Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

Ik schrijf de hele procedure rond spoorlopers in mijn blog masochistische en sadistische trekjes toe: masochistisch, omdat de NMBS er het zelf gekozen slachtoffer van is, sadistisch omdat al de getroffen reizigers er het slachtoffer van zijn. Masochistisch? Op de eerste bladzijde van De Tijd dit weekend: Gebrekkige stiptheid zet financiering NMBS onder druk.
Met vriendelijke groet

overweg13
DR-fan
Berichten: 535
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 16 jul 2023, 09:06 Ik schrijf de hele procedure rond spoorlopers in mijn blog masochistische en sadistische trekjes toe: masochistisch, omdat de NMBS er het zelf gekozen slachtoffer van is, sadistisch omdat al de getroffen reizigers er het slachtoffer van zijn. Masochistisch? Op de eerste bladzijde van De Tijd dit weekend: Gebrekkige stiptheid zet financiering NMBS onder druk.
Het is niet de NMBS die dat oplegt, maar de infrastructuurbeheerder en/of de politie. De NMBS en de andere operatoren zijn hier slachtoffers van.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

DR-fan schreef: 16 jul 2023, 13:06
overweg13 schreef: 16 jul 2023, 09:06 Ik schrijf de hele procedure rond spoorlopers in mijn blog masochistische en sadistische trekjes toe: masochistisch, omdat de NMBS er het zelf gekozen slachtoffer van is, sadistisch omdat al de getroffen reizigers er het slachtoffer van zijn. Masochistisch? Op de eerste bladzijde van De Tijd dit weekend: Gebrekkige stiptheid zet financiering NMBS onder druk.
Het is niet de NMBS die dat oplegt, maar de infrastructuurbeheerder en/of de politie. De NMBS en de andere operatoren zijn hier slachtoffers van.
Dat wist ik niet. Dan wordt het de hoogste tijd dat hieromtrent overleg gepleegd wordt.En de politie zou zich beter bezighouden met wegpiraten die veel meer slachtoffers maken... En als er een spookrijder is, wordt het wegverkeer toch ook niet stilgelegd?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1817
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef: 16 jul 2023, 13:14 En als er een spookrijder is, wordt het wegverkeer toch ook niet stilgelegd?
En ook niet als er voetgangers of loslopende dieren op de snelweg zijn gesignaleerd. Hoogstens wordt dit omgeroepen in de verkeersinformatie met de vraag om voorzichtig te rijden.

Blijkbaar oordeelt de wetgever dat er in auto’s mensen zitten met belangrijke afspraken. In de trein daarentegen alleen mensen die niets te doen hebben en alle tijd van de wereld hebben.
DR-fan
Berichten: 535
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door DR-fan »

overweg13 schreef: 16 jul 2023, 13:14 Dat wist ik niet. Dan wordt het de hoogste tijd dat hieromtrent overleg gepleegd wordt.En de politie zou zich beter bezighouden met wegpiraten die veel meer slachtoffers maken... En als er een spookrijder is, wordt het wegverkeer toch ook niet stilgelegd?
Wel, probeer Infrabel maar eens van idee te laten veranderen. De discussies met hun ambassadeur hier zijn een leidraad van hoe dat afloopt :lol:

De reglementering voorziet dat na een eerste melding twee treinen voorzichtig moeten rijden. Zien de bestuurders niets verdachts, dan wordt het verkeer normaal hernomen. Helaas heerst tegenwoordig een zodanige angstcultuur om iets verkeerd te doen, dat men meestal gewoon alles stil legt - dus nu ook al voor kledij in de berm :roll:
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door groentje »

Tja, van onze kant is de redenering dat een aanrijding het verkeer nog veel harder verstoort. Geen 2-4 treinen die voorzichtig rijden kregen opgelegd, maar 3-6 uur geen enkel verkeer mogelijk. En we zijn al versoepeld, hoor, vroeger leverden we veel langer af, tot we bevestiging kregen dat het spoor (weer) vrij is. Nu beschouwen we twee bestuurders die niets hebben gezien ook al als veilig, tenzij de politie er anders over denkt, natuurlijk, dan blijven we voorzichtig rijden afleveren met die reden.
De enige moment waarbij we het verkeer stoppen, is om te kunnen afleveren, of als we verwachten dat dat minder vertraging zou opleveren, zoals in de NZV, waar we snel controle ter plaatse kunnen hebben en even wachten sneller gaat dan tientallen treinen voorzichtig rijden op te leggen, of wanneer de politie een kandidaat-springer meldt op een duidelijke plek (niet: ergens in België).
Klassiekje
Berichten: 555
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Klassiekje »

Tjah, moeilijk evenwicht.

Wees maar zeker dat er al heel veel 'niet wordt gezien'. Moest élke spoorloper gemeld worden lag de stiptheid nog veel lager.

Anderzijds is het soms moeilijk om de bedoelingen van zo'n persoon te zien. Voor een suïcidaal persoon wil je natuurlijk wél het verkeer stil leggen. Die moeite doen voor een 'oversteker' heeft daarentegen minder zin, want eer Securail of politie er zijn is die persoon meestal in de verste verte niet meer te bekennen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5288
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat je de impact van personen op het spoor nu toch wel onderschat, Groentje! En meestal is het gevolg ook nog dubbel: opgehouden treinen worden afgeschaft of beginnen hun terugrit ook nog eens met een fikse vertraging, maar ik geef grif toe dat je beter geplaatst bent om het correct in te schatten dan ik. Maar die enkele keren dat we als reizigers getroffen werden, zagen we een noodzakelijke aansluiting (vaak ook nog per bus) de mist ingaan en dat wordt je het gedoe snel beu. Dat we voor onze verplaatsingen nogal wat reserve incalculeren heeft in de eerste plaats te maken met het gevaar dat het verkeer weer eens voor een uurtje onderbroken wordt.
Ik blijf er ook bij dat de relatie tussen toevallige spoorlopers en zelfmoordkandidaten wel erg twijfelachtig is.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7286
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door groentje »

Voor de meeste spoorlopers wordt dan ook het verkeer niet stilgelegd (allez, het wordt stilgelegd om de procedure voorzichtig rijden af te werken, helaas zijn die formulieren niet de meest tijdsefficiënte), maar een ongeval zit soms in een klein hoekje, en het was niet altijd de bedoeling, maar er zijn nog al mensen aangereden die enkel een stukje wilden afsnijden, want 'ze kennen het hier', en het was niet het uur dat ze een trein verwachten...
Kortom, het blijft riskant gedrag om zomaar de sporen over te steken, ik moet het jou niet zeggen, maar treinen zijn er vaak veel sneller dan je verwacht.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door trainfan03 »

IC-04 (vermoedelijk E716) heeft nipt een aanrijding vermeden, volgens het artikel is dit te danken aan de brandweer.
De brandweer was in de buurt en kon de auto nog tijdig achteruit duwen, zij het niet volledig.
https://www.hln.be/menen/trein-ramt-wag ... ~ae821e24/
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1817
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Portbou »

Ondanks omstandigheden die erop wijzen dat bestuurder hier 100% in fout was is het toch weer van “trein grijpt auto”

Bovendien lijkt het alsof Infrabel zich moet komen excuseren dat er overwegen bestaan.

https://www.hln.be/ieper/dodelijk-slach ... ~aa408a4b/
jan_olieslagers
Berichten: 3534
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door jan_olieslagers »

Portbou schreef: 31 jul 2023, 16:14 Ondanks omstandigheden die erop wijzen dat bestuurder hier 100% in fout was is het toch weer van “trein grijpt auto”

Bovendien lijkt het alsof Infrabel zich moet komen excuseren dat er overwegen bestaan.

https://www.hln.be/ieper/dodelijk-slach ... ~aa408a4b/
... en alweer is de VRT-nieuwsdienst objectiever: "Autobestuurder overleden na botsing met trein aan overweg in Ieper, treinverkeer onderbroken."
( https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/31 ... poperinge/ ) Vergeet die pulpmedia maar, die zoeken in de eerste plaats te verkopen, niet te berichten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

Mijn medeleven aan de familie..

Dit was stel 466 trouwens
Ciao Ciao
4017-4018
Berichten: 592
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door 4017-4018 »

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230827_92274662

08075 aan de onderkant beschadigd geraakt op 27/08 door gelegde fietsen op het spoor
Ciao Ciao
desirootje
Berichten: 664
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door desirootje »

Ik heb een HLE 18/19 net 2 MR96's zien slepen door station Denderleeuw, de achterste was de 480, iemand enig idee wat er gaande was?
Plaats reactie