Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door overweg13 »

Als je de meeste interviews over radio en tv hoort, lijkt de tendens nochtans ook omgekeerd. Hoeveel politici en artiesten worden nog anders dan met de voornaam aangesproken? Mag het dan wel?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:Mag het dan wel?
We hoeven hier niet te debatteren over wat de norm is in de hedendaagse samenleving.

Het gaat hier om communicatie tussen een klant en een leverancier.
En in iedere normale klant-leverancier relatie zal de leverancier zijn omgangsvorm aanpassen aan de wens van de klant.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Steven »

De klant is koning maar als die arrogant is, is hij alles behalve koning. Hoe kan je respect eisen als je het zelf niet geeft. Mensen denken enkel nog aan hun rechten maar hun eigen plichten is andere koek ...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door overweg13 »

Portbou schreef:
overweg13 schreef:Mag het dan wel?
We hoeven hier niet te debatteren over wat de norm is in de hedendaagse samenleving.

Het gaat hier om communicatie tussen een klant en een leverancier.
En in iedere normale klant-leverancier relatie zal de leverancier zijn omgangsvorm aanpassen aan de wens van de klant.
En dat geloof jij! Ik nodig je uit om bijvoorbeeld eens je gelijk te halen in een doorsnee winkel. Overigens vind ik ook niet dat een leverancier op zijn kop moeten laten zitten door een verwaande klant. Ik heb hier onlangs nog een paar schitterende voorbeelden gehoord van arrogantie: klanten die klaagden omdat de controleur van een stookolietank een kwartier te vroeg was, nota bene omdat hij de file in zijn verplaatsing had meegerekend en omdat die al bij al meegevallen was. En dat was nog een van de properste...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Portbou »

Steven schreef:De klant is koning maar als die arrogant is, is hij alles behalve koning. Hoe kan je respect eisen als je het zelf niet geeft. Mensen denken enkel nog aan hun rechten maar hun eigen plichten is andere koek ...
Een commercieel denkende leverancier zou er inwendig het zijne van denken maar zou nooit het risico lopen de klant te verliezen door zijn omgangsvorm niet aan te passen. Het sluiten van een verkoop is veel belangrijker.

De NMBS heeft uiteraard een monopolie en kan zich nog steeds permitteren om klanten anders te behandelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:
Steven schreef:De klant is koning maar als die arrogant is, is hij alles behalve koning. Hoe kan je respect eisen als je het zelf niet geeft. Mensen denken enkel nog aan hun rechten maar hun eigen plichten is andere koek ...
Een commercieel denkende leverancier zou er inwendig het zijne van denken maar zou nooit het risico lopen de klant te verliezen door zijn omgangsvorm niet aan te passen. Het sluiten van een verkoop is veel belangrijker.

De NMBS heeft uiteraard een monopolie en kan zich nog steeds permitteren om klanten anders te behandelen.
Dat is niet waar hoor, ik heb bij zelfstandigen ook al horen vallen "als het zo zit, ga het dan maar elders kopen", uiteraard iets minder proper verwoord ;-) niemand hoeft zon onbeschoft gedrag te pikken. Al had de nmbs hier misschien beter de klant gewoon genegeerd.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Portbou »

overweg13 schreef:
Portbou schreef:
overweg13 schreef:Mag het dan wel?
We hoeven hier niet te debatteren over wat de norm is in de hedendaagse samenleving.

Het gaat hier om communicatie tussen een klant en een leverancier.
En in iedere normale klant-leverancier relatie zal de leverancier zijn omgangsvorm aanpassen aan de wens van de klant.
En dat geloof jij! Ik nodig je uit om bijvoorbeeld eens je gelijk te halen in een doorsnee winkel.
Ik zou daar als klant niet veel moeite voor doen. Als ik niet tevreden ben over die winkel ga ik gewoon naar een andere. Spijtig genoeg is er maar één NMBS.
Overigens vind ik ook niet dat een leverancier op zijn kop moeten laten zitten door een verwaande klant.
Voor mij hoeft hij dat ook niet te doen. Maar hij moet dan achteraf niet klagen dat hij geen klanten heeft of kan behouden.
klanten die klaagden omdat de controleur van een stookolietank een kwartier te vroeg was, nota bene omdat hij de file in zijn verplaatsing had meegerekend en omdat die al bij al meegevallen was. En dat was nog een van de properste...
Hier heeft de leverancier foute verwachtingen gecreeerd door op een vast uur af te spreken , dat is in deze tijd van files op alle momenten van de dag utopisch. Het is beter te zeggen dat je tussen 14u en 15u komt dan om 14u30.
In elk geval denk ik dat de controleur met de openingszin "Sorry, ik ben wat te vroeg" de situatie ontmijnd zou hebben en dat de klant zich hierdoor gerespecteerd zou gevoeld hebben. Maar nogmaals, er is geen wet die hem daartoe verplicht, maar hij moet dan ook aanvaarden bepaalde klanten te verliezen.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:
Portbou schreef:De NMBS heeft uiteraard een monopolie en kan zich nog steeds permitteren om klanten anders te behandelen.
Dat is niet waar hoor, ik heb bij zelfstandigen ook al horen vallen "als het zo zit, ga het dan maar elders kopen", uiteraard iets minder proper verwoord ;-) niemand hoeft zon onbeschoft gedrag te pikken
Zoals ik zei : die zelfstandige hoeft zich voor mij niet aan te passen maar verliest dan wel de klant.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door groentje »

Euhm, zelfs met een verontschuldiging zijn er genoeg klanten die dan blijven zaniken, sommige mensen willen gewoon op elke slag zout leggen. En eerlijk gezegd, die klanten raak je meestal niet kwijt. Spijtig genoeg, misschien. Ik wil als klant ook correct behandeld te worden, maar ik verwacht noch wens een dociele houding van een verkoper of klantendienst. Als ik fout zit, mag men mij daar gerust op wijzen. Zolang het maar beleefd blijft.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Steven »

Een commercieel denken bedrijf zit lastige klanten liever niet. Zo'n klant kan andere mensen afschrikken. Ooit al is in de winkel gestaan waar iemand alles op stelten zet? Heel simpel die zet men buiten en men geeft excuses naar andere klanten voor het ongemak.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door overweg13 »

Overigens vind ik dat men die ene tweet toch wel erg duidelijk in de verf zet. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn contacten met de klantendienst altijd prima verlopen. Ik heb gisteren nog een brief gekregen die begon met "Geachte heer Van Cutsem", om maar één voorbeeldje te geven. Misschien pas ik nog altijd het spreekwoord "Wie goed doet goed ontmoet" toe, in de meeste contacten die ik met anderen heb. En dat scheelt. Ik zie mezelf niet met rode kop in de nationale pers eindigen...
Met vriendelijke groet

overweg13
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Glodenox »

Bah, dat hier zo veel aandacht wordt aan gegeven. De woordvoerder gaf een bullebakreactie en werd daarop afgerekend. Was dit professioneel van het Twitter-team van de NMBS? Waarschijnlijk niet. Maakt het vriendelijk terecht wijzen van die persoon de NMBS veel menselijker? Absoluut.

Twitter mag je niet proberen gelijk te stellen aan e-mail of een telefoongesprek, wat ik hier veel mensen zie doen. Twitter is van nature uit vrij informeel en af en toe eens een kwinkslag in een reactie moet kunnen. Als je hautain doet op Twitter krijg je het deksel vrij snel op je neus en zo heb ik het liefst. Je moet er natuurlijk niet over gaan en echt onvriendelijk gaan reageren, maar dat lijkt me hier zeker niet het geval.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Shrek »

Portbou schreef:Ik zou daar als klant niet veel moeite voor doen. Als ik niet tevreden ben over die winkel ga ik gewoon naar een andere. Spijtig genoeg is er maar één NMBS.
Je weet toch dat je met een eventuele liberalisering als individuele klant nog steeds niet kan kiezen met welke maatschappij je rijdt? :wink:
Portbou schreef:Zoals ik zei : die zelfstandige hoeft zich voor mij niet aan te passen maar verliest dan wel de klant.
En geloof jij nu echt serieus dat een andere vervoersmaatschappij hier heel anders op zou reageren?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Bibke »

Shrek schreef:Al had de nmbs hier misschien beter de klant gewoon genegeerd.
Awel, dat was misschien inderdaad beter geweest.
Anderzijds heb ik die man gisteren tijdens een interview gezien. Dat is echt nen serieuze degoutante kerel. Amai zeg.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Twitter kiest soms toch ook de kant van NMBS ;-)

Bericht door Portbou »

Shrek schreef:Je weet toch dat je met een eventuele liberalisering als individuele klant nog steeds niet kan kiezen met welke maatschappij je rijdt? :wink:
In Italië kan ik op de lijn Torino-Milano-Bologna-Firenze-Roma-Napoli kiezen tussen Trenitalia en Italo
In Oostenrijk kan ik tussen Wien en Salzburg kiezen tussen OeBB en Westbahn
In Tsjechië kan ik tussen Praha en Ostrava ook kiezen uit drie maatschappijen...

Dat is het soort liberalisering waar ik naar verwees.
Shrek schreef:
Portbou schreef:Zoals ik zei : die zelfstandige hoeft zich voor mij niet aan te passen maar verliest dan wel de klant.
En geloof jij nu echt serieus dat een andere vervoersmaatschappij hier heel anders op zou reageren?
Ik zou hun dat toch sterk aanraden.
Plaats reactie