Pagina 1 van 2

Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 06 nov 2014, 23:04
door johan V
Gisteren in brugge,trein van 10h31 naar Kortrijk.Er werd omgeroepen aansluiting naar kortrijk sp 7,reizigers in volle vlucht naar sp 7,waar de trein stond,maar de treinbegeleider liet niemand opstappen omdat hij naar eigen zeggen niet verwittigd was per gsm.De toegelopen passagiers waren razend op de man,na een hevige discussie sloot hij de deuren en vertrok.,tot grote ergernis van de mensen op het perron.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 06 nov 2014, 23:10
door Steve
Had hij de AVG al gedraaid? Want in dat geval lijkt het me volledig gerechtvaardigd dat hij niemand meer wilde laten opstappen.

Hoe sneu het ook is voor de mensen die op de aansluiting rekenden, de trein kan elk moment vertrekken als de AVG gedraaid is en elke poging om toch nog mensen te laten opstappen kan uitdraaien op een drama. Je zegt "hij sloot de deuren en vertrok", maar het hele punt is dat iemand anders vertrekt (de treinbestuurder) en dat die niet kan weten wat er achteraan allemaal gebeurt. Daarom is het juist zo cruciaal dat er niemand meer opstapt zodra het vertreksein gegeven is.

De "schuld" ligt bij diegenen die de communicatie rond de aansluiting (niet) verzorgd hebben en niet bij de treinbegeleider, die veiligheid voorop moet stellen.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 06 nov 2014, 23:30
door johan V
ja steve, ik denk dat hij de avg reeds gedraaid had,ik begrijp dat,maar andere passagiers begrijpen dit niet,te meer dat de omroepster gezegd had dat er onmiddellijke aansluiting was op sp 7 naar kortrijk en de trein daar nog stil stond.Blijkbaar werd de treinbegeleider daar niet van verwittigd,anders zie ik geen enkele reden dat hij dit zou doen.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 07 nov 2014, 11:28
door HLE 2302
Als niemand de treinbegeleider inlicht dat er moet gewacht worden op aansluiting, sluit deze zijn deuren en bedient de AVG volgens de voorziene procedure. Nadien mag niemand meer opstappen dus de fout ligt zeker niet bij de treinbegeleider. :wink:

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 07 nov 2014, 11:43
door Steve
Inderdaad, de treinbegeleider valt in dat geval niets te verwijten. In feite verdient hij zelfs felicitaties om voor de veiligheid van eenieder te hebben ingestaan. Gesteld dat hij uit barmhartigheid toch nog mensen had laten instappen, was de kans groot geweest dat de trein zich op dat moment in beweging had gezet, met alle gevolgen voor de fysieke integriteit van de betrokkenen...

Wat daarentegen wel aan de kaak moet worden gesteld, is het duidelijke falen van de hele communicatiemachine. Een kwestie van de juiste schietschijf te kiezen dus (en dat is dus zeker niet de treinbegeleider).

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 07 nov 2014, 13:45
door dentheo
Betrekkelijk eenvoudig op te lossen, als de omroeper(ster) even dat perron bijschakelt op de mededeling. Dan hoort iedereen het die van de trein trein komt en iedereen op het perron van de vertrekkende trein.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 07 nov 2014, 19:08
door groentje
Tenzij je een pietje precies hebt, die eist dat het per dienst-GSM gemeld wordt, en indien geen teloon, ondanks de omroep toch draait. Ook al (1x) meegemaakt... OSTCH Mobility was in de buurt, en was behoorlijk pissed, moet ik zeggen. Trein keerde in Brussel-Noord tijdens werken op lijn 50A, ik moest er dus uit om naar Zuid te gaan, maar zij die die trein hadden willen nemen, waren wel gezien.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 07 nov 2014, 19:50
door 2012
Als een tbg mensen laat opstappen met de avg gedeaaid, is dat een zware fout tegen de veiligheid en is de sukkelaar zijn brevet kwijt als de verkeerde persoon (chefs of zo) dit zien.... dus ja, ik zou ook niemand meer oplaten zunne

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 07 nov 2014, 23:17
door groentje
Volledig mee eens, maar als een treinbegeleider, ondanks een omgeroepen boodschap dat hij aansluiting moet verzekeren, of misschien net daarom, snel-snel voor vertrek fluit en de AVG bedient, dan is het toch een klootzak, in mijn ogen. Gelukkig gebeurt dat maar zelden.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 08 nov 2014, 07:51
door Merijn
Dat omroepen, zelfs op zijn perron, is nog geen garantie. Als hij net iemand te woord stond heeft hij misschien de boodschap niet gehoord.

Er zou voor dergelijke zaken nood zijn aan betere communicatie. In bepaalde stations heb je toch een chef per station, kan zoiets geen oplossing zijn? In ieder geval heb ik al vaak gezien wat een moeite men doet om het correct te laten verlopen, ook al komt hier soms loopwerk van een stationschef bij.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 10 nov 2014, 10:23
door stekkerz
Er kon eventueel ook via emma een mededeling aan de tbg gedaan worden dat hij aansluiting diende te wachten en meerdere keren na elkaar afgespeeld, dan was het probleem ook opgelost.

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 10 nov 2014, 13:06
door dekooiker
Merijn schreef:
Er zou voor dergelijke zaken nood zijn aan betere communicatie.
Ik lees graag hoe dat te verbeteren.
Er zijn al zoveel elementen die betrokken zijn in overstappen en aansluitingen: RDV, ROR, ostch perron, regelaar seinhuis, TC, treinbegeleider, omroeper...

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 10 nov 2014, 22:24
door dentheo
Met de omroeper op beide betrokken sporen tegelijk te laten omroepen en de Tbg naar de omroep te laten luisteren ben je er.
Maar ja...zo staat het waarschijnlijk niet in de instructies ...

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 10 nov 2014, 22:55
door kika
Nog steeds voldoende stations waar de omroepinstallatie niet goed genoeg verstaanbaar is, an sich lijkt het prima, maar je loopt net zo goed kans op een kudde boze reizigers die het wél gehoord hebben en een TBG (die een goede reden kan hebben: van doorrit tot te woord staan van reizigers) die het zwarte schaap is. Weet de omroeper überhaupt of en wanneer de AVG gedraaid is?

Re: Treintje is er,maar vertrekt

Geplaatst: 11 nov 2014, 20:43
door stekkerz
Afhankelijk van de installatie kan de omroeper zien of de AVG al dan niet gedraaid werd , in Brugge in dit geval kan da omroeper het zien op het EBP-scherm.
Men kon ook de onderstationchef perron ter plaatse gestuurd hebben om de tbg in te lichten.
Maar voor zover ik weet betreft het hier een IC trein naar Kortrijk en heeft deze in principe geen wachttijd, tenzij op bevel of vraag van RDV of TC.