Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door am62 »

rdv schreef:In Gent SP is er voorbij de Starbucks nog een zaak die veel van een stationsbuffet weg heeft. Alleen jammer dat ze zover weggestopt zit, zodat er weinig volk komt, en het waarschijnlijk niet lang zal volhouden. Hoewel dat die rust ook zijn charmes heeft.
Het is er inderdaad rustig. Normaal zit ik er elke ma, di en wo wachtende op de P8968 Gent - Geraardsbergen. De tafeltjes staan ver uit elkaar en er wordt geen schreeuwerige muziek gedraaid. De tv geeft beeld maar geen klank (enkel ondertiteling) en dat maakt het daar inderdaad charmerend rustig.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door LHOON »

rdv schreef:
LHOON schreef:Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso: de teloorgang van de traditionele stationshoreca
In Gent-Sint-Pieters moest het traditionele buffet evenzo wijken voor een Starbucks.
In Gent SP is er voorbij de Starbucks nog een zaak die veel van een stationsbuffet weg heeft. Alleen jammer dat ze zover weggestopt zit, zodat er weinig volk komt, en het waarschijnlijk niet lang zal volhouden. Hoewel dat die rust ook zijn charmes heeft.
Goed om weten als ik nog eens in Gent kom!
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door trainspotterstef »

In Wien Hbf het nieuwe station dat in oktober 2014 opgegaan is (ik was daar bij tijdens dat openingsweekend) zijn het ook maar enkel grote ketens
En zelf een stukje goedkoper dan hier in België
Ik vind het echter jammer dat ze op zo'n top locatie geen buffet hebben :cry:
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door kika »

Shrek schreef:Het is volgens mij meer een maatschappelijke evolutie: alles moet snel gaan, er is geen tijd meer voor rustig eten...
Ik had eerder gegokt op 'hoe sla ik zo snel als mogelijk een klein fortuin uit de occasionele vertraagde of verdwaalde reiziger die zijn boterhammen thuis is vergeten.'

Voor een gemiste avond- of weekendaansluiting, zit ik ook liever ergens anderhalf uur gezellig en warm. En dan heb ik liever 2 democratische geprijsde koffies met speculaasje dan 1 duur siroopding zonder hapje. Maar er is nog meer potentie: een snelle vergadering of werklunch op of naast het station betekend minder verplaatsingstijd voor alle deelnemers. Dat is een variant op 'alles moet snel,' waar wel degelijk net een tikkeltje meer gastvrijheid en gezelligheid op z'n plek kan zijn. Dat kan ongeïnspireerd, zoals bij Amsterdam CS, unheimlich, zoals op Frankfurt Flughafen (boven Fernbahnhof). En daarom denk ik steeds vaker 'weg van het station,' helaas. Parvis St-Gilles op 10 minuutjes van Brussel Zuid, 5 minuutjes stappen van Liège Palais of inderdaad 10 minuutjes vanaf Maastricht is de binnenstad met heel wat meer mogelijkheden. Toch had ik het vroeger vaker prima in stationsrestauraties.
Laatst gewijzigd door kika op 19 mar 2015, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door LHOON »

Shrek schreef:Het is volgens mij meer een maatschappelijke evolutie: alles moet snel gaan, er is geen tijd meer voor rustig eten...
Maar veel van die thans verdwenen zaken die de aanleiding gaven tot dit bericht (de stabar in Brussel-Noord, de perrontoog in Leuven,... ) waren nu juist eerder gericht op snelle reizigers!

In Antwerpen-Centraal zou het buffet op niveau +1, dat een tijd gesloten is geweest, overigens thans terug open zijn, kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Dieselfreak »

Het is helaas een trend in de gehele maatschappij dat eenheidsworst de norm wordt en diversiteit verdwijnt. :( Zo gaat het ook met de horeca: ketens verdringen de individuele zaken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door groentje »

Een keten hoeft geen probleem te zijn, wel dat men uitsluitend mikt op de gehaaste reiziger, die niet wordt uitgenodigd om even te blijven zitten, vaak zijn er in het beste geval een soort van barkrukken aan een toog, en vaak zelfs dat niet. Er is wel degelijk een markt voor beide, als de NMBS, of NS, uitsluitend mikken op snackbartoeristen, dan heeft dat uitsluitend met kortzichtig winstbejag te maken. Want het is kortzichtig om een deel van je publiek te vervreemden.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Een keten hoeft geen probleem te zijn, wel dat men uitsluitend mikt op de gehaaste reiziger, die niet wordt uitgenodigd om even te blijven zitten,
En dat had je nu net in van die "stacafés" of bij een toog die uitkomt op het perron.
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
Shrek schreef:
In Antwerpen-Centraal zou het buffet op niveau +1, dat een tijd gesloten is geweest, overigens thans terug open zijn, kan iemand dit bevestigen?
Klopt, ik heb het nog niet geprobeerd, kennissen wel, heel goede kofiie !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door groentje »

Dan is het nu aan ons on te bewijzen dat zo'n zaak bestaansrecht heeft door er regelmatig langs te gaan...
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door dentheo »

Anderzijds is men in Antwerpen begonnen met het strooien van koffietentjes..
Zowel in wachtruimte op 0, als op perrons op -2...

Ik heb de indruk dat de reizigers naar het Noorden iets meer koffie kopen .. :D :D
Theo
Groeten vanop de Heide
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door brunel »

LHOON schreef:
brunel schreef:Een Nederlands station van enig formaat lijkt eigenlijk nog het meest op een food court. Nu kom ik niet dagelijks in Maastricht, maar het verdwijnen van die morsige restauraties vind ik geen verlies. Meestal is er beter gekomen.
In elk zichzelf respecterend Nederlands station is er tenminste een automatiek om een vleeskroket "uit de muur" te eten....

Dat ook natuurlijk. :D
Maar mijn ervaring is eigenlijk dat eten en drinken op een doorsnee Nederlands station alleen maar belangrijker is geworden.
Je begon met Brussel Noord. Op een vergelijkbaar Nederlands station vraag ik me zo langzamerhand af of het nu om de treinen of om het eten gaat. Utrecht CS heeft op zowat ieder perron een kiosk en in de nieuwe hal in verbouwing zitten tientallen winkels en vreterijen.
En zelfs op middelgrote stations kan je je helemaal ongans eten en drinken. Kom ook vaak op Amsterdam Sloterdijk. Klinkt indrukwekkend Amsterdam, maar Sloterdijk is gewoon een overstapstation op een industrieterrein. Daar heb ik de situatie zien veranderen van de bekende kiosk plus morsige stationsrestauratie naar nog steeds de bekende kiosk maar met nog een stuk of acht andere uitbaters. Voor elk wat wils: inderdaad Starbucks maar ook een broodjestent, een frituur maar ook een sushi-loket :shock: , Italiaans bij Julia's en weet ik veel.

Of ik op het station kom om te eten is wat anders. Kennelijk genoeg mensen wel anders kon het niet bestaan.
Dus het verschilt echt wel. Ik noemde het niet voor niks een food court, behoorlijk Amerikaans aandoend. Het oogt wel moderner allemaal, maar ik denk dat de klandizie voor de traditionele pintjes met pensioen aan het gaan is, zelfs in België. :D
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door kika »

Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, is dat voor 80% eigendom van een subgroep van de NS, zoals NMBS ook poten heeft die in ongerelateerde zaken actief is? En zo ja, rendeert dat echt?
giuseppe
Berichten: 266
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door giuseppe »

Servex...of nee NS stations retailbedrijf tegenwoordig is een van de winstmakers binnen NS. Al is er sinds de veranderingen in het bestuur twijfel over de noodzaak van dit soort zaken. http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_Stations_Retailbedrijf
dentheo
Berichten: 8163
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door dentheo »

kika schreef:Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, is dat voor 80% eigendom van een subgroep van de NS, zoals NMBS ook poten heeft die in ongerelateerde zaken actief is? En zo ja, rendeert dat echt?
Nog sterker, het personeel in al die winkels staat in Nederland op de loonlijst van NS stations.. ook al hebben ze een uniform aan van de keten.
Al staat dat nu ter discussie heb ik mij laten vertellen.

Ik meen dat het vroeger op Schiphol ook ooit zo was, maar nu ook niet meer.
Nu betalen ze daar per m2 en een percentage op de omzet.
Laatst gewijzigd door dentheo op 21 mar 2015, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie