Pagina 6 van 10

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 26 aug 2016, 14:45
door trainlovertje
Door het gebrek aan respons: een foto (zelf gemaakt :P ) als tip. Zichtbaar is dat slechts 1 spoor geëlektrificeerd is, wat dit station voor mij nog merkwaardiger maakt. Er bestaan, zoals ik met het vorige bericht probeerde duidelijk te maken, geen wissels tussen deze beide perronsporen/spoorlijnen. Wie bijzonder goede ogen heeft, kan misschien lezen waarheen deze beide treinen rijden.

Iemand al een idee?

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 26 aug 2016, 20:05
door Portbou
Iserlohn Stadtbahnhof

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 27 aug 2016, 00:11
door trainlovertje
Exact!
Aan jou de eer :wink:

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 29 aug 2016, 23:35
door Nadleeh
Het is een beetje valsspelen maar het Nederlandse station Enschede kent ook een dergelijke situatie dat twee spoorlijnen bij elkaar komen, maar geen uitwisseling tussen beide mogelijk is. Het fungeert dus als een dubbelkopstation. Het laat zich best illustreren met een plaatje:
Afbeelding Spoor 4 loopt in principe over de gehele lengte door. Aangelegen is dan ook een perron wat opgedeeld is in een zijde voor de treinen uit de richting Hengelo en treinen uit de richting Gronau, Duitsland. Als scheiding fungeren twee stootblokken, op de luchtfoto en hier goed te zien.

Paar jaar terug is het emplacement en de lay-out van Enschede totaal op de schop gegaan. Voorheen was er een daadwerkelijke knip tussen de sporen (in het toenmalige spoor 5) en dus een fysieke scheiding. Dat is te zien op foto's op deze website (beetje in het midden, zoeken naar "Enschede, 20 april 2006").

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 30 aug 2016, 00:46
door Steve
Portbou, aan jou de eer!

Mocht je geen opgave hebben, kan ik eventueel depanneren.

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 30 aug 2016, 22:55
door Portbou
Bedankt Steve, je mag me depanneren.

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 31 aug 2016, 00:32
door Steve
Oké, daar komt ie. Ik zoek twee antwoorden.

Welke Belgische reizigerstrein (HST en speciallekes als Luxemburg-Blankenberge niet inbegrepen) doet het langste ononderbroken traject tussen twee reizigershaltes:

- In tijd
- In afgelegde afstand?

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 31 aug 2016, 00:48
door trainlovertje
Wat als eerste in mijn hoofd voorbij kwam:
In tijd: IC+ tussen Libramont en Namen
In afstand: P tussen Brussel-Noord en Ans

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 01 sep 2016, 22:58
door Steve
Sterk dat je dat zo snel en laat op de avond kon voorschotelen, want volgens mij heb je het bij het rechte eind. De rechtstreekse treinen tussen Namen en Libramont (niet alle 46xx trouwens, wel bijvoorbeeld de 4614) rijden 56 minuten non-stop over een afstand van zo'n 89-90 km. De P-treinen Brussel-Zuid - Visé leggen op het stuk Brussel-Noord - Ans dan weer zo'n 94 km zonder halte af in zo'n 40 minuten en winnen dus qua afstand.

Aan jou de eer!

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 02 sep 2016, 12:44
door trainlovertje
Waar is deze foto genomen? Als je de foto downloadt, kan je hem in de juiste positie zien.

Bijkomende vraag, waarvan ik het antwoord zelf niet ken: wat betekent dat plaatje met R 16/3 aan de bovenleiding? De reden waarom ik deze oorspronkelijk gemaakt had, was om deze vraag te stellen, maar dat is er tot dusver niet van gekomen. Er bestaan trouwens ook van die plaatjes met onder anderen de letters X,Y en I. Ik Dacht dat Y misschien voor een wissel stond en X voor een Engelse wissel. Iemand die het mij kan vertellen?

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 02 sep 2016, 20:52
door overweg13
Allereerst: ik wilde je niet uitdrukkelijk danken voor deze post, het was a slip of the finger. Wat niet betekent dat ik je post niet apprecieer. Als ik me niet vergis hebben die bordjes wat te maken met de opdeling in secties van de stroomvoorziening. Op die manier weet men nauwkeurig welke delen nog onder stroom staan en welke niet. Waarschijnlijk zijn er wel nog lezers op het forum die je een veel deskundiger uitleg kunnen geven.

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 02 sep 2016, 21:09
door trainfreak
overweg13 schreef:Allereerst: ik wilde je niet uitdrukkelijk danken voor deze post, het was a slip of the finger. Wat niet betekent dat ik je post niet apprecieer.
Even off-topic maar je kan die 'bedanking' terug verwijderen door nogmaals op dat icoontje te klikken, ditmaal wel met de duim naar beneden.
Hierna dien je wel nog eens te bevestigen.

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 02 sep 2016, 21:24
door overweg13
Bah ja, af en toe eens een gratuit bedankje kan geen kwaad...

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 02 sep 2016, 22:06
door wrpint
trainlovertje schreef:Waar is deze foto genomen? Als je de foto downloadt, kan je hem in de juiste positie zien.

Bijkomende vraag, waarvan ik het antwoord zelf niet ken: wat betekent dat plaatje met R 16/3 aan de bovenleiding? De reden waarom ik deze oorspronkelijk gemaakt had, was om deze vraag te stellen, maar dat is er tot dusver niet van gekomen. Er bestaan trouwens ook van die plaatjes met onder anderen de letters X,Y en I. Ik Dacht dat Y misschien voor een wissel stond en X voor een Engelse wissel. Iemand die het mij kan vertellen?
Die plaatjes met R en I duiden op een sectionering (sectiescheiding) in de bovenleiding. R staat voor een sectiescheiding met luchtstrook, I staat voor een klassieke sectiescheiding.

Re: Het grote quiztopic

Geplaatst: 04 sep 2016, 01:02
door trainlovertje
Niemand die weet waar de foto gemaakt is? De foto is genomen net na de splitsing van twee spoorlijnen, en net na die splitsing ligt dat station waar ik me op dat moment bevond.