Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
NooS

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door NooS »

Ik heb zelf wel een rijbewijs, maar bezit geen auto. De genoemde redenen voor het niet bezitten van een auto gelden ook voor mij. Overigens heb ik onlangs ook aan carsharing gedaan en vind ik dat ook een mooi alternatief voor het zelf bezitten van een auto.
Rétro

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Rétro »

Waarom tegenwoordig toch altijd in die hokjes denken? Zowel trein als auto bestaan. Is dus geen schande om van beide gebruik te maken??? Wat is het probleem met een eigen auto hebben? Het probleem is hoeveel, waar en vooral wanneer je er mee rondrijdt.
Zou tegenwoordig al een verkwisting van grond gaan worden als je een garage hebt/huurt om je wagen in te zetten... (ja hallo zeg! :roll: :roll: )

Of koop gewoon een leuke 'oudere' auto. Dan combineer je nog het plezier van wat 'nostalgie' met de vrijheid van een wagen.Hoeft geen fortuin te kosten en kun je nog zelf iets aan doen. Leer je nog iets bij ook. (Moet je natuurlijk wel nu en dan ééns je gereedschapskist er willen bij halen en de handen zwart maken :mrgreen: ).
Zoals met zoveel dingen... je kan er maar het plezier van ontdekken ééns je het geprobeerd hebt natuurlijk.

Indien de beslissing om er niet voor te gaan toch al vast ligt zie ik wel niet echt het nut van het topic in? (ligt vast aan mij! :oops: )
Elk z'n ding natuurlijk! Heb geen enkele moeite met iemand die niet in auto wil rijden om wat voor reden dan ook. Zolang die dat niet begint te eisen van iedereen.

Dat we gerust de fiets kunnen nemen of het openbaar vervoer de betere oplossing kan zijn om naar het werk te gaan zal ik zeker niet ontkennen. Maar we hebben nu nog 'alle' vrijheden. Laat ons die aub niet nog zelf eens beginnen inperken.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door kika »

Rétro schreef:Zou tegenwoordig al een verkwisting van grond gaan worden als je een garage hebt/huurt om je wagen in te zetten... (ja hallo zeg! :roll: :roll: )
Weet niet goed hoe ik dat moet interpreteren. De realiteit is nogal vaak dat er bij bvb. een nieuwe verkaveling of verdichting in stedelijk gebied er vaak maar voor 1,2 auto parkeerplek is voorzien per wooneenheid. En dat is te weinig. In Nederland hebben ze decennia ervaring met het idee van maakbare samenleving en parkeerproblematiek, en door het aantal parkeerplaatsen bij woningen te verlagen, minder je heus niet het autobezit, je krijgt er alleen gefrustreerde mensen van en op straat zal ieder mogelijk plekje worden ingenomen.
Indien de beslissing om er niet voor te gaan toch al vast ligt zie ik wel niet echt het nut van het topic in? (ligt vast aan mij! :oops: )
Elk z'n ding natuurlijk! Heb geen enkele moeite met iemand die niet in auto wil rijden om wat voor reden dan ook. Zolang die dat niet begint te eisen van iedereen.
'Nut' van je oude automobiel en weekends vol klussen is ook beperkt tot persoonlijke interesse en vaardigheden ontwikkelen. En als je iets niet weet zoek je het elders raad. Zo is dat bij dit topic niet veel anders, mensen wisselen van gedachte waarom ze niet of weinig autorijden. Een vaker voorkomende frustratie is de omgekeerde: automobilisten in onze omgeving die (weer) vragen waarom je niet rijdt. Ik zou het wel erg fijn vinden als iedereen een keer vaker stilstaat bij hun vervoer, de vele auto's in de buurt van scholen maken het 10x zo gevaarlijk om je kinderen alleen naar school te laten gaan bijvoorbeeld.
Dat we gerust de fiets kunnen nemen of het openbaar vervoer de betere oplossing kan zijn om naar het werk te gaan zal ik zeker niet ontkennen. Maar we hebben nu nog 'alle' vrijheden. Laat ons die aub niet nog zelf eens beginnen inperken.
Er is een breed spectrum tussen 'inperken' en 'rode loper voor auto's tot onder iedere kerktoren en naast elke voordeur.' En dan perk ik graag bijvoorbeeld de parkeermogelijkheid op het fietspad in, om maar een willekeurige dagelijkse auto-ergernis te noemen. Veel verder dan een briefje richting gemeente heb ik het nog niet geschopt. :mrgreen:
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Ik heb gewoon nooit zin gehad om te leren autorijden en er zijn mensen die dat raar vinden of daar moeite mee hebben, en ik zal ook nooit een rijbewijs hebben of een auto. Ze zeggen 'Leer het dan toch eens!' Ik vind dat vervelend.
Gewoon omdat ik liever de fiets en openbaar vervoer neem. Ik heb geen kinderen.

Anderzijds heb ik ook geen moeite met mensen die wel een auto en rijbewijs hebben. Maar ik wil gewoon dat iedereen dat zelf kiest.

Ik vraag me ook af of er nog mensen zijn die nooit hebben leren autorijden.
De trein is altijd een beetje reizen.
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door kika »

Treinenman schreef:Ik heb gewoon nooit zin gehad om te leren autorijden en er zijn mensen die dat raar vinden of daar moeite mee hebben, en ik zal ook nooit een rijbewijs hebben of een auto. Ze zeggen 'Leer het dan toch eens!' Ik vind dat vervelend.
Gewoon omdat ik liever de fiets en openbaar vervoer neem. Ik heb geen kinderen.

Anderzijds heb ik ook geen moeite met mensen die wel een auto en rijbewijs hebben. Maar ik wil gewoon dat iedereen dat zelf kiest.
Ik wil dat iedereen die keuze kan hebben en dat het normaal is om die keuze in deze of gene richting te maken. En dat is het momenteel helemaal niet. Zowel mijn reistijden als reisdoelen maken het me soms erg lastig. Dat liften met kinderen niet erg handig is, hoeft denk ik geen uitleg. Grensoverschrijdend OV, afwijkende tijden, verschillende verplaatsingen op 1 dag, geen fiets/kinderwagen mee kunnen nemen op treinvervangende bussen, veel bagage… De fiets verslaat de auto op kortere afstanden binnen de bebouwde kom, maar treinen verslaan koning auto enkel op beperkte trajecten, wanneer er niet teveel moet worden overgestapt, het overdag is etc.etc. Het is logisch dat er bepaalde beperkingen zijn, aan beide mogelijkheden, maar momenteel heb ik niet de indruk dat ze gelijkwaardig zijn. Autorijden is nog te gemakkelijk en goedkoop, veel winkels vestigen zich daar waar het goed voor wagens bereikbaar is, maar houden geen rekening met anderen.
Ik vraag me ook af of er nog mensen zijn die nooit hebben leren autorijden.
Antwoorden niet gelezen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Dieselfreak »

rdv schreef: 20 feb 2015, 14:14De actuele paradox is dat we door de verplaatsingsmogelijkheden die we dankzij (?) de auto gekregen hebben, er zo afhankelijk van geworden zijn, omdat woningen en werkplaatsen ver uit mekaar liggen en moeilijk toegankelijk zijn met het OV. Onze lintbebouwing doet daar ook geen goed aan. Maar door de congestie lopen de reistijden (voor auto en OV) ondertussen zo hoog op, dat we weer veel tijd moeten gaan voorzien voor verplaatsingen. Ik ken verschillende mensen die om 8u te werken, 12 u (of meer) van thuis weg zijn.

Dat is de spijker op de kop. Anders gezegd: "De auto verdringt alle andere vervoerswijzen door zijn invloed op de ruimtelijke ordening.", zoals hier mooi uitgelegd wordt:

Lowtech Magazine schreef:De noodzaak zich in de kernen of vlak bij stations te vestigen, vervalt. Daardoor kunnen woningen, winkels en bedrijven letterlijk overal worden gebouwd. Functies zoals wonen en werken, die eeuwenlang dicht bij elkaar lagen, geraken dan steeds meer gescheiden, waardoor er meer en grotere verplaatsingen nodig zijn. Die zijn perfect te doen met de auto, maar niet meer met het openbaar vervoer. Er liggen nu eenmaal niet overal sporen. De uitzaaiing van bebouwing zorgt voor clientèleverdunning die het inleggen van bussen onrendabel maakt. Voetgangers en fietsers, die in principe ook overal kunnen geraken, moeten er de brui aan geven omdat de afstanden te groot worden.

Mensen die om bepaalde redenen niet kunnen autorijden, zijn daar natuurlijk de dupe van! :x
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door Treinenman »

Intussen ben ik 35 en heb nog steeds geen auto en geen rijbewijs. En nog steeds ben ik niet van plan om een rijbewijs te halen.
Ik woon vlakbij Lier en doe mijn verplaatsingen het liefst te voet, per fiets en met het openbaar vervoer, ook wel per taxi.
Voor uitstapjes neem ik de trein, al dan niet in combinatie met bijvoorbeeld tram, bus of taxi.
Ik neem heel graag de trein (de trein is altijd een beetje reizen). Ook hou ik veel van wandelen en fietsen.
In de omgeving is veel op wandel- en fietsafstand (winkels, dokter, dierenarts, apotheker, kapper, bank, werk...). Ik kan de boodschappen makkelijk per fiets doen. Waarom zou ik dan een rijbewijs en een auto moeten hebben?
Soms kijken mensen er raar van op als ik hen zeg dat ik geen rijbewijs heb en geen auto. Het is wel soms 'puzzelen' maar ik doe het liever op mijn manier.
De trein is altijd een beetje reizen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door LML »

M'n vrouw en ikzelf hebben wel allebei een rijbewijs, maar sinds kort overgeschakeld van 2 auto's naar 1 (ikzelf werk sinds kort op wandelafstand van m'n voordeur, ferm gemakkelijk). Met het gezin (we hebben 3 kinderen) is wandelen en fietsen een zaligheid. Voor de jongste is de buggy-periode al even achter de rug en ze doet niets liever dan 'papa voortduwen met de fiets' (1 wiel met trappers dat je achter een gewone fiets kan haken). Gezinsuitstapjes (we hebben 3 kinderen) plannen we op voorhand en bekijken hoe dat we ergens geraken en of we er geraken. Is de bestemming niet bereikbaar met OV, wordt het de auto. Is de bestemming wel bereikbaar met OV, blijft de auto thuis en nemen we met z'n 5'en de trein.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
joverwimp
Berichten: 491
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: Geen rijbewijs en geen zin in leren autorijden

Bericht door joverwimp »

Wij hebben een auto, maar die komt amper buiten.
Wij verplaatsen ons al jaren met fiets en openbaar vervoer.
Recreatief als combinatie van o.v. + vouwfiets: bv met de trein naar Dinant, op het jaagpad langs de Maas fietsen tot Namen en daar de trein terug naar huis. Dit kan zelfs niet met de auto, tenzij je het traject in omgekeerde richting erbij neemt - veel km extra.
Mijn 226 toppers in België (en net daarbuiten) heb ik op straatniveau uitgetekend en voor iedereen beschikbaar gemaakt; de routes zijn gemakkelijk te downladen op smartphone of gps (https://www.routeyou.com/nl/group/view/ ... ar-vervoer)
Plaats reactie