Trein-overlevingsgids en andere mythes

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door Trein30 »

Enkele dagen geleden las ik ergens een blogpost die, zo bleek, een kennis van mij (die elke dag de trein neemt tussen Antwerpen en Roosendaal) had gepost. Daarin maakte ze zo haar bedenkingen over wat te doen "in het allerergste geval".

Echter nu, ik heb zo het gevoel dat enkele van de dingen waarvan zij denkt dat zij 'de juiste dingen zijn om te doen' helemaal niet kloppen.

Daarom post ik hierbij zowat het hele artikel zoals zij het onlangs postte. Dat iedereen zijn/haar gedachten hierover post.
Sometimes when I'm bored, I create scenarios in my head of what could happen and how to deal with it. I thought it would be a good idea to share them so others might also have an idea to survive certain accidents.

As I travel by train quite a lot, I imagined some scenarios of all kind of things that could go wrong, and how to possibly survive them. Be warned though, I never had the chance to find out if these will actually work, for obvious reasons.

Accidents while being on a train

Collisions
Although it happens rarely, it can happen that your train is going to collide with another train which is on the same track, but is riding in straight into the train your in.

To get a higher chance of surviving these kind of collisions, here are my hypotheses on how to do so:
If you're sitting in front of the train, you'll probably hear the train driver honk the horn vigorously if a train is homing in, or see the other train coming to you if you look outside the window. If you hear and/or see that, get up and run as far to the back of the train as possible. if the other train is going to ram your train at high speed, your chances at surviving in the first rail car is very slim. Be careful not to trip though, as the train driver will probably use the emergency brake. Make sure to alert other people as well.
If you're siting somewhere in the middle of the train, make sure not to sit on the seats with a table in front of it. The force of the collision can make those tables back-and-rib-breakers.
Your safest bet will be to sit at the end of the train, but that spot isn't always safe either...
Sometimes it can also happen that a train behind your train is somehow faster than it should and ram the train from behind...and that sounded wrong.
In that case you should actually do the opposite than what I said before. Luckily, these kind of collisions are extremely rare.

Collisions with cars and trucks on level crossings don't create a lot of damage to the train itself, so you will probably survive that. If you're on that train, that is.

Hijacking
With the security standards of today, train hijacks are also very rare, but if this happens, here's what to do:
If they want your money, just give it. Your life is worth so much more than just a few numbers.
Hide in the toilet, if possible.
Don't anger the hijackers. They probably have weapons.
Call the emergency hotline. Here's a list of emergency numbers from every country en.wikipedia.org/wiki/Emergenc…
If you're brave enough and have some martial art skills, master and disarm the hijackers
Trying to escape the train is probably not really an option, you'll probably risk your life even more if you tried to escape
Fights
As humans are still animals, fights cannot be excluded from accidents that can happen on a train, more commonly with someone who doesn't have a train ticket and the conductor. The tips are actually useful for small fights on any location
If you're not that strong, you should probably stay away from it
Try to separate the people in conflict. More people helping you is advised
Call an emergency number, make sure to say on which train you are.
Accidents around the train tracks

Fallen on the tracks
Train stations are busy places and some people don't care about what they bump into. Or some people push you from the platform, straight on the rails. It's actually easy to survive this... if you act fast.
When no trains are arriving at the station any time soon, try to get back up on the platform. Some platforms have little stairs every few meters to get back up. At both end of the platforms are mostly areas to get back on the platform as well.
When there is a train coming, try to do the same thing, but faster. Don't run in the direction of the train, but run away from it.
Do not stand still
If the train can't stop on time and there is enough room for a person between the rails and the bottom of the train, lay down between the rails. The bottom of the train is usually high enough for a person to hide under it in certain countries. ...Unless, of course, this thing is attached at the front of it

[picture of cow-catcher]

If a train is coming but the other track has no incoming train, get to that one and climb to safety on the other platform. Be very careful before you do this.
Always make sure the train driver actually sees you. Be aware though, it takes a long time before a train slows down to a full stop.
Level/railroad crossings
I personally don't understand how you can cause an accident on a level crossing, as red flashing lights, loud bells and barriers are an obvious sign that you should stop before the tracks for an incoming train. But if you somehow are stuck on a level crossing, here's what to do:
If you're unlucky enough to have a car malfunction right on a level crossing there are two scenarios possible:
If there is no warning of an incoming train, get the car away from the tracks by pushing it. Watch out for the gaps by the tracks though.
If there is a train coming, get out of your car and run away from it. Your life is more important than your car.
If you walk or bike across a level crossing which is obviously warning you about an incoming train. Rethink your life. You really can wait a few minutes. it may seem that the incoming train is very slow, but that's a very tricky illusion.
Make sure no car stops in front of you behind a level crossing. You really don't want to stop on the tracks.
If you see something on the tracks, make sure to stay away from the level crossing as far as possible. The larger the object is, the more debris it will shatter across, possible mowing down some signals, electric cables and other cars with it.

I have no idea how useful these tips are, but hopefully you can use these tips to avoid any of these near-deaths:

[youtube link]

Trains are amazing, but still very dangerous. Don't risk you life to save just a few minutes. Don't walk over rails to get to the other platform, always wait until the level crossing is safe to pass.
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door Asterix »

Ik vraag mij al een tijdje af hoe ver je zou kunnen lopen in een rijtuig dat een noodremming uitvoert? Daarmee bedoel ik uiteraard naar het einde van de trein lopen, dus tegen de rijrichting in. Hoeveel G-kracht zou zo een noodremming met zich meebrengen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door kika »

Een dikke proficiat als je een tegemoetkomende trein kan zien of horen, er is materieel waar het bij kan, maar het is zwaar in de minderheid. Als je dan nog mensen gaat lopen waarschuwen (hallo paniek), kan je een paar meter opschuiven. Zoals ze het neerpent lijken aanrijdingen langs achter heel zeldzaam, enkel wanneer de achteropkomende trein sneller is. Een waarheid als een koe, maar ze vergeet dat een wissel verkeerd kan staan of dat je bij een halte/sein stil staat en de achterligger door rood gaat. Gelukkig komen ze niet vaak voor, zulke ongelukken. Ikzelf zou dan toch voor iets meer naar het midden opteren, al weet ik niet hoe het zit bij ontsporingen of aanrijdingen in de flank (Buizingen). Wat betreft de tafeltjes heeft ze groot gelijk: ik ken een koppel dat elkaar heeft leren kennen omdat zij bij een noodremming op zijn schoot was beland, een gezin krijgen met zo'n tafeltje lijkt me maar niks :lol:

Treinkapingen? Ik denk dat kapingen in het algemeen minder populair zijn, de Molukse beweging is nogal diep ingeslapen, zoiets als Stockholm (2013) kan je nooit 100% voorkomen (overmoedige malloten hou je altijd wel in de maatschappij, gelukkig is er zelden zoveel schade). En als je denkt aan de treinkaping/beroving in Bihar in 2013: zo'n guerrillagroep heeft best veel lokale steun nodig: eten, onderdak en schuilplaatsen,… ik kan me dat tussen Antwerpen en Roosendaal maar moeilijk voorstellen dat een groep die tot zo'n extreem geweld bereid is, veel steun geniet.

Qua stations en perrons vergeet ze iets te zeggen over 3e rails, verder is het inderdaad geen slecht idee om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken.

Wat de overwegen betreft: als je er dan toch staat met 1 of ander voertuig, is het niet dom om de spoorwegen en/of andere hulpdiensten te verwittigen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door Shrek »

Noodrem gaat bij moderne treinen vlotjes tot 3 m/s², oftewel -+ 0.3G.
Lijkt mij moeilijk om je dan nog recht te houden zonder handen te gebruiken, laat staan rond te lopen...
BVG1988
Berichten: 570
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door BVG1988 »

Ik heb vandaag een noodremming meegemaakt met de M4s en heb het eigenlijk niet echt gemerkt, maar dat zal wellicht zijn omdat de trein net Denderleeuw vertrok. Ik dacht dat ik hoorde zeggen dat een van de buitendeuren is blijven open staan bij het vertrek.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door kika »

Vorige week had in een noodremming in een automatische metro. Volgens het plaatje naast de noodrem, worden dan de hulpdiensten verwittigd, maar wordt er gewoon doorgereden en gestopt bij de volgende halte. Ik heb niet gewacht of het eerste klopte, maar het tweede in ieder geval wel. Het lijkt slim, omdat middenin een tunnel evacuatie e.d. niet zo handig zijn als bij een halte, maar is dat altijd het beste?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door nahoj »

Botsingen: meestal zal je nooit op voorhand weten dat er een botsing aankomt. Je ziet het niet; een bestuurder zal niet blijven zitten om te toeteren; een noodrem komt wel meer voor (iedere dagelijkse pendelaar heeft er ongetwijfeld al meegemaakt); en er zit bijzonder weinig tijd tussen dat de bestuurder het eventueel ziet aankomen, en de botsing zelf (anders zou er tijd zijn om de botsing te vermijden).
Als je je kansen wil verhogen, moet je dat doen door systematisch bepaalde voorzieningen te nemen, "voor het geval dat". Zoals:
- Met je rug in de rijrichting zitten, zodat je bij een kop-botsing beter opgevangen wordt en meer kans hebt beter in je zetel te blijven zitten. Staartbotsingen komen ook voor, maar die zijn gemiddeld minder heftig (kopbotsingen kunnen frontaal zijn, met twee naar elkaar toe rijdende treinen, dus gemiddeld hogere impactsnelheden).
- Niet op de extreme rijtuigeinden verblijven, want die zijn voorzien als kreukelzones (op moderne treinen).
- Niet aan (het raam) kant tussenspoor zitten, i.v.m. het risico op losgekomen lading van kruisende goederentreinen.
Indien je rijtuig bij een ongeval kantelt, je onmiddellijk en met alle macht vastgrijpen aan een zetel of handgreep. Het is van groot belang in het rijtuig te blijven.
Nooit spontaan de trein verlaten eenmaal hij stil staat in volle baan (geen ontsporing), en wacht op instructies van het spoorwegpersoneel.

Mensen die dit alles werkelijk toepassen, raad ik echter om statistisch-coherente redenen aan om nooit deel te nemen aan het wegverkeer.

Bij geweldplegingen / medische noodgevallen / valpartijen / voertuigen of andere hindernissen op het spoor / ...:
- De spoorwegen waarschuwen door het noodnummer 112 of het gratis noodnummer van de veiligheidsdienst van de spoorwegen 0800/30230 te bellen. Probeer duidelijk de plaats van het gebeuren te omschrijven. Contacteer op een trein de treinbegeleider; modern rollend materieel heeft noodhulpknoppen die het personeel in jouw richting sturen. De noodrem NIET bedienen bij brand (zolang je van de brand verwijderen mogelijk blijft) of medische noodgevallen.
- Zelfs als er schijnbaar geen trein aankomt, zo mogelijk jezelf of anderen in beide richtingen langs het spoor sturen om aankomende treinen te waarschuwen voor de hindernis door hevig te zwaaien naar de bestuurder. 's Nachts een lamp meenemen om mee te zwaaiën. Loop niet òp het spoor, maar ernaast; doe dit dus enkel als er plaats voor is (loop bv. geen tunnels in). Geen onnodige risico's nemen om de hindernis te verwijderen. Als er meerdere personen zijn: laat iemand op de uitkijk staan terwijl je probeert de hindernis te verwijderen.
Vergeet niet dat in België de treinen gewoonlijk links rijden (maar uitzonderlijk is ook rechts mogelijk).

In Oostenrijk ligt er een brochure op de trein die uitlegt wat je moet doen bij noodgevallen, en in welke gevallen je de noodrem (niet) moet gebruiken. Een beetje zoals op vliegtuigen. Geen slecht idee misschien.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Trein-overlevingsgids en andere mythes

Bericht door Asterix »

nahoj schreef:zo mogelijk jezelf of anderen in beide richtingen langs het spoor sturen om aankomende treinen te waarschuwen voor de hindernis door hevig te zwaaien naar de bestuurder. 's Nachts een lamp meenemen om mee te zwaaiën.
Beste grote en "snelle" cirkels maken met die lamp.
nahoj schreef:In Oostenrijk ligt er een brochure op de trein die uitlegt wat je moet doen bij noodgevallen, en in welke gevallen je de noodrem (niet) moet gebruiken. Een beetje zoals op vliegtuigen. Geen slecht idee misschien.
Dat wordt dan weer meer zwerfvuil op de trein. Zouden boodschappen op de SIV's niet beter zijn?
Plaats reactie