Ongevallen op het spoor

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Hier kan je foto's of films posten van ongevallen die op het spoor plaatsvonden. Hou het aub een beetje deftig, kwestie van rekening te houden met gevoelige kijkers/lezers.

Hier alvast een start. Een film die aantoont wat de gevolgen zijn als een vrachtwagen te hoog is voor de bovenleiding, film gemaakt in Oostenrijk.
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door joverwimp »

Aan de overweg in het centrum van Asse (N9) heeft de NMBS een camera opgesteld.
Is het om ongelukken te filmen, of bijna-ongelukken: auto's die oversteken bij rood licht ?
De camera staat op het wit vehikel in het centrum van de foto.
overweg Asse N9 - kopie.JPG
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Steven »

Zeg maar simpelweg om alle overtredingen vast te leggen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Bibke »

Die heeft ook in het station van Leopoldsburg gestaan.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Asterix »

Steven schreef: 16 jun 2018, 19:34 Zeg maar simpelweg om alle overtredingen vast te leggen.
Maar niet zozeer naar het wegverkeer toe (daarvoor is de camera niet 'bevoegd') maar eerder naar spoorlopers, vandalen en eventueel koperdieven toe. Tussen Schaarbeek en Brussel-Noord staat er naast de sporen om die redenen ook een exemplaar, in Leopoldsburg stond er eerder ook al één.
Nadleeh
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 nov 2015, 19:54

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Nadleeh »

In Nederland houdt ProRail op die manier ook diverse overwegen in de gaten.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door wva »

Als er nu iets is waar ik 100% vertrouwen in had was het de veiligheid van Infrabel aan de overwegen...... Maar helaas als de berichtgeving in dit artikel correct is.....

https://www.gva.be/cnt/dmf20190621_0447 ... -overleden
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door speakervoice »

Misschien even onderzoek afwachten, want er zit echt wel veel veiligheid in de werking van een overweg...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door overweg13 »

Uit de foto's valt af te leiden dat de trein op tegenspoor reed. Kan dat een bezwarende omstandigheid zijn die het ongeval mee in de hand gewerkt heeft. Spontaan zou ik denken; nee, maar een foutje is snel gemaakt.
Met vriendelijke groet

overweg13
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Ducktape »

Overwegen zijn nooit 100% veilig, anders hadden wij geen reglementering die voorschrijft wat we moeten doen in het geval van een openstaande overweg...
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Horatio »

Ducktape schreef: 21 jun 2019, 13:54 Overwegen zijn nooit 100% veilig, anders hadden wij geen reglementering die voorschrijft wat we moeten doen in het geval van een openstaande overweg...
Die reglementering is er jammergenoeg omdat meestal het probleem niet bij de overweg ligt. :?
Als we een openstaande overweg tegenkomen moeten we hetzelfde handelen alsof we door t rood zijn gereden ... dat is ook 99% kans net de reden dat die overweg open stond omdat de rijrichting van het baanvak nog verkeerd ligt.
profke
Berichten: 629
Lid geworden op: 09 sep 2009, 14:26

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door profke »

wva schreef: 21 jun 2019, 10:30 Als er nu iets is waar ik 100% vertrouwen in had was het de veiligheid van Infrabel aan de overwegen...... Maar helaas als de berichtgeving in dit artikel correct is.....

https://www.gva.be/cnt/dmf20190621_0447 ... -overleden
aangezien de gva zijn artikels nogal eens achteraf her-aanpast,
dit is de relevante quote:
De eerste vaststellingen van de technische diensten van Infrabel sluiten uit dat de rode lichten, het belsignaal en de slagbomen slecht functioneerden. “De piste die nu bekeken wordt om de oorzaak van dit drama te verklaren, is die van een menselijke fout”, aldus Infrabel.

Concreet zou een medewerker van Infrabel die verantwoordelijk is voor de supervisie van het treinverkeer, een fout kunnen hebben gemaakt tijdens een specifieke procedure. Het gaat dan om de procedure tijdens het beheren van een incident van een goederentrein die in panne stond.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door Asterix »

Dit ruikt sterk naar een terugrit met E377 zonder dat er SF05 werd opgelegd/uitgevoerd.
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door CursorX »

Asterix schreef: 21 jun 2019, 19:41 Dit ruikt sterk naar een terugrit met E377 zonder dat er SF05 werd opgelegd/uitgevoerd.
Dat blijkt het ook te zijn.

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190621_04472504

DIT ARTIKEL IS EXCLUSIEF VOOR JOU ALS ABONNEE
Op volle snelheid voorbij open slagbomen: trein die dodelijk ongeval veroorzaakte, volgde veiligheidsprocedure niet
Brent (20) kwam bij aanrijding om het leven

Vandaag om 03:01 door Jonas Mayeur, Koen Baumers, Marc Klifman en Alain Trappeniers
Op volle snelheid voorbij open slagbomen: trein die dodelijk ongeval veroorzaakte, volgde veiligheidsprocedure niet

AARSCHOT - De goederentrein die donderdagavond in Langdorp een dodelijk ongeval veroorzaakte, reed veel te snel als gevolg van een communicatiefout. Dat heeft onze redactie vernomen uit betrouwbare bron. De trein viel voorbij de overweg in panne, en werd in de omgekeerde rijrichting weggesleept door een hulplocomotief. Die moest eigenlijk stoppen voor elke overweg, om die daarna aan maximum 5 per uur over te steken. De machinist wist dat niet omdat een medewerker van Infrabel het vergat te melden.
De klap was enorm, donderdag rond 22.30 uur aan de overweg in de Winterstraat in Langdorp. Brent Van Eylen uit Aarschot, 20 jaar oud, wilde de overweg oversteken aan het stuur van zijn Volkswagen Polo. Naast hem zat een van zijn beste maten Robbe (21), achterin zijn vriendin Yentel (18). Brent was op weg om Robbe thuis af te zetten toen een trein met grote snelheid zijn auto ramde. Nochtans waren de slagbomen open en stonden de lichten op wit. Brent had dus het volste recht om de overweg over te steken.

Play Video
De trein sleepte de Volkswagen meer dan honderd meter ver mee. Brent overleefde het ongeval niet, zijn kameraad en vriendin raakten lichtgewond. Tragisch genoeg werd de broer van Brent als vrijwillige brandweerman opgeroepen naar het ongeval en was hij als een van de eersten ter plaatse.

LEES OOK. Familie van Brent (20) reageert na fatale treinaanrijding: “Die overweg moest al weken afgesloten zijn”

Communicatiefout

Vrijdagochtend al bevestigde het parket van Leuven wat getuigen ook hadden gezien: de seinen aan de overweg werkten niet. Maar dat kwam niet door een technische fout, aldus infrastructuurbeheerder Infrabel. Er was dus geen probleem met de automatische sensoren die in de sporen steken. Zij signaleren normaal gezien op tijd dat een trein op komst is.

De rode lichten, het belsignaal en de slagbomen functioneerden donderdagavond correct, zegt woordvoerder Thomas Baeken, die uitdrukkelijk zijn medeleven betuigde aan de nabestaanden van Brent en de twee andere slachtoffers. “De piste die nu bekeken wordt om de oorzaak van dit drama te verklaren, is die van een menselijke fout.”

Infrabel verspreidde die informatie om de grote ongerustheid te sussen. Veel mensen vroegen zich na de crash af of ze nog wel veilig een overweg kunnen oversteken. In ons land zijn er zo meer dan 1.700 (zie kader). Meer details over de menselijke fout wil de beheerder niet kwijt uit respect voor het gerechtelijk onderzoek. Uit onze informatie blijkt echter dat het drama een gevolg was van een pijnlijke vergetelheid van een medewerker van Infrabel.

Spookrijden

De goederentrein die de crash veroorzaakte, reed donderdag in de richting van Aarschot toen hij voorbij de overweg in de Winterstraat in panne viel. Een hulplocomotief reed daarna in dezelfde richting tot aan de staart van de trein. De bedoeling was dat de locomotief de kapotte trein met trage snelheid terug naar Hasselt zou slepen. In de tegenovergestelde richting dus. In vaktermen heet dat ‘op tegenspoor’.

Dat een defecte trein in omgekeerde richting wordt geëvacueerd, is niet ongewoon. Soms is dat gewoon sneller. Het hoeft ook geen probleem te zijn. Er moest wel een noodprocedure worden opgestart, maar dat gebeurde dus niet. Een medewerker liet na om aan de machinist door te geven dat hij niet sneller mocht rijden dan 20 per uur. Hij moest ook stoppen aan elke overweg, claxonneren, kijken of de overweg vrij was, en dan heel traag, met 5 per uur, de overweg kruisen.

Extreem uitzonderlijk

De machinist lijkt met andere woorden geen schuld te treffen. Wellicht wist hij niet dat de slagbomen zouden openstaan. De sensoren aan een overweg kunnen soms ‘geswitcht’ worden, waardoor ze ook perfect werken als een trein spookrijdt. Op de lijn waarop de crash gebeurde, kon dat niet om technische redenen. Vandaar dat een noodprocedure had moeten worden toegepast. Zonder noodprocedure en zonder switch had de slagboom niet voldoende tijd om te sluiten toen de trein naderde.

Kenners noemen een ongeval zoals dat van donderdagavond extreem uitzonderlijk. De medewerker die in de fout ging, is intussen uit zijn functie ontheven maar wordt van nabij begeleid.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Ongevallen op het spoor

Bericht door dentheo »

Zijn die overwegen niet voorzien op verkeer op verkeerd spoor of mag men die logica niet omschakelen als er een trein op het baanvak is ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie