Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door The_Knitter »

Het grootste probleem in Nederland is gewoon dat NS Stations teveel geld vraagt aan de buitenstaanders, waardoor die moeizaam moeten rondkomen. Er zijn weinig eet- en drankgelegenheden op de stations niet van NS Stations, op enkele kleinere stations na.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Tijgernoot »

Er is wel een verschil tussen NS en NMBS inderdaad. De NS heeft een eigen bedrijfsonderdeel voor de stationswinkels, de NMBS verhuurt de ruimtes aan andere uitbaters die franchise-contracten opnemen.
dentheo schreef:
kika schreef:Ik meen dat het vroeger op Schiphol ook ooit zo was, maar nu ook niet meer.
Nu betalen ze daar per m2 en een percentage op de omzet.
Schiphol heeft alle horeca aan een bedrijf gecontracteerd, HMSHost (dochter van Autogrill) en dat heeft franchise-contracten opgenomen van diverse populaire merken zoals Starbucks.

Autogrill heeft zich trouwens ook bij de NMBS ingekocht, de Starbucksfilialen op de stations in België zijn van Autogrill. De filialen van C'est du Pain zijn dan weer van NS Stations België, eveneens als de Delhaize Shop & Go op Antwerpen-Centraal. NS is met de stationswinkels ook nog actief in Frankrijk en Engeland.

Edit: de Einstein Coffee kiosken op Antwerpen-Centraal blijken ook eigendom te zijn van NS...
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door LHOON »

Franchises van grote merken zijn kennelijk meer winstgevend dan concessies aan individuele uitbaters.
Het aanbod wordt dan ook eenheidsworst, een eenvoudig stacafé zoals de "Aarschot" in Brussel-Noord (waarrond deze discussie begon) past kennelijk niet in de globale marketingvisie...
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Davy »

Via de zoekfunctie dit onderwerp gevonden, even een flinke schop omhoog trappen.

Gisteren was de allerlaatste dag dat het Stationsbuffet van Hasselt open was. Ondanks protesten moet het wijken voor een Starbucks. Alweer een authentieke lokale zaak minder en een overgehypte belastingontduikende yuppentent in de plaats. Mij zien ze daar i.i.g. niet...

Welke stations hebben momenteel nog een echt café/buffet?
Ik weet van:
Lier
Diest
Aarschot
Moeskroen
Marloie
Sint-Niklaas
Saint-Ghislain
Mogelijk nog La Louvière-Sud maar die zou ook sluiten
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door overweg13 »

Ik dacht dat er ook in Tienen nog een was.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2857
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door kika »

Davy schreef: 29 dec 2019, 10:00 Welke stations hebben momenteel nog een echt café/buffet?
Heide heeft een café, geen idee van de prijzen of het clientele. Turnhout had dacht ik nog een iets authentiekere. Genk is vrees ik permanent dicht?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door overweg13 »

Jemelle heeft ook nog een buffet. En wat Hasselt betreft: mij zien ze ook niet in Starbucks.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Paul »

Voor Hasselt vind ik dat bijzonder jammer want dat was een zeer goed beklant stationsbuffet... Waren de uitbaters het beu? Of heeft starbucks grof geld geboden? Mij zullen ze er in ieder geval ook niet meer zien...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Davy »

Het huurcontract liep af in Hasselt, en het grote geld wint dus in zo'n geval. Welkom in de wereld van de eenheidsworstketens...
Het echt gezellige is in zo'n Starbucks weg, het zou me trouwens niet verbazen dat deze in Hasselt niet succesvol zal zijn. Hasselt is geen Brussel, Antwerpen of Leuven vol met hipstervolk die liever pronkt met een kartonnen beker waar je naam verkeerd gespeld is. Uit principe zal ik zeker in Hasselt er nooit een voet binnen zetten.


Heide is geen buffet, maar een restaurant (wel een goed restaurant trouwens).
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Paul »

Ik meen dat het stationsbuffet van Sint-Truiden ook nog bestaat, met onlangs vernieuwd interieur zelfs.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door overweg13 »

Sint-Truiden bestaat inderdaad nog. Toen we daar enkele maanden geleden waren, heb ik daar zelfs in treinzetels gezeten.
Met vriendelijke groet

overweg13
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door KB »

kika schreef: 29 dec 2019, 12:55
Davy schreef: 29 dec 2019, 10:00 Welke stations hebben momenteel nog een echt café/buffet?
Heide heeft een café, geen idee van de prijzen of het clientele. Turnhout had dacht ik nog een iets authentiekere. Genk is vrees ik permanent dicht?
Wat Genk betreft: https://www.hln.be/in-de-buurt/genk/her ... ~ad3d9ca4/
L'union fait la force.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2054
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Dieselfreak »

In Kortrijk is het buffet recentelijk ook moeten wijken, voor een Panos, die zich vroeger bevond waar nu de krantenwinkel is. :(
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Jan-Mark
Berichten: 376
Lid geworden op: 08 feb 2017, 11:12

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Jan-Mark »

Ben juste in het stationsbuffet van Lier geweest, typisch zo een lokale uitbater. Op dit vroege uur waren er toch al meer dan vijf klanten. Openingsuren zijn ma-vr 6.30-20, za 8-14.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Van democratisch pintje naar trendy merkexpresso

Bericht door Davy »

Nog op o.a. Streetview eens rondgeneusd, en heb nog wel wat buffetten gevonden:
Huy
Nijvel
Tongeren
Ninove
Plaats reactie