisten, surrealisten of gelijkaardige kunstenaars inhuren. België heeft daar toch nog steeds een bepaalde traditie en vakmanschap in. Met zulke talenten, moet het toch mogelijk zijn om de eerste klasse voor te stellen als heel wat luxueuzer en ruimer, zonder effectief meer ruimte te gebruiken?
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Bordensteker »

Steven schreef:Automatische koppelingen geven geen voeding door daar zijn deze totaal niet op voorzien om dergelijke hoge spanningen te onderbreken.
Juist.
Dan is die gedachte generatorwagen in veel gevallen helemaal niet bruikbaar. Dat heb je wel eens meer met ideeën.
We vallen terug op gewoon hulpverlening met één loc.
Van Mobility zelf, of ingehuurd van Logistics. Met een Bestuurder Rangeringen of Treinbestuurder, en zonodig een tweede persoon als loods indien de bestuurder geen kennis van de betrokken lijn heeft.
In de praktijk is het ook in die eenvoudige opzet al moeilijk genoeg om een bemande hulploc snel ter plaatse te krijgen.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door kika »

Hoe je kan besparen bij een motorstel bewijst de Deutsche Bahn: https://twitter.com/lokfuehrer_tim/stat ... 6241519618
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door ianryckewaert13 »

Welk materieel op die L naar Aachen want disero ga ni gaan of ze zouden een type 083** moeten laten bouwen met 15 KV panto voor Duitse spanning

Ze hebben al de
08001-08215 met 3 kv BE (en NL)
08501-08595 met 3 Kv en 25 kv BE en LU (en FR en NL)
Een serie voor Duitse deel
08301-08350 met 3 Kv en 15 kv BE en DE (en NL)


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef: 10 mei 2020, 13:43 Welk materieel op die L naar Aachen want disero ga ni gaan of ze zouden een type 083** moeten laten bouwen met 15 KV panto voor Duitse spanning

Ze hebben al de
08001-08215 met 3 kv BE (en NL)
08501-08595 met 3 Kv en 25 kv BE en LU (en FR en NL)
Een serie voor Duitse deel
08301-08350 met 3 Kv en 15 kv BE en DE (en NL)


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Zomaar Desiro's aanpassen zie ik niet meteen gebeuren, nieuwe bouwen al helemaal niet. Maar een verdwaalde MW41 zie ik daar nog wel terechtkomen. 50 D-Desiro's is ook gigantisch overkill. Je hebt voor de L-trein 3 samenstellingen nodig, 6 stellen dus als je van 6 rijtuigen per trein uitgaat. Nog één of 2 reserve en je zit nog niet aan 10 stuk, geen 50.

rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door rvdborgt »

ianryckewaert13 schreef: 10 mei 2020, 13:43 Ze hebben al de
08001-08215 met 3 kv BE (en NL)
08501-08595 met 3 Kv en 25 kv BE en LU (en FR en NL)
Een serie voor Duitse deel
08301-08350 met 3 Kv en 15 kv BE en DE (en NL)
Ik weet niet wat je met die "NL" wilt zeggen maar met 3 kV kom je in Nederland niet bepaald ver.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

Met 3kV kom je in Nederland nergens, er is geen enkel station met die spanning. De Belgische desiro heeft aanpassingen nodig om op 1,5kV te rijden, heeft geen ATB.
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 10 mei 2020, 19:19 Met 3kV kom je in Nederland nergens, er is geen enkel station met die spanning.
Eijsden ligt als enig station onder 3 kV.

Groetjes,
Rian
FLV-FGSP
Berichten: 1877
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Nieuwe Siemens lok: Vectron

Bericht door FLV-FGSP »

ianryckewaert13 schreef: 10 mei 2020, 13:43 Welk materieel op die L naar Aachen want disero ga ni gaan of ze zouden een type 083** moeten laten bouwen met 15 KV panto voor Duitse spanning
Er bestaan treinstellen die 3kV= en 15 kV~ aankunnen, bijvoorbeeld de TiLo stellen tussen Zwitserland en Italië.
Dichter bij huis zijn er natuurlijk ook de Arrivastellen voor de Drielandentrein.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef: 10 mei 2020, 19:53
Steven schreef: 10 mei 2020, 19:19 Met 3kV kom je in Nederland nergens, er is geen enkel station met die spanning.
Eijsden ligt als enig station onder 3 kV.

Groetjes,
Rian
Ja ok, beschouw ik eerder als stopplaats. Ik bedoelde dan vooral eindstation. Dan heb je keuze uit Roosendaal, Breda of Maastricht.
ianryckewaert13
Berichten: 164
Lid geworden op: 09 okt 2019, 23:05

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door ianryckewaert13 »

Steven schreef:
rvdborgt schreef: 10 mei 2020, 19:53
Steven schreef: 10 mei 2020, 19:19 Met 3kV kom je in Nederland nergens, er is geen enkel station met die spanning.
Eijsden ligt als enig station onder 3 kV.

Groetjes,
Rian
Ja ok, beschouw ik eerder als stopplaats. Ik bedoelde dan vooral eindstation. Dan heb je keuze uit Roosendaal, Breda of Maastricht.
Roosendaal en Maastricht L trein en Roosendaal Breda(-Eindhoven) en Maastricht IC trein

Breda kan je geen L verbinding geven door de HSL


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ideetjes voor de belgische spoorwegen

Bericht door Shrek »

ianryckewaert13 schreef:
Steven schreef:
rvdborgt schreef: 10 mei 2020, 19:53 Eijsden ligt als enig station onder 3 kV.

Groetjes,
Rian
Ja ok, beschouw ik eerder als stopplaats. Ik bedoelde dan vooral eindstation. Dan heb je keuze uit Roosendaal, Breda of Maastricht.
Roosendaal en Maastricht L trein en Roosendaal Breda(-Eindhoven) en Maastricht IC trein

Breda kan je geen L verbinding geven door de HSL


Verstuurd vanaf mijn motorola one met Tapatalk
Ian, deze post is heel onduidelijk. Kan je wat meer aandacht besteden aan je zinsconstructies aub?
Plaats reactie