Het Besluit van 14 mei 2004 van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM bepaalt nochtans duidelijk:
Art. 23. Er wordt minstens in de woonzones en langs primaire en secundaire wegen aan elke halte een schuilhuisje opgericht, tenzij dat wegens andere reglementeringen of fysieke omstandigheden onmogelijk is, of als het aantal opstappende reizigers aan de halte verwaarloosbaar klein is.
Art. 24. § 1. Het schuilhuisje biedt aan de reizigers voldoende wachtcomfort, veiligheid en bescherming tegen weersinvloeden. In het schuilhuisje wordt een zitbank geplaatst en er wordt voldoende ruimte voor reizigersinformatie vrijgemaakt. Naast het schuilhuisje wordt een vuilnisbak geplaatst. Elk schuilhuisje is voldoende verlicht tijdens de bedieningstijden tussen zonsondergang en zonsopgang. De verlichting wordt in het schuilhuisje ingebouwd en wordt zo geplaatst dat de reizigersinformatie maximaal wordt verlicht.
Niet dus.
Bij de klantendienst van De Lijn verwijst men mij door naar - in mijn geval - stad Leuven. Het zouden immers de stadsdiensten zijn die zouden moeten instaan voor het onderhoud van dat patrimonium.
Van een leidende ambtenaar bij stad Leuven kreeg ik op mijn klacht/melding dan weer volgende reactie:
Qua Kafka kan dit tellen....Beste
Het onderhoud is inderdaad voor de stad, maar volgens onze technische dienst is Iverlek verantwoordelijk voor de aansluiting van de verlichting in de schuilhokjes. Ze bekijken of de stad het probleem kan oplossen, maar wanneer er zich een probleem stelt met de aansluiting zelf kan het door de stadsdiensten niet opgelost worden. In het verleden deed de stad dit wel, maar men werd door Iverlek teruggefloten.
Volgens onze technische dienst zouden er recent ook hokjes afgekoppeld zijn van het elektriciteitsnet. (Besparingen…?) Men heeft er het raden naar welke nu nog wel en welke niet meer aangesloten zijn. De contactgegevens van de bevoegde dienst/persoon bij Iverlek hebben ze niet en ikzelf heb ze ook nog niet te pakken gekregen. Via de website van Iverlek kom ik nergens… Bij Eandis heb ik de vraag gesteld of zij toevallig over deze contactgegevens beschikken, maar ik kreeg nog geen antwoord.
Hopelijk wordt het probleem snel opgelost.
Tot op heden is het probleem echter nog altijd NIET opgelost. Mijn mails worden zelfs niet meer beantwoord.
Ziet er iemand klaar in deze situatie?
Wat zijn jullie ervaringen?