Het grote quiztopic

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

We hebben reeds een (momenteel helaas ingedommeld) topic om stations te raden op basis van een foto, laten we er ook eentje maken als algemene quiz.

Het principe: iemand stelt een spoorweggerelateerde vraag, en diegene met het juiste antwoord mag de volgende opgave posten.

Is er na een week nog steeds geen goed antwoord, dan staat het iedereen vrij om een nieuwe opgave te plaatsen. Kwestie van de zaak ietwat levendig te houden.

Ik begin met de eerste: noem 3 stations waar in het weekend meer treinen stoppen dan tijdens de week. Voorwaarde is dat er zowel tijdens de week als het weekend treinen stoppen, dus speciale gevallen als Zeebrugge-Dorp / Zeebrugge-Strand tellen niet.

Succes!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steven »

Brussels west, Simonis, Thurn & taxis
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

Juist. Passende illustratie in Thurn & Taxis:
Afbeelding Aan jou de eer, Steven!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steven »

welke verbinding was al eerst geëlektrificeerd in België. Benoem de lijn met het begin en eindpunt van de lijn.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Paul »

Lijn 160, Brussel-Leopoldswijk - Tervuren
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steven »

Heel juist Paul, want vele denken dat het lijn 25 Brussel - Antwerpen is. Jij mag de volgende vraag stellen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Paul »

Twee stationsgebouwen in België staan niet meer op dezelfde plaats als waar ze oorspronkelijk werden opgetrokken. Welke?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Het grote quiztopic

Bericht door overweg13 »

Volgens mij gaat het hier om Antwerpen-Dam (dat enkele honderden meters verschoven is) en over Ronse, dat oorspronkelijk in Brugge stond.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Paul »

Correct antwoord. Overweg 13 mag een nieuwe quizvraag posten.

P.S. Ik wil mijn antwoord op de vorige vraag nuanceren. Lijn 160 Brussel-Tervuren was inderdaad de eerste normaalsporige lijn voor reizigersverkeer die geëlektrificeerd werd (in 1931). Maar tal van tramlijnen waren al veel eerder geëlektrificeerd. En er bestond toen ook al een geëlektrificeerde industrieaansluiting (van Bernissart naar de mijn van Hensies-Pommeroeul, geëlektrificeerd in 1927).
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Het grote quiztopic

Bericht door overweg13 »

We zoeken een voormalig station, dat ondertussen een stopplaats is geworden en vlak bij een psychiatrische instelling ligt. Eigenaardig genoeg lijkt de telegrafische afkorting te verwijzen naar een geneesmiddel dat oorspronkelijk veelbelovend leek in de behandeling van psychiatrische patiënten maar wegens de bijwerkingen niet meer gebruikt wordt. Enfin, toch niet als geneesmiddel.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

Van alle stations in plaatsen met (bekende) psychiatrische centra zie ik enkel Duffel waar het centrum echt vlakbij het station ligt, in de andere gevallen (Beernem, Geel, Melle, ...) is er toch een behoorlijke afstand. Het voldoet sinds kort ook aan de voorwaarde dat het een stopplaats geworden moet zijn. Naar welk voormalig geneesmiddel de telegrafische code FDF moet
verwijzen, is me dan weer een raadsel (het geneeskrachtige karakter van de tot voor kort gelijknamige partij is alvast ver te zoeken...).
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Het grote quiztopic

Bericht door trainlovertje »

Ik waag een gok op GMO (Mortsel), wat misschien iets te maken zou kunnen hebben met middelen van genetisch gemanipuleerde organismen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Het grote quiztopic

Bericht door overweg13 »

Ik heb het goede antwoord op dit moment nog niet gelezen. Wat Duffel betreft, halte en psychiatrisch centrum die we zoeken, liggen dichter bij elkaar dan in Duffel het geval is.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Het grote quiztopic

Bericht door overweg13 »

Misschien een bijkomende tip: een bekende song uit de jaren 1960 zou impliciet verwijzen naar het geestverruimend middel. (Maar ja, welke song uit de sixties deed dat niet?)
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Het grote quiztopic

Bericht door Steve »

Ik dacht nog aan Eeklo waar ook vlakbij een psychiatrisch centrum ligt, maar dat niet voldoet aan de stopplaats-voorwaarde... maar met de bijkomende tip meen ik dat het het nabijgelegen Sleidinge alias LSD is. Om je af te vragen wat daar in het Meetjesland aan de hand is met zoveel centra op korte afstand. ;-)
Plaats reactie