Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door LML »

Voor mij en m'n gezin is het héél simpel:
* willen we een dagje (of langer) erop uit en geraken we er per OV, ook de dingen die we willen bezoeken met de kids? Dan nemen we het OV.
* willen we een dagje (of langer) erop uit en geraken we er niet met het OV, ook de dingen die we willen bezoeken met de kids? Dan nemen we de auto.
Ook voor m'n vrouw en ikzelf dezelfde situatie bij vergaderingen (werk of hobby):
* geraakt ze (of ik) er met het OV? Dan is het met het OV.
* geraakt ze (of ik) er niet met het OV? Dan is het met de auto.
De kinderen gaan wegdoen/afhalen bij de scouts, muziekacademie, voetbal, badminton? Met de fiets.
Kleinere boodschappen? Met de fiets.
Grote(re) boodschappen? Met de auto (gebeurt minstens 1x per week, we zijn een gezin met 3 kids)
M'n vrouw en ik werken allebei. De verplaatsing woon-werk doen we met het OV.

Auto en OV, je moet het langs beide kanten bekijken.
Ook de situatie waarin je leeft: alleenstaand? Koppel? Gezin (+ aantal kinderen)?
Auto en OV, ze hebben elk hun voordelen èn nadelen.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door overweg13 »

Tja, LML, de rekening is snel gemaakt: mocht iedereen zich op een beredeneerde manier zoals jullie verplaatsen, dan leefden we in een rustiger, mooier, vriendelijker en gezonder Vlaanderen. Je bewijst eigenlijk iets waar ik al lang van overtuigd ben: als je de Vlaming, de Belg, de Europeaan niet zo ver kunt brengen dat hij zich voor elke verplaatsing de vraag stelt hoe hij die best kan doen, dan zijn alle campagnes of beleidsmaatregelen voor een beter OV nutteloos. Overigens doen sommigen dan al, en die komen dan altijd uit bij: de auto is sneller en goedkoper, maar dat zijn uiteraard drogredenen, omdat daar op geen enkele manier rekening gehouden wordt met sociale en ecologische argumenten.
Maar zoals gezegd: doe zo voort!
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door groentje »

Ik denk dat we inderdaad blij moeten zijn met de 'flexitariërs' onder de bewegende mensen, ipv iedereen te willen bekeren tot veganist. Het zijn vooral de verknochte automobilisten waar ik een beetje een probleem mee heb, omdat ze elke andere optie al op voorhand uitschakelen.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Voor (leren) autorijden moet je alle verkeersregels kennen. Voor het OV niet. Ik ken niet al die verkeersregels. Is er iemand die ze wel allemaal kent?
En ik heb het nooit geleerd, ook omwille van het feit dat er al zoveel wegverkeer is.
De trein is altijd een beetje reizen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Steven »

Maar als voetganger moet je de regels evengoed kennen hoor.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Dat weet ik, met de fiets moet je ook aan regels houden, maar voor autorijden moet je nog al die testen doen om 'geslaagd' te zijn. En dat is het verschil.
Voor een auto is een rijbewijs nodig, een fiets niet.
De trein is altijd een beetje reizen.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door kika »

'De regels' zijn wel wat uitgebreider voor een automobilist. Beurtelings parkeren met de fiets? Remweg of reactiesnelheid? Je komt op de fiets al een heel eind met boerenverstand, enkele vuistregels en nog een stuk of 3 basisregels. Minimumsnelheid op de snelweg is niet zo'n relevant punt, het volstaat dat je daar niet komt met je stalen ros :mrgreen: Mensen die denken alle verkeersregels te kennen lijken me trouwens gevaarlijk, als ze andere mensen tegenkomen die hetzelfde pretenderen. Meer dan eens kan je beter je voorrang aan je neus voorbij laten gaan dan overhoop gereden te worden. Ik overweeg trouwens wel een rijbewijs te halen, ooit.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Een ander nadeel van de fiets is door weer en wind moeten. En in Belgie regent het haast elke dag! Bijna geen dag gaat voorbij zonder regen.
Al heb je wel kledij voor.
De trein is altijd een beetje reizen.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Glodenox »

Ik rij nu al een half jaar minstens 1 maal per week met de fiets naar het werk (halverwege de zomer vorig jaar begonnen, 17 km heen) en ik moet zeggen dat die regen eigenlijk zeer goed meevalt. Ofwel heb ik zeer veel geluk gehad dat het niet regent op maandag en vrijdag, maar tot nu toe ben ik nog maar 5 keer door de regen gereden in die tijd*. Deze maandag begon het pas te regenen na ik was aangekomen op het werk en was het gedaan toen ik terug naar huis ging fietsen.

De kans bestaat wel dat ik minder vaak naar het werk ga fietsen omdat... de nieuwe dienstregeling van de trein mijn traject 6 minuten minder lang doet duren!

Verder heb ik wel een rijbewijs, maar dat gebruik ik enkel voor grote afstanden die niet makkelijk met de trein te doen zijn, als er te veel wind is (regen is geen probleem), als ik zware/grote voorwerpen moet verplaatsen, samen met vrienden ergens naartoe ga of als het snel moet gaan. Ik heb geen bedrijfswagen, anders zou ik de wagen waarschijnlijk vaker gebruiken.

* motregen reken ik hier niet mee
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door overweg13 »

Treinenman schreef:Een ander nadeel van de fiets is door weer en wind moeten. En in Belgie regent het haast elke dag! Bijna geen dag gaat voorbij zonder regen.
Al heb je wel kledij voor.
Ik ben ook nog weeramateur. Het regent inderdaad ongeveer 200 dagen per jaar, d.w.z. 200 dagen waarop een meetbare hoeveelheid regen valt en dat kan dus gaan van een slok tot een sloot. In werkelijkheid regent het ongeveer 6 à 8 % van de tijd, wat erop neerkomt dat je eigenlijk nog geen kans op 10 hebt dat je nat wordt...
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door groentje »

Afhankelijk van de duur van je verplaatsing, natuurlijk. Maar ik kan het aantal keren dat ik goed nat werd op weg naar het werk, dit jaar toch ook op 1 hand tellen. En voor die keren heb ik reservekledij liggen, even snel omkleden, en klaar.
Trouwens, je kan je voor alle weer kleden, op hitte na. Wie investeert in een goede regenvest en -broek, zal zelden nat toekomen, tenminste, als hij die ook aan heeft op het moment dat het begint te regenen :mrgreen:
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door kika »

overweg13 schreef:
Treinenman schreef:Een ander nadeel van de fiets is door weer en wind moeten. En in Belgie regent het haast elke dag! Bijna geen dag gaat voorbij zonder regen.
Al heb je wel kledij voor.
Ik ben ook nog weeramateur. Het regent inderdaad ongeveer 200 dagen per jaar, d.w.z. 200 dagen waarop een meetbare hoeveelheid regen valt en dat kan dus gaan van een slok tot een sloot. In werkelijkheid regent het ongeveer 6 à 8 % van de tijd, wat erop neerkomt dat je eigenlijk nog geen kans op 10 hebt dat je nat wordt...
Je bent in goed gezelschap: "Mensen die niet willen fietsen omdat het in ons land zo vaak regent, hebben ongelijk." http://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag177.php
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Ik fiets wel graag en de laatste 3 weken nam ik regelmatig de fiets.
De meeste fietstochten verliepen geheel zonder een druppel regen. Slechts 2 keer had ik een nat pak.
De trein is altijd een beetje reizen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Patrick »

Deze hier (straks 51) heeft geen auto en geen rijbewijs.
Rond mijn 20ste begonnen met rijlessen. Eerst "illegaal", daarna "legaal" :wink:
Ik gaf er de brui aan toen ik moest leren parkeren op een speelplaats waar de scholieren rondliepen.
Toen ik daarna naar huis reeds (met de fiets :wink:) zag ik de trein voorbijrijden.
En slaakte ik een zucht van opluchting :lol:
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Ik ben niet eens begonnen met rijlessen en heb het nooit geprobeerd. En ik ben nog steeds niet van plan om dat te doen.
Ik vind het naast de genoemde redenen, gewoon niets voor mij.
Leve de fiets en het openbaar vervoer, ook al zullen velen daar anders over denken. Ik doe het liever hoe ik het zelf wil.
Met een goede fiets en OV kom je ook best een eind, al is daar meer moeite voor nodig maar het lukt.
De trein is altijd een beetje reizen.
Plaats reactie