Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door nighttrain »

Even een open deur intrappen?
Zoals overweg13 ook naar verwees , nl. "de mentaliteit van de huidige generatie"???
Is het gebruik van de GPS ook geen bron van "misverstanden".... Vroeger moesten we alles toch even uitstippelen op een kaart en zagen we soms een logische oplossing mits enkele km omrijden. Nu zegt TomTom ,we gaan u de korste weg tonen naar uw bestemming. Idem de werkgevers die de vrachtwagens en bedrijfsautos volgen km/km en minuut per minuut. En ogepast als de chauffeur afwijkt.
Wij ook als klant bv. kunnen de Amazonlevering volgen straat per straat tijdens het laatste uur van de leveringstijd...
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Stoomloc »

Hobbes schreef: 15 nov 2023, 06:51
jan_olieslagers schreef: 14 nov 2023, 13:55 Ik zie toch ook wel een zeker verband met de "publieke mentaliteit". Hier in Portugal zijn er zelfs gelijkgrondse overwegen op de hoofdlijn Lisboa-Porto ('s lands beste benadering van een HSL), sommige nauwelijks te overzien; toch heb ik op het dikke jaar dat ik hier woon nog nooit van zo'n ongeval gehoord. Het kan natuurlijk dat zoiets niet in het nieuws komt, hier, dat kan ik niet inschatten. Maar in het algemeen lijkt het me dat de Portugezen wat minder stress en wat meer gezond boerenmensenverstand hebben dan de Belgen - niet alleen op dit punt, trouwens.
Hoeveel "Belgen" zijn er bij de vrachtwagenbestuurders die de meeste ongevallen veroorzaken? Als men de aanrijdingen in de haven tussen trein en vrachtwagen bekijkt, zijn daar niet veel Belgen bij...
En buitenlandse chauffeurs zijn de facto slechte chauffeurs?
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Op zijn minst zijn ze minder vertrouwd met de plaatselijke toestanden, wetten en geplogenheden.

En men hoort wel eens cowboyverhalen van landen waar een rijbewijs verkocht wordt in een achterkamertje van een cafe...

Maar het is geen wit-zwart, geen "goede" chauffeurs versus "slechte".
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 nov 2023, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door DR-fan »

jan_olieslagers schreef: 15 nov 2023, 12:33 Op zijn minst zijn ze minder vertrouwd met de plaatselijke toestanden, wetten en geplogenheden.

En men hoort wel eens cowboyverhalen van landen waar een rijbewijs verkocht wordt in een achterkamertje van een cafe...
Dan stel ik voor dat Belgen niet meer met de auto naar het zuiden op vakantie mogen. Ze zijn het er niet gewend en dat is veel te gevaarlijk voor de locals.

Alle gekheid op een stokje: begaan Belgische chauffeurs nooit stommiteiten misschien? De verstrooide dame in Bilzen van een paar maand geleden of de scholier in Wervik van vorige week al vergeten? Blijkbaar zijn alle redenen al goed om buitenlanders van alles en nog wat te beschuldigen. Arm bekrompen Vlaanderen.
DR-fan
Berichten: 533
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door DR-fan »

nighttrain schreef: 15 nov 2023, 09:56 Dus ik bedoelde, dat je een test/opleiding moest volgen en afleggen om bv met een Belgisch rijbewijs te mogen rijden in een ander Europees land.
Want de plaatselijke reglementering en signalisatie is soms zeer verschillend.
In alle landen waar ik al ben geweest - en dat gaat van het VK tot Oekraine en van de Baltische staten tot Italië (zonder de VS en Cuba te noemen) - betekent rood "stop". Wat is daaraan moeilijk te begrijpen?
Stoomloc
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 jun 2014, 12:36
Locatie: Aarschot

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Stoomloc »

DR-fan schreef: 15 nov 2023, 15:18
jan_olieslagers schreef: 15 nov 2023, 12:33 Op zijn minst zijn ze minder vertrouwd met de plaatselijke toestanden, wetten en geplogenheden.

En men hoort wel eens cowboyverhalen van landen waar een rijbewijs verkocht wordt in een achterkamertje van een cafe...
Dan stel ik voor dat Belgen niet meer met de auto naar het zuiden op vakantie mogen. Ze zijn het er niet gewend en dat is veel te gevaarlijk voor de locals.

Alle gekheid op een stokje: begaan Belgische chauffeurs nooit stommiteiten misschien? De verstrooide dame in Bilzen van een paar maand geleden of de scholier in Wervik van vorige week al vergeten? Blijkbaar zijn alle redenen al goed om buitenlanders van alles en nog wat te beschuldigen. Arm bekrompen Vlaanderen.
Exact het punt dat ik ook wilde zeggen. We vinden onszelf allemaal toch oh zo onfeilbaar. De toeren die ik hier soms op de Brusselse ring, E40 of god mag weten waar nog soms zie door personen met een Belgische nummerplaat...
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Hobbes »

Steve schreef: 15 nov 2023, 09:19 Er zijn bij de vrachtwagenschauffeur in het algemeen al jarenlang weinig "Belgen" (net zoals in talloze andere sectoren met relatief lage lonen en weinig interessante voorwaarden...), dus ik zie niet goed in wat dat argument echt bijdraagt aan het debat.
Ik reageerde gewoon op de stelling dat men zich in (in dit geval) Portugal wel aan de regels houdt, en dat de "Belgen" maar op doen. Zowel bij onze landgenoten als bij de buitenlandse chauffeurs zitten een aantal idioten, als dagdagelijkse fietser én als treinbestuurder zie ik veel onnozelheden.

Maar als men het woord "buitenlanders" in een zin durft zetten zijt ge voor sommigen direct een bekrompen bange Vlaming. Zegt dan ook veel over die mensen.
Davy
Berichten: 644
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Davy »

Het getroffen treinstel is ondertussen afgesleept en staat nu op het Infrabelterrein nabij station Lichtervelde.
wdl
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mei 2023, 11:28

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door wdl »

De schade is echt enorm. De GF-koppeling tussen de twee stellen is tijdens de impact volledig afgebroken en de stuurtafel stond tot tegen de deur van de stuurpost geduwd.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 15 nov 2023, 10:09 Wat me opvalt, is dat iedereen bij het afschaffen van overwegen bijna automatisch aan bruggen over het spoor denkt. Eén van de tegenargumenten is dan dat er geen plaats is om een brug te bouwen. Maar... je kunt de spoorlijn evengoed in een tunnel leggen.
Dat is ook wat ik zou doen met L89 om daar de overwegen 2, 3 en 5 te verwijderen met een nieuw viaduct. Overweg 5 wordt in de nabije toekomst vervangen door een langsweg maar overweg 2 moet er sws onderuit, 4 treinen per uur per richting de hele dag is te veel voor de steenweg, de belangrijkste weg in Denderleeuw. Het zou natuurlijk een dure affaire zijn sinds er naast een TLO ook het volledige station Welle zou moeten heraangelegd worden, waar de perrons nog niet zo lang geleden verhoogd zijn geweest. Het zou wel moeten lukken qua helling sinds L50A/3 hetzelfde doet. Ik denk wel niet dat Infrabel staat te popelen om hier aan te beginnen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door nighttrain »

Hobbes schreef: 15 nov 2023, 16:26
Steve schreef: 15 nov 2023, 09:19 Er zijn bij de vrachtwagenschauffeur in het algemeen al jarenlang weinig "Belgen" (net zoals in talloze andere sectoren met relatief lage lonen en weinig interessante voorwaarden...), dus ik zie niet goed in wat dat argument echt bijdraagt aan het debat.
Ik reageerde gewoon op de stelling dat men zich in (in dit geval) Portugal wel aan de regels houdt, en dat de "Belgen" maar op doen. Zowel bij onze landgenoten als bij de buitenlandse chauffeurs zitten een aantal idioten, als dagdagelijkse fietser én als treinbestuurder zie ik veel onnozelheden.

Maar als men het woord "buitenlanders" in een zin durft zetten zijt ge voor sommigen direct een bekrompen bange Vlaming. Zegt dan ook veel over die mensen.
Mag ik U en anderen erop wijzen dat deze conclussies trekken afgaand op de nummerplaat totaal geen zin heeft ,niet in Belgie ,niet ergens anders.
Als je bv in aanmerking neemt het aantal huurautos met buitenlandse chauffeurs,mensen van buitenlandse origine die wonen en werken in Belgie....Vroeger had je nog EEG nummerplaten(blauwe), SHAPE nummerplaten en soms nu nog rode. Nu nog groene voor het CD...
Net zoals in Frankrijk het regionummer naast de nummerplaat niet meer verbonden is met het regionummer van de woonplaats. Idem in Duitsland.
Dus zeggen dat het een Belg is die door het rood reed met Belgische nummerplaat is niet 100% waterdicht.
Maar een vlaming kan redelijk bekrompen en bang uit de hoek komen ivm bv een Nederlander,Fransman of Brit enz.....
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Inderdaad. Deze Belg rijdt rond met Portugese nummerplaten, en is daar allesbehalve de enige mee.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Marcad
Berichten: 522
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Marcad »

Hallo

Klein explosie en brand in een Desiro in Lustin.

https://www.sudinfo.be/id748715/article ... une-petite

IC2531 met 08202 (volgens de tracker)

Gr
M
Knipex
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Knipex »

Er reden zaterdag sinds 12.40 uur een tijdlang geen treinen tussen de stations van Kortrijk en Roeselare.

https://www.hln.be/kortrijk/bijna-vier- ... ~a59ceca8/
Wout912
Berichten: 171
Lid geworden op: 26 feb 2019, 20:01
Locatie: Melsele (lijn 59)
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Wout912 »

Vorige week is aan de overweg in de Appelstraat in Melsele voor de derde keer in evenveel maanden tijd een van de slagbomen aan de overweg afgereden door een vrachtwagen die klem was komen te zitten op de overweg. Reden: Infrabel heeft eind augustus de brede overweg even verderop in de Beekmolenstraat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer (behalve tractoren), waardoor de verkeersvolumes in de smalle Appelstraat sterk zijn toegenomen. Zie eveneens de eerdere berichten in dit topic: viewtopic.php?f=43&t=7901&start=1395. Die incidenten zorgen iedere keer voor ernstige verstoringen van het treinverkeer.

De buurtbewoners houden nog altijd hun hart vast tot wanneer er eens een ernstige aanrijding met een trein plaatsvindt, zoals te zien in deze recente reportage van TV Oost: https://www.tvoost.be/nieuws/protest-ov ... ces-161959. Je hoort de woordvoerder van Infrabel deze keer wel zeggen dat een 'herevaluering' van de maatregelen altijd mogelijk is. Het zou mij daarom niets verbazen mochten de betonblokken aan de overweg in de Beekmolenstraat binnenkort terug worden verwijderd. De vraag blijft alleen of men dat gaat doen voor- of nadat er slachtoffers gevallen zijn in de Appelstraat.
Plaats reactie