Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Het is nog maar eens prijs, kamion tegen de bovenleiding: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/25 ... n-bovenle/

De verzekeraars zouden de mogelijkheid moeten krijgen om zo'n geval van grove stommiteit en gebrek aan professionalisme als "zware fout" te (laten) behandelen, zoals rijden onder (sterke) invloed; zodat ze weliswaar de schade moeten vergoeden, maar minstens theoretisch de mogelijkheid hebben om (een deel van) die schade terug te eisen van de vrachtrijder. Wedden dat die mannen dan wel beter gaan opletten?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

En dat zal ook helpen bij vrachtwagens die regelmatig tegen bruggen rijden omdat ze de hoogtebeperking gemist hebben of iets niet goed hebben ingetrokken waardoor ze te hoog zijn?

Met andere woorden: Dat gaat weinig of niets helpen om het aantal ongevallen waarbij bovenleidingen kapot gereden worden, te verminderen.
Het gaat er alleen voor zorgen dat mensen die eens per ongeluk een fout maken, nodeloos in de financiële problemen geraken.

Het voorbeeld dat jij aangeeft is dat mensen opzettelijk een grove fout maken, namelijk te veel alcohol drinken voor ze gaan rijden. De meeste ongevallen zijn ergens wel te wijten aan een fout van iemand, waarbij de verzekering enkel de partij vergoedt die niet in fout is. Dat is een goed systeem waarbij je alleen de echte extremen moet weren, namelijk mensen onder invloed of die een ongeluk opzettelijk veroorzaken.

Waar ik eventueel wel voorstander van ben is om enkele meters voor de overweg een vaste constructie te plaatsen die wel in staat is om de meeste dingen tegen te houden, iets als aan deze beruchte brug in de USA: https://11foot8.com/
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5283
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

O.a. in Halle vind je ook zo een constructie op het kanaal, al hen ik mijn twijfels over het effect ervan. Als de constructie geraakt wordt, zal het wel al te laat zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

Het ding is dat het alleen helpt als de lading die te hoog is, niet te sterk is.
Bij die brug in de Verenigde Staten is het een situatie waarbij er een extra beperking is zodat ook vrachtwagens met standaard afmetingen een probleem vormen. De meesten daarvan kan je eenvoudig met dit soort constructies tegenhouden of afschrapen.

Wanneer het om een overweg gaat zonder speciale hoogtebeperking, gaat het uiteindelijk meestal over dingen als kranen of laadbakken, die toch wel wat steviger zijn uitgevoerd en die zo'n constructie waarschijnlijk ook vernielen.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

De brave burger mag al eens verstrooid zijn van mij, geen enkel probleem. Maar wie met zo'n mastodont rijdt, dat is een professional, of zou dat toch moeten zijn. Let wel, dan nog gebeuren er al eens accidentjes, ik ben zelf ook van mijn eerste beroepsfout niet doodgegaan (inclusief de donderdagnamiddag dat ik alle productiedatabases van de NMBS+Infrabel platgooide voor enkele uren...). Maar vandaag rijden (sommige van) die kerels er maar op los, rijden een bovenleiding kapot, en volgende week plakken ze ergens tegen een brug. Dit soort ongevallen gebeurt al te frekwent, daar kan nmbm niet anders dan nonchalance in het spel zijn. En dat is niet professioneel. Ik vind dat die mensen daar persoonlijk op aangesproken mogen en moeten worden. Misschien niet van de eerste keer, dat is een kwestie van uitvoeringsmodaliteiten, maar een verstrenging dringt zich op.

Let wel, zo'n hoogtecontrole/beperking is helemaal geen slecht idee, in Spanje en Portugal zie ik die aan ongeveer iedere tunnel van de autostrade, en dat zijn er nogal wat. Maar waterdicht is ook dat niet, zoals reeds aangehaald. Er zullen altijd ongelukjes gebeuren, daarvoor zijn we mensen. Maar vandaag gebeuren er te veel.

NB ik haalde alkoholmisbruik enkel als voorbeeld aan, er zijn wel meer vormen van zware fout. En voor mij zou dit er dus ook een moeten zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door pietje »

Ze worden er ook persoonlijk op aangesproken!
Door hun baas die weer een hogere verzekeringspremie moet betalen en die weer met de kost opgezadeld zit van een vrachtwagen die beschadigd is.
Door de politieagent die PV opstelt, met een boete tot gevolg..
Ik geloof graag dat het steeds meer gebeurt, er rijden ook steeds meer vrachtwagens op onze wegen en er zijn nauwelijks nog overwegen zonder bovenleiding.

Maar in België is het gelukkig nog steeds zo dat schade die je professioneel veroorzaakt, niet persoonlijk betaald moet worden, tenzij enkele heel specifieke gevallen. dat moet helemaal niet uitgebreid worden.
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

Een overweg waar geregeld een ongeval gebeurt: Schoorhavenweg in de Waaslandhaven.

Ook gisteren was het weer prijs:
https://www.hln.be/beveren/vrachtwagen- ... ~abf45052/
Plaats reactie