Klasseverhoging

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Klasseverhoging

Bericht door TommyG »

Hallo,

ik krijg al een hele tijd een gratis 1ste klasseabonnement van mijn werkgever. Spijtig genoeg wil ons management besparen en voor mijn niveau wordt vanaf volgend jaar enkel nog een gratis 2de klasse abonnement aangeboden.
Ik spoor van Mechelen naar Brussel en die treinen zitten meestal goed vol als ik opstap.
Eerlijk gezegd wil ik niet terug naar 2de klasse, ik ben het nu zodanig gewoon om op "mijn gemak" te kunnen zitten en bovendien sukkel ik met een kapotte knie dus rechtstaan zie ik niet zitten, ook al is het een kort traject.

Dus zoek ik naar een oplossing.

Ik ben even gaan informeren aan het loket en voor mijn traject zou ik voor 24 euro een kaart met 10 klasseverhogingen kunnen kopen. Nu is het zo dat ik van mijn werkgever (tegen betaling) ook een kortingskaart(C05) van 50% krijg voor de NMBS (samen met een hoop zelf in te vullen "couponnekes").
Ik vroeg aan de man aan het loket of ik die kortingskaart ook kon gebruiken voor die kaart met 10 klasseverhogingen. Dat kon zei hij en dan kwam het op 20euro? Ik ben nooit een held geweest in wiskunde maar volgens mij is 50% van 24 euro nog altijd 12 euro? Hij heeft het wel proberen uitleggen waarom maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel van gesnapt...

Een andere optie zou zijn om elke maand bij de verlenging van mijn abonnement bij te betalen om in 1ste klasse te mogen zitten.
Maar volgens hem zou ik hier mijn kortingskaart C05 niet voor kunnen gebruiken. Hij vertelde me wel dat hier een andere korting van toepassing op zou zijn en dat dit in principe goedkoper zou uitkomen dan de kaart met 10 klasseverhogingen... Hoeveel dit me dan zou kosten per maand kon hij niet echt uitleggen...

Ik vind het allemaal nogal serieus verwarrend. Kan iemand me hier wat meer info of advies over geven aub?

Alvast bedankt,

Tommy
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Klasseverhoging

Bericht door Paul »

TommyG schreef:Ik ben even gaan informeren aan het loket en voor mijn traject zou ik voor 24 euro een kaart met 10 klasseverhogingen kunnen kopen. Nu is het zo dat ik van mijn werkgever (tegen betaling) ook een kortingskaart(C05) van 50% krijg voor de NMBS (samen met een hoop zelf in te vullen "couponnekes").
Ik vroeg aan de man aan het loket of ik die kortingskaart ook kon gebruiken voor die kaart met 10 klasseverhogingen. Dat kon zei hij en dan kwam het op 20euro? Ik ben nooit een held geweest in wiskunde maar volgens mij is 50% van 24 euro nog altijd 12 euro? Hij heeft het wel proberen uitleggen waarom maar eerlijk gezegd heb ik er niet veel van gesnapt...
Een biljet Brussel-Mechelen kost € 4,50 in tweede klasse, € 6,90 in eerste klasse, een klasseverhoging kost dus € 2,40, een kaart met 10 klasseverhogingen dus € 24.
Met een kortingkaart 50% kost een biljet Brussel-Mechelen € 2,70 in tweede klasse, € 4,20 in eerste klasse, een klasseverhoging kost dus € 1,50, een kaart met 10 klasseverhogingen zou dus € 15 moeten kosten (en geen 20 euro zoals men u aan het loket verteld heeft).

N.B. Een biljet aan 'halve prijs' kost altijd iets meer dan 50%, omdat er een vast basisbedrag is waarop geen korting wordt berekend.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Klasseverhoging

Bericht door Steve »

Als je inderdaad systematisch in eerste klas wilt reizen, is het dan niet gewoon eenvoudiger om gewoon bij te betalen om het abonnement in 1e klasse te kunnen nemen? Scheelt een stuk gedoe en zal volgens mij ook nog eens goedkoper uitkomen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Klasseverhoging

Bericht door loic1811 »

Inderdaad dat zal wellicht ook goedkoper uitkomen dan altijd in stukjes en brokjes te betalen .. :)
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Klasseverhoging

Bericht door TommyG »

Steve schreef:Als je inderdaad systematisch in eerste klas wilt reizen, is het dan niet gewoon eenvoudiger om gewoon bij te betalen om het abonnement in 1e klasse te kunnen nemen? Scheelt een stuk gedoe en zal volgens mij ook nog eens goedkoper uitkomen.
Dat zou in elk geval een stuk praktischer zijn dan altijd die kaart te moeten invullen...
Maar systematisch is misschien wat overdreven, als er genoeg plaats is om te zitten in 2de zou ik eventueel zo wat centen kunnen uitsparen.

Ach ja, eigenlijk is het een luxeprobleem, ik zou niet mogen klagen, maar ik vind het toch klote! :-)
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Klasseverhoging

Bericht door am62 »

TommyG schreef:Maar systematisch is misschien wat overdreven, als er genoeg plaats is om te zitten in 2de zou ik eventueel zo wat centen kunnen uitsparen.
Ach ja, eigenlijk is het een luxeprobleem, ik zou niet mogen klagen, maar ik vind het toch klote! :-)
Het hangt natuurlijk allemaal af van de treinen die je neemt vanaf morgen... Als het een Desiro is, ben je goedkoper af met tweede klasse want eerste klasse op zich bestaat niet in deze treinstellen. Het lawaai en de oncomfortabele zitruimte is identiek aan 2de klasse.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klasseverhoging

Bericht door overweg13 »

En worden de bedrijfswagens binnen het bedrijf ook allemaal gedownsized?
Alle gekheid op een stokje: ik zou ook voor een abo 1ste klasse opteren, want zoals gezegd: die klasverhogingen kosten ook geld, en het is een sleur. Met hetzelfde voorbehoud als am62 trouwens...
Met vriendelijke groet

overweg13
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Klasseverhoging

Bericht door TommyG »

overweg13 schreef:En worden de bedrijfswagens binnen het bedrijf ook allemaal gedownsized?
Daar gebeuren naar het schijnt ook "inspanningen" maar daar weet ik niet veel over, ik heb zelf geen bedrijfswagen...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klasseverhoging

Bericht door overweg13 »

TommyG schreef:
overweg13 schreef:En worden de bedrijfswagens binnen het bedrijf ook allemaal gedownsized?
Daar gebeuren naar het schijnt ook "inspanningen" maar daar weet ik niet veel over, ik heb zelf geen bedrijfswagen...
Want ja, laat ons eerlijk zijn, als jij 50 % moet inleveren (eigenlijk 54 - het verschil tussen eerste en tweede) dan zou een bedrijfswagen van €30.000 er plots een van minder dan €20.000 moeten worden. Zie je het al gebeuren? Dat zal niet met een simpel ingrijpen in de luxe-opties mogelijk zijn...
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Klasseverhoging

Bericht door Paul »

overweg13 schreef:Want ja, laat ons eerlijk zijn, als jij 50 % moet inleveren (eigenlijk 54 - het verschil tussen eerste en tweede)...
Tweede klasse kost ongeveer 65% van eerste klasse. Dus hij moet geen 50% inleveren, maar 35%. Toch?
Je bedoelt waarschijnlijk dat eerste klasse 54% duurder is dan tweede klasse...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5269
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Klasseverhoging

Bericht door overweg13 »

Juist. Jouw berekening is correct.
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Klasseverhoging

Bericht door rvdborgt »

TommyG schreef:Een andere optie zou zijn om elke maand bij de verlenging van mijn abonnement bij te betalen om in 1ste klasse te mogen zitten.
Maar volgens hem zou ik hier mijn kortingskaart C05 niet voor kunnen gebruiken. Hij vertelde me wel dat hier een andere korting van toepassing op zou zijn en dat dit in principe goedkoper zou uitkomen dan de kaart met 10 klasseverhogingen... Hoeveel dit me dan zou kosten per maand kon hij niet echt uitleggen...
Op abonnementen is bij mijn weten geen extra korting mogelijk. Een abonnement Mechelen - Brussel kost (2e/1e klas):
1 maand: 92/141 euro
3 maanden: 257/395 euro
1 jaar: 916/1411 euro

Als je consequent in de eerste klas wilt reizen, dan ga ik van een jaarabonnement uit; maandabonnementen zijn immers duurder. Het verschil op jaarbasis is dan 495 euro, dus ruim 2 euro per werkdag. Losse klasverhogingen zijn duurder, ook als ze met 50% korting zijn (1,50 per rit ofwel 3 euro per dag).

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Klasseverhoging

Bericht door dentheo »

Krijgen bedrijven die abonnementen niet met korting ...natuurlijk met minimum aantal, geen stuk of drie.
Heeft NMBS geen "business" verkoop afdeling ?
Theo
Groeten vanop de Heide
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Klasseverhoging

Bericht door TommyG »

Pffff... Ik snap er niks meer van...

Ofwel is het een mysterie ofwel zit er serieus incompetent personeel achter die loketten... Overal waar ik ga informeren hoeveel ik per maand zou moeten opleggen krijg ik een ander antwoord...
Volgens mij zou dit het verschil tussen 1ste en 2de moeten zijn, dus iets minder dan 50 euro...
Gisteren ben ik hier in Brussel Noord eens gaan informeren en die man zei me dat het me 140euro per maand zou kosten aan opleg... Ik heb hem twee keer gevraagd of hij wel zeker was, maar hij was 100% zeker zei hij...
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Klasseverhoging

Bericht door dentheo »

Wie koopt op jullie bedrijf de abonnementen in ?
Praat even met hem, hij krijgt 1e klasse misschien ook goedkoper.
Misschien kun je de opleg ook via hem regelen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie